Makkelijker kunnen opschakelen en terugschakelen motorblok

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Goedeavond

Is het mogelijk door een aanpassingen aan de tandwielen om makkelijk te kunnen schakelen, al dan niet zonder koppeling.

GSX-R 750/1100W blokken zijn niet de makkelijkste blokken kwa schakelen.

Voor circuit gebruik zou ik zonder koppeling willen schakelen (ik heb al gedacht om 2 quickshifters te plaatsen voor op en terug schakelen als een begin).

Slipperkoppeling voor mijn types bestaan er niet maar zou het mogelijk zijn om een bestaande koppeling om te bouwen naar een slipper koppeling?

http://bikeadvice.in/slipper-clutch-how-works/

Zijn er aanpassingen aan de tandwielen mogelijk zodat de schakel actie soepeler gaat?

Ik weet dat ze bij sommige tandwielen ondersnijdingen maken zodat de tandwielen moeilijker uit elkaar gaan (minder kans om uit een versnelling te springen).

Maar kan je door bv een afschuining aan de andere kant van de aangrijp kant ervoor zorgen dat ze makkelijker in elkaar grijpen.

Ook had ik gedacht om de tandwielen zelf een schuin kantje te maken zodat deze ook makkelijk in elkaar gaan (volgens mij maakt dat niet zoveel verschil maar het kan misschien al een beetje helpen).

Zie foto:

Groen is ondersnijding voor moeilijker uit elkaar te gaan.

rode lijnen zijn de afschuiningen die ik in gedachten had.

undercutg.jpg


Foto is een voorbeeld dat ik vond op internet, rode lijnen heb ik toegevoegd.

Iemand daar meer over te vertellen?

Trouwens ik heb vandaag op de terug rit eens getest met mijn 750sp.

Opschakelen zonder koppeling was altijd met een schok en ging niet zo soepel.

Terugschakelen zonder koppeling ging soepeler als ik tussengas gas (toerentallen van de tandwielen goed houden tijdens het afremmen).

Wel nog niet in hoge toeren maar vanaf 7-8 toeren een paar versnellingen terug ging eigenlijk vrij goed.

Soms verkeerde tijd gasgeven of te veel waardoor het niet zo soepel ging maar dat is oefenen denk ik.

Eigenlijk gaat schakelen zonder koppeling makkelijker dan met koppeling maar dat ligt misschien aan het feit dat mijn platen nogal hard plakken _O-

Dat moet ik nog eens bekijken binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
Ook quickshifters is niet iets dat heel erg nieuw is............ik kom zo'n kleine 25 jaar bij dragracen en ik weet niet beter dan dat men met airshifters werkt en die schakelen nog sneller dan een quickshifter
Niet zo gek, die rammen met luchtdruk, zonder onderbreking, gewoon dwars door alle weerstand in de bak heen door naar de volgende versnelling. Om nou te zeggen dat dat goed voor de spullen is :+
 
Niet zo gek, die rammen met luchtdruk, zonder onderbreking, gewoon dwars door alle weerstand in de bak heen door naar de volgende versnelling. Om nou te zeggen dat dat goed voor de spullen is :+

Het gaat de TS om een circuit-fiets waar echt de laatste pony nog uitgehaald moet worden, dus dan is het niet gek als er af en toe iets sneuvelt, dat hoort er nu eenmaal bij. :+
 
Laatst bewerkt:
Je kan nog niet zonder koppeling opschakelen Benjamin??? Meen je dat nu?
95% van het forum doet dat met 2 vingers in hun neus.
Op circuit word er niet anders geschakeld of met QS.
Laat het zo of je gaat nog meer brokken krijgen ;-).


Ik weet niet of jij wel eens geprobeert hebt op je motor voluit te gaan accelereren en dan ook nog 2 vingers in je neus te steken...
Dat valt niet mee!

:+
 
@benjamin, het nadeel van jouw idee (aanpassen van de tanden volgens de rode lijn) is dat de bak uit de versnelling zal schieten zodra je het gas loslaat. in het beste geval grijpt ie terug in als je weer gasgeeft, in het slechtste geval loopt heel de zaak vast.

succes ermee!
 
hmm de TS brengt me op ideeen!! mijn R1 is niet snel genoeg dus ik denk dat ik er een turbine van een 737 inhang, is wel pas te maken met hoekprofieltjes en een hamer
bigger is better

ga ik tegelijk even dat ontwerp veranderen want het kan veel beter, heb een lasapparaat en ti-wraps dus gaat goedkomen!
 
Versnellingsbak specialisten (ZF bijvoorbeeld) lossen dit op met een schuin geplaatste vertanding én dus méér contact/raak-oppervlak tussen de tandwielen in de bak. Legio bouwers hebben dit principe al sinds jaren overgenomen/toegepast doordat 't werkt....


Maar misschien dat jij 't kunt verbeteren door vierkante tanden rond/schuin te maken in een bak met rechte vertanding :)Vooral die ronde wielen kom je vrij goedkoop aan in de vrije handel als je even zoekt :)

schuine vertanding heeft ook een hoop nadelen: je kunt geen sliding mesh toepassen, meer axiale kracht op de as wat een kogellager niet leuk vind en schuine vertanding kost pk's.


benjamin, verneuk die dogs niet. hoeft maar een klein beetje afgesleten te zijn en de bak springt uit de versnelling. ik zou juist het tegenover gestelde doen als je het blok gaat tunen. quikshifter bij een 1100w zou ik ook niet doen tenzij je graag bakken openhaalt. als je het blok open hebt moet je ook de schakelwals goed controleren, daar zit 1 zwakke plek in.

en ik snap ook niet waarom je zonder koppeling zou willen terugschakelen..
 
hmm de TS brengt me op ideeen!! mijn R1 is niet snel genoeg dus ik denk dat ik er een turbine van een 737 inhang, is wel pas te maken met hoekprofieltjes en een hamer
bigger is better

ga ik tegelijk even dat ontwerp veranderen want het kan veel beter, heb een lasapparaat en ti-wraps dus gaat goedkomen!


pfff prutser! net als TS weet ook ik dat een 747 veeeeeel sneller is! :+

Enne ducttape is lichter dan tie wraps.... ;)
 
@benjamin, het nadeel van jouw idee (aanpassen van de tanden volgens de rode lijn) is dat de bak uit de versnelling zal schieten zodra je het gas loslaat. in het beste geval grijpt ie terug in als je weer gasgeeft, in het slechtste geval loopt heel de zaak vast.

succes ermee!

Dat is nog een puntje wat het voordeel te niet doet, denk je dat ook met de laaste foto er kans is op uit elkaar gaan bij remmen/gaslossen?

Nokken zullen makkelijker in elkaar grijpen maar ook meer kans hebben bij gaslossen of remmen dat deze uit elkaar gaan.

Iemand een idee waardoor wel de nokken makkelijk in elkaar grijpen maar niet willen lossen bij afremmen of gaslossen?

En ja ik kan opschakelen en terugschakelen zonder koppeling maar tijdens de cursus op circuit zolder vond ik dat er steeds een schok in mijn bak ging.

Ik deed het ook goed hoor.

Pookje onderspanning houden,gas iets lossen,ging in versnelling maar terug gas geven was een schok in de bak.

Tegen 5-6000 toeren bij weinig belasting gaat dat inderdaad zeer soepel, zelf terugschakelen zonder koppeling.

Ik wil het doen bij hoge belasting/toeren zonder de bak extra te belasten of dat de motorfiets raar reageerd.

2 quickshifters kosten mij niks want zo'n contact switch heb ik thuis of op het werk.

Quickshifter voor terugschakelen is maar een idee.

Versnelling bak gaat zowiezo van 5 bak naar 6bak en dan controleer ik het hele blok (blok moet toch praktisch uit elkaar voor controle en aanpassingen).

Reden voor zonder koppeling te schakelen is een actie minder die ik moet doen tijdens het rijden.

En om te proberen of het goed kan en of er winst is (technisch).
 
Laatst bewerkt:
Nozem, en ik citeer je :

'Opschakelen zonder koppeling was altijd met een schok en ging niet zo soepel.

Terugschakelen zonder koppeling ging soepeler als ik tussengas gas (toerentallen van de tandwielen goed houden tijdens het afremmen).

Wel nog niet in hoge toeren maar vanaf 7-8 toeren een paar versnellingen terug ging eigenlijk vrij goed.

Soms verkeerde tijd gasgeven of te veel waardoor het niet zo soepel ging maar dat is oefenen denk ik.

Eigenlijk gaat schakelen zonder koppeling makkelijker dan met koppeling maar dat ligt misschien aan het feit dat mijn platen nogal hard plakken'

Dat duid toch echt op een slechte koppeling, of een beroerde afstelling.

Een koppeling is niet persee goed als hij goed aangrijpt, een koppeling is pas goed als hij goed loskomt, en goed aangrijpt, ergo : Een koppeling. :+

Ik denk inderdaad ook dat de koppeling gewoon finaal versleten/ingeslagen is.

Zo'n ding hoort gewoon soepel te schakel, klaar, je kan wel persee willen dat je zonder koppeling WILT schakelen, maar daar is gewoon geen enkele reden voor.

Dus zet eerst maar eens de slijptol in het blok en controleer de gehele koppeling, boekje erbij en de waarde's opmeten.
En niet lopen kloten met grof geweld, nergens voor nodig. En je kan het wel willen, maar uiteindelijk ga je dan gewoon jezelf tegen komen.

Meten is weten.

En na het controleren van de koppeling ga je ook de schakelwals en de schakelarm maar eens bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Dat was over mijn 750 straatmotorfiets.

Daar moet ik inderdaad nog eens de koppeling controleren maar als de olie opwarmt gaat het precies beter.

Het kan toch goed zijn dat schakelen zonder koppeling winstgevend is?

Quickshifter zal ik gewoon doen voor te testen en omdat het mij niks kost.

Een paar 100€ uitgeven voor een quickshifter die maar een paar tienden van een seconde op levert zou ik niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat was over mijn 750 straatmotorfiets.

Daar moet ik inderdaad nog eens de koppeling controleren maar als de olie opwarmt gaat het precies beter.

Het kan toch goed zijn dat schakelen zonder koppeling winstgevend is?

Quickshifter zal ik gewoon doen voor te testen en omdat het mij niks kost.

Een paar 100€ uitgeven voor een quickshifter die maar een paar tienden van een seconde op levert zou ik niet doen.

Ok, ik ga niet eens op de techniek in, maar nu ga ik begrijpend lezen. Je wilt je motor zo snel mogelijk maken, want ja je bent hard op weg om over de grens van de motor te gaan. Je haalt werkelijk elk technisch onderdeel erbij. Maar vervolgens zeg je dat je niet het beste materiaal wilt, wat waarschijnlijk duurder is dan die eigenbouw quickshifter van jezelf. Je spreekt jezelf compleet tegen hierin. Of je wilt de snelste 750/1100w hebben die er bestaat of je blijft aankloten en zal nooit de snelste hebben.

Dat is nog een puntje wat het voordeel te niet doet, denk je dat ook met de laaste foto er kans is op uit elkaar gaan bij remmen/gaslossen?

Nokken zullen makkelijker in elkaar grijpen maar ook meer kans hebben bij gaslossen of remmen dat deze uit elkaar gaan.

Iemand een idee waardoor wel de nokken makkelijk in elkaar grijpen maar niet willen lossen bij afremmen of gaslossen?

En ja ik kan opschakelen en terugschakelen zonder koppeling maar tijdens de cursus op circuit zolder vond ik dat er steeds een schok in mijn bak ging.

Ik deed het ook goed hoor.

Pookje onderspanning houden,gas iets lossen,ging in versnelling maar terug gas geven was een schok in de bak.

Tegen 5-6000 toeren bij weinig belasting gaat dat inderdaad zeer soepel, zelf terugschakelen zonder koppeling.

Ik wil het doen bij hoge belasting/toeren zonder de bak extra te belasten of dat de motorfiets raar reageerd.

2 quickshifters kosten mij niks want zo'n contact switch heb ik thuis of op het werk.

Quickshifter voor terugschakelen is maar een idee.

Versnelling bak gaat zowiezo van 5 bak naar 6bak en dan controleer ik het hele blok (blok moet toch praktisch uit elkaar voor controle en aanpassingen).

Reden voor zonder koppeling te schakelen is een actie minder die ik moet doen tijdens het rijden.

En om te proberen of het goed kan en of er winst is (technisch).

Ja zorgen dat de bak volledig in orde is, de juiste olie erin en alles controleren. Daarna met je klauwen van je tandwielen afblijven en je bakt blijft MISSCHIEN leven. Zolang je je bak niet verkloot door continu te schakelen zonder koppeling.
 
Wie weet als ik de contact switches zo zet dat het wel goed zou kunnen werken.

Zal met veel testen worden.

Hoe goedkoper hoe beter toch?

Versnellingsbak blijft maar een idee hoor, moet daar nog eens overnadenken.
 
Voor het eerst ga ik het eens gedeeltelijk opnemen voor Benjamin. Die bakken schakelen inderdaad k*t, ze zitten ook onder een RF900/600 en ze voelen gewoon aan als een tractor bak.

Je kan ze echter prima zonder koppeling opschakelen, kwestie van oefenen. Maar aan de andere kant ben ik erg benieuwd naar de rijprestaties van de "rode" uitvoering :+.
 
Wie weet als ik de contact switches zo zet dat het wel goed zou kunnen werken.

Zal met veel testen worden.

Hoe goedkoper hoe beter toch?

Versnellingsbak blijft maar een idee hoor, moet daar nog eens overnadenken.
Goedkoop kan goed zijn, maar ook werkelijk sneller??? En dat is het doel toch.

Voorbeeld; Ik heb op de zaak een Toyota Landcruiser staan met een rotte koppeling. Die wagen moet zware aanhangers trekken. In deze economisch zware tijden wil je je reparaties zo goedkoop mogelijk uitvoeren. Ik kan dus kiezen voor de goedkope imitatie koppeling of voor de duurdere Toyota koppeling. Van de Toyota weet ik dat deze zo gemaakt is dat hij het werkt aan kan. Van de goedkope weet ik dat hij het werk doet, maar hoe lang hij het werk doet is niet bekend. Drie keer raden waar ik voor kies en dat is dus niet die goedkopere imitatie-koppeling. Het moet het beste van het beste zijn of niks......

Dat is je probleem dus. Je wilt sneller gaan dan nu, maar het mag niks kosten. Dat is dus niet te realiseren en dan kan je topics openen tot je erbij neer valt, maar je gaat het niet redden.
 
Bij een air shifter wordt wel degelijk de ontsteking onderbroken ander is schakelen niet mogelijk
Het schakelen gaat sneller dan bij een air shifter omdat het pookje sneller beweegt en de tijd dat de ontsteking wordt onderbroken in te stellen is
ik heb mij laten vertellen dat het bij een straat fiets een 10de sneller is op de 400 meter en dan wordt er 3 tot 4 keer geschakeld
 
Goedkoop kan goed zijn, maar ook werkelijk sneller??? En dat is het doel toch.

Voorbeeld; Ik heb op de zaak een Toyota Landcruiser staan met een rotte koppeling. Die wagen moet zware aanhangers trekken. In deze economisch zware tijden wil je je reparaties zo goedkoop mogelijk uitvoeren. Ik kan dus kiezen voor de goedkope imitatie koppeling of voor de duurdere Toyota koppeling. Van de Toyota weet ik dat deze zo gemaakt is dat hij het werkt aan kan. Van de goedkope weet ik dat hij het werk doet, maar hoe lang hij het werk doet is niet bekend. Drie keer raden waar ik voor kies en dat is dus niet die goedkopere imitatie-koppeling. Het moet het beste van het beste zijn of niks......

Dat is je probleem dus. Je wilt sneller gaan dan nu, maar het mag niks kosten. Dat is dus niet te realiseren en dan kan je topics openen tot je erbij neer valt, maar je gaat het niet redden.

Kan zijn dat je gelijk hebt en dat ik de positie's van de contactjes niet goed krijg.

Twijfel nog of ik voor mechanische contacten ga of een Inductieve nabijheidssensor ga gebruiken.
 
Voor het eerst ga ik het eens gedeeltelijk opnemen voor Benjamin. Die bakken schakelen inderdaad k*t, ze zitten ook onder een RF900/600 en ze voelen gewoon aan als een tractor bak.

Je kan ze echter prima zonder koppeling opschakelen, kwestie van oefenen. Maar aan de andere kant ben ik erg benieuwd naar de rijprestaties van de "rode" uitvoering :+.

Vreemd de mijne 1100 w schakelde als een mes door de boter,zelfs stilstaand alle versnellingen probleemloos door, en nooit problemen gehad met kromme schakelvorkenoid
 
Terug
Bovenaan Onderaan