Makkelijker kunnen opschakelen en terugschakelen motorblok

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Goedeavond

Is het mogelijk door een aanpassingen aan de tandwielen om makkelijk te kunnen schakelen, al dan niet zonder koppeling.

GSX-R 750/1100W blokken zijn niet de makkelijkste blokken kwa schakelen.

Voor circuit gebruik zou ik zonder koppeling willen schakelen (ik heb al gedacht om 2 quickshifters te plaatsen voor op en terug schakelen als een begin).

Slipperkoppeling voor mijn types bestaan er niet maar zou het mogelijk zijn om een bestaande koppeling om te bouwen naar een slipper koppeling?

http://bikeadvice.in/slipper-clutch-how-works/

Zijn er aanpassingen aan de tandwielen mogelijk zodat de schakel actie soepeler gaat?

Ik weet dat ze bij sommige tandwielen ondersnijdingen maken zodat de tandwielen moeilijker uit elkaar gaan (minder kans om uit een versnelling te springen).

Maar kan je door bv een afschuining aan de andere kant van de aangrijp kant ervoor zorgen dat ze makkelijker in elkaar grijpen.

Ook had ik gedacht om de tandwielen zelf een schuin kantje te maken zodat deze ook makkelijk in elkaar gaan (volgens mij maakt dat niet zoveel verschil maar het kan misschien al een beetje helpen).

Zie foto:

Groen is ondersnijding voor moeilijker uit elkaar te gaan.

rode lijnen zijn de afschuiningen die ik in gedachten had.

undercutg.jpg


Foto is een voorbeeld dat ik vond op internet, rode lijnen heb ik toegevoegd.

Iemand daar meer over te vertellen?

Trouwens ik heb vandaag op de terug rit eens getest met mijn 750sp.

Opschakelen zonder koppeling was altijd met een schok en ging niet zo soepel.

Terugschakelen zonder koppeling ging soepeler als ik tussengas gas (toerentallen van de tandwielen goed houden tijdens het afremmen).

Wel nog niet in hoge toeren maar vanaf 7-8 toeren een paar versnellingen terug ging eigenlijk vrij goed.

Soms verkeerde tijd gasgeven of te veel waardoor het niet zo soepel ging maar dat is oefenen denk ik.

Eigenlijk gaat schakelen zonder koppeling makkelijker dan met koppeling maar dat ligt misschien aan het feit dat mijn platen nogal hard plakken _O-

Dat moet ik nog eens bekijken binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
net n bende wijven
of is het kippen?
koekje erbij dames?
_O- _O-

en vanaf pag 1 was t dus duidelijk dat het ging om wat matzwart op deze pagina postte (en zelfs toch ook gelijk geeft)

evolutieeee.....

:+ _O-

maar als ik me niet vergis stond er een hele uitleg op Oss
helaas is oss niet zo meer...
en of het van een ander site te toveren is...denk ut niet...

Lees jij de topicstart nog maar een keer broekie......
 
Ik ken Benjamin niet anders dan dat hij heel selectief leest
Benjamin wil alleen lezen wat hem uit komt

Maar ik ben wel benieuwd wat hij als volgende topic gaat vragen
Hij vind vast wel weer iets op Gixxer.com dat hij ook op zijn motortje wil proberen

Tig antwoorden verder en TS heeft dit niet gelezen óf wil 't niet zien ;)
 
Jawa heeft dit, maar dan net andersom, daar zit een mechanisme in de schakelpook (dat tevens ook de kickstarter is) dat de koppeling in werking zet als je overschakelt.

geweldig systeem he, zou je niet verwachten van zo'n motor......
Je kon zelfs met je voet koppelenn als je het een beetje onder de knie had...

Trouwens als ik Benjamin was zou ik bij Jawa eens informeren , daar liet den Boet al zijn tandwielen maken van zijn fabrieksracer, omdat de orginele steeds kapot liepen, en dus niet alles wat ze in Japan maken is het beste....( en yamaha stond met de handen in het haar omdat boetje zijn bak wel heel hield hahaha)
 
geweldig systeem he, zou je niet verwachten van zo'n motor......
Je kon zelfs met je voet koppelenn als je het een beetje onder de knie had...

Trouwens als ik Benjamin was zou ik bij Jawa eens informeren , daar liet den Boet al zijn tandwielen maken van zijn fabrieksracer, omdat de orginele steeds kapot liepen, en dus niet alles wat ze in Japan maken is het beste....( en yamaha stond met de handen in het haar omdat boetje zijn bak wel heel hield hahaha)

Inderdaad een mooi systeem!
 
Is dat eigenlijk wel gezond voor het blok en de koppeling die remactie voor de bocht (10000 toeren,koppeling in,weer hoge toeren,koppeling in, weer hoge toeren,...)?

Volledig citaat ;)

Maar ja maakt eigenlijk niks meer uit, ga toch proberen om een slipper koppeling van een gsxr 1000k6 pas te maken.

Als de afmetingen goed zijn tenminste.
 
Laatst bewerkt:
Is dat eigenlijk wel gezond voor het blok en de koppeling die remactie voor de bocht (10000 toeren,koppeling in,weer hoge toeren,koppeling in, weer hoge toeren,...)?

Volledig citaat ;)

Maar ja maakt eigenlijk niks meer uit, ga toch proberen om een slipper koppeling van een gsxr 1000k6 pas te maken.

Als de afmetingen goed zijn tenminste.

bij 10000 toeren met een 1100 je versnellingsbak nog een keertje terug te schuppen (zonder koppeling uiteraard) :') ?
 
Laatst bewerkt:
Maar ja maakt eigenlijk niks meer uit, ga toch proberen om een slipper koppeling van een gsxr 1000k6 pas te maken.

Als de afmetingen goed zijn tenminste.

Heb je die al of ga je nu eerst alle sloperijen afbellen of ze er een hebben liggen, en als die duurder is dan een tube koperpasta, ga je het eerst met met koperpasta op de platen proberen? })
 
Kan je niet beter "flapjes" maken in de stalen tussenplaten van je koppeling? Als je dat goed maakt slaat je koppeling vast als hij aangedreven wordt door de krukas en gaat hij open als hij aangedreven wordt door de bak. Niet verklappen dat je het van mij hebt :P

Zoiets:
DT-Swiss-ring-drive-gear-2011-tricon.jpg
 
Het afronden van de zijnokken op de tandwielen is een erg slecht idee. Zoals al is verteld door anderen knalllen je versnellingen er dan onder belasting spontaan uit maar meestal precies op het moment dat je dat niet wilt.
Hoe sneller de tandwielen /assen in de bak draaien, hoe makkelijker verloopt het schakelen. Denk maar een hoe lastig het soms is om een stationair draaiend blok in de vrij te krijgen, een vleugje gas en het gaat makkelijker. De "undercut" op de nokken en schakelringen is er om bij belasting de tandwielen tegen elkaar te drukken en zo te voorkomen dat de bak spontaan uit de versnelling vliegt. Om te kunnen schakelen zul je even de belasting (druk tussen de nokken) moeten verminderen. Dus even van het gas af of nog beter, vía een schakelaar even de ontsteking onderbreken, voila de bekende "quickshifter", dat is dus in feite niet meer dan dat, een veredeld schakelaartje die op het moment van het schakelen een fractie van een seconde de ontsteking onderbreekt. Opschakelen zonder koppeling kan goed, echter hoe hoger in de toeren hoe makkelijker het gaat, en mits je de belasting maar van de bak neemt, dus of efffe heel snel van het gas af op het juiste moment of die quickshifter. Terugschakelen lijkt me niet zo'n goed idee, want het is uiterst moeilijk afremmend op de motor(zonder koppleing) de belasting van de bak te krijgen, je kunt namelijks niks onderbreken. In het verleden racetje ik met 2 takten die sowieso al weing remwerking hadden en waarbij we dan vol remmend 2-3 versnelling doortikten, maar dan wel met de koppeling ingetrokken. Ooit heb ik me eens daarbij vergist en schakelde ik 1 versnelling te veel terug en liet ik daarna de koppeling op komen. Ik kan je verzekeren dat dat geen succes was. Daarna en omdat het niveau waarop we reden ook niet zo hoog was (je kon met andere zaken veel meer winst maken) heb ik dat nooit meer gedaan en schakelde ik de versnellingen op de traditionele manier terug, wel zo snel mogelijk natuurlijk. En bedenk wel dat ook een slipperclutch een beperkte werking heeft, als het echt ruig wordt blokkeer je de zaak toch en dan heb je een ongecontroleerd zwiepende achterkant bij het ingaan van de bocht, ideaal om de bocht met beleid en precies op het goede aanspreekpunt aan te snijden. Ik denk zelf dat de concurrenten daar wel happy mee zullen zijn, voorals als ze je de grindbak in zien duiken. :Y
 
Kun je er niet een CVT in knallen?

Dan rijdt je altijd op het toerental met de hoogste vermogensafgifte, en heb je geen tijdverlies door schakelen.
 
Kun je er niet een CVT in knallen?

Dan rijdt je altijd op het toerental met de hoogste vermogensafgifte, en heb je geen tijdverlies door schakelen.
Je zou kunnen onderzoeken natuurlijk of een oude Daf/Volvo bak past, anders heeft Mercedes wel een goed werkende CVT ontworpen. Gaat wel lekker en scheelt een hoop metaal in de vorm van schakelvorken, tandwielen en walsen....
 
Ik heb met bewondering & verslagenheid dit topic zitten lezen.
Hard gelachen maar tegelijk diep bedroeft door de onophoudelijke stompzinnigheid.

Ik ben geen technicus, maar ik kom met logisch nadenken gelukkig een heel eind.

Een idee is het begin maar denk er over na. Benjamin; stop met je ideeën.

"There is a thin line between genius and insanity"
 
Terug
Bovenaan Onderaan