makkelijker linksom dan rechtsom ??

volgens mij zit het zo....

als je alleen maar in Nederland rondrijdt zal snel rechts je voorkeur hebben, omdat je niet zoveel linker bochten tegenkomt

rij je ook veel in het buitenland over binnenvwegen, met zowel linker als rechter uitdagingen, dan zal snel links je voorkeur worden.

Waarom?
Omdat je bij een linkerbocht in de buitenbocht zit en je, als je het goed doet, verder door de bocht kan kijken.
Dit geldt helemaal bij bergwegen, waar je bij een rechterbocht met de berg aan je rechterhand heel weinig zicht door de bocht hebt.
 
Rechtsom gaat makkelijker...
Ben links...
Linksom is ook gewoon een kwestie van vaker doen denk ik... Rij dus nu wat meer dijken-spul met bochies linksom... :)
 
Linksom gaat bij mij beter, ben ook links-dragend :+ (Zou er een verband zijn :? )
Ik ben rechtshandig, niet dat ik denk dat dat er ook maar iets mee te maken heeft..
 
Met de wegracer heb ik geen voorkeur voor linker of rechterbochten allebei de step aan de grond :)

Maar met de crosser kan ik in rechtsom veel beter driften dan linksom ;(

Conclusie: dan toch maar een voorkeur voor rechterbochten.
 
Op maandag 08 juli 2002 22:37 schreef Eriky het volgende:
Linksom gaat bij mij beter, ben ook links-dragend :+ (Zou er een verband zijn :? )
Ik ben rechtshandig, niet dat ik denk dat dat er ook maar iets mee te maken heeft..

Zoals het er nu naar uitziet lijkt het er wel
wat mee te maken te hebben.

Theorie van GuZ kan ik me ook wel in vinden, maar
ik denk dat het verder gaat omdat zoals sommigen
het al aangeven het ook bij b.v. schaatsen is.

Zelf kan ik b.v. wel linksom met de palletwagentjes van het werk spinnen, maar niet
rechtsom 8-) 8-)

Atletiek, schaatsen en ice racing e.d. zijn
ook allemaal linksom... :? :?
Je zou toch verwachten dat als het niks uitmaakt
de helft van de sporten rechtsom gereden zouden
worden.. :?
 
Linksom gaat bij mij beter, ben ook links-dragend :+ (Zou er een verband zijn :? )
Ik ben rechtshandig, niet dat ik denk dat dat er ook maar iets mee te maken heeft..

Jazeker. Als je groot geschapen bent ligt (hangt) je zwaartepunt links naast je motor en gaan die bochten dus beter :+
 
Maakt nix uit bij mij,neem bochten ook nog niet zo hard. '(
Maar oefening baart kunst;'tging vanavond al wat sneller op m'n oefen plekkie,30km erbij sinds de vorige keer :)
Ben rechtshandig,en rechtsdragend.....als ik m'n handtas bij heb :P
 
Ik neem bochten ook NOG niet zo hard...maar linksom voelt gewoon beter dan rechtsom..
 
Links of rechts maakt qua plaat gaan niet zo heel veel uit, Maar links voelt wel beter. Geef mij maar 1000x De Bult heerlijk

Betekend ook dat je 1000x Mandeveen, Duikersloot en Meeuwemeer voor je kiezen krijgt :9~

Maar ik doe liever rechtsom, die zijn er meer om te oefenen. En aan minirotondes heb ik een pleurishekel, ben altijd bang om op m'n muil te gaan over olie, rotzooi of zoiets dergelijks |(
 
volgens mij zit het zo....

als je alleen maar in Nederland rondrijdt zal snel rechts je voorkeur hebben, omdat je niet zoveel linker bochten tegenkomt

rij je ook veel in het buitenland over binnenvwegen, met zowel linker als rechter uitdagingen, dan zal snel links je voorkeur worden.

Waarom?
Omdat je bij een linkerbocht in de buitenbocht zit en je, als je het goed doet, verder door de bocht kan kijken.
Dit geldt helemaal bij bergwegen, waar je bij een rechterbocht met de berg aan je rechterhand heel weinig zicht door de bocht hebt.

Vind dit wel aardig klinken. Als ik nu naar m'n banden kijk zou linksom beter moeten gaan, maar rechtsom voelt beter...

En wat maakt het uit hoe hard je de bocht om gaat, ga je langzaam kun je toch nog een voorkeur hebben?
 
Op dinsdag 09 juli 2002 00:06 schreef martinweb.nl het volgende:En wat maakt het uit hoe hard je de bocht om gaat, ga je langzaam kun je toch nog een voorkeur hebben?
Denk dat als je harder gaat,eventuele "fouten" eerder aanvoelt.En dan meer 't gevoel hebt van:dat was geen lekkere bocht.Of praat ik nu poep :?

Eerste paar lessen, moet ik zeggen,ging rechtsom niet zo vanzelf.Instructeur heeft mij tot vervelens toe de halve draai(normaal alleen linksom officieel)constant rechtsom laten maken.
Toen was 't snel verholpen :+
 
Denk dat als je harder gaat,eventuele "fouten" eerder aanvoelt.En dan meer 't gevoel hebt van:dat was geen lekkere bocht.Of praat ik nu poep :?

Eerste paar lessen, moet ik zeggen,ging rechtsom niet zo vanzelf.Instructeur heeft mij tot vervelens toe de halve draai(normaal alleen linksom officieel)constant rechtsom laten maken.
Toen was 't snel verholpen :+

Ja maar wat ik bedoel is dat je echt niet je step, uitlaat of kuip aan de grond hoeft te rijden om 'lekker' de bocht door te gaan voor jou gevoel, toch?
 
Rechts gaat voor mijn gevoel lekkerder... hebt ook vaker te maken met mooie rechterbochten (afritten, klaverbladen e.d.).

Overigens kreeg ik in een linkerbocht (afslaan) voor het eerst step aan de grond.
 
zowel linker als rechter step van de giXXer 750 aan de grond, dus maakt mij niet zoveel uit nee :]
 
Op dinsdag 09 juli 2002 00:38 schreef martinweb.nl het volgende:Ja maar wat ik bedoel is dat je echt niet je step, uitlaat of kuip aan de grond hoeft te rijden om 'lekker' de bocht door te gaan voor jou gevoel, toch?
Daar zit nog heel wat tussen,vanaf rechtop door de bocht. Nou wil ik ook weer niet zeggen dat ik rechtop de bocht door ga hoor. :+



Maar idd,'t hoeft mischien niet,maar 't lijkt mij zo. Als ik (in de toekomst)sneller door een bocht ga,weet ik 't zeker :)

Ik heb 't denk ik meer over de technische kant en jij meer over de gevoelsmatige kant,van"'t lekker een bocht nemen".Was volgens mij ook de vraag('t gevoel).

Ps:is toch moeilijker "praten" zonder klemtoon :+
 
Ga beide kanten nog niet echt plat ;( , is alleen geen optie in de poll.

Ik blijf oefenen
 
Natuurlijk gezien zouden bochtjes linksom makkelijker.

1. Je fiets aan de rechter kant, dus als je keert, dan keer je meestal linksom. Dat is gewenning.

2. Iets met je ogen. je gebruikt een van de twee ogen om diepte te zien en de ander voor ? (ik heb het niet onthouden van mijn intructeur) Daarom zijn linksom bochtje van nature makkelijker te rijden.

Natuurlijk kun je door gewenning iets anders aanleren.
 
Natuurlijk gezien zouden bochtjes linksom makkelijker.

1. Je fiets aan de rechter kant, dus als je keert, dan keer je meestal linksom. Dat is gewenning.

2. Iets met je ogen. je gebruikt een van de twee ogen om diepte te zien en de ander voor ? (ik heb het niet onthouden van mijn intructeur) Daarom zijn linksom bochtje van nature makkelijker te rijden.

Natuurlijk kun je door gewenning iets anders aanleren.

1 Ik zit op me fiets = fiets in het midden dan toch :?
Voor mij is het dus rechtsom allemaal makkelijker in de meeste gevallen.

2 Het heeft ook met de ontwikkeling van de hersenhelften te maken. Werkt kruislings zeg maar. Dus je rechter hersenhelft bestuurt de linkerkant van je lijf en andersom.

Bij mensen die linkshandig zijn, is dus de rechter hersenhelft beter ontwikkelt, zoals bij mij, zei de gek.
Rechtshandige mensen hebben een beter ontwikkelde linker hersenhelft. Heel logisch ghehe
(Mensen die éénzijdig verlamd zijn door CVA=hersenbloeding, bv links, hebben dan in de rechter hersenhelft die CVA gehad).

Tuurlijk is het ook een stukje gewenning en oefening.

En aangezien de meerderheid rechtshandig is, voelen de linksomboggies beter aan vaak.
 
Heeft misschien te maken met het feit dat men rechtshandig is :?

Neen, heeft te maken met je "meesteroog". Zoals een paar posts hierboven al verteld is.
Je meesteroog bepaal je als volgt:
je wijst naar een object in de verte met beide ogen open en bedekt dan elk oog afzonderlijk met je ander hand. Bij 1 van je ogen zal je naast het object wijzen, terwijl bij het andere oog je richting nog steeds juist is. Het oog waarbij je richting goed blijft is je meesteroog.
 
Op maandag 08 juli 2002 22:09 schreef GuZ het volgende:
volgens mij zit het zo....
als je alleen maar in Nederland rondrijdt zal snel rechts je voorkeur hebben, omdat je niet zoveel linker bochten tegenkomt rij je ook veel in het buitenland over binnenvwegen, met zowel linker als rechter uitdagingen, dan zal snel links je voorkeur worden.
Waarom?
Omdat je bij een linkerbocht in de buitenbocht zit en je, als je het goed doet, verder door de bocht kan kijken. Dit geldt helemaal bij bergwegen, waar je bij een rechterbocht met de berg aan je rechterhand heel weinig zicht door de bocht hebt.
Verhaal van Guz klinkt wel logisch, weet alleen niet of het klopt natuurlijk ;) Doe mij maar links! (Linkerschaamrandje is bijna weg, rechts nog een mm of 6 zichtbaar.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan