mal kont FZR 600

Gerrit Gamba

Die hard MF'er
2 feb 2004
929
0
rotterdam
Als ik het kan kan een ander et ook en misschien wel beter!!!!

Ik begin met stap 1 en 2.

Veek hoor je opmerkingen dan mensen een ander kontje willen maar niet weten hoe of geen zin hebben om de motor te erg aan te passen. Ik ben er ok een van dus bouw ik liever de kont om de motor heen dan dat ik de motor te erg op een kont aanpas en dat het er dan nog niet uitziet.

De volgende stappen volgen nog wanneer ik zover ben.

Hier mijn werkwijze:

Stap 1: De Mal

Gebruik Mdf, houtlijm en latten die allemaal dezelfde breedte en dikte hebben (voor de symmetrie, wanneer je gaat schuren kun je zo de lijmnaden met elkaar vergelijken). Dus geen balken maar latten (hoe meer zichtbare naden hoe beter de symmetrie in de gaten te houden is)

Zaag een plan mdf zo af dat ie op het subframe kan liggen en het subframe er mooi onder valt. Deze plank is de basis van het hele project. Teken een middenlijn en zaag vervolgens een stuk mdf langs het opstaande randje van het zadel. Vervolgens zaag je een halve boog van mdf en dit wordt de rugleuning. Aan beide kanten van de middenlijn lijn je trapsgewijs latten die even breed zijn (trapsgewijs want het kontje loopt schuin af). Lijm de latten altijd in de lengterichting (anders kom je er met een schaaf niet doorheen en trek je het hout stuk).

Aan de onderkant lijm je twee latten langs de plak waar het subframe hoort te lopen. Zaag twee grote “taartpunten” die de zijschermen moeten voorsten en schroef deze land de twee latten aan de onderzijde. Ook deze zijkanten vul je op met het lijmen van latten. Ook dit doe je wee trapsgewijs want het kontje is achter bij het zadel breder dan bij de achterlichtunit of vooraan bij de tank.

Maak met een plank Mdf de onderkant dicht.

Indien gewenst kun je nog een “bakje” maken van mdf of houten latten die je op de onderkant schroeft zodat je de achterlichtunit later hierin kan wegwerken.

Nu heb je een hele grove mal van de kont

Stap 2: Afwerking van de Mal

Neem een haakseslijptol (evt. met van die klitteband schuurschijven), beitel, een schaaf en een grove houtrasp en breng in, ongeveer, deze volgorde de mal in model.
Stap op tijd over van gereedschap maar kleine foutjes zijn altijd nog te repareren met planmuur. Tijdens het weghalen van overtollig materiaal moet je altijd de lijmnaden tussen de laten scherp in de gaten houden. Zowel links als rechts van de middenlijn (lijmnaad tussen de twee middelste rijen latten) moet iedere op dezelfde plek en hoogte en breedte een nieuwe lat zichtbaar worden tijden het schuren.

Het scheelt een hoop wanneer je met een zaag in de breedte van de kont rondingen zaagt die aangeven hoe diep je kan beitelen. Doe schilderstape langs de zaag zodat je kan zien wanneer de zaag te diep door het hout gaat.
Is alles mooi strak en glad dan ga je alle gaatjes en deukjes weg plamuren. Vervolgens wordt heel de mal goed geschuurd en geverfd.

Grote gaten heb ik weggeplamuurt met Sikkens Componex WR Fast. Dit is tweecomponenten vuller en werkt prima.
Ik heb geen plamuurmes gebruikt maar heb een PETfles kapotgesneden en deze gebruikt om het plamuur te verdelen. Deze heeft ronde buigzame vormen en werkt veel beter.

Tip: Maak eerst een kant mooi strak en schuur die kant goed. Het gebogen lijnenspel van de latten en het Mdf is nu mooi zichtbaar. Nu kun je de lijnen op de andere kant van de kont gelijk krijgen door eerst voorzichtig overtollig materiaal weg te halen en daarna te gaan schuren. Van alle zichtspunten langs de lengte-as moeten de lijnen in het hout gespiegeld lijken.

IMG_0005.jpg

full

Laatst bewerkt:
Had ik eerder al gezien maar had twijfels bij het schuin (kon het ook niet vinden).
Ik had nog een berg hout, heb net een huis gekocht en verbouwd. En al het gereedschap en plamuur had ik nog, vandaar deze methode. Plus De latten zijn erg handig voor de symmetrie

Leve de zelfprutsers :}
Schuim had je denk ik bij een willekeurige aannemer wel kunnen halen.
Scheelt wel enorm veel tijd met schuren.

Ik heb ooit ook eens een mal van hout gemaakt voor een motor zitje.
Vond het erg veel werk om het goed in de vorm te krijgen.

Let er goed op dat je het polyester in 'lossende' delen maakt, anders kan het wel eens erg lastig worden al het hout er uit te beitelen..

Gesmolten kaarsvet werkte bij mij erg goed als losmiddel (en lekker goedkoop)

suc6 en nogmaals :}

Let er goed op dat je het polyester in 'lossende' delen maakt, anders kan het wel eens erg lastig worden al het hout er uit te beitelen..

Gesmolten kaarsvet werkte bij mij erg goed als losmiddel (en lekker goedkoop)

suc6 en nogmaals :}

Snij de boel voor de laatste laag poly in de lengte richting in tweeen en plak dan met de laatste laag poly de zooi aan elkaar. Tevens verstevig ik dan de binnenkant.

Bedankt voor de tip.

PS: op de tweede foto zie je schroeven. Deze planken zijn niet verlijmt. Wanneer de schroeven eruit zijn zou het hele zooitje naar achteren toe eruit te schuiven moeten zijn.

Werkt dus niet!!!!

Laatst bewerkt:
update:

Heb te weinig kaarsvet gebruikt tussen de polyestherlaag en de mal.
Gevolg: heb alles kapot moeten slaan :twisted: , nu moet ik 17 stukjes aan elkaar polyesteren.

Tip gebruik geen kaarsvet (iedereen zegt dat het wel kan) maar gebruik een echt onthecht middel dat in de polyesther vakhandel verkrijgbaar is

IMG_0021.jpg

En hier alle losse stukjes:

IMG_29.jpg

Het lijkt erop dat het allemaal wel goedkomt. Enige nadeel is dat er aan de binnenzijde erg veel polyesthermatten gebruikt moeten worden om de boel stevig te krijgen.

Tip: Doe dit werk in een schuur en nooit in huis. (en zeker geen bier bij drinken want dan krijg je echt koppijn.

Het resultaat van mijn polyester brouwsel laat nog even op zich wachten...
Ben enkele weken geleden van m'n Bandit 1200N afgeflikkerd, en zit nu met m'n hand in 't gips....
Project ligt nu dus voor een aantal weken stil....

Maar ik heb er alle vertrouwen in, dat 't wel goed komt met die FZR kont!
In ieder geval al een 10 voor inzet!

Greetz, SoeF!

Laatst bewerkt:
Bedankt SoeF!, laat effen weten als je projectje af is. Ik wil er foto's van zien. Mijn kontje gaat dit weekend in de plamuur en daarna nog een keertje schuren en dan moet ie strak zijn. Ik hoop volgende week meer fotos te kunnen posten. Er komen twee kleine ronde achterlichten op.

TIP: De damp van de polyesterhars is zwaar kanker verwekkend, draag dus altijd een speciaal mondkapje. Ik had ed verpakking niet goed gelezen en had alle s gewoon in de woonkamer gedaan met een open raam en een ventilator. Nie4t goed dus!!!

aha, het begint al wat te lijken.

Jammer dat het met dat kaarsvet niet goed lukte, bij mij werkt het nl erg goed.
Wel een paar lagen aangebracht.
We kunnen dus geen serie product verwachten?

Ik krijg al weer jeuk (aan m'n naad) als ik al die polyesther troep zie.
De stank van polyesther is werkelijk ondragelijk, trok bij mij zelfs door de muur van de schuur heen, zodat alles binnen ook naar die troep rook.
(m'n leven dus weer een jaartje of wat ingekort)

Hoe veel tijd het je er al in zitten?

Ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

:}

Kontproject gaat ff de ijskast in tot de winter. Dus nu moet ik het maar hiermee doen. Dit is van de week af. Alleen nog een koelvloeistofreservoir fabriceren.

IMG_0048fzr.jpg

Knippers die voor zitten komen ook achter op de kont. In de toekomst ok nog tailrisers.

Goed gereedschap bij het bewerken van zitjes in inderdaad onontbeerlijk.

full

sorry, plaatje voegt natuurlijk niks toe, maar moest hem even posten.

ff een vraag van een leek: wat zijn tail risers ('k weet het echt niet)
M'n kat (poekie) steekt altijd z'n staart omhoog als 'ie me ziet, is dat dan ook een "tail riser"

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan