Mal spiegelen?

ulixes

MF'er
6 jul 2008
95
0
amsterdam
hey,
ik ben bezig met een ander achterkantje voor mijn zxr 400.
ik heb de linkerkant bijna af, en straks moet de rechterkant natuurlijk precies hetzelfde worden.
ik ga het denk ik met ijzerdraadjes doen, die in de vorm van de kap buigen, en daarmee de andere kant op maat maken, maar dat gaat ontzettend veel tijd kosten.

heeft iemand een beter idee hoe ik de linkerkant kan spiegelen, zo dat de rechterkant precies hetzelfde word?

alvast bedankt!
gr tim.

ps ik zal vd week even wat fototjes posten van het hele proces..
 
hey,
ik ben bezig met een ander achterkantje voor mijn zxr 400.
ik heb de linkerkant bijna af, en straks moet de rechterkant natuurlijk precies hetzelfde worden.
ik ga het denk ik met ijzerdraadjes doen, die in de vorm van de kap buigen, en daarmee de andere kant op maat maken, maar dat gaat ontzettend veel tijd kosten.

heeft iemand een beter idee hoe ik de linkerkant kan spiegelen, zo dat de rechterkant precies hetzelfde word?

alvast bedankt!
gr tim.

ps ik zal vd week even wat fototjes posten van het hele proces..

Spiegel ?? :$
 
hey,
ik ben bezig met een ander achterkantje voor mijn zxr 400.
ik heb de linkerkant bijna af, en straks moet de rechterkant natuurlijk precies hetzelfde worden.
ik ga het denk ik met ijzerdraadjes doen, die in de vorm van de kap buigen, en daarmee de andere kant op maat maken, maar dat gaat ontzettend veel tijd kosten.

heeft iemand een beter idee hoe ik de linkerkant kan spiegelen, zo dat de rechterkant precies hetzelfde word?

alvast bedankt!
gr tim.

ps ik zal vd week even wat fototjes posten van het hele proces..

een kant en klare kont maken. dan heb je em compleet spiegelbeeld.
 
Blijft toch zichtwerk,tanken en kontjes e.d. maken(heb een beetje ervaring ;) )
Wat ik doe is eerst een mal van karton maken,dan heb je de uitslag,deze maat uitslag gebruik je ook voor de andere kant.Maar dan moet die uiteraard in spiegelbeeld,ja.
Maar dan heb je in ieder geval de juiste afmetingen.
Boel tijd kost het toch deze dingen! :Y
Ik werk trouwens ook met stevig ijzerdraad en daar dan het karton op plaatsen.
Succes!
Gr.Gerard :W
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Daar bestaat een zgn. profielkam voor:

Deze zet je eerst tegen de ene kant van je mal en dan heb je het juiste profiel voor de andere kant.
Hoe meer punten je meet, hoe meer het overeenkomt.

Ze zijn gewoon in de DHZ winkels verkrijgbaar.
full
 
@tumblin tummie, mooi apparaatje is dat!
ik zat zelf nog te denken aan plastic wat ik over de mal spuit zodat het de vorm aanneemt, laten drogen, eraf halen, binnenstebuiten keren, en dan vullen met pur of gips ofzo.

ik ben alleen bang dat dat soort plastic niet bestaat, ik heb iig geen idee waar ik het vandaan zou kunnen halen.
 
Boetseerklei voor de kinderen. Erop plakken, eraf trekken, dan heb je een negatief mal. Daar kun je dan weer mee doen wat je wilt. Volgieten en een andere negatief maken met je positief en vervolgens polyesteren?

Ik zeg ook maar wat :W

Laat eens foto's zien van je klusje, het blijft een kunst!
 
Boetseerklei voor de kinderen. Erop plakken, eraf trekken, dan heb je een negatief mal. Daar kun je dan weer mee doen wat je wilt. Volgieten en een andere negatief maken met je positief en vervolgens polyesteren?

Ik zeg ook maar wat :W

Laat eens foto's zien van je klusje, het blijft een kunst!

Hij wil een spiegelbeeld. Dat krijg je op deze manier niet. Zie ook nog niet hoe je dat met die kam doet trouwens.
 
Hij wil een spiegelbeeld. Dat krijg je op deze manier niet. Zie ook nog niet hoe je dat met die kam doet trouwens.

Kam tegen het gemaakte deel aandrukken (deze zal dan de vorm aannemen) en dan de kam over de lengte-as draaien. je zal alleen in twee richtingen (boven --> beneden en voor-->achter) je vormen meerdere malen over moeten nemen...dus nog steeds tijdrovend werk :/
 
`die kam is al beter dan het ijzerdraadje, daar kun je in principe je mal mee spiegelen, maar zoals warrior6 zegt, dat gaat heel veel tijd kosten, zeker met dit kontje, er zitten vrij veel kromme lijnen in, dus je kan bijv niet 3 punten nemen en daartussen een beetje gokken:P

maar niemand kent een soort plastic/rubber wat je op een of andere manier (verwarmen of spuiten of wat dan ook) op de mal kan krijgen, eraf halen en dan binnenstebuiten kunt keren?
 
Het enige dat ik kan bedenken is iets dat je kunt vouwen (papier?) om zo een precieze 'kopie' aan beide zijden te krijgen.

Dit betekent in jouw geval wel dat je er een hele rits moet maken, om ook de diepte mee te kunnen pakken.

Aan de andere kant is een pakketje A4-tjes niet te duur, en je kunt er je kleuterschool-opleiding nog op botvieren!
 
Met 'n soort 3D taster de vorm overnemen in 'n CAD- model (oid). Hierna spiegelen in 'n CAD programma. NC code van maken en lekker frezen :p.

Ik vrees dat 't wat plamuur/schuur werk word. Eventueel soort van mallen maken van karton om bepaalde vormen te controleren. Ipv karton kan je natuurlijk ook zo'n profielkam gebruiken (wreed handig ding denk ik!).
 
Boetseerklei voor de kinderen. Erop plakken, eraf trekken, dan heb je een negatief mal. Daar kun je dan weer mee doen wat je wilt. Volgieten en een andere negatief maken met je positief en vervolgens polyesteren?

Ik zeg ook maar wat :W

Laat eens foto's zien van je klusje, het blijft een kunst!

Er bestaat speciale klei welke kunstenaars als mal voor een beeld in gietzand stoppen en dan brons er in gieten.
 
ik zat zelf nog te denken aan plastic wat ik over de mal spuit zodat het de vorm aanneemt, laten drogen, eraf halen, binnenstebuiten keren, en dan vullen met pur of gips ofzo.

ik ben alleen bang dat dat soort plastic niet bestaat, ik heb iig geen idee waar ik het vandaan zou kunnen halen.

In een kunstenaars winkel kun je wel latex kopen (nee geen verf, maar een soort vloeibaar rubber). Dat smeer je in laagjes op de linkerkant en als het dik genoeg is, kun je het eraf halen en omdraaien.
Maar als je het dun doet is het niet stevig genoeg, als je het dik doet dan zijn de verschillen te groot. (vooral in hoekjes en scherpe randen.) Je hebt dan echter wel een goed uitgangspunt.
Zie ook latex vorm
 
tumblin tummie je bent een waardevolle reaguurder.
ik ga even kijken of ik dat latexspul kan fixen, er zit vast wel een kunstenaarswinkel in adam.

enig idee welke winkel dat heeft?
 
Laatst bewerkt:
tumblin tummie je bent een waardevolle reaguurder.
ik ga even kijken of ik dat latexspul kan fixen, er zit vast wel een kunstenaarswinkel in adam.

enig idee welke winkel dat heeft?
ik kom niet uit (de buurt van) Amsterdam, dus geen idee. gouden gids brengt uitkomst.

Edit:
Ik heb nog even gekeken, je kunt het gewoon bij Pipoos krijgen:
http://www.hobbyhandboek.nl/detail.asp?cat=E1&subcat=E01&id=04000 (Vloeibare latex)

het stinkt wel dat spul, als je een dag bezig bent, komen de buren vragen of je het konijnenhok/de kattenbak alsjeblieft wil verschonen.
 
Laatst bewerkt:
hey,
ik ben bezig met een ander achterkantje voor mijn zxr 400.
ik heb de linkerkant bijna af, en straks moet de rechterkant natuurlijk precies hetzelfde worden.
ik ga het denk ik met ijzerdraadjes doen, die in de vorm van de kap buigen, en daarmee de andere kant op maat maken, maar dat gaat ontzettend veel tijd kosten.

heeft iemand een beter idee hoe ik de linkerkant kan spiegelen, zo dat de rechterkant precies hetzelfde word?

alvast bedankt!
gr tim.

ps ik zal vd week even wat fototjes posten van het hele proces..

Stuur s een foto van wat je al hebt
 
heheh vouwen is helemaal een klotewerk, er zitten ook allemaal ronde lijnen in, dat valt niet te vouwen.


Ha ha, dat bedoel ik ook niet. Vouwen doe je op de spiegel lijn. De rest knip je in de juiste vorm, terwijl het dubbel gevouwen is. Als je het dan open maakt, heb je twee identieke zijden.
 
ligt het nou aan mij dat ik het nut van die latex niet zie? dan heb je toch gewoon een negatieve mal en nog geen spiegelbeeld :?
Die kun je vervolgens binnenstebuiten keren en dan heb je wel een spiegelbeeld *O*
Overigens zou ik me niet zoveel zorgen maken over de symmetrie, kijk maar eens naar een originele motor, die zijn ook niet echt symmetrisch.
Dat merk je bij bijvoorbeeld bij het afplakken van speciaal spuitwerk.
 
Die kun je vervolgens binnenstebuiten keren en dan heb je wel een spiegelbeeld *O*
Overigens zou ik me niet zoveel zorgen maken over de symmetrie, kijk maar eens naar een originele motor, die zijn ook niet echt symmetrisch.
Dat merk je bij bijvoorbeeld bij het afplakken van speciaal spuitwerk.

Dat smeer je in laagjes op de linkerkant en als het dik genoeg is, kun je het eraf halen en omdraaien.
Maar als je het dun doet is het niet stevig genoeg, als je het dik doet dan zijn de verschillen te groot. (vooral in hoekjes en scherpe randen.) Je hebt dan echter wel een goed uitgangspunt.
Zie ook latex vorm
vandaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan