Manieren om je Motor te financieren

Ik denk dat ik gewoon begin met sparen, mocht ik een motor tegenkomen die ik niet kan laten staan ga ik wel voor de afbetaling.

Thanx voor de tips!!
 
focus je gewoon op volgend seizoen, anders wordt
het een misschien wel onoverzichtelijk grote lening.
 
Op maandag 01 juli 2002 13:05 schreef Spider het volgende:
Sparen is natuurlijk altijd het beste maar dat gaat nou eenmaal niet altijd even snel als dat je zo willen. Dan maar lenen?
Als je gaat lenen, gewoon bij de bank een doorlopend krediet aanvragen. En dan natuurlijk niet vegeten je motor all risk te verzekeren!!

Doorlopend krediet is idd een goede oplossing, heeft een aantal voordelen t.o.v een persoonlijke lening.

Motor-plannen moet je absoluut niet aan beginnen, je ziet niet aleen aan de dealer vast, maar ze geven het idee dat je alleen de afschrijving betaalt, maar inclusief rente betaal je gewoon de hele motor.
 
Doorlopend krediet is idd een goede oplossing, heeft een aantal voordelen t.o.v een persoonlijke lening.

Motor-plannen moet je absoluut niet aan beginnen, je ziet niet aleen aan de dealer vast, maar ze geven het idee dat je alleen de afschrijving betaalt, maar inclusief rente betaal je gewoon de hele motor.

In een motorplan (vaak lease of lease-koop constructies; sommige meteen op eigen naam, anderen pas na afbetaling) betaal je idd voor aanschafprijs - eigen inbreng. Echter het te betalen maandbedrag is lager, doordat je alleen aflost op het af te schrijven deel.

Voorbeeld:
aanschaf 15.000
eigen geld 4.000
-------
totaal geleend 11.000

theor. inruilwaarde na 3 jaar, 45.000 km: 12.000

af te lossen bedrag (rente + aflossing in annuïteiten (gelijk maandbedrag, toenemend aflossingsbedrag, afnemend rentebedrag): 3.000

aflossingsvrij (alleen rente) restbedrag : 8.000

Na die drie jaar kun je kiezen: ofwel motorplan verlengen voor resterende bedrag, ofwel rest afbetalen, ofwel inruilen. Kies je dan voor een nieuwe fiets, kun je in principe hetzelfde verhaal houden (rentepercentages anders).

Sommige leasplannen zijn zo flexibel dat je ook tussentijds kunt inruilen. Alleen moet je wel rekening houden dat je afschrijving in het begin het hoogst is.

Dit is iha duurder dan een persoonlijke lening / doorlopend krediet, maar de maandlasten zijn lager, doordat je geen aflossing betaald over dat deel van de restwaarde dat je geleend hebt. Meestal zijn deze constructies niet direct aan een dealer gebonden. De dealer fungeert alleen als tussenpersoon, maar de lening ga je aan bij een officieel geregistreerde geldverstrekker.

Op zich niet zo'n slechte constructie - niet goedkoop - maar door de lagere maandbedragen kun je al snel een leuke (nieuwe) fiets rijden.
 
Op maandag 01 juli 2002 14:08 schreef k12lt_rider het volgende:Bladibladi

Flexplan van Motoport is hier een voorbeeld van.
Heb ik dus ook. Ergens wel spijt van, want nu ik zit te twijfelen om een andere motor aan te schaffen, zit ik met een hoop rompslomp. Uitzoekwerk dus.

Doe alsjeblieft wel ALLRISK verzekeren. Heb ik niet gedaan in mijn eerste jaar... Toen ik eigenlijk besefte waar ik in godsnaam mee bezig was, heb ik direct m'n verzekering om laten zetten naar Allrisk. Durfde haast niet meer te rijden in de periode tussen wa+ en allrisk... |(

Geld bij een bank lenen lijkt me veel beter, aangezien je daarbij niet aan een dealer gebonden zit.

Succes met de keuze!
 
Ik denk dat ik gewoon begin met sparen, mocht ik een motor tegenkomen die ik niet kan laten staan ga ik wel voor de afbetaling.

Thanx voor de tips!!
Nee, dan spaar je dus gewoon nog ff door. Er is vast wel een motor te vinden die wel in je prijsklasse valt.
Maar bedenk wel weer: als hij al veel km heeft gelopen moeten er wellicht ook dure dingen vervangen worden en dat is ook niet prettig. Ook kun je nog letten op het aantal cc en bouwjaar ivm de verzekering, want die is ook niet echt gratis. Kijk ook ff wat voor een banden er onder kunnen. Als er maar 1 type band onder kan die snel slijten wordt je ook niet gelukkig.
Echt, sparen voor een motor is 1 ding, maar vervolgens moet je m onderhouden en dat kost al helemaal geld, en dan moet je dus een motor hebben die bij je budget past wat je het hele jaar door hebt.
 
Op maandag 01 juli 2002 15:15 schreef HElske het volgende:
Echt, sparen voor een motor is 1 ding, maar vervolgens moet je m onderhouden en dat kost al helemaal geld, en dan moet je dus een motor hebben die bij je budget past wat je het hele jaar door hebt.

Bedenk ook dat je aan bv ritjes, met of zonder anderen, meer kwijt bent dan je misschien wel lief is.

Waar je in de auto blijft zitten, stop je met de motor om ff een bak koffie te drinken of ff wat te eten.

Om over beursen en assecoires en weet ik wat maar niet te praten.
Kolletje dit, handschoenen dat en ga maar door.

Met fiets en onderhoud alleen ben je er dus niet.
 
Ik heb voor de Div900 geleend omdat ik het zat was steeds meer reparaties te moeten betalen... bij een volgende oude motor weer dat risico. Daarom maar een goede motor gekocht, al moest ik daar wel een DLK voor afsluiten.

Heb er ook geen spijt van gehad... 2 jaar (50000 km) lang geen enkele reparatie. Motor daarna ingeruild voor een FJ
 
Van de ongeveer € 9000 die mijn R6 heeft gekost heb ik 1 derde geleend...

Het lijkt mij niet slim om meer te lenen omdat je dan idd gaat betalen voor een motor die je niet meer hebt...
 
Bedenk ook dat je aan bv ritjes, met of zonder anderen, meer kwijt bent dan je misschien wel lief is.

Waar je in de auto blijft zitten, stop je met de motor om ff een bak koffie te drinken of ff wat te eten.

Om over beursen en assecoires en weet ik wat maar niet te praten.
Kolletje dit, handschoenen dat en ga maar door.

Met fiets en onderhoud alleen ben je er dus niet.
Dat ik daar nog niet aan gedacht had SCHAAM SCHAAM
IDD, helm, handschoenen, pak en laarzen.......
Donker vizier......
Pinlock......
Toch ook maar iets om je waterdicht te houden etc. etc.
En je kunt niet een keertje niet tanken.

Dat is ook handig: een zuinige motor! Die van mij loopt 1 op 20, fijn! (Kopen???!!! zie dit topic:
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/6668
Vraagprijs ondertussen €2000,-)
 
Lijkt alsof iedereen hier zich suf spaart en na een paar jaar op water en brood hun favoriete fiets gewoon cash kan betalen (zoals Twisted Paul ;) Maar denk eens mee. Wie kan er elke maand zo'n 250 eurootjes opzij zetten om vervolgens na VEERTIG maanden zijn droomfiets van 10.000 euro te kunnen betalen ? Meer dan DRIE jaren sparen ondertussen is de fiets duurder geworden door inflatie en is het model verouderd. Welk motorfanaat heeft zo'n engelengeduld. Volgens mij GEENEEN. Natuurlijk ben je altijd duurder uit met een lening immers de verstrekker moet er ook iets aan verdienen. Gewoon goed kijken naar de voorwaarden en rentepercentages en rijden maar.
 
Gewoon goed kijken naar de voorwaarden en rentepercentages en rijden maar.

Ja, en zolang dat je enige lening is en je niet ook al moet afbetalen aan de TV, Keuken, badkamer, auto...

zie ik er niks verkeerds in :P
 
Koop een brik, 500 euro ben je klaar, 100 euro nieuwe onderdelen en olie en kaaren maar. Ook lekker goedkoop in de verzekering! :P :P

Kom jij al de defecten oplossen? Een brik is en blijft een brik he. Ik kan niet sleutelen dus wordt een brik erg duur met al die (dure) reparaties.
 
Gewoon goed kijken naar de voorwaarden en rentepercentages en rijden maar.

En gewoon ff goed nadenken voor je ergens aan begint.
Motorfiets is niet het enige in het leven al is het voor mij het laatste ws wat eruit gaat.
Maar wat gedacht van eigen huis of de zaken die Bertv al noemt.

Lekker thuis bij pa en ma op een kamertje zitten maakt het bv wat makkelijker dan wanneer je eigen huis met torenhoge vaste lasten hebt.

Tis maar net waar je je prioriteiten legt en waar je dus voor kiest.

Ik kies dus niet voor een fiets die ik niet kan betalen.

Ben bang dat het einde zoek raakt en dat je alleen maar meer schulden krijgt.
En zie daar maar weer uit komen.
 
had zelf het geld staan om motor te kopen, toch het volledige bedrag over korte termijn geleend (bij de bank (uiteraard)). dom? denk het niet, heb nu wat overschot voor tegenslagen, reparaties,... en rij'k hem in de verdoemenis komt er onmiddelijk een (iets goedkopere) andere, haal ik het tot volgend jaar, koopt m'n vriendin er ook eentje...

edit -ff offtopic- :
Lage CB: m'n vriendin is (ook }) ) niet "zo heel groot", zijn er over aan't denken om ook een cb'tje aan te schaffen -> heb jij nog een idee hoeveel't kost om die te verlagen??
 
kunt beter een jaar een beetje overwerken.

je daarna een leuke motor kopen

lenen is geen optie voor mij, leen alleen geld voor een huis is mijn motto.
 
kunt beter een jaar een beetje overwerken.

je daarna een leuke motor kopen

lenen is geen optie voor mij, leen alleen geld voor een huis is mijn motto.
 
edit -ff offtopic- :
Lage CB: m'n vriendin is (ook }) ) niet "zo heel groot", zijn er over aan't denken om ook een cb'tje aan te schaffen -> heb jij nog een idee hoeveel't kost om die te verlagen??

Voor het idee...ik ben 1.59
Als je zelf een beetje handig ben is het gratis en voor niks.

**Buddy eraf halen
**Bekleding met beleid loshalen
**Schuim afsnijden ...wel de vorm in de gaten houden en niet teveel waar ze moet zitten, anders nogal houterig zitten ;)
**Bekleding er weer overheen trekken
**Nieten en klaar!!!

CB was ook wat door voorpoten gegaan. Maar heb je vlotte babbel en ken je lekker slijmen, of je vriendin met allercharmantst koppie, vraag het dan gelijk aan bv de dealer als je een fiets koopt.

Koop je particulier...ook ff charmant doen en bij een dealer naar binnen stappen.

Misschien een vriend/kennis die het kan doen voor je.

Me Diversion is ook verlaagd.
Drie centimeter uit het zadel gehaald.
Nog wel iets te hoog, maar ik red me ermee, zolang ik egale grond onder me heb hihi.

Wordt wat lastiger als ik op een hobbelig stukkie sta. Maar met een beetje heen en weer hupsen kom je er ook wel. Duurt alleen wat langer als iemand die met ze lange stelten zo naar voor en achter wandelt.

Anders altijd wel een aardig iemand die ff helpt ;)
Tis ook zo aandoenlijk...een smurf op een motor })
Altijd bingo wat betreft hulp.
 
Ik zou voor sparen gaan.
Lenen doe ik al bij studiefinanciering en dat is genoeg.
Je kan voor een lening beter bij pa of ma zijn. Die zien wat meer door de vingers :)
 
rijke vrouw/man trouwen (doorstrepen wat voor je niet van toepassing is )
schoonmoeder (er zijn er hier een paar dacht ik )
ouders .
safe plan })
banken
jou lichaam of dat van je partner verkopen (nee dank uw ik pas even )
er zijn zoveel manieren
maar beste is gewoon werken en sparen (hoef je ook aan niemand verantwoording af te leggen )
 
Laatst bewerkt:
Lijkt alsof iedereen hier zich suf spaart en na een paar jaar op water en brood hun favoriete fiets gewoon cash kan betalen (zoals Twisted Paul ;) Maar denk eens mee. Wie kan er elke maand zo'n 250 eurootjes opzij zetten om vervolgens na VEERTIG maanden zijn droomfiets van 10.000 euro te kunnen betalen ? Meer dan DRIE jaren sparen ondertussen is de fiets duurder geworden door inflatie en is het model verouderd. Welk motorfanaat heeft zo'n engelengeduld. Volgens mij GEENEEN. Natuurlijk ben je altijd duurder uit met een lening immers de verstrekker moet er ook iets aan verdienen. Gewoon goed kijken naar de voorwaarden en rentepercentages en rijden maar.
Je vergeet een beetje dat niet iedereen op een R6 begint. Als je klein begint kun je door steeds inruilen en er een beetje bijleggen steeds wat duurders kopen.
 
Aangezien sparen niet in m'n woordenboek staat, is het bij mij dus lenen geworden. Lekker belangrijk, leef maar 1 keer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan