Mann oliefilters voor motoren.

Het-zal-wel.

MF'er
7 sep 2020
101
27
Zijn er mensen die ervaring hebben met Mann oliefilters voor motoren.
Ik gebruik vaak Hiflo of de originele Suzuki oliefilters.
 
Waar wil je heen met je vraag? Ben je op zoek naar een betrouwbare manier om één euro per beurt te besparen, of probeer je juist te verantwoorden of een extra euro uitgeven de moeite is? Of is verkrijgbaarheid een probleem?

Er is bij een oliefilter vrijwel geen prestatiewinst te halen. Eventuele kostenbesparingen zijn nihil. Los van leuke extra's zoals een HEX kop (doet K&N bijvoorbeeld) maakt het weinig ballen uit wat je haalt, dus waarom niet gewoon origineel en zeker weten dat het goed is...
 
Waar wil je heen met je vraag? Ben je op zoek naar een betrouwbare manier om één euro per beurt te besparen, of probeer je juist te verantwoorden of een extra euro uitgeven de moeite is? Of is verkrijgbaarheid een probleem?

Er is bij een oliefilter vrijwel geen prestatiewinst te halen. Eventuele kostenbesparingen zijn nihil. Los van leuke extra's zoals een HEX kop (doet K&N bijvoorbeeld) maakt het weinig ballen uit wat je haalt, dus waarom niet gewoon origineel en zeker weten dat het goed is...
De prestatiewinst van een goed VS slecht oliefilter is niet op korte termijn meetbaar. Ik heb zelf graag filters die erg goed filteren:

https://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html
En hier (weliswaar van een auto) een actiemodelletje van Mobil links en een MANN filter rechts (zelfde km's gebruikt in het zelfde voertuig):
MobilVMann.jpg
 
De prestatiewinst van een goed VS slecht oliefilter is niet op korte termijn meetbaar. Ik heb zelf graag filters die erg goed filteren:

https://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html
Interessante post!

Maar het gros van de filtermerken die in dat item worden behandeld komen mij niet bekend voor.

Andersom geredeneerd: een Hiflo filter is volgens dit artikel een filter van gemiddelde kwaliteit, voor een scherpe prijs.
OK aanbieding dan toch?
 
Zowel Mann als HiFlo geregeld voor motoren en auto’s gebruikt zonder problemen. Voor m’n huidige motor pik ik een origineel filter met ringetjes mee bij de dealer. Merk geen verschil en had dat uiteraard ook niet verwacht.
 
Ken het merk niet, ik koop originele filters omdat ik het prijsverschil niet interessant vind....14 euro ofzo is gangbaar.
Je bedoeld: je kent het filtermerk Hiflo niet?
Als dat is wat je bedoeld heb je toch echt al heel lang niet verder gekeken dan je (originele filtermerk)neus lang is.
Hiflo bestaat al erg lang, en is via de bekende kanalen heel goed verkrijgbaar.....
 
De prestatiewinst van een goed VS slecht oliefilter is niet op korte termijn meetbaar. Ik heb zelf graag filters die erg goed filteren:

https://motorcycleinfo.calsci.com/FilterStudy.html
En hier (weliswaar van een auto) een actiemodelletje van Mobil links en een MANN filter rechts (zelfde km's gebruikt in het zelfde voertuig):
Bekijk bijlage 1678478
Die linker heeft meer weerstand geboden, je zou denken meer gefilterd.
of is dat niet de bedoelde conclusie bij dit plaatje?
 
Die linker heeft meer weerstand geboden, je zou denken meer gefilterd.
of is dat niet de bedoelde conclusie bij dit plaatje?
Nee in dit geval niet. Deze is zodanig goedkoop geconstrueerd dat hij onder druk van de olie implodeert vóór de vervangingsinterval. Het MANN filter is anders gebouwd en sterk genoeg om dat aan te kunnen. Als hij een tijdje in elkaar gezogen zit kan hij ook uit elkaar vallen BTW:

oil-filter2.jpg


Niet om paniek te zaaien, maar het ging om het onderbouwen dat er wel echt kwaliteitsverschil in zit.
 
Ik pak wat er beschikbaar is.
Ik passeer na mijn werk bij RAD in Zaventem, en koop wat ik nodig heb.
Meestal is het een Champion COF 038. Is die er niet, kan het een ander merk zijn. Ik denk dat ze 3 of 4 merken hebben liggen. Allen rond de 9€.
Onder die 3 of 4 merken hebben ze ook K&N, die neem ik enkel als er geen andere opties zijn, want die kost ongeveer 12€. Die heeft dan ook, zoals @Unruled al aanhaalde, een HEX op de kop. Handig, maar mij de 3€ extra niet waard. Ik heb mij ooit voor 10€ zo een schroefsleutel passend voor mijn filter aangeschaft. Nu 30 a 35 filters verder dubbel en dik terugverdiend :t

Verder denk ik niet dat er echt kwaliteitsverschil zit in de filters voor normaal gebruik.

Als je het wil doen om te besparen, moet je je oud filter openmaken, en dan maar weer dichtdoen met wat stukken koffiefilter, lekker goedkoop. Toch?

Maar serieus, een olie filter is de kost niet.
Daarom ook, hebben ze toevallig enkel de K&N, ja, dan betaal ik wel die 12€. Is toch weer goed voor 10.000km (volgens het boekje zelfs voor 18.000km ...).
 
Ja inderdaad altijd origineel nemen,want geloof mij maar er zit soms duidelijk verschil in
tussen origineel en imitatie,zoals andere diameter olie doorlaat,voor die paar euro extra
hoef je het niet te laten.
 
Het voordeel van origineel is in ieder geval dat je niet hoeft te twijfelen aan de kwaliteit. En daar betaal je extra voor. Op zo'n bedrag peanuts wat mij betreft. Het andere uiterste is een Ali-filter, dat ik wel eens voorbij zie komen. Dat zou ik persoonlijk nooit doen.
 
Ja want Honda maken hun eigen filters...
Wellicht een Denso filter met Honda logo.
Zo gaat het met vrijwel alle onderdelen. Zadel, remmen, lampen, filters, bougies, banden... Er wordt vanuit een fabrikant een eisenlijst opgesteld, degene die het dichtst bij de vereiste specificaties zit voor de laagste prijs mag de delen produceren. Voor mijn Street Triple zijn er volgensmij al 2 of 3 verschillende oliefilters (via de Triumph-dealer!) in omloop, allemaal in hetzelfde doosje met hetzelfde nummer er op, maar een andere fabrikant.

https://www.triumph675.net/threads/different-oem-oil-filters.153346/
 
Terug
Bovenaan Onderaan