Mannelijke comfort

ThijmenB

Die hard MF'er
25 mrt 2019
380
164
Almere
Beste mannen van Motorforum,
Ik kan hier heel weinig over vinden terwijl ik me niet voor kan stellen dat ik de enige ben die er last van heeft. Op de motor zit het "zaakje" altijd zeer onprettig. Hoe maken jullie het wat comfortabeler? Doordat het zadel echt tussen de benen zit, heb ik altijd het gevoel dat ik haast op mijn ballen zit! Afgelopen zomer toen ik voor het eerst met de motor op vakantie ging, heb ik er zelfs last van gehad, het was toen namelijk erg warm en we hebben veel uren per dag op de motor gezeten. Dat wil ik de komende zomer uiteraard voorkomen, maar ook met de leuke ritjes die weer plaatsvinden met dit heerlijke weer zou ik graag wat meer comfort tussen de benen hebben. Alle tips zijn welkom!
 
Als je echt op je zaakje zit dan is het zadel niet geschikt voor je. Kijk eens naar een aftermarket zadel. Die zijn soms wat breder waardoor je het probleem minder zult hebben.
Verder heeft de ene man meer last dan de andere man van dit soort problemen. Op de racefiets idem.
 
Ik heb daar nooit last van gehad. Ik zou idd eens naar anderen zadels gaan kijken. Bagster bijvoorbeeld
 
Ik was effe bang dat dit topic spam voor wat ...anders... Zou zijn.

Heb je al eens een andere broek geprobeerd. Tevens, je hebt toevallig geen dames broek aan?

db
 
Als je echt op je zaakje zit dan is het zadel niet geschikt voor je. Kijk eens naar een aftermarket zadel. Die zijn soms wat breder waardoor je het probleem minder zult hebben.
Verder heeft de ene man meer last dan de andere man van dit soort problemen. Op de racefiets idem.
Nu je het zegt, ik had hier op de GS500 meer last van dan nu op de Versys 1000, ik zal eens gaan rondzoeken.
 
Heel herkenbaar.
Ik was eens lang geleden (en nog steeds) verliefd op Ducati. Proefgereden op diverse Monsters.
De eerste proefritten maakten veel indruk.
Helaas ook op mijn twee mannendingetjes.
Elke drempel en kuil gaven me een pijnlijke klap op die twee knikkertjes.
Helaas: dat model paste gewoon niet bij mijn anatomie.
Uiteindelijk genoeg andere merken en modellen gereden en bezeten die me géén blauw gebeukte ballen gaven.

Een ander model zadel zou misschien ook hulp kunnen bieden indien je absoluut geen andere motor zou overwegen.
 
Op zich zit ik prima op het originele zadel van de R1150R maar ik moet de boel meestal wel even goed leggen voordat ik ga rijden. Doe ik dit niet dan wil het nog wel eens wat gevoelloos worden daaronder.
De broek, type boxer/string/whatever en zadel/motor vorm zullen hier ongetwijfeld ook invloed op hebben.
 
Zeer herkenbaar, misschien wel al helemaal voor de gezellige medemensen. Ik weet jouw lichaamsomvang niet, dus laat ik voor mezelf spreken. Een ander woord voor wat ik bedoel is: papzak.

Anyway, ik ken dit probleem zeker. Wat ik geleerd heb:
1) Lange boxers zijn heel veel relaxter dan slips. Ook voor de "chafing" binnen op de dijen, maar ook voor het vrij bewegen der weke delen.
2) Motorbroeken: PASSEN OP JE (RIJDENDE) MOTOR voordat je koopt. Want zitten op een stoel en hurken zegt allemaal niet genoeg. En zo'n broek kan net een beetje gaan knellen na een tijdje.
3) Gewoon af en toe even een stukje staan op de stepjes of even gaan verzitten - dit kun je jezelf gewoon aanleren, en dan kan het bloed weer even stromen. Kan al veel schelen.

Verder zijn gewoon sommige motormodellen wat relaxter. Vreemd genoeg zijn de "kruisraketten" vaak nou net niet heel vleiend voor het kruis (als je afstapt is het, zeg maar, geen raket meer), en de vadsige sjopperts en luxe toerfietsen maken het veel makkelijker. Maar goed, die zijn dan ook vaak ontworpen voor en door Amerikanen of Duitsers :)
 
Daarom mn zadel laten aanpassen tot 3x aan toe, icm stuurverhogers voor de TDM900.
Nu is het goed, denk ik, want vanwege de 2 voorgaande jaren geen lange ritten meer gemaakt enzo.
Tot 300 km is er niets aan de hand ;)
 
Tot 1500km op 1 dag (en meer?) nog nooit iets gemerkt van een pijnlijk klokkenspel.
Hooguit wordt het billenvlees waar je de hele dag op zit na enkele dagen met heel veel km's een beetje gaar.
 
Ik heb ook nergens last van, op welke motor dan ook.
Vroeger zat ik wel dicht tegen de tank, tegenwoordig laat ik vanzelf een vuistdikte aan ruimte.
Dan kan je beter verzitten met de bocht mee.
Maar met pijnklachten heeft dat niets te maken.

Wel mensen gehoord over een 'wielrenfietsbroek' met zeemleren inleg?
 
Laatst bewerkt:
zal de al dure prijs wel doen stijgen, maar zoek even op comfyballs.nl. Gemaakt in Noorwegen denk ik. Beste ondergoed voor mij
 
Wel mensen gehoord over een 'wielrenfietsbroek' met zeemleren inleg?
Ik heb vele jaren gewielrend.
De zeem is er niet om de drukplekken te ontzien, maar vooral om het zweet door inspanning beter te absorberen en afvoeren.
Als het goed is zit je op een racefietszadel alleen op je 2 zitbotjes.
 
Ik heb vele jaren gewielrend.
De zeem is er niet om de drukplekken te ontzien, maar vooral om het zweet door inspanning beter te absorberen en afvoeren.
Als het goed is zit je op een racefietszadel alleen op je 2 zitbotjes.
Het werd geadviseerd door mensen die dagen en dagen op de motor zitten, en als pré voor een tocht richting het buitenland.
Minder of geen last daar beneden.
Geen zweet is vast ook minder irritatie.
Maar ik meen dat ze het ook over het zitvlak en edele delen hadden.
Maar ik herken het dus (ook) allemaal niet. :)
 
Ik zou bijna zeggen: wees blij! Dan voel je tenminste dat je een echte vent bent.

1647117412891.png


Maar inderdaad geen "loshangend" ondergoed op de motor maar opbinden die zooi!

1647117544531.png
 
Herken het ook totaal niet
Vroeger, toen ik nog ww deed, was ik "ze" wel regelmatig "kwijt", maar dat kwam met name voor in het frissere deel van het jaar O-)
 
Ik heb vele jaren gewielrend.
De zeem is er niet om de drukplekken te ontzien, maar vooral om het zweet door inspanning beter te absorberen en afvoeren.
Als het goed is zit je op een racefietszadel alleen op je 2 zitbotjes.
Maar toch heb ik op de motor altijd een wielrenbroek onder mijn leren combi aan: geen last van opkruipend ondergoed, en ik heb het idee dat ik minder (tot geen) last van mijn zitvlak heb (ik rij op een supersport).
 
Nu je het zegt, ik had hier op de GS500 meer last van dan nu op de Versys 1000, ik zal eens gaan rondzoeken.
Op de Versys 1000 (standaard zadel) geen last van, hooguit gevoelloze kont na een aantal uur. Hoe zit jij dan op de Versys ??
 
Ik krijg altijd last van mn ballen als ik hard rem en naar voren schuif. Misschien is dat ook de reden dat er gezegd word dat iemand "ballen heeft" als hij nooit remt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan