Manx GP Isle of Man

1. Het was ook de droom van Dennis Hoffer en ik heb nog deelgenomen aan de rit tijdens zijn uitvaart en dat zal ik nooit meer vergeten.


2. Traditie? Mooi, dat is stierenvechten ook en dat vind ik ook niet meer kunnen.

1. Ik ken de jongens die samen met Dennis op Man waren. 1 reed zelf ook en is later ook zwaar ten val gekomen. Maar wil het graag nog een x afmaken de wedstrijd rijden dus. De ander was mee als monteur maar racet zelf ook in de OW cup, maar zou ook graag nog eens op MAN rijden net als ik.....

Ow cup veilige circuits zegt men. Toch viel er twee jaar geleden tijdens de laatste wedstrijd op assen ook iemand van zijn motor die later overleed. Veilige circuits bestaan niet, veilige wegen ook niet en een veilig leven ook niet PUNT.

2. compleet idiote vergelijking. :N :?
Een stier kiest niet voor de garandeerde dood in de arena. En roadracer gaat voor de kick en om zich zelf te bewijzen.
Laten we blij zijn dat deze mogelijkheden er zijn, ook mensen die het niet begrijpen. Want de drang om hard te gaan op een motor en het gevaar op te zoeken onderdruk je niet door het simpel te verbieden. 8-)
 
Iedereen mag daar toch zijn mening over hebben? Je kunt zeggen dat je bij vrijwel elke snelheid dodelijk kunt verongelukken, maar bij het toenemen van de snelheid wordt de kans groter.

Verbieden helpt nooit idd, maar er moet goed over worden nagedacht of de risico's niet te groot zijn geworden. Jongen mensen nemen meer risico dan oude lullen als ik.
 
Zeker mag iedereen zijn mening hebben, en er is denk ik ook niets mis mee om voor en tegen aan te horen en hier een normale discussie over te voeren.
Maar iets uit zijn verband trekken met een raar vergelijk is niet handig.

Gelukkig dat je ook zo ziet, dat verbieden niet de oplossing is.
Ja je hebt helemaal gelijk in dat de roadraces een groter risico zijn dat races op een kort circuit met uitloop mogelijkheden. Maar het is niet zo dat de jongens die daar rijden, voor het eerst op een motorfiets stappen. Sterker nog de gemiddelde leeftijd in de roadraces (MAN Macau GP) is vrij hoog. Er rijden zeker geen rookies. Voordat je hier mag rijden moet je al een paar jaar aantoonbare ervaring op gedaan hebben en die kunnen overleggen/aantonen. Voor de Ieren ligt dat anders die kennen nl alleen maar straten circuits (tot dit jaar dan).

Dus je zou kunnen stellen dat de risico's dan al wel een beetje zichtbaar zijn geworden, en dat de jongens en meiden die dit toch willen echt wel weten waar ze aan beginnen.

Ook kun je stellen dat sportbonden echt wel over risico's nadenken. Toen ik nl in 1998 voor het eerst mijn racelicentie had heb ik dat jaar nl gereden op Twello, Tolbert en Eemshaven bijv.
Deze circuits komen niet meer op de kalender voor, en dat proces van kritisch kijken naar de circuits begon al in 2001 toen Twello door de KNMV niet meer goedgekeurd werd en Eemshaven een chicane moest aanleggen.
Ook in het roadracen gebeurd dit bijv in de North West 200 zijn ook chicanes aangelegd om de snelheid op "te" lange stukken er uit te halen.
Maar het gave aan MAN is dat dit onaangeroerd blijft en dus rauw wat sommige mensen juist aanspreekt.
 
Ik maakte de vergelijking met stierenvechten in de kontext van tradities.

Ik zag gisteren nog een paar fragmenten van Man op TV en ik vind het bizar eng zoals dat daar gaat. Racen met motoren vind ik prima hoor, maar kijk hoe veilig het racen met auto's is geworden.

Je kunt je afvragen hoe lang Man nog kan doorgaan en hoeveel doden dat nog gaat opleveren. Ik weet ook niet hoeveel dodelijke ongelukken Man heeft in relatie met andere TT races, maar dat moet relatief veel zijn.
 
Als je met 30 km/u tegen een boom rijdt ben je ook dood.

Dat is precies wat ik bedoel: Je zegt in een eerdere reactie dat de motoren 2x zo snel zijn als toen ze begonnen met de IOM TT en dat het daarom zijn beste tijd gehad heeft omdat het te gevaarlijk geworden is.

Het circuit van de IOM TT is vanaf dag 1 al zo gevaarlijk geweest en ook toen liep het in het geval van een crash vaak niet veel anders af dan tegenwoordig het geval is.
 
Je kunt je afvragen hoe lang Man nog kan doorgaan en hoeveel doden dat nog gaat opleveren. Ik weet ook niet hoeveel dodelijke ongelukken Man heeft in relatie met andere TT races, maar dat moet relatief veel zijn.

Dat zal gewoon door blijven gaan zoals het nu ook gaat. En het zal nog vele doden opleveren. Onder de toeristen vallen gedurende deze twee weken veel meer dodelijke slachtoffers dan onder de coureurs.

Ze hebben motoren op hun muntgeld staan en hebben geen snelheidslimiet buiten de bebouwde kom. Het eiland ademt motoren en snelheid. En dat zie ik niet veranderen.
 
laat het nou lekker over aan de coureurs die daar willen rijden en doe niet zo nederlands door een ander alles op te leggen niet roken niet drinken niet te vet eten niet dit niet dat in spanje jagen ze elk jaar stieren door de straat en worden er paar mensen platgedrukt en wat gebeurt er vervolgens......volgend jaar weer!!!

Het was ook de droom van Dennis Hoffer en ik heb nog deelgenomen aan de rit tijdens zijn uitvaart en dat zal ik nooit meer vergeten.

Je kunt er lang en breed over discussieeren, maar idd gaan de motoren meer dan twee keer zo hard als toen die race ooit begon en het is mijn strikt persoonlijke mening dat deze race niet meer zou moeten plaatsvinden.

Iets van 300 doden heeft het al opgeleverd en hoewel ik racen prima vind, mits op zo veilig mogelijke circuits, moet ik helaas concluderen dat Man al lang over de houdbaarheidsdatum heen is. Veel te gevaarlijk en we weten dat iedere coureur wel eens een flinke schuiver maakt. Op het eiland is dat vrijwel altijd dramatisch en dat moet je niet meer willen.

Traditie? Mooi, dat is stierenvechten ook en dat vind ik ook niet meer kunnen.
 
Het was ook de droom van Dennis Hoffer en ik heb nog deelgenomen aan de rit tijdens zijn uitvaart en dat zal ik nooit meer vergeten.

Je kunt er lang en breed over discussieeren, maar idd gaan de motoren meer dan twee keer zo hard als toen die race ooit begon en het is mijn strikt persoonlijke mening dat deze race niet meer zou moeten plaatsvinden.

Iets van 300 doden heeft het al opgeleverd en hoewel ik racen prima vind, mits op zo veilig mogelijke circuits, moet ik helaas concluderen dat Man al lang over de houdbaarheidsdatum heen is. Veel te gevaarlijk en we weten dat iedere coureur wel eens een flinke schuiver maakt. Op het eiland is dat vrijwel altijd dramatisch en dat moet je niet meer willen.

Traditie? Mooi, dat is stierenvechten ook en dat vind ik ook niet meer kunnen.


ik was samen met Dennis op Man. Het is onvoorstelbaar dat je iemand nog een schouderklopje geeft en nooit meer terug ziet. Maar moet je daar Man voor afschaffen? Een ieder schrijft zich vrijwillig in, en kent en accepteert de risico's.

Wie heeft het hier over tradities? De vergelijking met stierenvechten is krom, dat gaat over dierenleed en er is ook weinig vrijwillig aan voor de stier.

Ik weet vrij zeker dat er meer mensen omkomen die op straat met 200 pk fiets rijden dan tijdens Man. Alle supersport motoren maar afschaffen voor op straat?
 
laat het nou lekker over aan de coureurs die daar willen rijden en doe niet zo nederlands door een ander alles op te leggen niet roken niet drinken niet te vet eten niet dit niet dat in spanje jagen ze elk jaar stieren door de straat en worden er paar mensen platgedrukt en wat gebeurt er vervolgens......volgend jaar weer!!!

Met jou kan ik praten. Als het aan de meeste metro mannen en vrouwen in Nederland ligt mogen we alleen nog werken en veilig thuis achter de geraniums zitten. Doodgaan en plezier wordt zo langzaamaan bij wet verboden.
Flikker op, maak ik lekker zelf wel uit hoe ik doodga. :W
 
laat het nou lekker over aan de coureurs die daar willen rijden en doe niet zo nederlands door een ander alles op te leggen niet roken niet drinken niet te vet eten niet dit niet dat in spanje jagen ze elk jaar stieren door de straat en worden er paar mensen platgedrukt en wat gebeurt er vervolgens......volgend jaar weer!!!

👍...wat ik wel schandalig vind dat ze in Spanje ook met tomaten gooien , levensgevaarlijk.
 
Laatst kreeg ik de opmerking van een menselijk persoon dat motorrijden levensgevaarlijk is.........met een blik weet je dat wel ben je gek of levensmoe:?
Ik doe het al 38 jaar nou weet ik het wel hoor :Y terwijl ik voor mijn werk zeker 5 dagen met motoren bezig bent toch dit soort uitspraken.
Als ik mij in de kreukels rijd geven ze graag een opmerking zie je nou wel heb je nu geleerd,schijtzieke opmerkingen.

Mensen zijn zo verschillend dat is soms wel heel storend.

De beelden die ik van het eiland Man ziet zijn bijzonder indrukwekkend gaaf :Y
 
Zucht... elk jaar weer komt er zo’n über NL-er die denkt dat alles geregeld moet worden (alles waar gevaar aankleeft verbieden en andersom dingen verplichten).

Laat mensen lekker hun eigen verstand gebruiken. Ik race ook. Ook op Assen verongelukken mensen. Sterker nog, als het mij ooit zou overkomen mijn ouders weten dat ik tot dat moment ontzettend genoten heb. En ik weet wel zeker dat dit voor de coureurs op Man ook zo is. Als de rijders het tè gevaarlijk vinden komen ze niet meer en sterft de sport vanzelf uit.

Tot die tijd, laat mensen lekker hun eigen leven leiden.
 
_O- _O- Hicky tijdens de presscon... na de superstock race "Big thanks o the guy wih the pink head that I could use as a brake marker" :X ..... _O- _O-
 
_O- _O- Hicky tijdens de presscon... na de superstock race "Big thanks o the guy wih the pink head that I could use as a brake marker" :X ..... _O- _O-

Hahaha. Doet me denken aan mijn thuis “circuit”. Hadden ze de prullenbakken verplaatst, veremde ik me. Haha.
 
Hoe dan ook...

Wij tellen de laatste dagen af voor dat wij richting Isle of Man vertrekken. Eerst met de boot naar Harwich, ff onze dochter in Londen bezoeken, vervolgens een mooie rit naar Liverpool via the Peak District and the Cat and the Fiddle Inn. Woensdagavond in Ramsey en dan maximaal genieten van de Manx en the Classic TT.

Fingers crossed for nice weather.
 
Hoe dan ook...

Wij tellen de laatste dagen af voor dat wij richting Isle of Man vertrekken. Eerst met de boot naar Harwich, ff onze dochter in Londen bezoeken, vervolgens een mooie rit naar Liverpool via the Peak District and the Cat and the Fiddle Inn. Woensdagavond in Ramsey en dan maximaal genieten van de Manx en the Classic TT.

Fingers crossed for nice weather.

Heel gaaf!, Veel plezier!!
 
Gisteravond was er een film van Bertus Fokkertsma op NPO 2 over zijn bevindingen en race ervaringen tijdens de Manx GP Isle of Man. Zeer interessante docu. Daar moet je toch een keer geweest zijn?
 
Ook net zitten kijken, hele mooie docu. Bedankt voor de tip!
Die op BBC2 pak ik ook maar mee.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan