MAP sensor + open lucht filters - Guzzi Cal 1100i

Foxhill

MF'er
3 mrt 2010
229
8
Hengelo (Ov)
Mijn Moto Guzzi California 1100i 1994 moet er aan geloven. Hij zal aangepast worden zodat hij ooglijk zal worden (wie gebruikt dat woord nog?). Daarbij wil ik ook open luchtfilters plaatsen. Niet voor de PK's, maar voor de looks *O* .

De Guzzi heeft een temperatuursensor en een MAP-sensor op het luchtfilterhuis. Ik verwacht deze te kunnen plaatsen tussen het filter en de injectie. Ik verwacht dat de temperatuursensor tussen het filter en de injectie prima blijft werken. Of de MAP-sensor zo geplaatst kan worden weet ik niet? Dat de ECU opnieuw afgesteld/gemapt moet worden is logisch, maar zou dit lukken/werken?

Hieronder twee schema's van de injectie van Guzzi.

Heeft iemand kennis of mijn plan zal werken na het opnieuw afstellen van de ECU?

full


full
 
Laatst bewerkt:
Een map sensor (manifold absolute pressure) zit in het vacuüm deel van de inlaat. Dus aangesloten op het traject van inlaat klep tot gasklep.
Deze zal je dus niet achter de gasklep kunnen zetten omdat hij dan in feite zo goed als buitenluchtdruk meet.


De inlaat lucht temperatuur sensor moet in de aangezogen luchtstroom zitten. op een manier dat deze niet beïnvloed wordt door bijvoorbeeld warmte van het motorblok.
 
Laatst bewerkt:
Een map sensor (manifold absolute pressure) zit in het vacuüm deel van de inlaat. Dus aangesloten op het traject van inlaat klep tot gasklep.
Deze zal je dus niet achter de gasklep kunnen zetten omdat hij dan in feite zo goed als buitenluchtdruk meet.

:N

alsdat zo was, heeft TS toch geen nood aan een andere plaats.
tekening hierboven niet duidelijk genoeg (nr 4)?
 
Laatst bewerkt:
4 is imo tps!

Edit...
Op de eerste foto is dat...🤔
Edit..edit...
Lijkt mij dst deze gewoon de buitenluchtdruk meet..
Zou natuurlijk ook logisch zijn...
Als je de bergen in gaat....
Geeft een hele andere waarde als je Bergen (nh) ingaat...😎
 
Laatst bewerkt:
Een map sensor (manifold absolute pressure) zit in het vacuüm deel van de inlaat. Dus aangesloten op het traject van inlaat klep tot gasklep.
Deze zal je dus niet achter de gasklep kunnen zetten omdat hij dan in feite zo goed als buitenluchtdruk meet.


De inlaat lucht temperatuur sensor moet in de aangezogen luchtstroom zitten. op een manier dat deze niet beïnvloed wordt door bijvoorbeeld warmte van het motorblok.
Op motoren word vaak ook de luchtdruk in de kast voor de gaskleppen gemeten. Vaak word hiervoor dezelfde sensor gebruikt als de MAP sensor, en in geval van mijn SP1, staat er zelfs MAP op de sensor.
 
Bedankt voor de input tot nu toe.

Het is inderdaad een absolute air pressure sensor volgens de schema’s. Hij zit nu op het luchtfilterhuis.

De vraag is of hij voor de gaskleppen, en na het filter zal werken, als er open luchtfilters in plaats van een luchtfilterhuis gemonteerd is. (Na opnieuw mappen ECU.)
 
nog nooit tegen gekomen.is ook nergens voor nodig.
voorbeeld van (moto/auto/....) ?
Zo'n beetje alle auto's van de afgelopen 30 jaar. Daarnaast BMW motorfietsen sinds een jaar of 15 (zit in de ECU) en zie ze ook sinds een jaar of 5 op japanners.

Is wel handig om te laten weten aan je ECU wat de atmosferische luchtdruk is, tenzij je altijd op zeeniveau rijdt.
 
@ Tommy en SP : mijn quote was mss niet de goede om duidelijk te maken wat ik bedoelde, maar die ging over dezelfde als wat hij eerst zei, nl deze :

Een map sensor (manifold absolute pressure) zit in het vacuüm deel van de inlaat. Dus aangesloten op het traject van inlaat klep tot gasklep.

dus niet de atmosferische druk, maar het vacuum voor de gasklep.
heb ik nog nooit gezien :?
 
@ Tommy en SP : mijn quote was mss niet de goede om duidelijk te maken wat ik bedoelde, maar die ging over dezelfde als wat hij eerst zei, nl deze :dus niet de atmosferische druk, maar het vacuum voor de gasklep.
heb ik nog nooit gezien :?

Ow :?
Het zit er toch vaak écht !!! , meestal met slangetjes en een koppelstuk
 
Laatst bewerkt:
ik heb dan ook geen winkel/garage waar steeds het allernieuwste langs komt :$

Nou bij mij komt ook niet altijd het allernieuwste binnen hoor.., maar als het komt denk ik dat er in veruit de meeste gevallen een redelijke kennis of voorbereiding is.., ik doe m'n best, meer gaat niet.., ook ik kan net zoals vele anderen niet alles..(gelukkig maar) :+
 
Bedankt voor de input tot nu toe.

Het is inderdaad een absolute air pressure sensor volgens de schema’s. Hij zit nu op het luchtfilterhuis.

De vraag is of hij voor de gaskleppen, en na het filter zal werken, als er open luchtfilters in plaats van een luchtfilterhuis gemonteerd is. (Na opnieuw mappen ECU.)

Hij is dus aangesloten via een slangetje op het luchtfilterhuis nu , en meet de druk in het luchtfilterhuis. Als je hem straks tussen het filter en de gasklep hangt zal die in een stromingslucht zitten , lijkt me niet goed.
 
Hij is dus aangesloten via een slangetje op het luchtfilterhuis nu , en meet de druk in het luchtfilterhuis. Als je hem straks tussen het filter en de gasklep hangt zal die in een stromingslucht zitten , lijkt me niet goed.

Hij hangt in de luchtfilterbak nu ook in de stromingslucht, echter is daar de stroomsnelheid fors lager vanwege de bak inhoud.., zet in elke filter een slang en laat het naar een potje lopen met wat inhoud als lucht buffer/reactievertrager/demper/glijkvlakregeling en sluit daar de sensor op aan.
wél goed mappen in de ecu, let op wat je doet !!!
 
Laatst bewerkt:
Als ik de reacties zo lees zijn we het allemaal wel eens dat de sensor andere waardes zal gaan meten in de nieuwe situatie. Het lijkt er ook op dat niemand ervaring of kennis heeft of deze wijziging met opnieuw mappen van de ECU weer juist is af te stellen.

Dan zit er niets anders op dan uitproberen!

Ik zal mijn resultaten delen. Dat zal wel pas over een aantal weken of maanden zijn, omdat ik ook andere dingen wil doen aan de motor en niet elke week ermee bezig ga.
 
Als ik de reacties zo lees zijn we het allemaal wel eens dat de sensor andere waardes zal gaan meten in de nieuwe situatie. Het lijkt er ook op dat niemand ervaring of kennis heeft of deze wijziging met opnieuw mappen van de ECU weer juist is af te stellen.

Dan zit er niets anders op dan uitproberen!

Ik zal mijn resultaten delen. Dat zal wel pas over een aantal weken of maanden zijn, omdat ik ook andere dingen wil doen aan de motor en niet elke week ermee bezig ga.

Neem contact op met de meneer die een opmerking boven de jouwe plaatste.
Naar mijn idee kan die wel aardig sleutelen. :+
 
Het lijkt er ook op dat niemand ervaring of kennis heeft of deze wijziging met opnieuw mappen van de ECU weer juist is af te stellen.

heb er half-en-half ervaring mee maar kwa relevantie stelt het niet voor, daarmee heb ik dit nog niet vermeld tot nu toe.

heb een SV650 injectie blok in een KR1S gestoken. onder de tank nul plaats voor throttlebodies, laat staan een luchtfilterkast. tank uitgehold zodat er net genoeg plaats was voor de bodies met daaraan een knikstuk met losse luchtfilterrjes. MAP-sensor gewoon laten bengelen tussen beide filters in.

vermits ik nooit met een SV gereden had, had ik absoluut geen referentie, maar ik vond dat hij vrij normaal reed (geen aanpassingen aan injektie gedaan), wel wat teleurgesteld in het topvermogen, maar lag dat aan de MAP-sensor, het minieme inlaattraject of kwam er niet genoeg lucht onder de tank of was een SV650 gewoon niet sterker dan dat ... ?

door problemen met de hogedrukpomp (niet dat ze niet werkte of niet goed genoeg, probleem was plaats vinden buiten tank/zelfontluchtend/.. uiteindelijk hele injektie eraf gezwierd en carbu's van het vorige model erop gezet. resultaat : van +/-8.000 tot het rood draaide hij beduidend pittiger, onder +/- 8.000 merkte ik geen verschil .
maar heb ook de tank meer moeten uithollen omdat de carbu's groter waren dan de throttle bodies.

lag het aan de MAP-sensor ? kwam er nu wel genoeg lucht onder de tank ? geen idee.
je motor zal dus heus wel draaien, maar hoe goed durf/kan ik je niet zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de reacties zo lees zijn we het allemaal wel eens dat de sensor andere waardes zal gaan meten in de nieuwe situatie. Het lijkt er ook op dat niemand ervaring of kennis heeft of deze wijziging met opnieuw mappen van de ECU weer juist is af te stellen.

Dan zit er niets anders op dan uitproberen!

Ik zal mijn resultaten delen. Dat zal wel pas over een aantal weken of maanden zijn, omdat ik ook andere dingen wil doen aan de motor en niet elke week ermee bezig ga.

Kan wel kloppen je hebt een van de eerste injectie systemen die Guzzi heeft toegepast .
Daar zit een CPU in die niet is te programmeren je moet een andere CPU programmeren en dan op de plaats van de originele plaatsen .
Ben benieuwd of er nog computers zijn waar je dat mee kan doen .
De injectie kast stamt uit de autowereld met name een aantal Fiats reden er mee rond .

Als je meer info daar over wild vinden kan je beter naar de forum van de Moto Guzzi Club gaan daar zitten een aantal jongens die er regelmatig mee bezig zijn
 
Ik ga komende weken (lees: februari/maart) de druksensor aansluiten op een buisje met daarachter de open luchtfilters. Met GuzziDiag wil ik de waardes van de druksensor vergelijken tussen die situatie en de buitendruk. Als daar verschil in zit, werkt de sensor dus nog voldoende, en zou het met een custom mapping moeten werken. Dat is mijn idee althans. We gaan er later achter komen of het allemaal ook zo werkt.

[...ECU niet te programmeren...]

Je hebt gelijk. Volgens de info van MGCN heb ik een P8 ECU die niet te mappen is. Er staat wel dat de eprom vervangen kan worden. Ik denk dat ik uiteindelijk terecht kom bij iemand die hier ervaring mee heeft. Ik zag dat ene HdeB en ene Ruud dit zouden kunnen. Ik zal daar eens wat info inwinnen voor ik verder ga.

Waarom niet optische "verbeteringen" alleen optisch houden?

Dit is allemaal nodig om de optische aanpassing (losse filters) te doen. Ik vind het bovendien een leuke uitdaging.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan