Marktplaats "gezocht" oplichting

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.703
17.005
Koog aan de Zaan
Voor mij een nieuwe manier van Marktplaats oplichting. Geen oplichters die foute advertenties plaatsen, maar zichzelf juist aanbieden. Kan zijn dat iedereen al op de hoogte is van deze oplichtingswijze via Marktplaats, maar ik was het in ieder geval nog niet, en waarschuwen kan geen kwaad lijkt me.

Ik zoek onderdelen voor mijn motor, en aangezien er niets wordt aangeboden plaats ik een "gezocht" advertentie. Heeft me al meerdere keren zonder problemen aan onderdelen geholpen, maar deze keer niet. Ik krijg reactie in normaal Nederlands van iemand die het zegt te hebben. Eerste argwaan kwam al doordat meneer pas kort actief was op MP, maar goed dat zou kunnen. Mijn geboden prijs wordt meteen geaccepteerd. Meneer woont in Zeeland en dat is voor mij niet om de hoek, dus verzenden dan maar. Het gaat me allemaal iets te makkelijk dus vraag eerst om een foto, maar hij zit op zijn werk dus dat kan niet meteen. Morgenochtend moet hij nog meer verzenden dus het kan meteen mee, ik kan het overmaken en even een foto van de bevestiging mailen want we hebben verschillende banken. Ik vraag nogmaals om een foto die ik niet krijg, en meneer komt zelf op het idee om het bedrag te delen, de eerste helft nu, de andere helft na ontvangst. Het ging om 50 euro, dus 2x 25 is de deal. Ik denk nog in mijn naïviteit, hij komt zelf met dit voorstel dus dat zal dan wel goed zitten. Ik google zijn naam en rekeningnummer maar geen reacties. Sta al op het punt om over te maken maar het zit me toch niet lekker. Het is ook maar 25 euro, dus als het fout zit is de schade nog te overzien. Maar toch, geld is geld. Ik stuur een bericht dat ik het bij nader inzien toch liever kom ophalen, en krijg na een tijdje alleen de reactie "laat maar". Zegt genoeg denk ik

Je kunt tegenwoordig een mail krijgen bij bepaalde zoekteksten, dus je kiest het woord "gezocht", krijgt dus mail bij elke gezocht advertentie, reageer op de advertentie en bied het gezochte aan, kies een woonplaats die dermate ver weg ligt van de woonplaats in het profiel van diegene die de advertentie plaatst dat hij/zij vrijwel zeker niet komt afhalen en klaar ben je.

Een gewaarschuwd mensch...
 
Gaat lekker gelukkig niet betaald.
Op gezocht kreeg ik van marktplaats zelf een waarschuwing ivm mogelijk zulke reacties.
Jou ervaring nog niet gehad.

Bedankt voor de waarschuwing.
 
Nee dit was meneer De Beer uit Zeeland, maar hij zal vast wel meerdere namen in zijn assortiment hebben denk ik
 
Beter zou zijn als marktplaats als middenpartij fungeert waarbij je het geld naar marktplaats overmaakt en zij het naar de aanbieder doorsturen op het moment dat jij je spullen binnen hebt.

Ik koop in principe niets boven de 50 euro op marktplaats tenzij ik het zelf op kan halen. Maar soms zoek je gericht naar iets wat je moet/wil hebben en neem je toch de gok.

Heb zelf een jaar terug nietsvermoedend bijna een naar ik aanneem gestolen fiets gekocht. Hele mooie Van Moof fiets voor niet veel geld 175 euro ofzo. Zijn taalgebruik was alleen een beetje vaag, en toen ik vroeg of hij alleen even het framenummer kon doorsturen alvorens ik langskwam was de fiets ineens van hem gestolen. Maar hij kon wel een soortgelijke voor mij krijgen...

Een maand later in contact met iemand via marktplaats over een andere fiets, in een andere stad notabene, en de reactie die ik terug kreeg was exact hetzelf als de eerste reactie die ik kreeg bij de Van Moof fiets een maand eerder. Zelfde 2 zinnen met exact dezelfde taalfouten...
Toen ik googlede op die gebruikersnaam kwam ik een oude advertentie van marktplaats tegen van een jaar of wat terug waarin hij blanco moedersleutels voor axa fietssloten aanbood...hmmm
 
Laatst bewerkt:
Als dat gebeurt gaan veel mensen claimen het niet gehad te hebben zodat ze hun geld terugkrijgen. Er is nou eenmaal teveel kutvolk voor een goed werkend systeem zonder fraude. Enige manier om van oplichters af te komen is ze allemaal doodschieten en dat is denk ik ook niet de meest handige methode :P
 
Bedankt voor de tip! Van de week nog bij Radar of Kassa vergelijkbare MP praktijken: Men zat in dat geval zogenaamd in het noorden en zelfs op een van de eilanden (Yeah right!) En mensen zijn dan al snel geneigd het dan over te maken.

Ik heb een aantal stelregels: Boven een x bedrag haal ik het altijd op! Zoeken kan heel makkelijk op een x aantal kilometers van je woonplaats, zodat verre bestemmingen al afvallen. Als ik het al laat verzenden, dan vraag ik altijd om NAW gegevens. Dit geeft ook geen 100% garantie maar voor verzending kies ik eigenlijk zelden. En so far so good!
 
Meld dit ook bij marktplaats en politie of doe zelfs aangifte. Ik weet dat het gevoel leeft dat zaken niet opgepakt worden maar het heeft wel degelijk meerwaarde om het te melden.

Ook een goede om te weten: een agent is bij wet verplicht een aangifte op te nemen. Hier kun je hem op wijzen: artikel 163 lid 6 van het wetboek van strafvordering (Let wel, niet strafrecht maar strafvordering).
 
Laatst bewerkt:
Wat ik ook begrepen heb is dat veel goederen worden aangeboden vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Lekker ver weg en dat is voor veel kopers net iets te ver om zelf op te halen.
Dubbel opletten als pas heel kort bij MP.

Jammer voor de goedwillenden maar spullen uit Z.Vl, GR of FRL zijn bij voorbaat al een beetje verdacht. Zeker als spullen iets duurder zijn: Altijd zelf ophalen!

Of ik gelijk een leuke rit maak bij ophalen of dat ik hier in Midden-NL een toertocht rijd is voor mij hetzelfde. Dat heet het nuttige en aangename verenigen.

Trieste figuren die voor een paar eurootjes de lol voor velen weten te bederven!
 
eh: Zeeland NB of Zeeland de prov Zld ?

In de eerste instantie alleen Zeeland, bij verder doorvragen kwam er uiteindelijk nog Middelburg uit, maar dat is ook bij mij de eerste plaats die opkomt als ik aan Zeeland denk.

Meld dit ook bij marktplaats en politie of doe zelfs aangifte. Ik weet dat het gevoel leeft dat zaken niet opgepakt worden maar het heeft wel degelijk meerwaarde om het te melden.

Ook een goede om te weten: een agent is bij wet verplicht een aangifte op te nemen. Hier kun je hem op wijzen: artikel 163 lid 6 van het wetboek van strafvordering (Let wel, niet strafrecht maar strafvordering).

Ik heb niet betaald en ben niet met meneer in zee gegaan, dus uiteindelijk ben ik zelf niet opgelicht. Nou is poging tot oplichting ook wel strafbaar, maar om in dit geval aangifte te doen gaat me iets te ver. Marktplaats heb ik uiteraard wel op de hoogte gebracht. Edit: Inmiddels ook bericht gehad dat ze zijn account hebben verwijderd.


Ik heb een aantal stelregels: Boven een x bedrag haal ik het altijd op! Zoeken kan heel makkelijk op een x aantal kilometers van je woonplaats, zodat verre bestemmingen al afvallen. Als ik het al laat verzenden, dan vraag ik altijd om NAW gegevens. Dit geeft ook geen 100% garantie maar voor verzending kies ik eigenlijk zelden. En so far so good!

Ik kies er eigenlijk vrijwel altijd voor de spullen op te halen, en als je voor je werk door het hele land komt is dat ook meestal wel goed te regelen. Toch sluipt het er soms wel gewoon in door het gemak van het zakendoen. Meneer reageert makkelijk, in fatsoenlijk Nederlands, de prijs was ook best redelijk. Achteraf zet je alles onder elkaar en was het bij elkaar ook wel erg duidelijk. Hoewel ik niets heb betaald vraag ik me toch af waarom ik niet meteen argwaan had, maar misschien heb ik nog gewoon teveel vertrouwen in de mensheid :+ Dat is deels ook wel waar marktplaats op draait natuurlijk, helemaal waterdicht krijg je het nooit.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels bericht gehad dat Marktplaats zijn account heeft verwijderd.
Rekeningnummer wat hij opgaf was trouwens: NL86 RABO 0184 3995 99
 
Pogingen zijn inderdaad ook strafbaar... en als niemand de aangifte doet dan blijft hij pogingen ondernemen. Grote kans dat vanaf het moment dat hij van marktplaats afgetrapt is hij alweer een nieuw account heeft. Maar ik snap ook wel dat het (helaas te)veel werk is om die aangifte te doen.
 
Ik vind het jammer dat marktplaats niet een mogelijkheid bied om verkopers te beoordelen na de transactie. Net als bij Ebay. Ik koop regelmatig wat via Ebay en ik let altijd op de feedback. Werkt tot nu toe altijd goed.

Op MP koop ik niks van verkopers die minder dan 1 jaar actief zijn. Ook niet bij ophalen.
 
Maar ja, dan doe je aangifte, en wat dan?? Politie is drukker met het opleiden van adelaarskuikens om drone,s uit de lucht te plukken. Dit ter bescherming van de 5 VIP,s die we in dit land hebben.
Jammer dat deze lui dit allemaal kunnen blijven doen onder de paraplu "Privacy".
Als ik bij de bank de adresgegevens zou krijgen van het bijbehorende rekeningnummer ging ik te plaatse wel even"zaken doen". Als dat zou kunnen is het meteen afgelopen met dit soort volk. Maar die worden vaak beter beschermd als de slachtoffers. Dan liever hij het slachtoffer van zijn daden.
 
Laatst bewerkt:
Heb je nóg geluk dat die pipo "Laat maar zitten" roept op het moment dat jij zegt dat je 't wel komt ophalen. Voor het zelfde geld rijd je helemaal naar Middelburg en sta je daar bij iemand aan de deur die helemaal nérgens van af weet.

Heb je je geld nog in je zak (€50,- in dit geval) maar ben je een halve dag aan tijd én een halve tank brandstof kwijt voor..... NIETS :(
 
Laatst bewerkt:
Mooie aanleiding voor een ritje dan, kan me niet eens herinneren wanneer ik voor de laatste keer in Zeeland ben geweest :+
 
Wat ik ook begrepen heb is dat veel goederen worden aangeboden vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Lekker ver weg en dat is voor veel kopers net iets te ver om zelf op te halen.
Dubbel opletten als pas heel kort bij MP.

Jammer voor de goedwillenden maar spullen uit Z.Vl, GR of FRL zijn bij voorbaat al een beetje verdacht. Zeker als spullen iets duurder zijn: Altijd zelf ophalen!

Of ik gelijk een leuke rit maak bij ophalen of dat ik hier in Midden-NL een toertocht rijd is voor mij hetzelfde. Dat heet het nuttige en aangename verenigen.

Trieste figuren die voor een paar eurootjes de lol voor velen weten te bederven!


:?
 
Wat ik ook begrepen heb is dat veel goederen worden aangeboden vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Lekker ver weg en dat is voor veel kopers net iets te ver om zelf op te halen.
Massaal stalken die lui 8-)
Met zoveel mogelijk mensen contact zoeken en zeggen dat je in de buurt woont en er direct aan komt :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan