Marokko: foto's, informatie, adviezen, updates

Warm?

Het was vandaag 59 graden celcius in Goulimime... in de schaduw gemeten!

In Ouarzazate kwam het kwik niet verder dan 46 graden. Toch fijn om op 1150m hoogte te wonen.
 
Als ik die scenery zo bekijk is het een off the road walhalla, jammer genoeg ligt het niet naast de deur.
Wellicht zou er een vracht motoren van MFers, per vrachtwagen naar Algeciras of Malaga verzonden kunnen worden en de MFers vliegen dan met Ryanair of Easyjet erachteraan voor een weekje Marokko.
 
Met eigen motor naar Marokko...?

Hier zijn wat opties,

1. Zelf rijden, met je motor, door Frankrijk en Spanje en dan de boot op naar Marokko.

2. Pak de motortrein vanuit Duitsland naar Narbonne FR. Daar kun je de boot op vanuit Sete naar Tanger.
Of volg de kustlijn van Spanje tot Almeria en daar neem je de boot naar Melilla of Nador.

3. Laat je motor naar Malaga vervoeren. Bijvoorbeeld door Rob vd Berg van motomove

4. Heb je de beschikking over een busje of trailer dan laad je daar 3 a 4 bikes in/op en rij met je vrienden naar zuid Spanje. Daar stal je de auto+trailer ergens op een camping en vaar met de motoren naar Marokko.
Of beter nog: Je zou ook door kunnen rijden met de auto+trailer+motoren tot bv Ouarzazate en zo start je je motorreis met ongebruikte noppenbanden in het interssante zuidelijke berg en woestijn gedeelte van Marokko.

Succes!

Peter
 
Moi een stukje op een Transalp in de Sahara...

full
 
Tijdens een woestijn tour in zuid Marokko... een prachtige guelta tussen 2 bergen.

Uitstekende plek voor een overnachting.
-
full
 
Beste Peter,

Heb jij enig idee hoe het zit met het huren van motoren rondom Al Hoceima.

Laatste week van augustus ben ik daar. Wil in ieder geval een dagje een beetje proefdraaien...
 
Hi Solitairy_king,

Ik ben op vakantie vandaar mijn late reaktie...

En nee, helaas weet ik niemand die motoren verhuurd in El Hoceima.

Wel in Ouarzazate, maar die is er nu niet...

Peter
 
Meerdere motoren op 1 naam tijdelijk invoeren?

Ja, dat kan. Als je de originele kentekenpapieren maar bij de motoren hebt.
 
Begin Februari vlieg ik met een vriend naar Marakech. Daar heb ik 2 Honda XR250s gereserveerd om 4 dagen rond te rijden. We hebben enigzins ervaring met offroad rijden, maar redelijk beperkt.
Heeft iemand een tip wat voor tour(tje) te maken in 4 dagen?
 
Ik zou zeker richting Ourazazate of Errachidia gaan ik denk dat daar de mooiste plekken voor motor routes zijn.
Ik ga begin april met de motor naar daar.
 
Hee spemmert!
Waarom horen we niets meer van Peter Buitelaar eigenlijk?
 
Hallo Peter
Wat is er van waar dat je een nieuwe activiteit in Spanje aanbiedt?
 
Lang niks mee van me laten horen, sorry. Was druk met nieuwe plannen... in Spanje.
Ik heb daar een vallei gekocht van 67.000 m2 oppervlakte met in de hellingen 6 grotkamers. Daar gaan we half Mei beginnen met renoveren.
Als adventure biker ben je hier vanaf deze zomer welkom om te komen kamperen.
Er zijn nog geen faciliteiten maar dat komt geleidelijk aan wel. Zie het voorlopig als wild-kamperen maar dan op eigen grond.
Off-road reizen in Marokko blijven gewoon gaan zoals vanouds.
Je kan de ontwikkelingen ook volgens op <Peter Buitelaar Facebook> of stuur een mailtje naar pbuitelaar@gmail.com
Hier een foto van het grondstuk:

full
 
Hoi Peter,

Ik ga 8 juni a.s. van Den Haag naar Gambia op de motor voor 2 goede doelen.
Waar in Spanje is jou nieuwe plek?
Ik zoek nog een mooie plek om te overnachten.
Mijn tocht zal gaan via de oostkust.

Hoor graag van je, wellicht kan ik bij jou verblijven.

Vrolijke groet,

Marco
 
Daar wil ik wel 's een keer komen kamperen!
Waar is dat in de buurt?
 
Laatst bewerkt:
Peter,

Over iets meer dan een week vertrek ik met een vriend richting zuid-Spanje, om in Almeira de boot naar Nador te pakken en daar rond te rijden. De motoren laden we in een busje die we in Spanje willen achterlaten. Een vriend van me tipte me over dit topic dus ik hoop dat je nog wat mooie tips voor ons hebt. De foto's zien er in ieder geval geweldig uit! Dit is de route die we grofweg willen rijden:

dag 1. Nador -> Guercif
dag 2. Ain Bni Mathar -> Bouarfa
dag 3. Bouanane -> Boudenib
dag 4. Gourrama
dag 5. Alnif -> Tinghir
dag 6. Nkob
dag 7. Taliouine
dag 8. Foum Zguid
dag 9. Mhamid
dag 10. Tagounite -> Merzouga

We eindigen dus in Erg Chebbi en willen daar misschien nog echt het zand in. Ik heb nu flinke noppenbanden maar vroeg me af of dat wel nodig is, die zijn namelijk erg onhandig op de weg. Zo te zien kunnen we vooral stenen verwachten. Ik kan er ook Avon Distanzia's op leggen die ik nog heb. Beveel je iets aan?

Verder natuurlijk nog de vraag of je tips hebt m.b.t. de route, wat moeten we zeker niet missen? We hebben nog wel wat dagen rek in de planning dus kunnen nog uitstapjes maken.

En, weet je een plek in de buurt van Almeira waar we de auto kunnen stallen? Een parking bij de haven of liever buiten de stad? We willen de 31e de boot pakken, mochten we het onverhoopt niet halen zouden we een uitstapje kunnen maken in Spanje terwijl we wachten op de volgende boot, 3 dagen later.

Ik hoop dat je wat leuke tips hebt, en misschien kunnen we contact details uitwisselen mochten we in de buurt komen. Oh ja, we rijden met twee XT600's, Tenere 3AJ.

Groeten,

Han
 
Wij zijn in 2010 een maand door Marokko wezen trekken met (toendertijd) onze Defender 110. Via Spanje , Gibraltar, het land in, ronde gereden met als uiterste punt tegen de grens van Mauritanie aan. Met uitzondering van Fes en Mekness de hele grote steden gemeden. Zowel asfalt als offroad gereden. Mijn ervaring is dat het een fantastich en schitterend land is met ongekende mogelijkheden. Ik vond de bevolking echter een teleurstelling. Veel lastig gevallen (en ja heb normaal gedragen, normaal gekleed), zijn vele pogingen gedaan om spullen van onze auto af te stelen, het bedelen in de wat grotere dorpen maar ook kleinere dorpen werd ik horendol van. Wat mij ook opviel is het afval wat er zonder nadenken maar overal gedumpt wordt.

Voorbeeld van een kleine auberge waar we in de tuin de tent hadden opgeslagen en ik voor de auto aan het lezen was waar er een 6 tal mannen op het hek om de tuin gingen zitten en gewoon bijna een uur hebben zitten loeren naar me.. en bij wegsturen van achter iets verder gaan.

Wel een aantal leuke bewoners ontmoet waar ik met plezier aan terug denk. Waar onder een stel jongens die een camping beheerden in Ouarzazate en een dame bij Lac Tizlit. :)
Neemt niet weg dat de meeste ontmoetingen zeer teleurstellend waren.
Grensovergang ging beide keren erg soepel.

Zou ik er nog terug gaan? Heel misschien maar het staat niet heel hoog op mijn lijstje. Misschien in 2015 als manlief marathon du Sable loopt.


Peter, je nieuwe project ziet er echt super uit! *O*
 
Han h,

Prachtig wat jullie gaan doen, wat betreft je banden keus gewoon doen dan maar wat minder asfalt :-) Ik ben al een keer dr geweest en heb toen de route iets anders gedaan..nl , Nador > Missour dan via het plateau du Renkum(200KM piste) naar Merzouga. Dan kan je een mooie piste rijden naar Zagora > mHamid. Tips kijk is naar de vallei du draa echt een toppertje. Maar ja alles rijden onder de atlas is erg mooi !!! En wat betreft de bevolking nooit enig probleem gehad alleen maar goede ervaringen. Suc6 met je voorbereidingen en maak er een mooie trip van.

Gr. Ton
 
Terug
Bovenaan Onderaan