Masai 125

Karina2

Rookie
14 okt 2010
4
0
Hallo, ben nieuw op dit forum en heb een vraagje.
Kan een motorvoertuig met de benaming "Masai 125" origineel een 50 cc blok hebben ?
of is dat dan altijd het gevolg van een wijziging door de eigenaar ?

Dient men in 't laatste geval dan niet een gelijkvormigheidsprocedure te doorlopen ?
Men heeft dan toch een aangepast gelijkvormigheidsattest nodig ?
Ik spreek uiteraard over een streetlegal want hij werd op de openbare weg gebruikt.
Thnx.
 
een wat, masai? Zal wel zo'n chinees brommertje zijn. Chinees spul is goed, als je het na een maand weer weg wil doen :+
 
Masai 125 doet vermoeden dat ie verkocht wordt als 125 cc? Denk dus wijziging door eigenaar. Ik weet zelf niet wat een gelijkvormigheidsprocedure is, ook niet een gelijkvormigheidsattest.

Ik zou even het RDW bellen, die kunnen je vertellen of je een keuring moet laten uitvoeren, als je dat bedoeld.

Ik weet niet zeker of je nou een vraag stelt of je hem moet laten keuren, ik vind je OP (opening post) niet zo heel duidelijk eerlijk gezegd. :+
 
Ook deze twee vroegen zich al af wat Masaï met 50 cc te nmaken had, zelfs die kleine moest er smakelijk om lachen. :+ _O-

fam-masai-and-boy.jpg
 
Hallo, ben nieuw op dit forum en heb een vraagje.
Kan een motorvoertuig met de benaming "Masai 125" origineel een 50 cc blok hebben ?
of is dat dan altijd het gevolg van een wijziging door de eigenaar ?

Dient men in 't laatste geval dan niet een gelijkvormigheidsprocedure te doorlopen ?
Men heeft dan toch een aangepast gelijkvormigheidsattest nodig ?
Ik spreek uiteraard over een streetlegal want hij werd op de openbare weg gebruikt.
Thnx.

Ben je Belgisch of Nederlands? Vanwege verschil in regelgeving wel belangrijke info.

Je zou op het kentekenbewijs / voertuigbewijs kunnen nakijken wat voor type motor eronder hoort te liggen. Misschien staat er zelfs een motornummer op, dan kun je het nakijken.

In Nederland zou je deze brommer / motor niet opnieuw hoeven keuren. Andersom, als er een 125cc blok op een 50cc brommer wordt gezet, dan wel.
 
Ben je Belgisch of Nederlands? Vanwege verschil in regelgeving wel belangrijke info.

Je zou op het kentekenbewijs / voertuigbewijs kunnen nakijken wat voor type motor eronder hoort te liggen. Misschien staat er zelfs een motornummer op, dan kun je het nakijken.

In Nederland zou je deze brommer / motor niet opnieuw hoeven keuren. Andersom, als er een 125cc blok op een 50cc brommer wordt gezet, dan wel.

Ik ben Belgisch en het gaat niet om mijn voertuig. Het enige dat ik bezit is een proces verbaal (van verkeersongeval) waarin het chassisnummer voorkomt.
Er was mij reeds gezegd dat de lettercombinatie PB in het chassisnummer de cylinderinhoud voorafgaat. Het chassisnummer in kwestie vermeldt echter geen lettercombinatie PB.
Ik heb al alle mogelijke instanties geprobeerd en nergens word ik iets wijzer.
Ik begrijp niet dat er op Belgische bodem een motorvoertuig kan rondrijden waar geen enkele instantie iets kan van zeggen.
Bovendien is het merk Masai op dit forum bij sommigen blijkbaar zelfs onbekend ???
 
Maar vertel eens wat meer als je dat wilt. Ongeval gehad en het voertuig lijkt illegaal te zijn?

Er zitten hier wel wat Belgen die de wetgeving wat beter kennen.
 
heb al aan diverse 50cc masai cross modellen gewerkt,kwaliteit is niet bijzonder :)
achtertandwiel komt vaak los,bij valpartij breken de voetsteunen uit het motorblok enz
125model nog niet gezien
 
Nou ja als het een 50cc is zullen de meesten het niet willen kennen hierzo. ;)

Misschien dat Motor Theresa er iets van weet, of weet bij welke instantie je evt. kunt aankloppen.
 
Ik weet zelf niet wat een gelijkvormigheidsprocedure is, ook niet een gelijkvormigheidsattest. ~[/sub]

Gelijkvormigheidsattest is het Vlaamse kentekenbewijs.


Google zegt dat het 125 cc is.

Masai is zowel geleverd als 125cc motorfiets (DB125H) als 50cc bromfiets (DB50H). Mijn maat heeft er 1, en ik heb een FYM F125H, identiek aan de Masai alleen met mooiere kappenset.

Kwalitatief niet briljant, maar met wat aanpassingen rijdbaar te houden, en als het mooi loopt is het leuker als iedere willekeurige SS :P

In nederland vind je ze haast niet, maar als je op Kapaza zoekt vind je er meerdere (zowel 50 als 125cc).
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik de mijne juist aan het upgraden ben met een USD voorvork heb ik ff op het balhoofd gekeken, bij mij staan er ook geen nummers voor het VIN nummer, of uberhaupt ergens een cilinderinhoud for that matter.

En hij komt van de Guangzhou Panyu Huanan Motors Group CO., LTD (wie kent hem niet, en nee dat is geen menu bij de lokale afhaal Chinees O-))


@Karina, Ik hóóp ten harte dat je geen bellende-make-up-automobilist bent die 'dat kleine brommertje' zo gauw niet zag, en nu de schuld af wil schuiven omdat iemand met minder cc's rondrijdt dan op kenteken staat (en daardoor uiteraard levensgevaarlijk bezig is) :X Ben je het wel, dan hoop ik dat ik je ooit nog eens met flinke snelheid mag begroeten met mijn 2,5 ton wegende camionette :W
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik de mijne juist aan het upgraden ben met een USD voorvork heb ik ff op het balhoofd gekeken, bij mij staan er ook geen nummers voor het VIN nummer, of uberhaupt ergens een cilinderinhoud for that matter.

En hij komt van de Guangzhou Panyu Huanan Motors Group CO., LTD (wie kent hem niet, en nee dat is geen menu bij de lokale afhaal Chinees O-))


@Karina, Ik hóóp ten harte dat je geen bellende-make-up-automobilist bent die 'dat kleine brommertje' zo gauw niet zag, en nu de schuld af wil schuiven omdat iemand met minder cc's rondrijdt dan op kenteken staat (en daardoor uiteraard levensgevaarlijk bezig is) :X Ben je het wel, dan hoop ik dat ik je ooit nog eens met flinke snelheid mag begroeten met mijn 2,5 ton wegende camionette :W

Dat laatste is "een beetje" grof. Onnodig vooral. Het zou je sieren als je wat meer onbevooroordeeld bent. Ik zou gewoon gevraagd hebben naar een de achtergrond. Dus hierbij, TS, vanwaar je interesse?
 
Ben ik met je eens hoor, vandaar ook dat ik eerst ok de vragen zo goed mogelijk heb beantwoordt.


Ik ben Belgisch en het gaat niet om mijn voertuig. Het enige dat ik bezit is een proces verbaal (van verkeersongeval) waarin het chassisnummer voorkomt.

Maar dit geeft mij toch een bepaald vermoeden, zeker als ik even na ga hoevaak ik op een meerbaans weg bijna geschept ben met mijn kleine monster :X

Nogmaals ik veroordeel de TS niet hoor, dan had ik simpelweg de tijd niet genomen te antwoorden op de vragen, maar zolang de toedracht zo wazig blijft blijf ik wel wantrouwig.
 
Laatst bewerkt:
@ Karina2

Wil je een Masai kopen met wat ongevalschade?
Of
Voor zover het om een ongeval gaat waarin jij betrokken/slachtoffer bent:
Vertel es wat meer ivm dat ongeval? Dan kunnen we mischien gerichter helpen nadenken.
Maakt voor de info niet uit wie er in de fout ging.

Had die brommer een motornummerplaat, een geel plakaatje of nix achteraan?
= verschil tussen motor bromfiets en snorfiets.

Het verschil tussen 50cc en 125cc in het kader van schuldvraag bij ongeval riekt naar "plaats op de weg" en/of zwakke weggebruiker? En daar is nu discussie over?

Je praat over "benaming Masai 125". Waar staat die benaming? Op het gelijkvorigheidsattest of gewoon middels wat stickers op de plastiek kappen op de brommer?

ps: heb je rechtsbijstand bij je verzekering (moet haast wel), of zelfs bij je vab/touring (= anwb voor de NLrs)?


Merk op dat een originele 125cc in Belgie nooit zal omgebouwd en heringeschreven kunnen worden naar 50cc, en ook niet omgekeerd. De procedure voor zoiets is zo lang en duur dat niemand het in zen hoofd haalt dit te doen voor een goedkoop brommertje.
Illegaal daarentegen ...
 
karina heeft gelijk dat ze haar opties bekijkt.
zou ik ook doen.

als ik per ongeluk in botsing kom met 1 of ander ventje dat een hobby brommertje inelkaar heeft geflanst met een ander blok...wie weet wat hij er dan nog meer aan 'gehobbyd' heeft met als gevolg dat hij het ongeval niet meer kon voorkomen door onrgelementaire technische staat.
 
Hobby brommert met willekeurig blok :') Dat apparaat is zowel geleverd met 125 als 50 en past 1:1, daar hoef je niks voor te beunen, alleen 3 bouten voor los te halen... |(
 
Wat een plotse interesse ! En nee, ik ben toch niet zelf betrokken in het ongeval.
Gegoogled heb ik ook al. Ze bestaan idd in beide versies.
Heb ondertussen al diverse instanties aangeschreven om aan de hand van het
chassisnummer de technische kenmerken te weten te komen. So far zonder resultaat.
En zoals ik eerder misschien al zei, het is toch onwaarschijnlijk dat men een 125cc gaat
wijzigen naar een 50cc.
Ik zal ook eens zoeken op/naar Guangzhou ....
Allen alvast bedankt voor de interesse.
 
Zaak inmiddels opgelost. Het blijkt een Masai 50 te zijn. Bewijzen (kopie gelijkvormigheidsattest én aankoopfaktuur) bekomen. Geen betwisting mogelijk.
Toch bedankt voor de getoonde interesse.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan