Mash 250

Mash 250

Rookie
23 jul 2020
2
2
Hallo allemaal ,
Ik ben hier nieuw op het forum en in het bezit van Mash 250 2017 euro 4 .
Drie jaar geleden kocht ik de moto en ondanks enkele minpunten ben ik toch tevreden .
Na 1 maand rijden begaf de digitale snelheidsmeter ,de naald sloeg van 40 naar 120 km en bleef soms staan .
Na paar updates in de motowinkel geen resultaat ,de teller is na 1 maand wachten op onderdeel in garantie vervangen , het was de aandrijving van de naald ,al de rest werkte nog normaal .
De motor had ongeveer 1200 km gereden . Nog geen 800 km later begaf de teller het opnieuw ,maar dan viel de naald en de km stand volledig stil .
Nu was het de sensor aan het voorwiel die de geest gegeven had. Na weken wachten op onderdeel had de dealer het stuk ontvangen ,maar het verkeerde en ik werd altijd maar naar huis gestuurd met , dat het zijn fout niet was .
Uiteindelijk de deur bij dealer dichtgeslagen en zelf op zoek naar onderdelen .Nochtans een toffe gast de dealer en had een zeer goede mekanieker ,maar ik kon niet blijven wachten .
Op internet gezocht en bij info @sparesservice.be terechtgekomen en via e mail mijn probleem uitgelegd met foto's van het onderdeel en na 2 weken had ik het onderdeel sensor en heb dan zelf alles geplaatst en dat probleem is van de baan .
Na een tijdje rijden hoorde ik een tikkend geluid aan de linkerkant van de motor en zag ook dat mijn ketting nogal aan de slappe kant was . Ik heb dan de tandwielen van de ketting geïnspecteerd en wat bleek, het voorste tandwieltje zat helemaal los met enorme speling !! ondanks het overgeslagen lipje op de moer is deze toch losgekomen ,dan terug alles goed vastgezet ,maar na 200km terug het zelfde probleem .Ik heb dan de moer terug vaste gezet ,maar eerst loctide aangebracht en in plaats van 1 lipje alle vier de lipjes van de borgvloot overgeslagen ,ondertussen al 400 km gereden en alles blijft zitten en geen lawaai meer . Heb terwijl ook de ketting los gemaakt en in een badje met kettingreiniger en wat mazout er bij flink uitgewassen ,je staat versteld hoeveel vuil vet en fijn poederzand daar uitkwam . de ketting daarna goed gesmeerd met ketting vet en nu is de ketting zeer stil en loopt als een zonnetje . Ik had de ketting nochtans om de 700 km voorzien van nieuw vet en toch zaten hier en daar wat schakels zeer stroef ,dat is nu met uit te wassen volledig weg . ik heb nu ook nieuw tandwieltje vooraan besteld ,maar wel van Suzuki ,om te proberen dat het beter past , deze heb ik vorige week in Frankrijk besteld bij kidchaine.fr en morgen wordt het geleverd ,dat is snel .
De Mash 250 is eigenlijk een replica van de Suzuki 250 Gn zelfde motorblok .
Ik heb nu ongeveer 7500 km op 3 jaar ,de motor is al 2 keer bij dealer geweest voor onderhoud ,maar nu in de toekomst ga ik het zelf doen ,ik doe het bij mijn auto's ook zelf .,de remblokjes achter heb ik ook al vervangen ,vooraan nog niet .
Vorige week heb ik ook de rubbers/ sluiting van de zijkastjes waar batterij en luchtfilter achter zit volledig moeten vervangen ,alle rubbers beginnen te versterven .
Hopelijk houd het nu op met de pannes en kan ik heerlijke tochtjes maken ,je hebt veel bekijk met deze retro moto ,de mijne is nog even mooi als dan ik hem gekocht heb ,heb hem al veel gepoetst en ziet er nog als nieuw uit .
Ik raad deze moto wel aan ,maar dan moet je alles nauwlettend in de gaten houden en zelf ook een beetje op de hoogte zijn van mechaniek . Zo waren ook de boutjes van de uitlaat al eens los gekomen .
Moto.jpeg






 
Een kennis van mij heeft de 50cc, leuk ding maar de kwaliteit houd niet echt over.
 
Twee jaar geleden kwam ik in de wachtrij voor de boot naar Engeland een Belg tegen op exact eenzelfde motor. Omdat er op de boot wat foto’s waren gemaakt door hem op een spiegelreflexcamera de e-mailadressen uitgewisseld en hij is verder dan ik door Engeland gegaan zonder één enkel probleem.
Het zal toch niet zo zijn dat zijn motor exemplarisch goed was en de rest slecht?
 
ik zie een nieuwprijs van €4300, das een deal waar echt niets op aan te merken is, als je voor dat geld een nieuwe (op dat moment) werkende motor krijgt die alles doet wat je van een motorfiets mag verwachten is er weinig te klagen.
Als de motor een suzuki kloon is dat zal dat wel ok in elkaar zitten, wellicht van een wat mindere kwaliteit materiaal dus zul je zelf eens naar de klepspeling moeten kijken vóór het serviceboekje zegt dat het moet maar dat motortje zal het wel blijven doen.

Het is dan de rest waar je een beetje aandacht aan moet besteden, het rijwiel gedeelte, het zal nieuw nog wel allemaal ok zijn en soepel werken maar verwacht geen zelfsmerende teflon kabels, daar zul je zelf een beetje dunne olie in moeten spuiten om ze soepel te houden.
Je zou beter de vloeistoffen vervangen voor iets van een knap merk/type , remolie, vorkolie, ook vanuit de gedachte dat de nacontrole op bewerkingsspanen/vuil wellicht niet op het niveau van bmw is en je zo zeker weet dat er niet een paar alu spanen rond zwerven in je voorvork.
Bouten en moeren vh uitlaatsysteem met wat kopervet in elkaar zetten.
Alle scharnier punten vh rem,gas en schakelsysteem uit elkaar en een likje vet er in.
Alle lampbolletjes vervangen voor iets knaps.
Het hoeft allemaal niet veel geld te kosten, het is werk waarop bespaard is, de extra eind controle, die extra man/robot/tijd die een likje vet,een ty-rap, een plastic hoesje, een rubbertje aanbrengt, al die kleine details die net voor die betrouwbaarheid zorgen die we zo gewend zijn, als je dat zelf wil/kan doen heb je een leuke motor voor weinig.

Dat is waar een deel vd besparing vandaan komt waardoor je een motorfiets kunt kopen waar aprilla net aan een 50cc brommer voor kan bouwen, je zult zelf het eea moeten nalopen anders kun je stil komen te staan door één lullig boutje dat los gerammeld is, een electrisch stekkertje met wat rot er in, etc etc.

jammer dat electronica zo goedkoop is geworden, anders had er een simpele ouderwetse mechanische km teller op de versnellingsbak gezeten, met een drupje olie in de kabel had die nooit stuk gegaan ;-)
 
Eigenlijk is de motor nog niet helemaal af als je hem aanschaft. Beetje nabewerken moet je zelf doen. Net als bij de Jawa en MZ die ik gehad heb. Doe waren trouwens wel echt goedkoop in aanschaf en onderhoud.
 
Bedank voor jullie leuke reacties , toen ik 16 jaar was in 1976 had ik mijn eerste motorfiets gekocht 2de hands een Yamaha 50 cc FS1 een knalgele ,opgedreven tot 90 kmh ,in die tijd nog niet zoveel controles ,maar ze hebben hem gestolen na 2 jaar ,anders had ik hem nog ,dat ding was gewoon niet kapot te krijgen .
Ik wou die herinnering nu nog eens beleven vandaar dat ik de Mash 250 gekocht had retro , zoals het in mijn jeugd was en dat plezier heb ik met de Mash toch alweer gehad .
We gaan ook altijd op reis met de caravan en we gaan nu een ford transit custom sport 185 pk kopen ,dan kan ik het motootje overal mee nemen .
Fijne avond iedereen .
Patrick
 
ik zie een nieuwprijs van €4300, das een deal waar echt niets op aan te merken is, als je voor dat geld een nieuwe (op dat moment) werkende motor krijgt die alles doet wat je van een motorfiets mag verwachten is er weinig te klagen.
Als de motor een suzuki kloon is dat zal dat wel ok in elkaar zitten, wellicht van een wat mindere kwaliteit materiaal dus zul je zelf eens naar de klepspeling moeten kijken vóór het serviceboekje zegt dat het moet maar dat motortje zal het wel blijven doen.

Het is dan de rest waar je een beetje aandacht aan moet besteden, het rijwiel gedeelte, het zal nieuw nog wel allemaal ok zijn en soepel werken maar verwacht geen zelfsmerende teflon kabels, daar zul je zelf een beetje dunne olie in moeten spuiten om ze soepel te houden.
Je zou beter de vloeistoffen vervangen voor iets van een knap merk/type , remolie, vorkolie, ook vanuit de gedachte dat de nacontrole op bewerkingsspanen/vuil wellicht niet op het niveau van bmw is en je zo zeker weet dat er niet een paar alu spanen rond zwerven in je voorvork.
Bouten en moeren vh uitlaatsysteem met wat kopervet in elkaar zetten.
Alle scharnier punten vh rem,gas en schakelsysteem uit elkaar en een likje vet er in.
Alle lampbolletjes vervangen voor iets knaps.
Het hoeft allemaal niet veel geld te kosten, het is werk waarop bespaard is, de extra eind controle, die extra man/robot/tijd die een likje vet,een ty-rap, een plastic hoesje, een rubbertje aanbrengt, al die kleine details die net voor die betrouwbaarheid zorgen die we zo gewend zijn, als je dat zelf wil/kan doen heb je een leuke motor voor weinig.

Dat is waar een deel vd besparing vandaan komt waardoor je een motorfiets kunt kopen waar aprilla net aan een 50cc brommer voor kan bouwen, je zult zelf het eea moeten nalopen anders kun je stil komen te staan door één lullig boutje dat los gerammeld is, een electrisch stekkertje met wat rot er in, etc etc.

jammer dat electronica zo goedkoop is geworden, anders had er een simpele ouderwetse mechanische km teller op de versnellingsbak gezeten, met een drupje olie in de kabel had die nooit stuk gegaan ;-)
Beetje zoals een ikea meubel dus?
 
Terug
Bovenaan Onderaan