MASH

:o

Oke.. geen idee..
De Honda uit '78 staat er nog prima bij :+
Het viel me gewoon op, de afwerking is echt heel veel minder. Zelfs een 80-er jaren 4 cilinder van Japanse makelij staat er vaak nog frisser bij als buitenslaper. Misschien gaat het goed als je ze warm weg zet en gebruikt in de zomer.
 
Het viel me gewoon op, de afwerking is echt heel veel minder. Zelfs een 80-er jaren 4 cilinder van Japanse makelij staat er vaak nog frisser bij als buitenslaper. Misschien gaat het goed als je ze warm weg zet en gebruikt in de zomer.

Het kost ook weinig, dus dan mag je er ook niet te veel van verwachten. Dan heb ik het over de aanschafprijs bij de fabrikant (Qingqi, Shineray etc), niet wat ze hier kosten.
 
Nou, speaking of the Devil.. Groot artikel in NHD vandaag

Het jonge Frans-Chinese motormerk Mash heeft de X-Ride 650 stevig afgeslankt. De ontwerpers hebben van dit type nu namelijk ook een brommer gemaakt. Met deze 50 cc willen ze zowel de jeugd als de oudere jongeren te pakken zien te krijgen.
Leuk machientje voor de oudere en de echte jongere
Mash bestaat nog geen tien jaar en bouwt vooral wat lichtere retro-machines. In totaal heeft Mash nu zo’n 50.000 bromfietsen en motors geproduceerd.
De allroad X650 werd een paar jaar terug gepresenteerd en iedereen herkende hierin meteen de in de jaren tachtig zo populaire Yamaha XT500.
Dit type heeft nu een kleiner broertje gekregen. Of beter, een tweelingbroertje want behalve de 50 cc komt er ook meteen een 125 cc watergekoelde versie. Dat laatste model perst er 15 pk uit, wat vooral voor de landen om ons heen belangrijk is. Daar mag je met je autorijbewijs op een 125 cc stappen die maximaal 15 pk mag leveren.
In Nederland is de vraag naar dit soort lichte motoren nihil. De Nederlandse importeur MotoMondo verwacht daarentegen wel belangstelling voor de 50 cc retro-brommer, vooral nu de scooter aan populariteit verliest.
Terug naar de ouderwetse schakelbrommer dus, zo lijkt het. Dat dergelijke brommers erg populair zijn, blijkt wel uit de forse prijzen die nu worden betaald voor oude Honda’s MT, Zundapps en Kreidlers. De prijzen lopen op naar zo’n 4 mille voor een fraai exemplaar van dik dertig jaar oud. Voor duizend euro minder zit je op een nieuwe X-Ride 50 cc.
MotoMondo liet bij monde van directeur Jan Ykema, onlangs bij de presentatie van de nieuwe modellen, weten zo’n 300 X-Rides in Nederland te willen verkopen. De meeste daarvan, verwacht zij, zijn zeker brommers.

In de stromende regen reden wij een rondje op de X-Ride familie. De X650 is identiek aan de eerdere versie, maar dan wel aangepast aan de Euro-5 uitstootnormen. De Fransen hebben ook geluisterd naar de kritiek op het wat onvoorspelbare stuurgedrag, door de te dikke voorband. Daar komt nieuw, wat smaller rubber onder zodat je er beter mee door de bocht kunt. Prijs voor 2021: 6899 euro.
Jammer dat je op de 125 cc in ons land niet mag rijden met een autorijbewijs, anders zou dit machientje snel het straatbeeld kunnen beheersen. Het rijdt onwaarschijnlijk gemakkelijk en stuurt als een scheermes. Perfect voor de stad of in de file.
Voor de 650 cc heeft Mash het oude Dominator-blok van Honda aangepast, bij de 125 cc is Hyosung de donateur. Uiteraard gemodificeerd, zodat ook deze X-Ride aan de euro-5 eisen voldoet. Prijs in 2021 voor de 125 cc: 4699 euro.

Als je een motor gewend bent, is een brommer wel even terugschakelen. Dat geldt uiteraard ook als je op de X-Ride 50 stapt. Het zuinige 4-takt machientje zet mij meteen terug in de tijd toen ik voor het eerst op een brommer stapte. Hoewel ik doorweekt ben door de regen, straal ik net zoals ik waarschijnlijk als 16-jarige deed toen ik voor het eerst de straat uitreed. Het plan van de fabrikant, om zowel die oudere jongere te vangen die terugdenkt aan zijn eerste brommer, als de echte jongere die wil opvallen met zijn uiterst moderne tweewieler compleet met schijfremmen, kan best goed zi
jn.
 
Hyosung heet eigenlijk al enige jaren in de Aziatische regionen 'KR Motors', maar zij leveren dus blijkbaar het vloeistofgekoelde blok voor de X-Ride 125. Ik kan me alleen geen vloeistofgekoeld 125cc ééncilinderblok voor de geest halen van Hyosung/KR. Iemand een idee waarin dat blok nog meer is gebruikt bij Hyosung?
 
Heb altijd gedacht gehad ik ga voor een andere motorscooter. inruil is dan lastig dus ik dacht ik overweeg ook er een erbij. mijn 300cc motorscooter voldoet en dus geen klagen in de winter met storm wat ik in het verleden wel had met 200cc scooter. eerste gedacht was burgman 650, echter die kunnen hoge kosten krijgen. kom ik bij mijn scooter dealer en daar staat een mash dirt track 6.5.... mmm lijkt op een brommer maar nu iets meer. waarschijnlijk is het een oude demo gezien kenteken en dingen die ik op youtube zie. gezien de vraagprijs was het voor mij eigenlijk gelijk doen. dus ik ga weer schakelen. reden voor motorscooter was mijn ongeluk met linker hand maar dat gaat nu beter dus bedienen van koppeling zou nu moeten gaan.
 
Heb altijd gedacht gehad ik ga voor een andere motorscooter. inruil is dan lastig dus ik dacht ik overweeg ook er een erbij. mijn 300cc motorscooter voldoet en dus geen klagen in de winter met storm wat ik in het verleden wel had met 200cc scooter. eerste gedacht was burgman 650, echter die kunnen hoge kosten krijgen. kom ik bij mijn scooter dealer en daar staat een mash dirt track 6.5.... mmm lijkt op een brommer maar nu iets meer. waarschijnlijk is het een oude demo gezien kenteken en dingen die ik op youtube zie. gezien de vraagprijs was het voor mij eigenlijk gelijk doen. dus ik ga weer schakelen. reden voor motorscooter was mijn ongeluk met linker hand maar dat gaat nu beter dus bedienen van koppeling zou nu moeten gaan.
Die 6,5 vind ik erg lijken op een oer XT 500. Leuk ding om te zien. Veel plezier ermee.
 
Aha ik zie dat er een soort dirt trackmotor van is gemaakt.
het is een van 2019 maar dan wel met ronde koplamp. de zwart orange variant. wel 1000km op de teller en gezien kenteken denk ik dat het een demo is. het klink leuk, zit goed, prijs was leuk dus ik ga het beleven. ok 40pk en kenda banden zijn minimaal maar ik denk en hoop dat het een fun bike zal zijn.
 
dus ik ga weer schakelen. reden voor motorscooter was mijn ongeluk met linker hand maar dat gaat nu beter dus bedienen van koppeling zou nu moeten gaan.

Heb je alle kracht weer terug in je hand? Zou eerst toch even aanvoelen hoe die koppeling aanvoelt. Wil je echt een lichte koppeling, dan moet je meer richting Kawasaki gaan.
 
Heb je alle kracht weer terug in je hand? Zou eerst toch even aanvoelen hoe die koppeling aanvoelt. Wil je echt een lichte koppeling, dan moet je meer richting Kawasaki gaan.
kracht is niet probleem bij mij, maar litteken bij vingertop door amputatie. litteken was erg gevoelig en zit aan binnenzijde ter plaatste van koppelingshendel. daarom overgestapt op scooter. nu gaat het langzaam beter en kan beter omgaan met ongemak.
 
kracht is niet probleem bij mij, maar litteken bij vingertop door amputatie. litteken was erg gevoelig en zit aan binnenzijde ter plaatste van koppelingshendel. daarom overgestapt op scooter. nu gaat het langzaam beter en kan beter omgaan met ongemak.

Ah ok, niet leuk wat er is gebeurd, maar dan is kracht idd niet het probleem en hoef je je niet druk te maken om hoeveel kracht je moet zetten om de koppeling in te knijpen. Gelukkig kan je ook beter omgaan met het ongemak. Proefritje maken, dus. :] Qua banden kijken hoe ze reageren met regen, als dat niet fijn is, dan vervangen voor wat anders. Volgens mij had ik Kenda's onder mijn Kymco K-Pipe 125, 10 jaar geleden. Die deden het in de regen trouwens verder niet gek.
 
Ah ok, niet leuk wat er is gebeurd, maar dan is kracht idd niet het probleem en hoef je je niet druk te maken om hoeveel kracht je moet zetten om de koppeling in te knijpen. Gelukkig kan je ook beter omgaan met het ongemak. Proefritje maken, dus. :] Qua banden kijken hoe ze reageren met regen, als dat niet fijn is, dan vervangen voor wat anders. Volgens mij had ik Kenda's onder mijn Kymco K-Pipe 125, 10 jaar geleden. Die deden het in de regen trouwens verder niet gek.
koppeling gaat trouwens licht. mijn ervaring met kenda is op kymco, die waren niet erg stabiel op straatstenen en regen. erg harde banden. nu city grip 2 en prima contact. dus kenda semi noppenband is dus voor de looks en op droog asfalt prima te doen. dirt track 6.5 lijkt trouwens gewoon een brommer en alle testen die ik gelezen en gezien heb zeggen het gaat om de fun bij deze motor. voor woonwerk blijf ik scooter rijden. enige problemen die ik ga ondervinden tov scooter zullen zijn wind/regen bescherming door kuipwerk en opbergruimte. persoonlijk denk ik dat deze motor een beetje vergelijkbaar zal zijn aan mijn vroegere honda revere ntv650 van 1990. ook geen bagageruimte, naked. v blok dat prima draaide maar je moest niet harder dan 130 rijden maar lekker veel koppel. zit lekker rechtop. ten tijde van mijn ongeluk op het werk reed ik bmw r1100rt en toen ging koppelen gewoon niet meer. periode geheel niet gereden en toen overgestapt op xtown 300. nu na 5 jaar scooter neem ik toch motor erbij. vooral als ik naar of door een stuk moet met verkeerslichten is scooter mijn optie. kan ik lekker hobbelen en sukkelen dan moet dat prima gaan om zo een motor met koppel en zal schakelen beperkt zijn.
 
Laatst bewerkt:
koppeling gaat trouwens licht. mijn ervaring met kenda is op kymco, die waren niet erg stabiel op straatstenen en regen. erg harde banden. nu city grip 2 en prima contact. dus kenda semi noppenband is dus voor de looks en op droog asfalt prima te doen. dirt track 6.5 lijkt trouwens gewoon een brommer en alle testen die ik gelezen en gezien heb zeggen het gaat om de fun bij deze motor. voor woonwerk blijf ik scooter rijden. enige problemen die ik ga ondervinden tov scooter zullen zijn wind/regen bescherming door kuipwerk en opbergruimte. persoonlijk denk ik dat deze motor een beetje vergelijkbaar zal zijn aan mijn vroegere honda revere ntv650 van 1990. ook geen bagageruimte, naked. v blok dat prima draaide maar je moest niet harder dan 130 rijden maar lekker veel koppel. zit lekker rechtop. ten tijde van mijn ongeluk op het werk reed ik bmw r1100rt en toen ging koppelen gewoon niet meer. periode geheel niet gereden en toen overgestapt op xtown 300. nu na 5 jaar scooter neem ik toch motor erbij. vooral als ik naar of door een stuk moet met verkeerslichten is scooter mijn optie. kan ik lekker hobbelen en sukkelen dan moet dat prima gaan om zo een motor met koppel en zal schakelen beperkt zijn.

Maar jij had dan Kenda's op je motorscooter, kleinere wielmaat. Bij mijn K-Pipe ging dat naar mijn idee goed met grotere wielen. Maar MIchelin City Grip 2 is véél beter. Alleen die heb je vast niet voor de Mash. :)

Andere opties trouwens stel dat je niet meer had kunnen koppelen, waren dan nog eventueel Honda's met DCT of een elektrische motor.
Dat laatste zal vloeken in de kerk zijn, maar persoonlijk vind ik dat ook erg leuk rijden. Enige nadeel is de actieradius en/of hoe lang je moet laden.
Zo'n Mash moet je idd voor de fun kopen. Woon-werk op een motorscooter is heerlijk. Geen gekloot met schakelen, gewoon gas geven en remmen en je kan nog een berg troep mee ook. Ook met filerijden is het op een scooter gewoon makkelijker. Maar goed, veel motorrijders vinden een scooter geen motor en dat is ook zo, maar wil niet zeggen dat het voor woon-werk wellicht een handiger vervoersmiddel is dan een motor.
 
Maar jij had dan Kenda's op je motorscooter, kleinere wielmaat. Bij mijn K-Pipe ging dat naar mijn idee goed met grotere wielen. Maar MIchelin City Grip 2 is véél beter. Alleen die heb je vast niet voor de Mash. :)

Andere opties trouwens stel dat je niet meer had kunnen koppelen, waren dan nog eventueel Honda's met DCT of een elektrische motor.
Dat laatste zal vloeken in de kerk zijn, maar persoonlijk vind ik dat ook erg leuk rijden. Enige nadeel is de actieradius en/of hoe lang je moet laden.
Zo'n Mash moet je idd voor de fun kopen. Woon-werk op een motorscooter is heerlijk. Geen gekloot met schakelen, gewoon gas geven en remmen en je kan nog een berg troep mee ook. Ook met filerijden is het op een scooter gewoon makkelijker. Maar goed, veel motorrijders vinden een scooter geen motor en dat is ook zo, maar wil niet zeggen dat het voor woon-werk wellicht een handiger vervoersmiddel is dan een motor.
dct's zitten boven mijn budget. electrische helemaal. Deze mash is leuk om erbij te hebben en past ook in mijn aanhanger. dus ik heb straks meerdere opties. kymco leverde kenda's, voor mash zijn banden erg beperkt omdat het 18inch is. veel offroadbanden maar beperkt straat. mitas levert ze in iedergeval maar die zijn ook hard. Mash is gekocht en voor een beperkt bedrag.
 
Ik heb nu sinds een paar maanden een Mash Five Hundred uit 2016 gekocht met 4300 op de teller. Ding ziet er nog uit als nieuw en rijdt fantastisch!
Je moet het niet vergelijken met een bekend Japans merk, maar voor het geld is het een prima motor.
Ik rij er puur mee voor mijn plezier en geniet van elke kilometer!
Heerlijke botompower van de 400 1 cilinder...4 kleppen en 2 uitlaten.
Heerlijk geluid en erg fijn rijgedrag.
Verwacht geen hypermoderne technieken en rijgedrag...maar meer een lekker oldskool motor.
Voor mij de motor waar ik naar opzoek was...
 
Ik heb nu sinds een paar maanden een Mash Five Hundred uit 2016 gekocht met 4300 op de teller. Ding ziet er nog uit als nieuw en rijdt fantastisch!
Je moet het niet vergelijken met een bekend Japans merk, maar voor het geld is het een prima motor.
Ik rij er puur mee voor mijn plezier en geniet van elke kilometer!
Heerlijke botompower van de 400 1 cilinder...4 kleppen en 2 uitlaten.
Heerlijk geluid en erg fijn rijgedrag.
Verwacht geen hypermoderne technieken en rijgedrag...maar meer een lekker oldskool motor.
Voor mij de motor waar ik naar opzoek was...
Kan je eens een fotootje plaatsen?
 
Kan je eens een fotootje plaatsen?
IMG20230716180702.jpg

Bij deze...
 
Terug
Bovenaan Onderaan