Massa draad smelt tijdens starten

PiVoT

Rookie
6 jul 2004
7
0
Groningen
Intro:
Ik ben bezig om een Gixxer 1100 uit 1992 op te bouwen en ben nu aanbeland bij het aansluiten van de kabelboom, en heb nu een heel gek probleem. Wilde graag de startmotor rond laten draaien, ff testen of alles werkt en dus "droog" rond pompen..

Het volgende........
Kabelboom aangesloten zoals het moet, plus van de accu naar het startrelais, andere kant naar de startmotor, 2 draadjes tussenin naar de startschakelaar. Draad van de - pool accu naar het frame.

Voor de rest de hele kabelboom aangesloten, alles werkt, knipperlichten, toeter, remlicht etcetc.

Nu is het zo als ik op start druk dan gaat de startmotor netjes draaien, ik superblij maar als je de startknop inhoud dan wordt de draad vanaf de - pool naar het frame bloedheet en smelt door, correctie, SMELT VOLLEDIG WEG!

Zit er iets verkeerd in de aansluiting???? Er vliegt geen zekering uit..en de rest doet het gewoon, totdat dat draadje dus door fikt.

Tja, wie denkt te weten wat er mis is...en zo ja,---> let me KNOW!
 
Een startmotor vraagt veel stroom.
En al die stroom gaat door dat draadje.
Eventjes (genoeg om de motor aan te laten slaan) kan het best hebben.
Maar als je de knop ingedrukt blijft houden...
Daar zou ik het ook warm van krijgen.

Nee, ik ga niet uitproberen of dat bij mijn motor ook zo is :? :X
 
Wat voor draad gebruik je op de minpool?
Dit moet toch zeker 4,5 kwadraat zijn,liefst dikker.
Tevens is het beter om vanaf het massapunt op het frame ook eenzelfde draad naar het blok zelf te laten lopen,zodat niet alle massa over de blokbevestiging gaat.
Deze zijn meestal gecorrodeerd...
Vergeet niet dat een startmotor wel 250W kan trekken,da's dus ruim 20 A...
 
Super, dan zal dat het wel zijn, ga morgen direct zo'n soort kabel halen! Want ik had gewoon een stukje electriciteitsdraad gebruikt....rookt wel perfect! :)

En een extra draad vanaf het blok naar het frame-->CHECK!

Ik ga het morgen direct proberen, en laat het resultaat weten...
 
Frame moet wel aan "min" liggen maar mag niet gebruikt worden als stroomleiding, tenminste ik zou daar nooit op vertrouwen.

Dus een "min"-leiding, zeker als daar een redelijke stroom door komt te lopen, leg ik altijd EN GOED ZWAAR van verbruikspunt naar accu en dat die minleiding dan óók als EXTRA nog ergens aan chassis ligt daar reken ik niet mee.

In auto's zijn zulke minleidingen meestal platte gevlochten blanke kabels, misschien wel 50 of 100 qmm doorsneevlak omgerekend.

Doe je het anders dan krijg je na verloop van tijd geheid bovengemiddeld te kampen met overgangs-weerstanden, halverend of wegvallend licht, slecht starten, onbetrouwbare of wegvallende ontsteking en al die flauwekul.
 
zoals eerder terecht opgemerkt moet je een dikkere kabel nemen, vergeet niet om de kabel rechtstreeks aan een bout v/h motorblok vast te maken, een 2,5 mm2 is voldoende voor aan 't frame te maken, doch ik adviseer om ook hier een ietsje dikkere kabel voor te nemen ivm je laadstroom.
 
Het aantal mm² hangt ook af van de lengte van je kabel. Is die bvb. 20cm lang, dan voldoet zelfs een 2.5 mm². Is ie 1m, dan gebruik je best iets dikkere kabel, nl. 4 of 6 mm².
Te dik in kabel kan je trouwens nooit gaan, maar je moet niet overdrijven natuurlijk ;) .

Tip: zulke kabels (met een lage weerstand bovendien) kan je gemakkelijk vinden bij elke car-hifi zaak. Een metertje 6 mm² bvb kost met moeite een paar euro's.

Succes!
 
Soepel 6qmm snoer in 2 of 3 kleuren koop je "van de rol" in auto-accessoires-zaken en sommige doe-markten; de laatste keer dat ik zoiets haalde was het minder dan 2.- gulden de meter maar toen waren er ook nog geen Euro's.

De overgangs-contacten, vooral waar het 2 metalen betreft, zijn het meest kritisch. Daarbij natuurlijk ook trillen/slingeren, beweging op een knellend punt.

Beschouw in ieder geval nooit een deel van het stuur als betrouwbare "min" maar overbrug dat altijd minstens naar een flinke "aardbout" op het vaste frame-gedeelte of nog liever rechtsreeks naar de minpool van de accu. Trouwens, voor je kogellagers kan het ook nooit "lekker" zijn als daar noemenswaardige stromen doorheen moeten.

Dit geldt natuurlijk ook voor metalen spatborden: zeker op de langere duur zorgen de vastzet-bouten niet voor 100% doorgeleiding naar vast frame-gedeelte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan