Red Devil
MF veteraan
Ik heb net een multi meter gekocht omdat ik waarschijnlijk met een elektronisch probleem zit... Ik heb echter geen flauw idee hoe ik nu massa op kan meten bijvoorbeeld!! Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zet de meter op stand "ohm" en stop de meetsnoeren in de juiste aansluitingen op de meter.
Meestal is zijn dat COM en V, ohm, mA
Als je nu de 2 meetpennen tegen elkaar drukt moet de meter 0 ohm aanwijzen; een doorverbinding zonder weerstand dus.
Als je nu, met de meter in die stand, een draad doormeet moet er ook 0 ohm, of een heel kleine getalswaarde aangegeven worden.
Zet je 1 pen op het massapunt van bijv een lamp en de andere pen op het frame van de motor, dan moet ook 0 ohm of een heel lage waarde aangegeven worden.
Geeft de meter een hoge waarde aan, bijv. 10 ohm (slechte massaverbinding., dan is er iets niet goed, net als wanneer de meter oneindig aangeeft (= geen massaverbinding).
succes
Bij weerstandsmeting altijd de motor UIT want er mag geen spanning/stroom zijn.
Pas ook op dat je in de ohms-stand geen plusleiding aanraakt die verbinding heeft met de accu.
"Massa" meten doe je veel veiliger niet met weerstandsmeting maar met de meter op een bereik dicht boven 12 Volt (meestal 20 Volt), tussen een massapunt of willekeurig minpunt en de minpool van de accu, juist wel met draaiende motor of tijdens starten en bij eenmaal draaiende motor met de lichten aan.
Krijg je dan een afleesbare uitslag dan deugt zo'n punt niet.
Dit kan dus niet??
Ik heb verschillende ohm standen op mijn multi meter namelijk:
200
2000
20k
200k
2000k
ik heb gemeten op 20k....
Ik heb net een multi meter gekocht omdat ik waarschijnlijk met een elektronisch probleem zit... Ik heb echter geen flauw idee hoe ik nu massa op kan meten bijvoorbeeld!! Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?
^Ik zou alleen de voltmeter gebruiken zoals ik al uitlegde, bij DRAAIENDE motor en brandende lichten.
Veel duidelijkere meetresultaten want alles wat je dan als uitslag krijgt is het VERLIES; bovendien voor het meetinstrument extra veilig.
Ja jij wist dat allang maar het is vrij moeilijk uitleggen aan iemand die nog niet 'de electroontjes ziet kruipen'.
Beter is het om d espanning te meten terwijl alles aan staat.Inderdaad het beste kun je de accu loskoppelen zeker als je niet veel ervaring hebt met multi meters controleer of hij het nog goed doet door b,v, op de stand ohm de pennen tegen elkaar te houden dat moet 0 ohm weerstand geven en dan in de volt stand op de accu dat moet 12 volt geven waag je in iedergeval nog maar niet aan de amp. stand als je je meter heel wilt houden. Sterkte en het eerste verhaal over meten is prima.