massa meten??

Red Devil

MF veteraan
12 jun 2005
18.712
0
Amersfoort
Ik heb net een multi meter gekocht omdat ik waarschijnlijk met een elektronisch probleem zit... Ik heb echter geen flauw idee hoe ik nu massa op kan meten bijvoorbeeld!! Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?
 
Zet de meter op stand "ohm" en stop de meetsnoeren in de juiste aansluitingen op de meter.
Meestal is zijn dat COM en V, ohm, mA
Als je nu de 2 meetpennen tegen elkaar drukt moet de meter 0 ohm aanwijzen; een doorverbinding zonder weerstand dus.
Als je nu, met de meter in die stand, een draad doormeet moet er ook 0 ohm, of een heel kleine getalswaarde aangegeven worden.
Zet je 1 pen op het massapunt van bijv een lamp en de andere pen op het frame van de motor, dan moet ook 0 ohm of een heel lage waarde aangegeven worden.
Geeft de meter een hoge waarde aan, bijv. 10 ohm (slechte massaverbinding., dan is er iets niet goed, net als wanneer de meter oneindig aangeeft (= geen massaverbinding).
succes
 
waarbij massa trouwens heel lastig te meten is.

Heb ik jaaaren geleden mogen ervaren: nauwelijks weerstand gemeten maar bij het starten en onder het rijden ging het niet soepel. Wat bleek, het meetstroompje is zo klein dat het altijd wel een weg vindt. De vette ampères van starten & bijladen niet. Bleek m'n hele probleem achteraf te bestaan uit een niet goed aangesloten massakabel onder de kabelboom onder de tank. Maar voor ik dat gevonden had was ik heel wat frustraties verder :(
 
Zet de meter op stand "ohm" en stop de meetsnoeren in de juiste aansluitingen op de meter.
Meestal is zijn dat COM en V, ohm, mA
Als je nu de 2 meetpennen tegen elkaar drukt moet de meter 0 ohm aanwijzen; een doorverbinding zonder weerstand dus.
Als je nu, met de meter in die stand, een draad doormeet moet er ook 0 ohm, of een heel kleine getalswaarde aangegeven worden.
Zet je 1 pen op het massapunt van bijv een lamp en de andere pen op het frame van de motor, dan moet ook 0 ohm of een heel lage waarde aangegeven worden.
Geeft de meter een hoge waarde aan, bijv. 10 ohm (slechte massaverbinding., dan is er iets niet goed, net als wanneer de meter oneindig aangeeft (= geen massaverbinding).
succes

Zeer duidelijk dank je wel. Nog 1 vraagje... Moet ik het doen met motor aan of met motor uit....
 
Bij weerstandsmeting altijd de motor UIT want er mag geen spanning/stroom zijn.

Pas ook op dat je in de ohms-stand geen plusleiding aanraakt die verbinding heeft met de accu.

"Massa" meten doe je veel veiliger niet met weerstandsmeting maar met de meter op een bereik dicht boven 12 Volt (meestal 20 Volt), tussen een massapunt of willekeurig minpunt en de minpool van de accu, juist wel met draaiende motor of tijdens starten en bij eenmaal draaiende motor met de lichten aan.
Krijg je dan een afleesbare uitslag dan deugt zo'n punt niet.
 
Laatst bewerkt:
Bij weerstandsmeting altijd de motor UIT want er mag geen spanning/stroom zijn.

Pas ook op dat je in de ohms-stand geen plusleiding aanraakt die verbinding heeft met de accu.

"Massa" meten doe je veel veiliger niet met weerstandsmeting maar met de meter op een bereik dicht boven 12 Volt (meestal 20 Volt), tussen een massapunt of willekeurig minpunt en de minpool van de accu, juist wel met draaiende motor of tijdens starten en bij eenmaal draaiende motor met de lichten aan.
Krijg je dan een afleesbare uitslag dan deugt zo'n punt niet.

Ik heb voor op een min kabel en op het frame gezeten. Als ik de motor liep had ik een ohm waarde tussen de -2 en -3. Als mijn storing optrad (discolichten, net alsof je de hele tijd loopt te seinen) las ik een ohm van -0.5. Als de storing weer weg was weer tussen de -2 en -3 ohm. Is dit dan goed of helemaal niet. Ik ben niet erg technisch weggelegd qua stroom.
 
zoals vermeld kun je beter geen WEERSTANDS meting doen met een lopende motor, daar krijg je dus rare waardes (en een potentieel stukke multimeter) van.

Je moet je multimeter op VDC (of Vdc. V=, verschilt per multimeter) en dan een spanning van 20V selecteren, als je dan de massa aan de accu hangt (de zwarte draad / COM dus) kun je met de rode draad het spanningsverschil tussen de accumassa en het desbetreffende punt aflezen. In de ideale wereld meet je dan altijd 0 Volt, deze meting moet je dus wel met draaiende motor uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Dit kan dus niet??

Ik heb verschillende ohm standen op mijn multi meter namelijk:

200
2000
20k
200k
2000k

ik heb gemeten op 20k....

Vergeet niet dat de nauwkeurigheid van zo'n meter vaak een procent ofzo is "van de volle schaal". Is je bereik 20k, dan is je meetnauwkeurigheid een procent van 20k, en dat is 200 Ohm. Zou jouw massa bijvoorbeeld 100 Ohm zijn, dan meet je deze niet eens maar valt deze onder je nauwkeurigheid. In de praktijk is de massa tienden van Ohms.

Op 20k meet je onzin. Als je verwacht dat de weerstand (massa) laag is, moet je ook je bereik zo instellen dat de schaal die je kiest een beetje klopt bij wat je afleest. Je verwacht een zeer lage ohmse waarde, dus je moet de laagste schaal kiezen. 200, of nog veel lager als deze bestaat.


Zoals hierboven reeds vermeld werd, is het handiger om tijdens het starten, de spanning te meten die onstaat tussen de massa van de accu, en bijvoorbeeld de massa van de startmotor. Zie je daar een spanningsverschil optreden, dan heb je massaproblemen.
 
Niet handig met multimeters? Dan de accu maar even afkoppelen voor een weerstandsmeting. Bij spanningmeting maakt ut niet uit, deze heeft nl een hoge weerstand. Stroommeting alleen doen met een verbruiker ertussen dus nooit op de + en - (of massa) aansluiten... dat doet kaboem
 
Ik zou alleen de voltmeter gebruiken zoals ik al uitlegde, bij DRAAIENDE motor en brandende lichten.

Veel duidelijkere meetresultaten want alles wat je dan als uitslag krijgt is het VERLIES; bovendien voor het meetinstrument extra veilig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een multi meter gekocht omdat ik waarschijnlijk met een elektronisch probleem zit... Ik heb echter geen flauw idee hoe ik nu massa op kan meten bijvoorbeeld!! Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?

Aan de vraag maak ik op dat je wat basiskennis nodig hebt.
Ik zou mij wat verdiepen in basiselectronica alvorens aan een meetklus te beginnen. Je zou de verkeerde interpretatie kunnen maken .

Je hebt hopelijk toch niet een V-meter uit de € 5,= bak gekocht. Daarvan is het maar afwachten of die goed zijn. Je moet een gewone goede hebben, die zijn niet zo duur.

Ooit ooit een analoge gekocht, een redelijke, en die heb ik nog steeds, die is soms erg makkelijk/handig. 35 jaar intussen.
Ook 3 digitale meters in huis, intussen ook al 20 jaar oud.
 
Inderdaad het beste kun je de accu loskoppelen zeker als je niet veel ervaring hebt met multi meters controleer of hij het nog goed doet door b,v, op de stand ohm de pennen tegen elkaar te houden dat moet 0 ohm weerstand geven en dan in de volt stand op de accu dat moet 12 volt geven waag je in iedergeval nog maar niet aan de amp. stand als je je meter heel wilt houden. Sterkte en het eerste verhaal over meten is prima.
 
Inderdaad het beste kun je de accu loskoppelen zeker als je niet veel ervaring hebt met multi meters controleer of hij het nog goed doet door b,v, op de stand ohm de pennen tegen elkaar te houden dat moet 0 ohm weerstand geven en dan in de volt stand op de accu dat moet 12 volt geven waag je in iedergeval nog maar niet aan de amp. stand als je je meter heel wilt houden. Sterkte en het eerste verhaal over meten is prima.
Beter is het om d espanning te meten terwijl alles aan staat.
Het is namelijk goed mogelijk dat je overgangsweerstanden hebt die nauwelijks ohms te meten zijn. Als er stroom gaat lopen wordt deze weerstand ineens veel hoger.
Hierdoor zal er spanning komen staan tussen de min en de massa van het te meten opject. Als je begint met de meter op 20 volt bereik te zetten kan zelfs de grootste leek de meter niet kapot krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan