Matchless G3/L uit 1948.... kon het niet laten..

Sebas84

MF veteraan
12 jun 2012
2.503
1.478
Abbenbroek
De bedoeling was om wat te minderen, maar das mislukt... 1tje eruit en een ander bouw pakket erin.
Via een ruil deal ben ik eigenaar geworden van een Matchless G3/L uit 1948.
De fiets heeft minimaal 20 jaar stil gestaan, waarschijnlijk meer....
Alles is nog nummer gelijk, dus das een plus.
zoals gekocht.JPG

Ik heb eerst maar eens alles volgezet met kruip olie (voor de zekerheid, blok is los) en alle oude olie gedrained.
Eerste conclusie is dat hij geen compressie heeft...
Ik heb de kop er al afgehaald en de kleppen waren nog dicht (VERDORIE!!! dan moet hij verder uit elkaar!!!)
.....
Morgen maar eens verder kijken....
 
Mooi hoor :t . Wat zijn de plannen? Rijdend krijgen of helemaal restaureren?
Hij is in optisch nette staat, dus ik denk dat ik hem technisch in orde maak en lekker mee ga rijden.
De bedoeling is om samen met de vriendin te kunnen hobbelen, ik heb ook nog een AJS 18S (500cc) staan.
 
Ik volg...
Stonden de kleppen misschien net wat te strak?
Herkenbaar, toch een barrel erbij.. We zouden een praatgroep voor lotgenoten/verslaafden moeten beginnen..
 
Ik volg...
Stonden de kleppen misschien net wat te strak?
Herkenbaar, toch een barrel erbij.. We zouden een praatgroep voor lotgenoten/verslaafden moeten beginnen..
De koopzieke klepper clowns :)
Ondertussen ligt het blokkie al gedeeltelijk uit elkaar (foto's komen nog)
1 de zuigerveren waren echt helemaal op, en 1tje gebroken.
2 de klepgeleider aan de uitlaat zijde heeft een berg speling.
3 de uitlaatklep is beetje op.

Dus we zijn maar bij de klepgeleiders begonnen, die had ik nog liggen (van de AJS 18S)
Volgens de manual zijn deze er met een speciaal tooltje er zo uit te persen of slaan.
Nou.... dat viel behoorlijk tegen... eerst een tooltje gemaakt op de draaibank, daarna een paar voorzichtige tikjes gegeven => gebeurde niets.
Fijn..... dan maar iets harder.... niets, alleen de geleider begon af te brokkelen... feest, nu geen weg meer terug.
Dan maar lompe kracht, en toen kwam hij gelukkig los!!!
Ook gelijk de reden gevonden waarom hij erg veel speling heeft, de oliekanaaltjes zaten helemaal dicht.
Dus daar weer een paar uur mee bezig geweest om deze weer door te krijgen, deze zijn geboord en daarna afgeplugd, dus je moet een priem met hoek hebben om deze door te krijgen... fijn (alweer)
Gelukkig met een berg remmenreiniger en rvs draad toch door gekregen!
Gelijk maar een berg onderdelen gekocht om het zooitje weer draaiend te krijgen (pakkingen, klep, banden, revisie kit voor de amal 275, enz)
Daar wordt je ook arm van trouwens...
Gelukkig staat het (de?) Pond laag, dus de zooi maar in Engeland besteld (is bijna net zo snel ter plekke als in NL bestellen) via Feked en Dragan motor parts.
 
Mijn ex-leger matchless was er net zo een, aangeschaft vlak nadat ik uit militaire dient kwam. Onder het groen kwam nog een heleboel chroom tevoorschijn. Rijdend bij de verkoper (kippenschuur in Dubbeldam) opgehaald en na wat knutselen bij van Twist in Dordrecht laten keuren door de RDW. Dat ging probleemloos. Daarna nog 3 jaar probleemloos op gereden.
Leuk verhaal toen hij nog groen was. In de buurt van Meerkerk door 2 motoragenten aan de kant gezet en werd er rondom de motor gelopen. Op de een of andere manier liet de claxon het toen afweten en wilden ze een bekeuring uitschrijven. Identificatiebewijs was mijn militair paspoort en toen werden de boekjes meteen weer opgeborgen. Wat bleek. Voor een militair moest het rapport in 7-voud geschreven worden. Ik kwam er dus met een waarschuwing vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Een topic is niets zonder foto's dus hier zijn ze :)
1.jpg


Het groen gemarkeerde deel zat verstopt, dus daarom had de valve guide erg veel speling....
Met een een overmaat remmenreiniger en een een hoop geduld deze toch weer door gekregen (klote werk trouwens)
2.jpg

Mijn zelf gemaakte tool om de klep geleider eruit te krijgen... volgens de handleiding was dit gemakkelijk te doen... niet dus...
3.jpg

Deze kwam er na wat moeite uit... blauw van de warmte.... het olie kanaal zat al een tijdje verstopt gok ik....

4.jpg
 
Ik volg...
Stonden de kleppen misschien net wat te strak?
Herkenbaar, toch een barrel erbij.. We zouden een praatgroep voor lotgenoten/verslaafden moeten beginnen..
Laten een vers topic beginnen voor de verslaafden onder ons.... Het barrel reddings topic!
 
Naar die r60 heb ik nog gekeken. (Natuurlijk ook even naar de matchless gekeken.) Leuke motorfietsen, maar meestal wel tot op de draad versleten. Opgeknapt een super fiets
 
Eigenlijk valt het best mee..!(gelukkig)
het grootste probleem is dat hij een tijd (20 jaar oid) stil heeft gestaan....
Sta schade....
 
De koopzieke klepper clowns :)
Ondertussen ligt het blokkie al gedeeltelijk uit elkaar (foto's komen nog)
1 de zuigerveren waren echt helemaal op, en 1tje gebroken.
2 de klepgeleider aan de uitlaat zijde heeft een berg speling.
3 de uitlaatklep is beetje op.

Dus we zijn maar bij de klepgeleiders begonnen, die had ik nog liggen (van de AJS 18S)
Volgens de manual zijn deze er met een speciaal tooltje er zo uit te persen of slaan.
Nou.... dat viel behoorlijk tegen... eerst een tooltje gemaakt op de draaibank, daarna een paar voorzichtige tikjes gegeven => gebeurde niets.
Fijn..... dan maar iets harder.... niets, alleen de geleider begon af te brokkelen... feest, nu geen weg meer terug.
Dan maar lompe kracht, en toen kwam hij gelukkig los!!!
Ook gelijk de reden gevonden waarom hij erg veel speling heeft, de oliekanaaltjes zaten helemaal dicht.
Dus daar weer een paar uur mee bezig geweest om deze weer door te krijgen, deze zijn geboord en daarna afgeplugd, dus je moet een priem met hoek hebben om deze door te krijgen... fijn (alweer)
Gelukkig met een berg remmenreiniger en rvs draad toch door gekregen!
Gelijk maar een berg onderdelen gekocht om het zooitje weer draaiend te krijgen (pakkingen, klep, banden, revisie kit voor de amal 275, enz)
Daar wordt je ook arm van trouwens...
Gelukkig staat het (de?) Pond laag, dus de zooi maar in Engeland besteld (is bijna net zo snel ter plekke als in NL bestellen) via Feked en Dragan motor parts.

Cilinderkop moet verhit worden voordat je de klepgeleiders verwijdert of plaatst
 
Mmm de service manual zegt niets over verhitten:

34 TO REMOVE AND REPLACE VALVE GUIDES.
Valve guides are a tight press fit in the cylinder head and should be removed, and
fitted, in an arbor press. Should this not be available proceed as follows :—
Carefully clean the projecting end of the old guide and then, using a pilot drift, as
shown In illustration 4, tap the old guide through the cylinder head bore.

Verder een hele bulk onderdelen besteld, dus we kunnen binnenkort weer verder :)
 
Mmm de service manual zegt niets over verhitten:

34 TO REMOVE AND REPLACE VALVE GUIDES.
Valve guides are a tight press fit in the cylinder head and should be removed, and
fitted, in an arbor press. Should this not be available proceed as follows :—
Carefully clean the projecting end of the old guide and then, using a pilot drift, as
shown In illustration 4, tap the old guide through the cylinder head bore.

Verder een hele bulk onderdelen besteld, dus we kunnen binnenkort weer verder :)

Ik zou toch verwarmen tot rond de 120 graden liefst in een oven en je drukt ze er met een paar tikjes zo uit. Nieuwe geleiders in de vriezen en de rest in de oven verwarmen en je zet ze er zonder geweld zo in.
 
Dat kan ook voorkomen dat je ze er -een fractie- scheef inperst.
Ja inpersen ben ik nooit een fan van geweest. Als je ze er met de hand in kunt zetten en nog even zachtjes na tikken hoor je ook dat ze er goed inzitten. Met de pers heb je (meestal) geen idee hoeveel kracht je erop zet
 
Als je iets te hard moet tikken stuikt het einde op en loopt je klepsteel klem
 
De klepgeleider zit weer op zijn plaats!
Dit ging redelijk gemakkelijk.
Beetje montage olie en 3 tikjes en toen zat hij op zijn plaats.
Ondertussen waren er nog een paar kleine dingetjes binnengekomen, dus gelijk de zuigerveren nagemeten (deze vielen precies in de goede range) en geplaatst.
En gelijk de vers gehoonde cilinder ook weer op zijn plaats gezet.
Nu heb ik een berg compressie dus die missie is geslaagd!
Binnenkort even de kleppen inslijpen (ik moet nog even pasta kopen) en dan kan de kop ook weer terug.
Wij komen er wel!
20200922_210146.jpg

20200922_210216.jpg

20200922_210233.jpg
 
Als de klepgeleider er zo makkelijk in gaat loop je het risico dat deze tijdens het lopen gaat uitzakken.
Lijkt mij niet goed in ieder geval
 
Van het weekend met de kop bezig geweest, en even te fanatiek te werk gegaan.
Nieuwe klep dicht nog niet voldoende af, dus de kop mag er weer vanaf...
1 stap voorwaarts, 1tje terug.
Komt goed...
 
Officieel moet men na het plaatsen van nieuwe klepgeleiders de klepzetels opnieuw in (laten) frezen omdat het nooit gegarandeerd is dat de geleider exact gelijk is qua boring en lijning als degene die er uit kwam
 
Kun je tijdens/na het inslijpen zien hoe breed de sluitende rand is, en of deze rondom gelijk is?
Als grove test kun je wat benzine in de kop gieten en dan moet dat blijven staan/niet via de kleppen weglekken..
(een bougie in het gat draaien kan het makkelijker maken)
 
Dat moet ik nog even controleren, vanavond ga ik er weer even voor zitten.
De benzine test was ik vergeten…. (lekker snugger, Assume is the mother of al fuck-ups)
 
Hoe zit dit eigenlijk bij deze fietsen, hoeven de klepgeleiders niet op maat geruimd te worden?
Mooie Matchless trouwens hoor!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan