Matchless G3/L uit 1948.... kon het niet laten..

Gelukkig is de magneet nog prima, maar inderdaad beetje rijk, vooral bij vollast.
Das beetje zonde als die fiets zo maar staat te staan :)
 
Ik had even weinig te doen vanavond, dus gelijk de tank er maar even af gehaald, rockerbox eraf, en jawel hoor, alle kopbouten bijna los '(
Nadeel van envelop pakkingen....
Dus maar weer overnieuw op moment gezet, en even compressie gemeten, 6,5bar! *O*
Das volgens het boekje dus morgen maar weer eens de zooi in elkaar zetten en van het weekend stukkie rijden.
Groet
Sebas
 
Dus maar weer overnieuw op moment gezet, en even compressie gemeten, 6,5bar!
Da's laag je verward compressie verhouding met compressie druk .
Verhouding is voor jou motor 1:6.5 begrijp ik uit jou verhaal ( Mijn uit 1948 stammen Airone zit ook rond dat getal )
druk in de cilinder is van je samengeperste lucht en dat is vaak veel hoger ( de Airone haalt makkelijk 10 bar )
Het is me opgevallen dat onder de 8 bar vaak een slechte ontbranding is al zou ik niet weten waardoor , iets wat ik nog niet heb kunnen vinden in boeken en internet
 
Hallo Guzzigek, had ik indd ook gelezen, maar als ik op de diverse fora rondkijk is 6 a 7 bar (warm, ik heb koud gemeten)een redelijke waarde voor deze gebakjes.
De compressie is in elk geval voldoende dat je zonder decompressor de kickstarter niet rond krijgt (met mijn 104kg) dus dit lijkt me voldoende.
(ik heb nog een spare cilinder+ zuiger, die kan ik er ook nog op zetten als dit toch niet lekker werkt)
Eerst van het weekend maar eens een testrit maken :)
 
Dat lijkt mij ook.


Ik had helemaal geen compressie meer in mijn Gilera...
IMG-20201116-WA0037.jpeg
 
Indd... het zou maar saai worden!
Ps als je nieuwe kleppen koopt, zorg wel dat de klepsteel niet te lang is, anders sloop je je kleppendeksel....
(Meten is soms lastig......)
 
Van het weekend een stukje gereden, ging best aardig!
Helaas iets geks, de compressie kakt weer in elkaar...
Het gekke is dat ik de lucht voel ontsnappen via de rockerbox...
Die snap ik nog even niet….
Tank mag er dus weer vanaf, en ik ga eens druk op de cilinder zetten via de bougiegat en met lekzoek spray aan de slag.
We blijven leuk bezig -O-
 
Die zaten gelukkig nog stevig op hun plek…
Binnenkort weer even de kop er van af halen.
Ik vermoed dat de koppakking niet lekker zit en lekt via de kopbouten.
We gaan het zien :)
 
Fijn die oude Engelse motoren,je verveeld je er nooit mee,er is altijd wel wat mee,of iets wat lostrilt of iets wat lekt of iets wat kapot
gegaan is,maar als het eenmaal rijd maakt dat het weer goed.Het beste is om die motoren door een expert te laten reviseren,
ooit op een 350 gereden die door zo,n expert gereviseerd was,ding reed super goed,daarnaast op een 500 gereden die door een monteur gereviseerd was,ding gaf alleen maar problemen en na een tijdje begon hij weer olie te lekken,was ook langzamer dan de 350 die als
een kogel ging en geen druppel olie lekte.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal waar wat @RG-gamma geschreven heeft,mijn BSA-T blok,een oudere revisie is door een absolute expert gereviseerd ! Na bijna 60.000km rijdt ze nog altijd storings vrij en lekt geen druppel olie,(en er zit echt oplie in) t,onderhoud doe ik zelf.
Tip: veel olie wisselen en wel goede single50.
 
Nee vaste klepzittingen.
Het gekke is dat hij niet uit de carb of uitlaat druk verliest, maar bovenlangs via de rockerbox...
mmmmm…..
Kan een te hoge carterdruk zijn of als het compressie verlies is een gescheurde cilinderkop.
 
De rockerbox (bovenkant van de cilinderkop met de klepbediening) heeft alleen via de stoterstangtunnels verbinding met de onderkant van het motorblok. Fout kan zijn dat de koppakking lekt naar die tunnels. Andere fout kan een verstopte carterontluchting zijn die dan via die tunnels de overdruk kwijt kan.
 
De oude types hebben losse tunnels, die hebben hun eigen pakkingen en zijn vrij van de cilinder.
Ik ben er ondertussen achter, het is inderdaad karterdruk.
De karter ontluchting heeft aardig wat tegendruk, dus dat mysterie is gelukkig ook weer opgelost.
De cilinder is trouwens ook niet echt super meer, ik heb nieuwe zuigerveren geplaatst, omdat de oude gebroken waren, en toen viel me al op dat de slotspeling wel aan de grote kant was (wel nog binnen de grenzen).
Ik heb via brammotoren een redelijke cilinder voor weinig kunnen scoren, dus als het echt te veel wordt gaat er gewoon een andere cilinder op.
De huidige is al tot de grootse overmaat geboord.
 
Ondertussen zit de fiets al weer een tijdje in elkaar en loopt echt best aardig!
Carter druk is niet echt meer een probleem, waarschijnlijk toch wat vuil in de carter ontluchting.
En ik had de kop nagetrokken, dus die was ook weer dicht, alleen vergeten de kleppen te stellen, dus dat recent ook maar weer gedaan (inlaat klep bleef een haartje open staan :) ) dat verklaarde de wat lagere compressie.
Kleppen dichten trouwens wel goed af.
 
Zo weer even een schopje!
Toch de tank er maar even vanaf gehaald omdat de carb elke keer vol met smurrie zat.
Er zat toch behoorlijk wat roest in de tank....
Dus maar eens een poging gewaagd met elektrolytisch ontroesten.

Tank eerst gespoeld met water, daarna een flinke hoeveelheid soda (schoonmaak meuk) erin en dan vullen met water tot de rand.

Accu lader erop en gaan!

Ik heb hem eerst 12 uur laten staan, daarna het soda water vervangen, en daarna nog 12 uur laten pruttelen.
Daarna grondig gespoeld met vers water, er kwam een berg zwarte meuk uit (omgezette roest)
Daarna 12 uur in de verdunde azijn gezet om de rest op te lossen.

Daarna weer nagespoeld met water en als laatste met benzine.
Eindstand = 80% ontroestte tank!
Wel voor de zekerheid hem een dag in de 2takt olie gezet om opnieuw roesten te voorkomen.

Als ik dit nog eens zou moeten doen neem ik wel een voeding die een wat hogere spanning aankan, 12volt is toch een beetje weinig voor een grote tank.

Groet
Sebas
 

Bijlagen

  • 20210321_150940.jpg
    20210321_150940.jpg
    123,3 KB · Weergaven: 11
  • 20210321_150948.jpg
    20210321_150948.jpg
    140,1 KB · Weergaven: 14
  • 20210321_185412.jpg
    20210321_185412.jpg
    113 KB · Weergaven: 15
  • 20210321_185418.jpg
    20210321_185418.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 10
Nog een kleine 2de update, ik heb er ook een grotere sproeier in gezet.
Er zat een 120 in, en ik ben nu naar een 140 gegaan.
Hij had wat moeite om boven de 90 uit te komen, als je de choke erbij pakte, liep hij wel door,
Dus dat is ook weer opgelost!
 
Terug
Bovenaan Onderaan