Matchless G3/L uit 1948.... kon het niet laten..

En zijn er nog bedrijven waar ze dit doen? Dit zal wellicht steeds zeldzamer worden..
 
kleine update trouwens... rockerbox is overleden... het aluminium was zo bros dat deze niet tegen een losgeschoten veer kon....
En de primaire transmissie veel is ook dood... Dus eerst maar weer eens onderdelen zoeken...
Soms zit het tegen....
 
Dat is het leuke aan die oude ploffies. The haunt for the right parts
 
Tijd voor een update...
Eerst maar eens de carb overhaald.
Het revisie kitje kostte niet veel geld, alleen de vlotter was rete duur..
(vaag)
carb.jpg

Daarna maar eens nieuwe banden gescoord en deze er onder laten zetten door de vrienden van MP Rockanje (dank voor de snelle service)

20201010_150741.jpg



Nieuwe bandjes zitten weer op hun plek, net zoals het tinwerk.
20201010_165726.jpg

Mmm camera van de telefoon is beetje gaar aant worden...

Nu weer wat onderdeeltjes bestellen, en dan kunnen we weer verder.
 
Weer wat kleine dingen gedaan, nieuwe koppakking ertussen gezet (oude had scheef gezeten, dus die was lek...)
Nieuwe transmissie demper veer geplaatst, de ouwe was gebroken, en vrij lastig aan te komen
Gelukkig had de club hem nog liggen :)
Binnenkort maar eens verse olie in gooien en kijken wat gebeurt als we de kickstarter een lel geven
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    232,8 KB · Weergaven: 15
  • 4.jpg
    4.jpg
    190,8 KB · Weergaven: 17
  • 3.jpg
    3.jpg
    167,5 KB · Weergaven: 17
Gisteren de motor voorzien van verse olie (kroon SAE 50), beetje remmenreiniger in de carb, 2x trappen en lopen!!!
*O*
Daarna voorzichtig weer aan benzine laten proeven, dat ging iets minder soepel, hij liep aan alle kanten over...
Gelukkig snel gerepareerd, het clipje van de vlotter zat te hoog, hierdoor sloot de naald v/d vlotter niet af.
amal_image-2903_original.jpg

Daarna de tank voorzien van nieuwe kurkjes voor de kraantjes en de tank vol gezet met azijn, er zat beetje roest en meuk in de tank.

Ps weet iemand toevallig wat voor schroefdraad er gebruikt wordt voor het deksel van de rockerbox?
Ik mis de studs voor het deksel, maar kan geen vervanging vinden...
rockerbox.JPG
 
Gisteren de motor voorzien van verse olie (kroon SAE 50), beetje remmenreiniger in de carb, 2x trappen en lopen!!!
*O*
Daarna voorzichtig weer aan benzine laten proeven, dat ging iets minder soepel, hij liep aan alle kanten over...
Gelukkig snel gerepareerd, het clipje van de vlotter zat te hoog, hierdoor sloot de naald v/d vlotter niet af.
Bekijk bijlage 1558506
Daarna de tank voorzien van nieuwe kurkjes voor de kraantjes en de tank vol gezet met azijn, er zat beetje roest en meuk in de tank.

Ps weet iemand toevallig wat voor schroefdraad er gebruikt wordt voor het deksel van de rockerbox?
Ik mis de studs voor het deksel, maar kan geen vervanging vinden...
Bekijk bijlage 1558508
Hier staan bedrijven die Engelse motor repareren of onderdelen leveren,misschien dat daar iemand je kan helpen,
 
Ik heb het ondertussen op kunnen lossen, de draadeinden waren 2 BA schroefdraad, en ik had via een bekende een paar lange 2BA bouten kunnen krijgen en daar draadeinden van gezaagd.
Ondertussen staat hij weer op zijn wielen, tank zit erop, en er is hij klaar voor een eerste testrit.
(ben nog even te lui geweest om foto's te maken)
 
Ja ze is er vrij handig mee, alleen hij moet wel snel aanslaan, ze mist een beetje de kracht (gewicht) om hem langdurig aan te trappen als hij niet wil.
 
Vandaag lekker met de 2 plofpony's op stap geweest.
De G3L liep echt probleemloos, de AJS18 had na de tankbeurt geen zin meer om te starten....
Waarschijnlijk een vuiltje in de carb, dus we kunnen weer aan de knutsel
IMG-20201108-WA0004.jpg
IMG-20201108-WA0005.jpg
 
Nee alleen maar helpende handen gelukkig!
Ik denk dat er in het stationair circuit een vuiltje oid zit, want als hij loopt, doet hij het verder prima.
 
Contactpunten en verbinding van-naar bougiekabel en - dop goed?
Bij mijn BSA zat het uiteinde van de bougiekabel wat knullig tegen een stub gedrukt. Het uiteinde van een bougiekabel van een eend kon daar precies omheen klemmen. Ik merkte het verschil met starten.
 
Ik heb al test de bougie dop er even vanaf gehaald en hem direct op de bougie gemonteerd.
Als ik de carb vlotter komt er ook maar heel weinig benzine uit, dus ik denk dat er iets verstopt zit in de carb.
Hij reageert ook slecht op de stationair meng schroef (maakt geen reet uit als ik hem helemaal dicht of open zet….)
Dus ik ga effe de carb open slopen :)
 
Ja het stuurt verrassend goed eigenlijk, en echt stuiteren valt ook reuze mee.
Het grote luie zadel helpt natuurlijk ook mee :)
 
Kleine update, de fiets loopt prima, alleen compressie is beetje laag (koppakking is lek)
En hij verzuipt een beetje op vollast, dus een kleinere sproeier is ook wenselijk (bougie is echt roetzwart)
Dus we gaan weer even fijn sleutelen.
 
Mmmm ,hier staat een 49er , de eigenaar kwam trots zijn nieuwe , nou ja , aanwinst showen , liep ook wat rijk , zwarte pluim bij wegrijden .
Na een kopje koffie kreeg hij geen leven meer in zijn matchless, magneet kapot.
Maar dat is inmiddels weer netjes gemaakt! Loopt/start veel beter nu , hij moet hem nog wel ophalen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan