Matchless project

He, naamgenoot,

Ik heb jaren op die dikke potten gereden (en me een slag in de rondte gesleuteld) :Y
Leuk met die foto's erbij. Als ie eenmaal loopt, krijg je de ultieme langeslag-
klappen, die zo karakteristiek zijn voor die oude engelse eenpitters.
Wil hem tzt best wel eens horen lopen.
Keep up the good work! :P

gr. GIJS
:W
 
Haha! ik heb de buurt nog niet wakker gemaakt. })

En vandaag heb ik geen tijd gehad, dus morgen mischien maar ff starten.

Gijs, je bent niet de enige die 'm wel ff zou willen horen.
Ik heb m'n vader en schoonvader moeten beloven dat ik 'm niet zou starten zonder dat ze d'r bij waren. :P
Dus dat starten heeft nog heel wat voet in aarde. :Y

M'n meisie gaat proberen om met m'n telefoon een filmpje te maken. Maar of ik dat ook op internet krijg? (ben niet zo handig met computers.)


:] 8-) :W
 
He, naamgenoot,

Ik heb jaren op die dikke potten gereden (en me een slag in de rondte gesleuteld) :Y
Leuk met die foto's erbij. Als ie eenmaal loopt, krijg je de ultieme langeslag-
klappen, die zo karakteristiek zijn voor die oude engelse eenpitters.
Wil hem tzt best wel eens horen lopen.
Keep up the good work! :P

gr. GIJS
:W
wat waren dan de voornaamste problemen met het ding? ik heb een bsa m21 gehad die toch vrij probleemloos liep. nu rij ik me lens op een triumph 3ta waar ik eigenlijk ook geen kind aan heb....
 
Oude olie d'r uit

0


In mijn handboek stond draining pan :Y
:+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
En ja hoor!!!
ITS ALIVE !!!!!!!!!!!!!!!!!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Filmpje lukt me niet.
Maar jullie moeten me maar op m'n woord geloven.
Hij loopt heel goed, heeft veel compressie en trekkracht.
Schakelt goed en pakt goed op.

Wat alleen een beetje vreemd is is dat ie wat druppeltjes olie uit de uitlaat spuuwd.
Terwijl ie eigenlijk niet rookt ofzo.
Het kunnen de zuigerveren zijn, maar dan zou ik dat toch ook moeten merken aan de compressie?
T kan ook zijn dat ze de motor eens voor lange tijd weg hebben gezet en daarom olie in de cilinder hebben gedaan. Waarvan nu nog een beetje in de uitlaat zit.
Ik denk dat ik eerst maar wat stukjes moet gaan rijden en dan kijken of het minder word.
Als het de zuigerveren zijn is dat makkelijk te verhelpen.

Eerst maar ff opzoek naar een goede verzekering.
:] :] :] :] :] :W
 
wat waren dan de voornaamste problemen met het ding? ik heb een bsa m21 gehad die toch vrij probleemloos liep. nu rij ik me lens op een triumph 3ta waar ik eigenlijk ook geen kind aan heb....

M21 was een 600cc, geloof ik. Dan heb ik zelf nog de 500cc M20 gehad. Liep altijd.
Matchless liep ook altijd, sleutelen zat meer in het ombouwen naar 500 cc en licht tunen. :P En dan nog het eeuwige gevecht met de stalen primaire kettingkast. Om die oliedicht te krijgen.

:W
 
En ja hoor!!!
ITS ALIVE !!!!!!!!!!!!!!!!!!! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Filmpje lukt me niet.
Maar jullie moeten me maar op m'n woord geloven.
Hij loopt heel goed, heeft veel compressie en trekkracht.
Schakelt goed en pakt goed op.

Wat alleen een beetje vreemd is is dat ie wat druppeltjes olie uit de uitlaat spuuwd.
Terwijl ie eigenlijk niet rookt ofzo.
Het kunnen de zuigerveren zijn, maar dan zou ik dat toch ook moeten merken aan de compressie?
T kan ook zijn dat ze de motor eens voor lange tijd weg hebben gezet en daarom olie in de cilinder hebben gedaan. Waarvan nu nog een beetje in de uitlaat zit.
Ik denk dat ik eerst maar wat stukjes moet gaan rijden en dan kijken of het minder word.
Als het de zuigerveren zijn is dat makkelijk te verhelpen.

Eerst maar ff opzoek naar een goede verzekering.
:] :] :] :] :] :W

Het beste is gewoon rijden en kijken naar je oliepeil. Als dat zakt, moet je idd ff je zuigerveren en dan vooral de olieschraapveer bekijken. Maar dan moet de uitlaat ook blauw roken. Anders kan het idd zoiets als in de uitlaat staande olie zijn.Maar dat duurt ook niet eeuwig.
Kun je ook zien als je de demper van de bocht losmaakt.
Kan ook nog lekkage langs de uitlaatklepsteel zijn. Kortom, ff zoeken :W O-)

Suc6!
Groet Gijs
 
Superding!

Echt mooi. Willik ook!
Hoeveel ben je nou ongeveer kwijt voor een aanschaf en onderdeeltjes, als ik zo brutaal mag zijn dat te vragen?
En is alles nog een beetje te verkrijgen?
 
top, waar woon je ergens? als het bij me in de buurt is wil ik 'm graag een keer uittjekken....
 
Leuk man, en nu snel een flimpje shooten. Blijft leuk zo'n 1 pitter, jammer dat ze zo kostbaar zijn geworden.
 
dit model valt nog wel mee, de jaren 50 1pitters zijn inderdaad duurder.. maar een indiaas enfieldje kun je er erg op laten lijken en zijn ook niet zo erg duur..
die 350 1pitters zijn nog behoorlijk zuinig ook! :Y
 
Het beste is gewoon rijden en kijken naar je oliepeil. Als dat zakt, moet je idd ff je zuigerveren en dan vooral de olieschraapveer bekijken. Maar dan moet de uitlaat ook blauw roken. Anders kan het idd zoiets als in de uitlaat staande olie zijn.Maar dat duurt ook niet eeuwig.
Kun je ook zien als je de demper van de bocht losmaakt.
Kan ook nog lekkage langs de uitlaatklepsteel zijn. Kortom, ff zoeken :W O-)

Suc6!
Groet Gijs

Kan inderdaad ook nog langs de klepsteel komen.
Als dat zo is kan ik 'm gelijk ombouwen naar loodvrij *D
(ik kan er niks aan doen ik zie altijd alleen positieve kanten.) O-)
 
Superding!

Echt mooi. Willik ook!
Hoeveel ben je nou ongeveer kwijt voor een aanschaf en onderdeeltjes, als ik zo brutaal mag zijn dat te vragen?
En is alles nog een beetje te verkrijgen?

De aanschaf prijs hangt erg af van het type.
Deze g3's zijn meestal goedkoper dan b.v. 500 cc of de twins.

Dan nog zijn er mensen die bakken geld vragen.
Je kunt 't best een complete zoeken die hier en daar wat (liefde) nodig heeft.
Al lijkt 't niet zo, je hebt altijd veel werk aan zo'n fiets.
Als ie maar compleet is dat is het belangrijkste.
Anders word het een dure grap.

Tussen de 1250 en 2000 euri moet je wel iets kunnen vinden.
Als je lid van de AJS Matchless club word, kom je in contact met veel kundige mensen die je meestal wel met dingen willen helpen. :}

Onderdelen haal je bij Peters classic bikeparts.
Die heeft ongeloofelijk veel. En 't is daar echt niet duur.
Zeker als ik de prijzen vergelijk met die van onderdelen voor m'n honda :X

:]
 
De matchless loopt nu en hij is verzekerd.
Maar ik ben nog lang niet klaar.
Aan het uiterlijk moet nog veel gedaan worden. Veel oppervlakkig roest enzo.
Dat betekend schuren gronden en dan de originele kleur nog zoeken.
De tegenwoordige kleur van het nederlandse leger is in ieder geval heel anders.
De remmen moet ik nog nakijken, voorvering enz.
Banden zijn nog prima.
Eerst maar wat rondjes om het huis, dan om het blok, dan om het dorp, dan bij m'n ouders op de koffie. Ff de betrouwbaarheid testen. *O*
 
Vandaag ff een stukkie door het dorp gereden. Dat ging heel lekker.
Starten ging de 2e keer moeilijker, maar volgens mij moet ik gewoon aan een nieuwe accu. (geen idee hoe oud deze accu is.)
Verder ben ik erachter gekomen dat de olie spetters niet uit de uitlaat komen, maar uit de carter ontluchting.
De olie drupt hieruit op de ketting en spettert zo op de achtervelg.
Prima voor de ketting, maar hoe zou dit komen. :?
:W
 
Vandaag ff een stukkie door het dorp gereden. Dat ging heel lekker.
Starten ging de 2e keer moeilijker, maar volgens mij moet ik gewoon aan een nieuwe accu. (geen idee hoe oud deze accu is.)
Verder ben ik erachter gekomen dat de olie spetters niet uit de uitlaat komen, maar uit de carter ontluchting.
De olie drupt hieruit op de ketting en spettert zo op de achtervelg.
Prima voor de ketting, maar hoe zou dit komen. :?
:W
Vroehga hadden zowel engelse fietsen en bijv duc 1-cyl een open carterontluchting. De gangbare praktijk was een lange dikke plasticslang naar achteren, die eindigde net voorbij je achterlicht. Kwam er dan wat uit, haddie er zelf geen last van O-) Tegenwoordig mag da niemeer ivm het milieu, ontluchting komt uit in je luchtfilterbox.
Als het veel is, is er waarschijnlijk iets loos met de terugvoer v/d oliepomp. Die hoort je carter redelijk leeg te houden.

:W
 
HAHA!
Nee, ik heb 't een beetje druk gehad.
Ik ben nog wel een beetje aan het prutsen geweest, maar ik krijg de motor nu bijna niet meer gestart. Hij vonkt meestal niet of heel slecht.
Ik heb op club treffens wat informatie gevraagd hier en daar.
Nogmaals alle connectors , schakelaars en de contactpuntjes na gekeken.
Waarschijnlijk ligt het aan de condensator. Die isniet zo duur (ongeveer 8 euro)
dus die ga ik vervangen. En de bobine vervang ik mischien ook nog.
Ik verwacht de spullen woensdag binnen te hebben en dan kan ik weer lekker aan de gang.
Hoewel ik een paar dagen vrij heb deze week, is het hier ook nog feestweek.
Dus ik weet niet f mijn lichaamelijke toestand het dan wel toelaat om met m'n motortje aan de gang te gaan. :P :9 :+
Tot snel! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan