Materiaal voor wielas

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Wil voor m'n nieuwe projectje een nieuwe vooras laten draaien --- ander wiel in voorvork..

welk materiaal zou ik hiervoor moeten nemen..


ps. het word geen holle as (dia te klein)
 
WAT een gezeur over de staalsoort,gewoon normaal massief stuk constructie staal nemen en daar uitdraaien.Gebeurt echt niks mee! :N
Net wat die zegt.hij loopt toch in de lagers. :W

ik heb gewoon een stuk assenstaal gebruikt, belangrijk is dat het goed blijft en niet te snel roest (geen RVS gebruiken). Goed polijsten vooral, dat helpt vooral bij montage en demontage van het wiel (niet leuk als de as muurvastzit)

eventueel kun je een dikkere as gebruiken door andere lagers te monteren, meestal gewoon SKF maten. ik heb bijvoorbeeld 17mm verhoogd naar 20mm en bij mijn zijspanwiel zelfs naar 25mm (was ook 17mm).
 
Mensen willen altijd zo moelijk doen over rete dure staalsoorten wat naar mijn mening niet nodig is.Dacht je nou echt dat de Jappen van die dure staalsoorten gebruiken,ik dacht het niet!Wanneer hoor je nu over gebroken frame's of asssen endergelijke. :N
Gewoon staal is retesterk en kan veel meer krachten hebben dan je denkt!
 
Of 1.2379 zeer goed spul weet niet cker of het geschikt is maar dat weten die draaiers wel
zo heb je ook nog 1.2510 en 1.2767 of ATS 34
vraag gewoon eens aan die draaiers of het goed spul is of misschien dat zij misschien wat weten
Als je geld teveel hebt zou ik idd 1.2379 nemen.


Gewoon een stukkie staal 52 doet precies wat je hebben wilt.
 
42CrMo4V oftewel 1.7225.
Let wel op de V. Dat spul is veredeld.

Het aangewezen materiaal.

Groeten,

een metaaltechneut.

Aletnatieven (iets minder maar wel bruikbaar): C35, St52.3
 
Laatst bewerkt:
Mensen willen altijd zo moelijk doen over rete dure staalsoorten wat naar mijn mening niet nodig is.Dacht je nou echt dat de Jappen van die dure staalsoorten gebruiken,ik dacht het niet!Wanneer hoor je nu over gebroken frame's of asssen endergelijke. :N
Gewoon staal is retesterk en kan veel meer krachten hebben dan je denkt!
Al gezien wat zijn beroep is....?

Student.....


:W :W
 
Voor assen moet je , hoe bestaat het, assenstaal gebruiken.

Zorg wel dat bij verspringingen kleine afrondingen zitten. De afronding moet wel zodanig zijn dat die samenvalt met de afronding van een lager. zie plaatje.
Als je dat niet doet kan de as breken door vermoeiing.

full
 
Even hierop voortborduren.
Ik moet dus ook een speciaal (...) asje hebben. De as wordt 310mm lang met aan beide kanten M8 schroefdraad erin (35mm diep) en 17mm dik, massief.
Nu krijg ik diverse meningen te zien. Ten ene male 304 RVS, vervolgens 'gewoon' assenstaal en daarna nog diverse exotische legeringen assenstaal.
Moet dit assenstaal nu ook nog verchroomd worden en zo ja, op welke maat moet het dan gedraaid worden?
RVS leek me wel makkelijk, scheelt weer de gang naar de verchromer.
 
RVS is op zich wel mooi, 304 wil je zeker niet hebben, is zwaar rot te verspanen.. maar er zijn ook soorten die prima te verspanen zijn.. moet je even opzoeken, zal vast wel ergens op MCB.nl staan. Is een mooie oplossing (wel zwaar) , ben je na het draaien meteen klaar en is te krijgen voor toepassing van assen e.d.

Verchromen zou ik niet doen, is duur, naslijpen op de goede passing nog duurder zodat het geheel erg duur is :P Dat geld kun je beter besteden aan wat duurder materiaal.

normaal staal roest vroeg of laat dus zul je moeten behandelen (kosten), materiaal is wel weer wat goedkoper dan RVS of de een of andere legering..

Alu zou ook mooi zijn, goed verspanen, licht gewicht, en een goed gekozen alu soort is beter dan slecht staal..

Kortom, mogelijkheden genoeg, het is maar net wat je wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan