Matig lopen boxer

Jasper S

Die hard MF'er
10 apr 2004
333
0
Ede
Hoi,
Ik heb nu al een hele tijd, en het lijkt erger te worden, problemen met het lopen van mijn BMW R45. Er zit een hapering in tussen de 3500 en 6500 toeren, doordat de rechtercilinder niet wil mee werken. Als ik hem goed warm rij, lijkt de hapering groter te worden. Deze hapering komt meestal door een kapot membraan, maar deze heb ik al 2 keer vervangen. Wat ik verder heb geprobeerd:
-Vlotterniveau
-gasnaaldstand
-gaskabelstand
-nieuwe bougie
-nieuwe bougiedop en kabel
-bobines omgewisseld om te testen
-rubber ''spruitstuk'' tussen carb en cilinder vervangen
-kleppen gesteld
-Gasnaald en sproeier en sproeierhouder vervangen
-Ontsteking afgesteld

Wat ik nog niet heb geprobeerd is de carbs synchroniseren, heb ik zelf de middelen niet voor. Kan het hier aan liggen? Verder nog ideeen?


Groeten, Jasper
 
Synchroniseren kan zeker helpen (vooral bij BMW boxers met ellenlange individuele gaskabels) maar dat is meestal alleen echt goed te merken met het schokkerig oppakken vanaf stationair; de boel moet wel extreem "scheef" staan als tot op een hoog toerental een cilinder niet goed lijkt mee te werken.

Als je zeker weet dat de carbs schoon zijn (zo te horen moet dat haast wel met wat je al eerder gedaan hebt) en de ontsteking goed werkt zou ik zeker de compressie eens meten, misschien lekt er een klep. Een R45 wordt meestal flink op toeren gereden om fatsoenlijk vooruit te komen en het kan geen kwaad om met niet al te grote tussenpozen een paar nieuwe (uitlaat)kleppen te monteren. Da's op zo'n motor een minder ingrijpende of kostbare operatie dan bij menig andere motor, vooral als je het zelf doet.
Succes!
 
Door de twee gaskabels kan het (ook bij hogere toerentallen) gebeuren dat de motor niet synchroon loopt. Dit kun je verhelpen door beide kabels te vervangen. (prijs valt mee, het is immers geen jap)
Tevens kun je je vraag op het forum van de hobbyist plaatsen.
 
Dag oma, dank voor de reacties :o
Op Vehikel eindelijk een uitlaatmoersleutel gekocht (M'n BMW ziet toch zo min mogelijk regen en pekel) en de koppen en cilinders eraf gehaald. Benzine in de uitlaatkant van de koppen gegooid en beide kleppen lekten behoorlijk. Ik heb de kleppen geslepen, en ze lekten geen druppel meer. De motor pakt een stuk vlugger op en loopt zuiverder, dus ik had de goede hoop dat het probleem was opgelost, maar de hapering is er nog steeds.

Als je met de kabels afzonderlijk gas gaf, pakte de rechter erg slecht op, en de bougie was matzwart. Dus ik dacht dat daar het probleem kon liggen, te rijk of te weinig compressie. Na afstellen pakt ie net zo vlug op als de linker, maar het probleem van het haperen blijft.

Ik heb ook met de klepspeling zitten spelen, maar het heeft naar mijn idee niet echt invloed op de hapering.

ik begin het idee te krijgen dat ik iets heel lulligs over het hoofd zie.

Nog ideeen?
 
Ik weet niet hoe dat zit bij zo'n BMW maar zitten er twee pickups in de ontsteking of eentje? Als hij er twee heeft dan kan eentje daarvan natuurlijk ook storingen geven.
 
Laatst bewerkt:
Als ik mij niet vergis had zo'n R45 toch contactpunten, ligt het daar niet aan.
Mogelijk dat je vervroeger te veel speling krijgt/heeft bij dat toerental en je punten te wijd gaan staan.
Even voelen of er axiaal geen grote speling op zit, indien in het bezit van een stroboscooplamp en je kan het controleren.
 
Laatst bewerkt:
Voor het geval je het antwoord nog niet hebt: Ik had precies hetzelfde probleem (tussen de zelfde toeren liep hij slecht) en bij mij zat er een scheur in het membraan.. ff naar bmw-dealer membraan vervangen en liep weer perfect...
 
Terug
Bovenaan Onderaan