Max cc wat gereden mag worden met rijbewijs B?

daydreamer

MF veteraan
16 mei 2004
2.276
0
Rotterdam
Hallo mensen,

Ik ben voor een half jaar gescheiden van mijn motor ivm met buitenlandse studie en wil binnenkort tijdens een reisje door malaysia een 110 cc brommer / motor gaan huren voor een lekkere rondrit (waarschijnlijk op Penang, voor de kenners)

Voor mij met mn A natuurlijk geen probleem, voor de rest van mn reisgezelschap misschien wel aangezien de meeste alleen een B-rbw hebben.. nu stond me er iets van bij dat je met nederlands rijbewijs tot 80 cc brommers mag rijden..? (weet ik dus niet zeker) maar dat hier per land ook wel wat verschil in zat.. (Engeland weer tot 125 CC?) Canada?

Ik reis vaak met een vrij internationaal gezelschap, dus misch zijn er mensen die wel gewoon mogen rijden..?

Iemand die hier meer vanaf weet of evt weet waar ik deze info vandaan kan toveren..? Of moet ik gewoon ff lekker in mn eentje gaan toeren.. :]
 
Hallo mensen,

Ik ben voor een half jaar gescheiden van mijn motor ivm met buitenlandse studie en wil binnenkort tijdens een reisje door malaysia een 110 cc brommer / motor gaan huren voor een lekkere rondrit (waarschijnlijk op Penang, voor de kenners)

Voor mij met mn A natuurlijk geen probleem, voor de rest van mn reisgezelschap misschien wel aangezien de meeste alleen een B-rbw hebben.. nu stond me er iets van bij dat je met nederlands rijbewijs tot 80 cc brommers mag rijden..? (weet ik dus niet zeker) maar dat hier per land ook wel wat verschil in zat.. (Engeland weer tot 125 CC?) Canada?

Ik reis vaak met een vrij internationaal gezelschap, dus misch zijn er mensen die wel gewoon mogen rijden..?

Iemand die hier meer vanaf weet of evt weet waar ik deze info vandaan kan toveren..? Of moet ik gewoon ff lekker in mn eentje gaan toeren.. :]
Ik weet niet of je de Nederlandse regelgeving bedoelt? Maar in Nederland bestaan in ieder geval geen 80 cc brommers. Brommers is tot 50 cc. 50cc en hoger is volgens de wet een motor.
 
Ik weet niet of je de Nederlandse regelgeving bedoelt? Maar in Nederland bestaan in ieder geval geen 80 cc brommers. Brommers is tot 50 cc. 50cc en hoger is volgens de wet een motor.

In nederland niet nee, daar is > 50 idd een motor. In griekenland heb ik echter op mn B-rijbewijs (paar jaar geleden) wel gewoon een 80cc scooter kunnen huren.. (50cc kom je niet fatsoenlijk de berg mee op, de lokale jeugd rijdt daar veelal op 125cc)

Misschien dat dan toch de lokale regelgeving telt..? Ik vind het iig erg verwarrend, volgens mij zien ze 110cc hier ook weer gewoon als brommers..

Baksteen, help?! :+

wellicht een mailtje aan wagen naar de ANWB? Voor mij is het zoiezo geen probleem, maar tis zo onhandig als je daar met een groep van 5 - 10 man staat.. regeltjes.. |(
 
Is het niet zo dat de regels die in je eigen land gelden, ook daar gelden? I.v.m. verzekering enzo?
Dit is het enige juiste antwoord.

En ook in Griekenland mag je met uitsluitend B NIET op een 80cc rijden. (ongeluk = problemen met de verzekering :Y Je zult de eerste niet zijn. )
 
Toen ik in Bolivia zat mocht ik van de verzekering zowieso maar tot 49 cc, kijk dat dus eens goed na, zou lullig zijn als je volgens je rijbewijs wél mag, maar je verzekering dekt alsnog niks bij ongeval :(
 
Ook mis? Voor zover ik mijn theorieboek nog uit mijn hoofd ken is een brommer tot 50cc en een motor boven de 125cc. Wat er tussen zit, is geen van beide, hoewel oom agent vaak zegt dat boven de 50cc motor is. Toch? :?
WVW Art. 1:
e. bromfiets:
a. motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet
meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;

b. motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een
gehandicaptenvoertuig, uitgerust met:

1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde
motoren, of

3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel

c. motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan
45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:

1°. een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2°. een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

3°. een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.

In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;.
Kort samengevat: een bromfiets heeft een motor van niet meer dan 50 cc. Alles daarboven is dus een motorfiets. Over een minimumgrens van 125 cc wordt nergens gesproken.
 
hier in belgie mag je op een 125 cc rijden met een rijbewijs B

volgens mij is dat ook alleen maar voor mensen die hun rijbewijs voor 2001 hebben gehaald..?

Laat het duidelijk zijn, ik heb gewoon mn A dus mag zo opstappen.. alleen ben ik waarschijnlijk met meerdere mensen als ik daar heen ga.. 't was leuk geweest als zij op hun B-rbw hadden mee kunnen rijden..

Nu zal ik lekker in mn eentje alsnog wel een rondrit gaan maken.. ;)

@marcomonstro: shit voor je.. tis erg mooi hier.. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan