max snelheid motor+aanhanger in DE

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik weet dat een motor+aanhanger in Duitsland max 60km/h mag op de snelweg. Nu lijkt me dat nou niet bepaald een veilig tempo en ook totaal niet handig aangezien de bestemming Denemarken is.

Weet iemand hoe streng daarop gecontroleerd wordt? Hebben ze daar trajectcontroles net als in NL die de witte/aanhanger kentekenplaten eruit vist en dan bekeurd bij een lagere snelheid?
 
Regelmatig met de aanhanger door Duitsland gereden.
Geen 100 km sticker en keuring, maar wel gereden...

Nooit een bekeuring gehad, ook niet op het traject naar Denemarken.
Daarnaast zijn de boetes niet zo hoog in Duitsland en de afstanden groot.

In Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken zou ik wel op je snelheid letten.

Italie, Frankrijk en Spanje hebben we gewoon lekker doorgeknald O-)
 
130 met de auto+hanger door DE, alleen bij keulen staan flitspalen, verder hele a3 afgereden tot aan munchen en daarna de a8(?) naar salzburg. Terugweg zelfde verhaal. :P

Motor geen idee. Ik weet niet wat praktisch verantwoord is zonder dat de combinatie instabiel wordt bij rijden en remmen.
 
Ik weet dat een motor+aanhanger in Duitsland max 60km/h mag op de snelweg. Nu lijkt me dat nou niet bepaald een veilig tempo en ook totaal niet handig aangezien de bestemming Denemarken is.

Weet iemand hoe streng daarop gecontroleerd wordt? Hebben ze daar trajectcontroles net als in NL die de witte/aanhanger kentekenplaten eruit vist en dan bekeurd bij een lagere snelheid?
Is dat niet 80km/u?
 
Uit deze opsomming zou je idd denken 60 km/u:

1. innerhalb geschlossener Ortschaften für alle Kraftfahrzeuge 50 km/h,
2. außerhalb geschlossener Ortschaften
a)
für
aa) Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 3,5 t bis 7,5 t, ausgenommen Personenkraftwagen,
bb) Personenkraftwagen mit Anhänger,
cc) Lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t mit Anhänger sowie
dd) Kraftomnibusse, auch mit Gepäckanhänger,
80 km/h,

b)
für
aa) Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse über 7,5 t,
bb) alle Kraftfahrzeuge mit Anhänger, ausgenommen Personenkraftwagen, lastkraftwagen und Wohnmobile jeweils bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 t, sowie
cc) Kraftomnibusse mit Fahrgästen, für die keine Sitzplätze mehr zur Verfügung stehen,
60 km/h,

bron: § 3 StVO 2013 - Einzelnorm

Motoren staan niet afzonderlijk genoemd onder a), dus hieruit zou kunnen volgen dat je onder b) bb) valt. Maar ik zou mezelf denk ik maar onder a) bb) scharen, of zelfs iets harder: vrachtwagensnelheid +/- 85 km/u. Dat lijkt me veiliger.

Edit: Toch gevonden, in artikel 18 (specifiek voor Autobahn):
für
a) Krafträder mit Anhänger und selbstfahrende Arbeitsmaschinen mit Anhänger,
b) Zugmaschinen mit zwei Anhängern sowie
c) Kraftomnibusse mit Anhänger oder mit Fahrgästen, für die keine Sitzplätze mehr zur Verfügung stehen,
60 km/h,

bron: § 18 StVO 2013 - Einzelnorm

Dus inderdaad 60 km/u. Vandaar dat je ze zelden tot nooit op de Autobahn tegenkomt...
 
Laatst bewerkt:
gewoon met het verkeer mee rijden, niet te moeilijk doen, het moet wel veilig blijven. Dus als 100 kmh voor jou goed aanvoelt gewoon doen. Politie is daarbij veel redelijker en ook qua gedrag veel beleefder dan de NL politie, bovendien niet zo dom. En mocht je een boete krijgen, dan zijn die bedragen ook weer alleszins redelijk, gewoon netjes en beleefd blijven en uitleggen hoe en wat.

Grt, Tok
 
gewoon met het verkeer mee rijden, niet te moeilijk doen, het moet wel veilig blijven. Dus als 100 kmh voor jou goed aanvoelt gewoon doen. Politie is daarbij veel redelijker en ook qua gedrag veel beleefder dan de NL politie, bovendien niet zo dom. En mocht je een boete krijgen, dan zijn die bedragen ook weer alleszins redelijk, gewoon netjes en beleefd blijven en uitleggen hoe en wat.

Grt, Tok

Op de Autobahn zou ik dan toch kiezen voor de vrachtwagensnelheid van net iets boven de 80 km/u. Dan kun je het veiligheidsverhaal (waar ze hier inderdaad veel gevoeliger voor zijn dan in Nederand) beter waarmaken. Door 100 te gaan rijden en zelf te moeten inhalen, creëer je weer (mogelijke) onveilige situaties.
 
Geen aanhanger is het beste.
Dat vindt de Duitse overheid ook, vandaar de lage maximum snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Van de politie is dus waarschijnlijk nog redelijkheid te verwachten. Maar weet iemand hoe het zit met trajectcontroles daar? In NL ga je gewoon op de bon als je te hard gaat met je aanhanger (87+ dacht ik).
 
Van de politie is dus waarschijnlijk nog redelijkheid te verwachten. Maar weet iemand hoe het zit met trajectcontroles daar? In NL ga je gewoon op de bon als je te hard gaat met je aanhanger (87+ dacht ik).

Ik denk dat je daar in Dld (nog) weinig kans op hebt:
Deutschland

In Deutschland wurde das Thema Abschnittskontrolle erstmals Ende Januar 2009 auf dem Verkehrssicherheitstag in Goslar diskutiert. In Stuttgart soll unter der grün-roten Landesregierung ein Pilot-Versuch gestartet werden.[7][8][9]

Mitte 2015 wird in der Nähe von Hannover, zwischen Laatzen und Gleidingen, auf der B6 eine solche Anlage als Pilotverfahren in Betrieb genommen.[10]
 
Van de politie is dus waarschijnlijk nog redelijkheid te verwachten. Maar weet iemand hoe het zit met trajectcontroles daar? In NL ga je gewoon op de bon als je te hard gaat met je aanhanger (87+ dacht ik).

Wat ik gelezen heb experimenteren ze daar dit jaar voor het eerst mee in de buurt van Hannover tussen Laatzen en Gleidingen... ow, was al geplaatst...sorry
 
Laatst bewerkt:
Van de politie is dus waarschijnlijk nog redelijkheid te verwachten. Maar weet iemand hoe het zit met trajectcontroles daar? In NL ga je gewoon op de bon als je te hard gaat met je aanhanger (87+ dacht ik).

Ja, klopt, laatste keer dat ik terug kwam uit de Dolomieten met de motor op de trailer ben ik met tempo ruim 100 het hele stuk door Dld gereden, ben ik net de grens over bij Aken krijg ik gelijk een boete voor 90 kmh. Welkom in NL denk ik dan. Kut regeltjes land.
 
Een kennis van mij uit Duitsland mocht gewoon 100 km/h met zijn motoraanhanger rijden op de snelweg, daar moet de aanhanger dan wel voor gekeurd zijn en sticker erop hebben van 100 km/h.

Ik vermoed dat je daarvoor bij een Duits TÜV-station moet zijn en je zwikkie moet laten keuren. Geen idee of dat met een Nl voertuig kan.
Wij hebben onze (auto-)aanhanger ook op 100 laten keuren. Je hebt dan iets andere eisen voor de aanhanger, o.a. betere schokbrekers en banden. En de aanhanger moet geremd zijn. Zijn motoraanhangers geremd (te maken)?
Verder zijn er eisen aan de combinatie. Je mag niet met iedere willekeurige auto 100 rijden met een aanhanger die hiervoor is gekeurd.

Pas ook op met het zelf een 100-sticker plakken (wat je bij sommige Nederlanders wel ziet). Je krijgt bij het Strassenverkehrsamt een extra stickertje van de Kreis op de 100-sticker.
 
Laatst bewerkt:
60 rijden op een snelweg is te gek ... hier in B is de minimum snelheid (indien mogelijk uiteraard), 70km/u.
Met aanhanger tot 750kg mag je hier trouwens gewoon 120km/u.
Ook met een aanhanger achter de motor.

Wat trajectcontrole betreft, als ik een aanhanger achter mijn motor hang, heeft ie dezelfde kentekenplaat als de motor zelf, zelfde karakters EN zelfde kleur. Alleen is die dan zonder DIV stempel. Dan veronderstel ik toch dat het trajectcontrolesysteem mij beschouwt als motor, en mij niet beboet omdat ik 120km/u rijdt?

Anyway, met een aanhanger achter de motor zou ik trager rijden, maar zo dat de vrachtwagens mij niet hoeven in te halen.
60 op een snelweg ... dat is vragen om aangereden te worden ...
 
Ik vermoed dat je daarvoor bij een Duits TÜV-station moet zijn en je zwikkie moet laten keuren. Geen idee of dat met een Nl voertuig kan.
Wij hebben onze (auto-)aanhanger ook op 100 laten keuren. Je hebt dan iets andere eisen voor de aanhanger, o.a. betere schokbrekers en banden. En de aanhanger moet geremd zijn. Zijn motoraanhangers geremd (te maken)?
Verder zijn er eisen aan de combinatie. Je mag niet met iedere willekeurige auto 100 rijden met een aanhanger die hiervoor is gekeurd.

Pas ook op met het zelf een 100-sticker plakken (wat je bij sommige Nederlanders wel ziet). Je krijgt bij het Strassenverkehrsamt een extra stickertje van de Kreis op de 100-sticker.

Ja en Ja
 

Dan heb je je voertuig gekeurd op 100. Vraag 1: hoe krijg je dit in de Nederlandse 'papieren', en 2: hoe kom je aan de extra 'bevestiging' in de vorm van de Kreis-sticker? Die krijg je niet bij het keuringsstation, maar bij het Strassenverkehrsamt van je Kreis.
Of krijg je er speciaal voor Duitsland een verklaring bij en wordt die Kreis-sticker achterwege gelaten, met het 'risico' dat je aan de kant wordt gezet en dan de verklaring en het keuringsrapport mag laten zien?
 
Ik vermoed dat je daarvoor bij een Duits TÜV-station moet zijn en je zwikkie moet laten keuren. Geen idee of dat met een Nl voertuig kan.
Wij hebben onze (auto-)aanhanger ook op 100 laten keuren. Je hebt dan iets andere eisen voor de aanhanger, o.a. betere schokbrekers en banden. En de aanhanger moet geremd zijn. Zijn motoraanhangers geremd (te maken)?
Verder zijn er eisen aan de combinatie. Je mag niet met iedere willekeurige auto 100 rijden met een aanhanger die hiervoor is gekeurd.

Pas ook op met het zelf een 100-sticker plakken (wat je bij sommige Nederlanders wel ziet). Je krijgt bij het Strassenverkehrsamt een extra stickertje van de Kreis op de 100-sticker.
Dat je aanhanger geremd moet zijn is niet waar! De aanhanger van mijn kennis was er een voor 1 motor en was niet geremd.
 
Stel dat ik 80 km/h ga op de snelweg en ik word aan de kant gezet, wat zou de boete zijn? Ik kan alleen verouderde bedragen vinden met de melding dat de boetes in DE verhoogd zijn maar vervolgens nergens wat het nu is geworden.
 
Weet niet hoe het zit in al onze buitenlanden, maar in B is het zo, een aanhanger, achter welk voertuig ook, met een mtm van max 750kg mag ongeremd zijn. Alle aanhangers met een mtm boven de 750kg moeten altijd geremd zijn.

Veel automobilisten en aanhagwagenhandelaars "spelen" daarmee. Kopen een dubbelas, zelfs dikwijls met remmen, die ingevoerd wordt met een mtm van 750kg, maar hebben dus 2x een 750kg as. De aanhanger kan dan lekker 1,5t wegen, maar hebben geen extra tax, verzekering en rbw nodig ... en zolang ze niks aan de hand krijgen ...

Achter een motor mag de aanhanger in B, incl lading, max de helft wegen van het rijklare eigengewicht van de motor wegen.
Er staat nergens dat dat meer mag zijn indien je die geremd maakt.
Een aanhanger achter een motor met zijspan mag alleen als de zijspan ook geremd is.
 
Dat je aanhanger geremd moet zijn is niet waar! De aanhanger van mijn kennis was er een voor 1 motor en was niet geremd.
Dat klopt. Alleen geldt dan de eis dat de maximaal toegestane massa van de aanhanger niet hoger mag zijn dan 30% van het ledig gewicht van het trekkend voertuig. Beetje tourmotor weegt pak em meet 250kg, dus mtm van 80 kilo voor een aanhanger...

voor de tempo 100 eisen: Tempo 100
Het grootste probleem om aan de Tempo 100 voorwaarden te voldoen is denk ik, dat het trekkend voertuig voorzien met zijn van ABS.

even ter zijde:
Weet niet hoe het zit in al onze buitenlanden, maar in B is het zo, een aanhanger, achter welk voertuig ook, met een mtm van max 750kg mag ongeremd zijn. Alle aanhangers met een mtm boven de 750kg moeten altijd geremd zijn.
Als het MTM ongeremd van de auto onder de 750kg is mag je niet met een ongeremde kar van 750 rijden. Lijkt me dat ook Belgie geen uitzondering is op deze regel.

EDIT:
volgens de Dekra kan tempo 100 alleen met auto's en bussen.
Fahrzeug und Mobilität
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan