Max. snelheid op provinciale wegen in Vlaanderen 70 km

Ik ben benieuwd waar jij dan rijdt want de meeste wegen zijn behoorlijk ruk hier in België. Als het al niet de toestand van het wegdek is, dan toch wel het soort wegdek. Het grootste deel van de grote verbindingswegen zijn van beton. Dat rijdt allesbehalve comfortabel door al die naden en oneffenheden. Het leven naast zo'n betonweg is dan ook niet aangenaam door al dat lawaai en trillingen. (Ik kan het weten, heb er 5 jaar naast gewoond)
En dan nog even in de gaten houden dat er bijna elk jaar wel weer stukken betonweg omhoog springen tijdens hete zomerdagen door de spanning die op de betonplaten onderling komt door uitzetting. Eventjes snel repareren zit er niet in, zo'n weggedeelte is dan minstens drie weken afgesloten.
En heb je al eens met regenweer in België gereden? ZOAB kennen ze hier dus niet. Met andere woorden, zicht is ruk, zeker als motorrijder. Fluisterasfalt is hier ook nagenoeg onbekend, met een hoop lawaai als gevolg.
Dus leg eens uit waarom we niet over de staat van de wegen in België mogen zeiken?

full


Niet zo idioot lang geleden met een stel maten wezen rijden in het Belgische en toen we een bocht doorkwamen, zat er op 3/4 van de bocht een gat in onze rijbaan van een cm of 80 doorsnee en 20 cm diep. Maat voor mij kon niet meer op tijd uitwijken ivm een tegenligger en stuiterde toch een cm of 30 van zijn zadel. Met beide beentjes in de lucht had hij zijn stuur nog vast. Wonder boven wonder landde hij weer op zijn zadel. :o En 1 jaar geleden reed ik op zo'n fijne betonbaan in de schemering op een zo'n kapotte betonplaat linker voor- en achterband aan gort. -O- Sta je dan met 1 reserveband 's ochtends vroeg langs de kant. |(
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd waar jij dan rijdt want de meeste wegen zijn behoorlijk ruk hier in België. Als het al niet de toestand van het wegdek is, dan toch wel het soort wegdek. Het grootste deel van de grote verbindingswegen zijn van beton. Dat rijdt allesbehalve comfortabel door al die naden en oneffenheden. Het leven naast zo'n betonweg is dan ook niet aangenaam door al dat lawaai en trillingen. (Ik kan het weten, heb er 5 jaar naast gewoond)
En dan nog even in de gaten houden dat er bijna elk jaar wel weer stukken betonweg omhoog springen tijdens hete zomerdagen door de spanning die op de betonplaten onderling komt door uitzetting. Eventjes snel repareren zit er niet in, zo'n weggedeelte is dan minstens drie weken afgesloten.
En heb je al eens met regenweer in België gereden? ZOAB kennen ze hier dus niet. Met andere woorden, zicht is ruk, zeker als motorrijder. Fluisterasfalt is hier ook nagenoeg onbekend, met een hoop lawaai als gevolg.
Dus leg eens uit waarom we niet over de staat van de wegen in België mogen zeiken?

Betonbanen hebben ze in Duitsland ook veel maar omdat je daar op veel plaatsen geen snelheidslimiet hebt zeikt er niemand over het gehobbel en is de Autobahn helemaal geweldig.

ZOAB doen ze in Groot-Brittannië ook niet aan en daar zeikt ook niemand over.

Ik rijd vaak en veel in België, van Oostende tot Arlon, ben op dit moment in Duffel aan werk. Het regende vandaag op de heenweg af en toe behoorlijk, pas je snelheid en afstand aan maar vooral; kijk uit je doppen. De gemiddelde NL automobilist is helemaal verpest door die suffe wegen bij ons. Als er dan iets onverwachts gebeurd reageren ze door met twee poten op de rem te gaan staan.

Er zijn genoeg dingen te verbeteren hier maar de meeste Nederlanders overdrijven nogal en zijn weinig gewend.
 
In de meeste omliggende landen zijn de N en B wegen toch wel van een stukje betere kwaliteit dan in België....
 
Vlaanderen is verkloot door onze lintbebouwing, niet door snelheidscontroles of slechte wegen.
ALS ik al eens de motor pak in Vlaanderen (woon in Vlaanderen, dicht bij Leuven), is dat enkel omdat ik snel iets moet gaan doen/halen in 't centrum van 't stad ofzo, en geen goesting heb om lang achter parking te zoeken of aan te schuiven.

Motor komt alleen buiten tijdens een dagje verlof in de week en dan zo snel mogelijk de taalgrens over. Heb zo mijn eigen toertje tot in Bouillon en terug (550-600km) in wat ik noem "Circuit de Wallonie". eens de taalgrens over veeg ik letterlijk aan bijna alle regles vierkant mijn kl*ten, want bijna alles is op wegen waar in de week kwasi geen kat komt en er dus niks te verdienen valt. heerlijk :] kan mij het dan wat schelen in welke staat de wegen zijn (ik zou ook gerust willen dat er sommige beter waren hoor), maar de luxe om zonder schrik te kunnen knallen over 's lands wegen (of toch de helft ervan) : priceless :} :Y
 
Betonbanen hebben ze in Duitsland ook veel maar omdat je daar op veel plaatsen geen snelheidslimiet hebt zeikt er niemand over het gehobbel en is de Autobahn helemaal geweldig.

ZOAB doen ze in Groot-Brittannië ook niet aan en daar zeikt ook niemand over.

Ik rijd vaak en veel in België, van Oostende tot Arlon, ben op dit moment in Duffel aan werk. Het regende vandaag op de heenweg af en toe behoorlijk, pas je snelheid en afstand aan maar vooral; kijk uit je doppen. De gemiddelde NL automobilist is helemaal verpest door die suffe wegen bij ons. Als er dan iets onverwachts gebeurd reageren ze door met twee poten op de rem te gaan staan.

Er zijn genoeg dingen te verbeteren hier maar de meeste Nederlanders overdrijven nogal en zijn weinig gewend.

De betonwegen in Duitsland zijn op een andere manier geconstrueerd dan die in België. Het grootste deel van de betonbanen hier is meer als 50 jaar oud, sommige zelfs 70 of meer. Tevens bestaan ze hier uit losse segmenten terwijl men de hedendaagse betonbanen onafgebroken aan elkaar giet. Hierdoor heb je geen naden meer en is de baan veel vlakker. Een vlakkere baan rijdt je ook minder snel kapot. Minder oneffenheden die de klappen van de passerende voertuigen moeten verwerken maar ook minder waterinsijpeling. Zeker in de winter is dat problematisch met alle zout en vorst. Vergeet dan ook niet het achterstallige onderhoud, de slechte reparaties. Verder worden de nieuwe wegen vaak met inferieure materialen gemaakt en zijn de gebruikte methodes achterhaald of worden ze niet goed uitgevoerd. Tel daarbij nog eens de corruptie op en de dwangmatige drang van wegenbouwers om te sjoemelen op alle mogelijke manieren.
Eigenlijk valt het dus al met al nog mee met de toestanden op de Belgische wegen.
Let maar eens op tijdens een regenbui hoeveel water er vaak langs de kant van de weg blijft staan. Goten en greppels die verzakt zijn of niet goed aangelegd, kolken die verstopt zijn. Dan spreek ik nog niet eens over de ondermaatse riolen die vaak ook nog lekken en zo voor verzakkingen zorgen.
Man ik kan er boeken vol over schrijven!
8 jaar geleden woonde ik in een deelgemeente van Leuven. Daar kwam in onze hele straat de riolering gewoon uit in de sloten langs de kant van de weg. En zo zijn er nog steeds plaatsen in Belgie waar dat zo is. Durf nog eens te zeggen dat het hier geen achtergesteld gebied is...
 
Laatst bewerkt:
ik durf te reageren
Inderdaad belgie is niet top op gebied van onderhoud van wegen, maar ik vraag me toch af omdat iedereen er de mond van vol heeft waarom het dan altijd zo pokkedruk is in de ardennen in de weekends. De motoren zijn niet bij te houden zo druk. Ja en nederlanders vooral.
Net of het in duitsland op de b wegen beter is.
De hoofdwegen zijn mooi en netjes tot je ergens binnendoor begint te rijden.
Kapot wegdek en in elke ietwat fantsoenlijke draai(bocht voor de Nederlanders :) ) ligt het grint met hopen zodat als je niet uitkijkt je op je flikker gaat.En niet te vergeten oom agent met zijn speedgun achter elke haag.
maar door alle kritiek op de belgische wegen snap ik het niet dat jullie in de weekends in de ardennen komen gassen?
Je bent er blij mee of niet en anders is er een oplossing >>> belgie mijden ;)

just my2cents
 
Is in mijn geval een beetje lastig. Ik woon in het centrum van België en werk in heel België, voornamelijk aan ... wegen...

:/

Daarbij kom ik regelmatig in Nederland en sporadisch ook in Duitsland. Wel voornamelijk met de auto, soms ook met de motor.
Ik heb vrienden en familie uit Nederland die fanatiek motorrijder zijn en ook regelmatig verre vakanties met de motor hebben. Die mijden België dan ook als het even kan.
 
ik durf te reageren

Net of het in duitsland op de b wegen beter is.
De hoofdwegen zijn mooi en netjes tot je ergens binnendoor begint te rijden.


just my2cents

Zelfs veel snelwegen zijn in Duitsland bagger. Veel bruggen en viaducten die op instorten staan, stukken zonder vluchtstrook, naden in de wegen...... Zelfs een nieuwe zoals de A38, waar al dringende reparaties aan nodig zijn.......

En eerlijk gezegd, liever leven met de soms wat slechte wegen in Belgiê, als met een G.W. als politicus in Nederland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan