Maxim met startkuren

leeuwtje78

Rookie
18 mei 2006
8
0
Amsterdam
Mijn Yamaha Maxim heeft de laatste tijd nogal last van grillig startgedrag (nou ja, ik heb er dus de last van...) Meestal is er nix aan de hand en start 'ie gewoon als ik op de knop druk, maar het bliijft soms ook gewoon helemaal stil. Het benzinelampje en de verlichting van de km teller valt wel weg zoals bij normaal starten. Vaak helpt het om 'm even een beetje snelheid te geven en de koppeling laten opkomen in z'n 2, dan gromt'ie een beetje en start daarna gewoon. Soms is dat niet genoeg en moet ik m'n charmes in de strijd werpen en iemand om een duwtje in de goede richting vragen *D
Een paar maanden geleden zijn de borsteltjes van de startmotor vervangen toen hij helemaal weigerde te starten ( ook niet met aanduwen), sindsdien is hij dus (nog steeds) een beetje onberekenbaar. Ik ben nog geen motorveteraan en ik vraag mij dus steeds af wat hier eigenlijk loos is en wat ik eraan kan doen.

input van harte welkom!

:]
 
Als de verlichting zwakker wordt of zelfs helemaal uit gaat, loopt er dus wel stroom. Dat kan of het relais zijn, of de startmotor die blijft hangen. Zoek het relais eens op en zie of er op tikken resultaat heeft. Dan weet je direct wat je moet vervangen.

Ik ga ervan uit dat je accu /laadspanning natuurlijk wel goed is.

Succes
 
Ik herken de problemen. Soms starten zonder problemen, soms moest ik hem aan duwen.
Probleem was een los contact bij de accu. Oftewel, even de accu eruit, even de contactjes schoonmaken (met een droge doek, accu wel rechthouden), en dan de contacten weer goed bevestigen, en daarna wat vaseline er over.
Sindsdien nooit meer aan mijn accu hoeven komen. (anderhalf jaar geleden gebeurd)
 
Als je een multimeter hebt kan je dat ook zelf. +/- op de polen van de accu,(multimeter op 20V DC) vervolgens de startknop bedienen, dan mag de spanning niet te ver in zakken. Als dat wel het geval is dan is de accu naar zijn grootje.
 
Mijn Yamaha Maxim heeft de laatste tijd nogal last van grillig startgedrag (nou ja, ik heb er dus de last van...) Meestal is er nix aan de hand en start 'ie gewoon als ik op de knop druk, maar het bliijft soms ook gewoon helemaal stil. Het benzinelampje en de verlichting van de km teller valt wel weg zoals bij normaal starten. Vaak helpt het om 'm even een beetje snelheid te geven en de koppeling laten opkomen in z'n 2, dan gromt'ie een beetje en start daarna gewoon. Soms is dat niet genoeg en moet ik m'n charmes in de strijd werpen en iemand om een duwtje in de goede richting vragen *D
Een paar maanden geleden zijn de borsteltjes van de startmotor vervangen toen hij helemaal weigerde te starten ( ook niet met aanduwen), sindsdien is hij dus (nog steeds) een beetje onberekenbaar. Ik ben nog geen motorveteraan en ik vraag mij dus steeds af wat hier eigenlijk loos is en wat ik eraan kan doen.

input van harte welkom!

:]

startmotor geheel demonteren en lagers, werking rondsel en alle andere delen controleren. misschien dat startrelais ook niet meer 100% meer is. in gebrande contacten bv.
 
Terug
Bovenaan Onderaan