Maxim start niet, waarom niet???

NitroMax

MF veteraan
9 jun 2001
60.285
3.297
Net niet in het midden van het land
Een vriend van me heeft een paar jaar geleden een Maxim 400 gekocht, daar korte tijd op gereden en hem vervolgens in de garagebox een aantal maanden laten staan. Nu start hij dus niet meer.
Hij heeft de bougies verwijderd en een klein beetje kruipolie in de cilinders gespoten, de motor op de startmotor rond laten draaien, nieuwe bougies en nieuwe accu gemonteerd en geprobeerd te starten. Geen effect. Hij heeft tussendoor de bougies schoongemaakt ( dus niet vetgeslagen van de kruipolie ), ze vonken, er komt benzine door de carburateurs. Nadat hij de accu leeggestart heeft, heeft hij hem doorgestart op de auto, nog steeds geen effect.
Er is niet tussentijds aan de onsteking gezeten, dus we gaan er van uit dat die nog steeds op tijd staat.
Ik weet niet of hij de carbs heeft schoongemaakt en hoe het luchtfilter is, ik zie hem zo weer en zal hem dat nog ff vragen.
Iemand suggesties? :?
 
Lijkt erop dat de carburateurs dan verstopt zitten.
Als er genoeg door zou komen en niet wil starten zouden bougies nat worden en heel erg veel benzinedamp door de uitlaat naar buiten komen.
 
Lijkt erop dat de carburateurs dan verstopt zitten.
Als er genoeg door zou komen en niet wil starten zouden bougies nat worden en heel erg veel benzinedamp door de uitlaat naar buiten komen.
In de benzine zweeft vaak ietwat aanslag rond. Bij lang stilstaan zakt die aanslag naar de bodem vd carbs. Bij 't starten wordt dat drabje direkt de sproeier ingezogen. Da's belangrijkste reden om de carbs leeg te laten lopen als je de motor gaat stallen.

(Is mooi verhaaltje, da'k maar weer doorvertel. ;) Ik vinnut iig aannemelijk.)
 
Okay, had'ie niet gereinigd vóór het starten, dus de sproeiers zullen idd wel vol zitten met bezinksel. Hij gaat de carbs eraf halen en reinigen met hoge druk ( en ik heb ook nog een ultrasoon waar ze in schoongetrild kunnen worden ). Nieuwe pakkingen ertussen en weer proberen denk ik.
Ik zal hem zeggen zelf dit topic in de gaten te houden, ik ben zelf vanaf 11.30 vrij en volgende week ook vrij en kan dus niet makkelijk het Internet op.
Vast bedankt voor het meedenken !
 
Op vrijdag 28 juni 2002 13:04 schreef koga_xx het volgende:Als ik het verhaal zo lees vrees ik van wel, als je van jaren stilstaan spreekt. ik zou eerst eens nieuwe benzine proberen.
Hij spreekt van 'aantal maanden'.

'k heb geen problemen gehad met m'n benzine, nadat mijn 400tje 2eneenhalf jaar had stilgestaan. :?
 
benzine is nog wel goed, kan makkelijk een jaar mee... wordt dus je carbs schoonmaken.... maar een hoge druk spuit, is dat niet een beetje veel van het goede... je hebt er speciaal spul voor waar je je carbs in kan leggen... lijkt me een betere oplossing...

is overigens bij iedere motorzaak te verkrijgen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan