Maximaal aantal dB\'s

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Bezoek Site
#1
Las net een stukje in Mag-a-zine (nummer 57 blz 5). Aantal mensen van MAG zijn naar een vrijwillige geluidstest geweest (zie http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=1090). De politie wil namelijk vanaf 1 oktober meer gaan controleren (zal wel bluf zijn denk ik). Bleek dat er maar een van de motoren onder het maximaal toegestane aantal dB\'s zat. Er zaten een aantal BMW\'s (K75, R65) bij en die maken toch niet heel erg veel herrie :? .
Je mag maximaal 5 dB boven je maximum zitten. Heb je meer als 5 dB dan kost je dat 180 piek. Da\'s nog wel te doen :P . Maar zit je 10 dB te hoog dan moet je meteen je kentekenbewijs inleveren en je motor opnieuw laten keuren :( :j |( \ '(

Wil nu toch wel eens weten hoeveel herrie die van mij produceert.

De MAG probeert te voorkomen dat Brussel de dB grens nog verder gaat verlagen. Dus lid worden kan geen kwaad :)

www.mag-nl.org
 
Laatst bewerkt:
#3
Vaak kun je bij beursen ed je geluid laten meten zonder dat je een boete krijgt.

Ik heb het eens gedaan met mijn FJ met illegale laserdempers. Maar ze konden het niet meten.
Er waren die dag heel veel motoren die ze niet konden meten.
Volgens mij kunnen ze het niet meten als het toerental een beetje onregelmatig is.
 

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
43
Arnhem
www.tensive.nl
#4
ut zal wel 10 dB(A) zijn..

En ik zou het eigenlijk vrij onzinnig vinden als de politie erop gaat controleren: als iemand op de weg enorm veel lawaai maakt, dan worden ze waarschijnlijk toch wel aangehouden.

Als ik zou worden aangehouden, dan natuurlijk liefst door een (vrouwelijke) motor-agent. Nou jah, het schijnt dat de mannelijke agenten wat meer toestaan en minder strikt zijn dan hun vrouwelijke collegae. 8-)
 

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
46
Tegelen
#7
Ben er op circuit zolder vanaf gehaald met m\'n hotcam (zwarte vlag). Ik weet niet meer of ik boven de 92 of boven de 96 db zat. Dus ik denk dat ik maar eens een db-killer ga gebruiken bij straatgebruik.. hehehe
 

BBS

Die hard MF'er
14 jun 2001
259
0
40
Scheveningen
#8
Wees maar niet bang Zut.
Die van jou maakt zeker weten teveel lawaai.

(als het niet gaat vriezen/ijzelen kom ik dat zondag nog wel ff persoonlijk testen) :]
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
0
www.kika.nl
#9
Dit regeltje proberen ze er al jaren door te krijgen...

Ze controleren je toch alleen op van die grote happenings... ( motorbeurzen en TT Assen.)
Kzou me er niet al te druk over maken.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.192
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#12

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Bezoek Site
#13
het toegestande aantal db verschilt ook nog eens per motor, per cilinderinhoud, bouwjaar, toeren per minuut, type blok...

[email protected]$%#@@, haal alleen de extreme gevallen eruit en ga niet lopen regelmelken... :j

http://www.mag-nl.org/geluid/dbauitleg.html
Quote: Deze tabel alleen gebruiken wanneer er geen typegoedkeuringsspecificaties bekend zijn

Die tabel ik normaal voor motoren van voor 1982 had ik begrepen. Alle andere motoren hebben een typegoedkeuringsspecificatie.
 
Laatst bewerkt:

BertV

MF veteraan
21 mei 2001
11.489
0
39
Amersfoort
#14
Die tabel ik normaal voor motoren van voor 1982 had ik begrepen. Alle andere motoren hebben een typegoedkeuringsspecificatie.
klopt, maar die \"typegoedkeuringsspecificatie\" is natuurlijk wel gebaseerd op deze tabel.
(maar dan natuurlijk nog strenger)
 

zut

MF veteraan
11 jun 2001
2.160
0
Achterhoek
Bezoek Site
#15
Wees maar niet bang Zut.
Die van jou maakt zeker weten teveel lawaai.

(als het niet gaat vriezen/ijzelen kom ik dat zondag nog wel ff persoonlijk testen) :]
Neerslag 10%
Minimum temp: 6
Max temp: 9
Windkracht: 3 bf

Zal met het vriezen al ijzelen dus wel meevallen :)

Mail effe een tijdstip zodat ik niet onverwacht in mijn ondergoed de deur moet opendoen voor een of ander idioot ;)
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.192
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#16
Mail effe een tijdstip zodat ik niet onverwacht in mijn ondergoed de deur moet opendoen voor een of ander idioot ;)
Haha :} Had ik vanmorgen last van, ik loop NET met een duffe kop naar beneden, komt er een oud wijf aanbellen. En ze had me al naar beneden zien lopen. Anders had ik \'m echt nie open gedaan..

Maar zal nog wel even duren voordat het gaat ijzelen, ik hoop pas ergens na de kerst. Nu is het nu even glijden over de blaadjes!
 
#17
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf weten hoeveel geluid zijn of haar motor maakt. Feit is wel dat het de druppel kan zijn waardoor je binnen 20 jaar stokdoof bent. Tenzij je consequent oordoppen in doet. Voor mij dus sowieso geen loud pipes. Ik heb mijn decibelmeter een paar jaar geleden op mijn stuur getaped gehad en een meetmicrofoontje via een kabel bij mijn oor getaped. Met een Shark RS helm is het resultaat bij 100 km p.u. een onthutsende 93db. Elke 20 km meer resulteert in een geluidsdruk verdubbeling (3db erbij) Het zijn overigens db(a\'s). Dat zijn gewogen decibellen. Ongewogen is het resultaat nog veel ernstiger. Kortom bezint eer ge begint je krijgt al genoeg db\'s om je oren.
:?
 

Boom Boom

MF veteraan
9 jul 2001
4.237
0
43
Amsterdam
#18
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf weten hoeveel geluid zijn of haar motor maakt. Feit is wel dat het de druppel kan zijn waardoor je binnen 20 jaar stokdoof bent. Tenzij je consequent oordoppen in doet. Voor mij dus sowieso geen loud pipes. Ik heb mijn decibelmeter een paar jaar geleden op mijn stuur getaped gehad en een meetmicrofoontje via een kabel bij mijn oor getaped. Met een Shark RS helm is het resultaat bij 100 km p.u. een onthutsende 93db. Elke 20 km meer resulteert in een geluidsdruk verdubbeling (3db erbij) Het zijn overigens db(a\'s). Dat zijn gewogen decibellen. Ongewogen is het resultaat nog veel ernstiger. Kortom bezint eer ge begint je krijgt al genoeg db\'s om je oren.
:?
WAT ZEG JE?? *D

Ik heb op dit moment mijn originele pijp eronder hangen, maar die maakt verdomde weinig kabaal. Ik heb meestel wel mijn oordoppen in, maar als ik in de stad of korte stukjes ga rijden dan niet. Snelweg altijd, want het gaat ook irriteren.
 

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
46
Tegelen
#19
Ik heb dus alleen verdomd veel last van windruis en niet van m\'n blerpijp. Als ik m\'n standaardpijp eronder hang dan hoor ik m\'n motor niet eens ==> erg lastig met schakelen Het schijnt sowieso dat arai helmen niet echt stil zijn.

Op elke fazer hoort een laser :9 :9
 
#20
Toch worden de grenzen nu te ver verlegd. Op het circuit van Zandvoort waar ik regelmatig vertoef kan de nieuwe GSXR750 met STANDAARD PIJP al niet meer het circuit op. Produceert net 1 db te veel bij de actieve geluidsmeting.
Wat u zegt! Wat zegt u? Grenzen verleggen? :r
 

Raul

Die hard MF'er
5 jun 2001
840
0
45
Nieuw-Vennep
www.quickzilver.nl
#22
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf weten hoeveel geluid zijn of haar motor maakt. Feit is wel dat het de druppel kan zijn waardoor je binnen 20 jaar stokdoof bent. Tenzij je consequent oordoppen in doet. Voor mij dus sowieso geen loud pipes. Ik heb mijn decibelmeter een paar jaar geleden op mijn stuur getaped gehad en een meetmicrofoontje via een kabel bij mijn oor getaped. Met een Shark RS helm is het resultaat bij 100 km p.u. een onthutsende 93db. Elke 20 km meer resulteert in een geluidsdruk verdubbeling (3db erbij) Het zijn overigens db(a\'s). Dat zijn gewogen decibellen. Ongewogen is het resultaat nog veel ernstiger. Kortom bezint eer ge begint je krijgt al genoeg db\'s om je oren.
:?
sorry hoor, maar de db die jij gemeten hebt zijn van de wind die langs je helm gaat en heeft totaal niet met je uitlaat te maken.
 

Skoezie

MF veteraan
21 mei 2001
7.367
0
44
Assen
#23
Moet je in de motorhoofdstad van Nederland gaan wonen, dreigen ze constant met van die controle acties. Heb ze nog nooit ergens zien controleren behalve op de baan zelf.

Meneer Rossi, U bent aan de beurt! :)
 

Boom Boom

MF veteraan
9 jul 2001
4.237
0
43
Amsterdam
#24
Op zo\'n activiteit waar veel motorrijders komen (beurzen en de tt e.d.) is het natuurlijk makkelijk geld verdienen voor de politie. En waar makkelijk geld te verdienen is, daar is de politie snel bij.

Voor de motorrijder: oordoppen & uitkijken voor de politie.
Voor de andere weggebruikers: als je me hoort, ga dan opzij!!! Gebruik wel eerst je knipperlicht.
 

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
46
Tegelen
#25
Ik blijf erbij dat het volgende wel op gaat:
Loud pipes save lives

Het hoeft natuurlijk geen Harley pandemonium te zijn :]
Maar je wordt in ieder geval wel eerder opgemerkt door fietsers die het wagen door rood licht te rijden