Maximaal aantal dB\'s

Ik blijf erbij dat het volgende wel op gaat:
Loud pipes save lives

Het hoeft natuurlijk geen Harley pandemonium te zijn :]
Maar je wordt in ieder geval wel eerder opgemerkt door fietsers die het wagen door rood licht te rijden

Ben ik het helemaal mee eens. *D
 
Ik blijf erbij dat het volgende wel op gaat:
Loud pipes save lives

Het hoeft natuurlijk geen Harley pandemonium te zijn :]
Maar je wordt in ieder geval wel eerder opgemerkt door fietsers die het wagen door rood licht te rijden


Jah, en ook bij het voorbij rijden van files vind ik het wel fijn als ze me aan horen komen..
 
Ehhhh nu we het er toch over hebben..... Ben de afgelopen jaren naar Assen geweest en geen ene keer gemeten. Besloten om nu toch maar op zoek te gaan naar een tweedehands HERRIEPIJPJE. Het is voor een CBR600/1999 en misschien wil iemand hem graag kwijt... :) :)
Graag een Carbon/titanium uitvoerinkje als het ff kan })
gezien de nieuwe ontwikkelingen kan ik jullie er tegelijk mee uit de brand helpen denk }) }) }) })

C.U.


:j
 
Ach....mijn Sebring brulpijp hoor ik al niet meer, dus zal het wel niet zo\'n herrie meer maken....of ik begin doof te worden :)
 
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf weten hoeveel geluid zijn of haar motor maakt. Feit is wel dat het de druppel kan zijn waardoor je binnen 20 jaar stokdoof bent. Tenzij je consequent oordoppen in doet. Voor mij dus sowieso geen loud pipes. Ik heb mijn decibelmeter een paar jaar geleden op mijn stuur getaped gehad en een meetmicrofoontje via een kabel bij mijn oor getaped. Met een Shark RS helm is het resultaat bij 100 km p.u. een onthutsende 93db. Elke 20 km meer resulteert in een geluidsdruk verdubbeling (3db erbij) Het zijn overigens db(a\'s). Dat zijn gewogen decibellen. Ongewogen is het resultaat nog veel ernstiger. Kortom bezint eer ge begint je krijgt al genoeg db\'s om je oren.
:?

Je zegt het zelf al, gehoorbeschadiging komt door het geluid van de rijwind op je helm, en echt niet van de sportuitlaat die je dan nog net met moeite kan horen.

Dus die uitlaat kan er gewoon opblijven.
 
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik de geluidsdruk moet meten. Bijvoorbeeld 1 meter afstand van de uitlaat uitgang, of 1 meter van het achterste punt van de motor, 1 meter rondom de motor en de hoogste waarde telt. Ik wil dit zelf gaan meten (inplaats van mijzelf uitgebreid voor te stellen bij de politie) met een dB-meter van mijn werk, maar ik wil het graag wel goed doen.
 
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik de geluidsdruk moet meten. Bijvoorbeeld 1 meter afstand van de uitlaat uitgang, of 1 meter van het achterste punt van de motor, 1 meter rondom de motor en de hoogste waarde telt. Ik wil dit zelf gaan meten (inplaats van mijzelf uitgebreid voor te stellen bij de politie) met een dB-meter van mijn werk, maar ik wil het graag wel goed doen.

waarom doe je niet 2 meetingen
1 op 1 meter afstand van de uitlaat opening
1meter is een standaard afstand voor
geluidsdrukmeting.

2 zeer dichtbij de uitlaat opening
volgens mij geen rechtmatige meting, maar zeker
weten...nee
 
Hallo Gizmo en Raul,
Tuurlijk daar hebben jullie volkomen gelijk in. Het is ook de rijwind. Maar.. het probleem is dat bij lage snelheden (stad etc)en korte ritjes meestal geen oordoppen gedragen worden. Zo\'n open uitlaat is natuurlijk wel mooi (de pingponbal uitlaten, eentje waar dus de pingpongbal in gedemonteerde toestand doorheen valt) en produceert een prachtige diepe brom, maar geeft 6db meer aan de bestuurder door en de eventuele bijrijder zit helemaal fout. Ok zeg je dan ik rij altijd alleen. Een standaard Bandit 600cc levert stationair al 74 db(a)door aan de bestuurder en dan heb je nog geen meter gereden. Wanneer je wegrijdt en bij lage snelheden schommelen die waardes in de stad zo rond de 80 tot 85 db. Als de uitlaat open is kan je daar, mede doordat de snelheid laag is 4 tot 6 db bij tellen. En dan kan het bij elkaar genomen wel eens teveel worden. Overigens: \'Wel eens bij een Dynometing in de afgesloten ruimte gestaan?\'. Horen ;( en zien vergaat je.
 
Overigens: \'Wel eens bij een Dynometing in de afgesloten ruimte gestaan?\'. Horen ;( en zien vergaat je.

Mooiste geluid wat er is! Dan hoor je de motor echt.

Bij een Formule 1 wedstrijd doe je toch ook geen oordoppen in en die dingen maken pas een herrie. En dan vooral het schakelen is prachtig om te horen. Okay, dan mag het even je gehoor beschadigen, maar daar vinden ze toch wel weer wat op.
 
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik de geluidsdruk moet meten.

Stukje van de MAG

Bij de ‘oude\' meetmethode wordt het toerental van de motorfiets handmatig geregistreerd. Bij de tweede en nieuwste methode wordt electronisch het toerental gemeten. Bij de nieuwe meetmethode wordt er een microfoon geplaatst op een afstand van 50 cm van de uitlaatmond, onder een hoek van 45 graden, met een toegestane maximale afwijking van 10 graden. Vervolgens wordt er een sensor geplaatst naast de motorfiets, die in staat is de electrische pulsen van de bobine op te vangen en op die manier het toerental van de motor kan registreren. Voor ieder motortype is een toerental vastgesteld waarop moet worden gemeten en voor ieder type geldt een andere geluidsnorm. Het toerental wordt ingetoetst op de draagbare computer en vervolgens wordt het gas van de motorfiets drie keer achtereen zover opengedraaid tot de computer aangeeft dat het juiste toerental is bereikt. Op de schematische tekeningen zie je de exacte meetopstelling voor motoren met 1 en met 2 uitlaten.

meting1_uitlaat.jpg
meting2_uitlaten.jpg


motor met een uitlaat en motor met twee uitlaten

Van de drie metingen wordt de hoogste waarde naar boven afgerond en dat is de definitieve metingsuitslag. Tegelijk met de meting van de motor wordt ook het omgevingsgeluid gemeten en er moet minimaal 10 dB(A) verschil zitten tussen het omgevingsgeluid en het motorgeluid. Heb je bijvoorbeeld een omgevingsgeluid van 84 dB(A) door voorbijkomend verkeer en produceert je motor 92 dB(A) - een verschil van 8 dB(A) - dan is de meting ongeldig. De grotere politieregio\'s hebben de computerapparatuur inmiddels in huis en zijn vaak bereid om je motor vrijblijvend te testen. Even een telefoontje naar de lokale Hermandad plegen en je weet of dat ook bij mogelijk is. Over de marges wordt momenteel nog discussie gevoerd. De politiek voelt voor een marge van 2 db, maar het Politie Instituut voor Verkeer en Milieu (PIVM) pleit voor een marge van 5dB, vooral om er geen heksenjacht van te maken. Bij een overschrijding van 10 dB ben je echter al snel je kenteken kwijt.

De geldende geluidsnormen voor motoren t/m 1996 kun je vinden op de geluidsnormen pagina.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn motor zitten er twee uitlaten aan dezelfde kant. Kunnen ze dat dan niet meten? })

Ook heb je het over toerental. Ik blijf erbij dat wanneer het toerental een beetje onregelmatig is dat ze dan geen goede meting kunnen doen, en dus ook geen bekeuring :j
 
Terug
Bovenaan Onderaan