Maximale aantal decibels in ZAC?

SMak

Rookie
15 sep 2004
9
0
46
Dordrecht
www.swenmak.nl
Afgelopen zaterdag heb ik mij verbaast over wat voor verschil er in geluidssterkte te horen was op Assen in de ZAC.
Ik overweeg om een szr660 (zo'n yamaha eenpitter) aan te schaffen en daarmee zac te gaan doen.
Probleem zijn de harde klappen van dat ding.

Wat is de decibel grens nu : 82db? 86db ? 89db?
 

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.449
0
omg. Rotterdam
Dit staat vrij duidelijk op de site http://www.z-a-c.nl/motoren/

Geluidsnorm
De ZA Competitie kan slechts plaatsvinden met moderne "fluistermotoren". Deze dienen voorzien te zijn van een standaard uitlaatsysteem in goede staat of een systeem met gelijk of lager geluidsniveau. ( 82 dB, norm Rijksdienst voor het Wegverkeer). Als norm en meetmethode zal in eerste instantie "vergelijkend geluidsniveau" worden gehanteerd, vastgesteld door het menselijk oor, met geluidsmeters langs de baan en door het geluidsmeetsysteem dat is opgesteld door de provincie langs de baan van het circuit. Tegen de beslissing van keurmeesters of wedstrijdleiding is geen beroep mogelijk. Wie afgekeurd wordt kan helaas niet meer deelnemen. De geluidsnorm valt in de praktijk zeker niet mee, maar eerder tegen.
 

Noriyuki

MF veteraan
23 sep 2002
2.064
0
36
Highkarspel
www.zuurbiertweewielers.nl
Dit staat vrij duidelijk op de site http://www.z-a-c.nl/motoren/

Geluidsnorm
De ZA Competitie kan slechts plaatsvinden met moderne "fluistermotoren". Deze dienen voorzien te zijn van een standaard uitlaatsysteem in goede staat of een systeem met gelijk of lager geluidsniveau. ( 82 dB, norm Rijksdienst voor het Wegverkeer). Als norm en meetmethode zal in eerste instantie "vergelijkend geluidsniveau" worden gehanteerd, vastgesteld door het menselijk oor, met geluidsmeters langs de baan en door het geluidsmeetsysteem dat is opgesteld door de provincie langs de baan van het circuit. Tegen de beslissing van keurmeesters of wedstrijdleiding is geen beroep mogelijk. Wie afgekeurd wordt kan helaas niet meer deelnemen. De geluidsnorm valt in de praktijk zeker niet mee, maar eerder tegen.
maar een standaard GSX-R 600 2004 met KNMV cupdemper met DB killer maakt al TEVEEL herrie! :?
 

Cage

MF veteraan
4 jul 2002
1.180
0
47
Nijmegen
Dat vroeg ik me eigen nu ook af??
Ik ben nu een beetje voor een racer aan het kijken en
overal kom je racer's tegen met een volledig race uitlaat
systeem.
Bij de meeste staat dan,dat deze klaar zijn voor cup en
zac :? .
 

Cage

MF veteraan
4 jul 2002
1.180
0
47
Nijmegen
Wat is dan het nut van een race pijp er op
als het toch niet mag :? .
Als je zo'n racer koopt moet je dus als nog een
originele pijp kopen??
 
Afgelopen zaterdag heb ik mij verbaast over wat voor verschil er in geluidssterkte te horen was op Assen in de ZAC.
Ik overweeg om een szr660 (zo'n yamaha eenpitter) aan te schaffen en daarmee zac te gaan doen.
Probleem zijn de harde klappen van dat ding.
Wat is de decibel grens nu : 82db? 86db ? 89db?
Ik heb die zaterdag gereden met een MZ 660, met dezelfde eencilinder onder de tank als een SZR. Mijn Bos-demper, die normaal gesproken nogal luid is, heb ik stiller kunnen maken door de decibelkiller (gewoon een recht pijpje in mijn geval) aan het eind dicht te knijpen op de bankschroef en er een stuk of zes pannensponzen vanaf de andere kant in te proppen. Het scheelde wat topvermogen, maar verder viel het verlies best mee.
Volgende keer ga ik met minder sponzen rijden, want allerlei Ducati's maakten veel hardere klappen, zonder problemen met de geluidsmeting.
 

Fast Forward

MF veteraan
26 mei 2002
6.491
20
39
Den-Haag
Bezoek site
Blijf lekker rijden met je fluiterpijp wat dat hoor je toch niet boven de 150. Op de weg kan je toch van het geluid genieten? En een zwarte vlag is echt kut kan ik je vertellen!

sssssssssttt
 

RF-900

MF veteraan
9 jul 2003
1.239
1
66
Hilversum
Ik heb die zaterdag gereden met een MZ 660, met dezelfde eencilinder onder de tank als een SZR. Mijn Bos-demper, die normaal gesproken nogal luid is, heb ik stiller kunnen maken door de decibelkiller (gewoon een recht pijpje in mijn geval) aan het eind dicht te knijpen op de bankschroef en er een stuk of zes pannensponzen vanaf de andere kant in te proppen. Het scheelde wat topvermogen, maar verder viel het verlies best mee.
Volgende keer ga ik met minder sponzen rijden, want allerlei Ducati's maakten veel hardere klappen, zonder problemen met de geluidsmeting.
Kijk wel uit, je oren zijn niet betrouwbaar. :X
Ik kijk bij iedere ZAC wedstrijd in Assen mee op de geluids computer. O-)
Dit geeft toch een iets ander beeld, tenslotte is dat waar je op afgerekend word.