Maximum afstand per dag

jdoedel

Rookie
2 sep 2019
28
9
Ik ben een wat langere vakantie aan het plannen, bijv. naar Pyreneeën. Wat is dan een reële afstand om per dag af te leggen op de weg daar naartoe? Met de auto is het 1400km, dus dat doe ik normaal in 2 dagen.
Maar als je dat met de motor doet, wat is dan een reële afstand per dag? 400? 500? 700?
Meer dan 500 lijkt mij niet prettig, of hebben jullie andere ervaringen?
 
Ik heb wel 800 op een dag gedaan. Mix van snelweg en binnendoor. 12 uur over gedaan. Vond het wel meevallen. Ook in één keer naar de Vogezen (700 km) vind ik geen probleem.
 
Tsja, nogal persoonsafhankelijk natuurlijk. Toen ik mijzelf dezelfde vraag stelde heb ik het gewoon uitgeprobeerd. Zonder extra uitgerust te zijn heb ik toen een rondje Nederland gedaan, Limburg --> afsluitdijk --> Zeeland --> Limburg. Reed die dag rond de 900 km, maar als ik het niet had vol kunnen houden had ik altijd nog de snelste weg naar huis in kunnen toetsen of een lange pauze in kunnen lassen bij een restaurant of iets.

Er is geen enkele manier om deze vraag te beantwoorden anders dan dat je het zelf uit gaat proberen. Kost je natuurlijk wel wat benzine en een dagje motorrijden, maar dan kun je tenminste wel een redelijk plan trekken voor je vakantie.

Na die 900 km en 12 uur was ik behoorlijk op. Afgelopen zomer 1000 km naar huis gereden van vakantie en toen had ik nog een flink stuk langer door kunnen rijden als het moest, maar toen was ik ook maar 10 uur onderweg. Het is natuurlijk ook nog eens afhankelijk van het weer en de verkeersomstandigheden. 20 Graden, een zonnetje en geen files gaat een stuk gemakkelijker dan kou lijden in de regen in de file.

Wat je ook kunt doen is juist niet plannen, maar gewoon gaan rijden. Wanneer je geen zin hebt zoek je een hotelletje of camping (wat je smaak ook is). Eerste dag lekker vroeg vertrekken helpt inderdaad erg goed bij het rijden van veel kilometers op een dag, scheelt gewoon echt een hoop.
 
Waarom haasten. De vakantie begint zodra je thuis vertrekt. Persoonlijk zou ik ongeveer 400km per dag doen met de motor waarbij je lekker de snelweg vermijdt en dus gemiddeld daar ongeveer 8 uur over zult doen. Uiteraard doe je dan 3 dagen om bij de Pyreneeën te komen maar dan kom je daar wel lekker ontspannen aan. Je zegt zelf al dat je een langere vakantie aan het plannen bent dus snelheid lijkt mij ondergeschikt.
Ben benieuwd wat je plan uiteindelijk wordt.
 
Hangt allemaal af van wat de plannen zijn, de motorfiets, de omstandigheden (weer, verkeersdrukte), en de berijder natuurlijk. Ik heb er regelmatig voor gekozen om - om praktische redenen - in 1 ruk van of naar Zuid-Frankrijk of Italie te rijden. Dat is pakweg 1200 tot 1500 km, en dat is te doen als je een beetje fit bent, onderweg goed voor jezelf zorgt (maar daarvoor niet teveel tijd uittrekt), en een redelijk comfortabele motor hebt. Maar leuk is anders imho.
Leuker vind ik het om lekker binnendoor te rijden, en dan is 300 tot 700 km prima te doen, afhankelijk van hoe veel en lang je onderweg wilt pauzeren, en hoe laat je aan het avondeten wilt zitten.
 
Ligt ook heel erg aan je motor. Op mijn gs kan ik ontspannen 130-140 rijden. Als het moet met één handje. Heb je een naked, dan is het bij 100 al werken om op je motor te blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op mijn naked honda hawk gt van hoorn maar lazise (gardameer) gereden in 1 stuk.
Muziek op,wat snacks voor onderweg en iedere 200km gestopt, nergens last van.
Maar als je eenmaal zadelpijn krijgt is de pret snel over.

Het ligt ook aan je conditie natuurlijk
 
Ik heb eind augustus ca 7dagen en wil dus snel in mooie gebieden zijn: op de honda cb500 uit 2002: om 8u vertrek en om 22u in Crest in de Drome. Op de africatwin750: om 04u vertrek en om 17u in Bourg d'Oisans in de Alpen. Niet zeuren: 1000km op een zomerdag en doorzetten. Peage: super!!! De glimlach op je gezicht die je aan het einde van de dag hebt als je de Alpen ziet: ONBETAALBAAR!

Edit: terugweg: idem. Doorzetten. En na de Alpen zijn de Eiffel of de Ardennen niet meer interessant. Zeker niet als je beperkte aantal dagen hebt.
 
Ligt maar net aan jezelf hoe ver je wil gaan. Ben wel is laat in de avond vertrokken naar het Zwarte Woud (circa 650km), na overdag nog gewerkt te hebben. Kwam mooi met daglicht aan in het Zwarte Woud :9 (was overigens niet echt een aanrader_O-)

Afgelopen zomer de terugweg vanuit Italië in 1 dag gedaan (1050km), gewoon op tijd (rook)pauze en wat snacken, en weer door. :)
Ga denk ik dit jaar de heenweg ook gewoon in 1 dag doen, Zwarte Woud enzo heb ik nu wel gezien.
 
Klopt, een soort van trucker-gevoel denk ik: automaten koffie bij tankstations, junkfood en doorrijden met die hap. Niet zo zeer qau snelheid, maar simpelweg uren maken. Nb: als ik langs de peage een 'afstandenbord a la Lyon 395km' zie, wend ik mijn hoofd naar links af..... wat een afstand!

(Pffff, ik heb daar nu al zin in!)
 
Afgelopen zomer de terugweg vanuit Italië in 1 dag gedaan (1050km), gewoon op tijd (rook)pauze en wat snacken, en weer door. :)
Ga denk ik dit jaar de heenweg ook gewoon in 1 dag doen, Zwarte Woud enzo heb ik nu wel gezien.
Ik ben al vele malen naar en van Italië naar huis gereden. Altijd in 1 dag. Gaat prima.:t
Niet gaan zitten huilen langs de weg, maar de gang erin houden.:]

@James Bond meldt 395km.
Net na Bordeaux staat een bord met 'Paris 555'...................................:X
Kan je wel over opwinden, maar beter is het gas flink open draaien. Dan ben je er voordat je 't zelf weet.
 
Ik maak zo'n lange ruk meestal de laatste dag van mijn vakantie. Dan ben ik er opeens klaar mee, zet mijn navigatie op kortste route met snelwegen vermijden en pas die route een beetje aan zodat ik grote stedelijke gebieden vermijd. Als ik dan zo'n 200km van huis ben èn de spits is voorbij pak ik de snelweg voor het laatste stuk. Zo ben ik vorig jaar nog 1000km vanaf Grenoble naar huis gereden. Rond 20.00 was ik in België en daar de snelweg gepakt.

Maar het was wel heerlijk weer. En mijn ervaring is toch dat snelweg rijden vermoeiender is dan van die lange stukken over secundaire wegen.

Een paar jaar terug was ik ingesneeuwd in het zwarte woud. De volgende dag maar in één keer naar huis gereden over de snelweg met af en toe regenbuien (de sneeuw lag gelukkig alleen op hogere hoogtes). Hoewel de afstand korter was en ik minder lang op de motor zat werd ik daar veel vermoeider van.

En uiteindelijk is het ook belangrijk wat je normaal als afstand rijdt. Als ik een dagje ga toeren rij ik meestal zo'n 450 km volledig binnendoor. Dan is 200km erbij en daarna nog 2 uur snelweg niet zo'n hele grote stap.
 
Dit herken ik wel.
Maak ook vaker dagtoertjes met 500-600km vooral binnendoor. Wat is dan 200km snelweg?

De laatste dag in de vakantie maakt ook niet uit hoe laat dat 't wordt. Geen gezoek meer naar hotel oid.
Van DK kwam ik om 04.00h thuis. (nadat ik daar half in de dag besloot dat ik geen zin meer had)
No problem. Thuis alles afladen en je eigen bedje in. Morgen zie je 't wel verder.
 
op witte weggetjes max 500 km op een dag
gele en rode 750 km
snelweg 1000
alles bij droog weer en plus 15 graden
regen en kou maakt eerder moe

ik kijk gewoon rond 16 uur waar ik ga slapen. Erg makkelijk met overal internet tegenwoordig
 
Ik ga elk jaar naar een vriend in Frankrijk,is 1000km,en heb dat al vaak gedaan.Meestal op een éénpitter zonder veel windbescherming.Elke 200km stoppen om te tanken en een stukje brood oid en weer door.Geen lange pauzes.
Meestal tussen de 10 en 11 uur.
Als we dan in de Jura of Alpen zijn doe we zo'n 350-400km per dag.
Rest van het jaar alleen kleine stukjes....
 
Zoals je zegt naar vrienden is 1000km
Ook als je daar 's avonds wat later aankomt, is (meestal) niet echt een probleem.

Ik ben wel eens om 03.00h thuisgekomen. (in DK was ik 't eind vd middag door slecht weer ineens helemaal zat)
Dan is het thuis motor plaatsen, de spullen naar binnen en snurken.
Geen tijd nodig voor zoeken van een slaapplaats en hoe laat of dat 't wordt is ook geen issue.
 
Ik ben een wat langere vakantie aan het plannen, bijv. naar Pyreneeën. Wat is dan een reële afstand om per dag af te leggen op de weg daar naartoe? Met de auto is het 1400km, dus dat doe ik normaal in 2 dagen.
Maar als je dat met de motor doet, wat is dan een reële afstand per dag? 400? 500? 700?
Meer dan 500 lijkt mij niet prettig, of hebben jullie andere ervaringen?
Dat ligt heel sterk aan de motor die je rijdt en of je autosnelweg wil rijden ja of nee, 800 km autosnelweg is prima te toen met een beetje toerfiets, over de B-wegen is 400 km al behoorlijk veel, beiden zijn in 8 uur zuivere rijtijd wel dicht te rijden
 
De eeuwige discussie... vroeger wel eens 1390 op een dag gedaan op de volbeladen zzr 600 waarvan de eerste 500 alpenpasjes waren en daarna snelweg. Tegenwoordig is 1000 op een dag wel de max als er daar zo'n 200 van binnendoor zijn. Echter op de oude Vespa is 400 geheel binnendoor echt de max en op de Strom net iets meer maar ook weer afhankelijk van de wegen. Met de auto is de 1400 kilometer naar Spanje welke we geregeld doen gewoon even 13 uur doorzitten en we zijn er. Oftewel... kijk gewoon wat je fijn vind en wat voor wegen je gaat rijden.
 
Ik beschouw de heenweg ook gewoon als vakantie. Kost je misschien 1.5 dag extra maar is wel zo relaxed

Op de terugweg wil ik de laatste 700 kilometer wel eens doorrijden. Meer zeker niet.
Maar zoals eerder gemeld staat op valt alles met het weer, je type motor en ervaring. Er is geen sluitende formule
 
Ik beschouw de heen- en terugrit (meestal) nog niet als vakantie. Noodzakelijk KM's draaien om ergens te komen.
Dat betekent gewoon effe doorharken om gewenst vakantie-gebied te bereiken.

De max-dagafstand is voor ieder verschillend, afhankelijk van je motor, je lichamelijke gesteldheid en op welke weg(en) dat je rijdt.
Wel eens boven 1400km gereden op 1 dag. Dat zou ik op mijn oude FZ zo weer opnieuw doen als ik met weinig tijd naar Spanje zou willen.
Deze afstanden dat kan op zich nog wel lukken, maar of je de laatste KM's heel erg blij bent.:? Dan ben je 't wrs best een beetje zat.:X
 
Terug
Bovenaan Onderaan