maximum kruissnelheid ééncilinder

SuperYam

Rookie
8 dec 2003
22
0
Belgie
Héé,

Ik rijd met een suz freewind, dat is ongeveer hetzelfde blok als een DR 650.
Maar nu vraag ik me af welke kruissnelheid/ toerental mag/kan ik constant aanhouden op een autosnelweg, wetende dat de rode zone aan 8000rpm begint?
Dacht zelf aan 5000rpm en dat is ongeveer 115km/h...

Thanks,
 
Dat vind ik nogal hoog, maar ben geen DR deskundige verder -O-
 
mij hebben ze altijd verteld dat je met een ééncilinder best geen constante toeren rijdt, maar variabel, dus autostrade is uit den boze...
 
Ik rijd op mijn DR650SE (zelfde blok als je Freewind, wat kleine dingen zijn anders) met een gemiddelde van 120km/u en met uitschieters tot 175km/u :)
Maar kruissnelheid is 120km/u wat ik aanhoud. Ik heb geen toerenteller dus ik doe het op gevoel. Ik vind 120 netjes rijden, bij 130 maakt ie al wat meer toeren. Ik stop bij 120km/u omdat ik daarboven veel last heb van de wind en dus heel hard rijden maar kort vol houd.
Tenzij ik haast heb dan houd ik het op 140-150km/u en dat kan ik dan met lange armen wel eventjes vol houden, mits er niet al te harde wind staat.


Wat betreft constante toeren rijden... dat is meer bij 2 takt zo, het enige wat ik zelf op een 1 pitter niet zou doen is heel erg lang erg hard rijden (dus hoog in toeren en dan met name echt op de top van z'n kunnen een hele lange tijd rijden). Maar je kan met een 1-pitter 650cc prima 120 aanhouden hoor. Met een Yamaha MT-03 (660cc) vond ik een kruissnelheid van 130km/u netjes (mede door de lage zit, dus minder last van de wind).
 
Thanks voor de snelle antwoorden, ik vraag/vroeg dit omdat ik van plan ben dit jaar naar het zuiden te rijden en een stuk autostrade hoort er welbij...
Ik ga toch 110 aanhouden, heb tenslotte tijd genoeg *O*
 
Thanks voor de snelle antwoorden, ik vraag/vroeg dit omdat ik van plan ben dit jaar naar het zuiden te rijden en een stuk autostrade hoort er welbij...
Ik ga toch 110 aanhouden, heb tenslotte tijd genoeg *O*

Ik weet niet hoe veel kilomter je gaat rijden maar wissel het desnoods wat af als je het 'eng' vind.. 100-110-120km/u.
 
In het (Belgische) blad Motoren&Toerisme hebben ze jaren geleden eens een artikel gemaakt over 'maximaal haalbare kruissnelheden. :9
het komt er op neer dat er een regel is die zegt dat alles op 2/3 van het maximale toerental(= begin rode zone) de 'ideale' max. kruissnelheid is.
Natuurlijk is dit een indikatie.. je kan ook de 'minder gulden' 3/4 regel proberen.
Maar dan verg je wel meer van het blok dus :o
En tenslotte is 2/3 (66%) van het maximaal haalbare toerental wel safe, mijn inziens.. die rode zone staat er voor iets en daar dan 2/3 van--> zo rij je zonder je blok pijn te doen wel tot zuiden van Spanje en terug :]
Dus: 2/3 van 8000rpm= 5333,3333rpm
en 3/4 van 8000rpm= 6000rpm
Je kan dus zonder probs 120/uur aanhouden *O*
Greetings from Belgium *O*
 
120 dus, motor heeft nog maar een 8000km gelopen *D
Heb hem van eerste eigenaar gekocht, een bankdirecteur...
Tot nu toe verbruikte hij geen lekje olie O-)
 
Ik vind 120 wel een goeie kruisssnelheid . Ben net terug van de ardennen met een Savage. Boven de 130 rijd zo'n ding niet echt lekker meer..is ook ongeveer zelfde blok als een DR. Met een Yamaha SZR660 ben ik wel eens met 160/170 teruggereden vanuit Frankrijk naar Nederland ...ondanks balansassen enz. moet je toch stoppen om allerlei uitstekende delen van je lichaam weer van bloed te voorzien :P . Trillingen hoor ook echt bij een eenpitter en eigenlijk zou je meer van de snelweg afmoeten..daar hoort zo'n ding ook meer thuis :] ,mzzzls,Rob.
 
Het FreeWind/DR blok heeft ook een balansas, dus bij 120km/u voel je eigenlijk vrij weinig trillingen. Daarboven merk je ze wel meer ;)

Maar 160/170 terug.... dan krijg je volgens mij ook slapende handen/vingers ;)
 
waar komt die 2/3 vandaan.

als de machine gewoon niet teveel kracht hoeft te leveren en je hebt netjes je olie op peil en motortje wordt niet te heet, is er toch geen probleem. Ik kruis gewoon 130-140 op mij 450-je en dat gaat vooralsnog prima (moet ook wel anders beginnen mijn motorvriendjes te zeiken :9 ), sneller zou ik ook wel kunnen kruisen, ware het niet dat mijn lichaam dat niet lekker vind zonder kuipje.
geen olieverbruik oid.

Gewoon olie op tijd verwisselen en de rijwind houdt hem lekker koel.
had het ding maar geen motor moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Geen gekke dingen die DRetjes, khou de mijne lekker op 3000/3500 bij 110/115 (daarboven -120 +- vind ie -XT- het nietzo lekker om te cruisen zullen we maar zeggen..)
 
kort geleden iets zitten lezen over dr 800 big, daar hadden sommige rijders last van een beetje hoog toerental op de snelweg.
er werden diverse oplossingen aan gedragen met o.a. (vond ik nog eens niet zo gek) een andere tandwiel verhouding.
Het schijnt dat mits de juiste verhouding de trekkracht niet onderdoet maar het toerental aanzienlijk lager wordt (1000-1500 tpm).
Messchien een ideetje om eens over na te denken.

groet Xeneos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan