Maximum snelheid in Nederland op autosnelwegen naar 130 km/h

ThunderSTreak

MF veteraan
9 feb 2003
1.312
1
Wellicht is het jullie al opgevallen; in de afgelopen weken is er een verhoogde activiteit op ons wegennet om op verschillende wegvakken aan weerskanten van de snelweg borden A1 (maximum snelheid) te plaatsen met daarop het getal "120". Daar is een reden voor.

Per 1 september 2012 wordt de maximumsnelheid op autosnelwegen namelijk verhoogd naar 130 km/h, althans zo blijkt uit het Staatsblad:

Staatsblad 347/2012
ARTIKEL I Het RVV 1990 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 21, onderdeel a, van het RVV 1990 wordt «120 km per uur» vervangen door: 130 km per uur.

Een en ander is ook braaf gemeld als voornemen om het RVV aan te passen blijkens volgende tekst:

De artikelen I, onderdeel A, en II uit het besluit van 2 juli 2012 tot wijziging van het RVV 1990 in verband met de verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen naar 130 km per uur en tot wijziging van het BABW in verband met enkele aanpassingen aan bepalingen inzake experimenten met een variabele maximumsnelheid treden in werking met ingang van 1 september 2012.

Daarmee wordt een rare situatie beëindigd die al sinds de invoering van 130 km/h op onze snelwegen bestond. Je mocht op snelwegen 120 km/h rijden tenzij je een bord A-1 passeerde waar '130' op stond; dan mocht je 130 km/h. Dat werd dan weer beëindigd door het passeren van het bord A-2 (einde maximumsnelheid) met het getal '130'. Daarna mocht je weer maximaal 120 km/h. Dit laatste was iets wat met name onze oosterburen weer niet begrepen, want in Duitsland mag je na het passeren van een dergelijk bord A-2 weer het maximale uit je voertuig proberen te persen als de verkeerssituatie dat toestaat.

Voor leken samenvattend: Per 1 september 2012 is op NL autosnelwegen 130 km/h toegestaan tenzij door verkeersborden A-1 anders is aangegeven. Een bord A-1 met 130 ga je dus (waarschijnlijk) niet meer tegenkomen, wel A-1's met 120, 100, 90 en 70.

Nu kijken wanneer de publieke media met dit nieuws komen. Wil je het in juridische taal nog eens allemaal nalezen?

Klik dan hier
 
hoe kan een duitser dat niet hebben begrepen _O- :N
 
Laatst bewerkt:
Zo werkt dat in Duitsland volgens mij echt niet standaard. Als er een verbodsbord 120 staat in Duitsland geld dat bord tot de eerst volgende oprit.. Staat dus lang niet altijd een 'einde verbod'bord.

Als je niet zeker weet of je onbeperkt mag, dan wacht je tot de eerst volgende oprit en als er geen verbodsborden staan dan mag je voluit.
 
Laatst bewerkt:
Zo werkt dat in Duitsland volgens mij echt niet standaard. Als er een verbodsbord 120 staat in Duitsland geld dat bord tot de eerst volgende oprit.. Staat dus lang niet altijd een 'einde verbod'bord.

Als je niet zeker weet of je onbeperkt mag, dan wacht je tot de eerst volgende oprit en als er geen verbodsborden staan dan mag je voluit.

Er hangen wel regelmatig bordjes onder. Hierop staat de afstand aangegeven waarop het ge/verbod van toepassing is.
Helaas snappen veel Nederlanders dat niet en blijven ze nog kilometers 70 rijden omdat ze geen bordje einde 70 hebben gezien B|

Los daarvan: zag afgelopen week op de A1 bij Hengelo en Oldenzaal inderdaad opeens bordjes met 120 staan. Als het ergens op de A1 in Nederland een beetje mogelijk is om 130 te rijden, is het daar wel |(
 
Laatst bewerkt:
Er hangen wel regelmatig bordjes onder. Hierop staat de afstand aangegeven waarop het ge/verbod van toepassing is.
Helaas snappen veel Nederlanders dat niet en blijven ze nog kilometers 70 rijden omdat ze geen bordje einde 70 hebben gezien B|

Los daarvan: zag afgelopen week op de A1 bij Hengelo en Oldenzaal inderdaad opeens bordjes met 120 staan. Als het ergens op de A1 in Nederland een beetje mogelijk is om 130 te rijden, is het daar wel |(
:Y :Y tussen haakjes zolang er geen uit verkoop bij de ikea is _O- _O-
mischien moeten ze onder aan die op rit ook bordjes neer zetten van 120 of 80.
had er gisteren 1 voor me 60 op een op rit B|
 
Worden allemaal leuke A1 borden met allerlei uitzonderingen
120 van 06-19h
120 - mits spitsstrook gesloten (geopende spitsstrook 100)
100 mits spitsstrook geopend

Bord 120 middenin in deel 100km/u met geopende spitsstroken, maar pas een stuk verder weer een "kantelwalsbord" 100km/u. Kortom dan mag je weer een stukje 120 ;) (ergens op de A12 tussen Arnhem - Veenendaal als ik het goed heb)

Dat maakt het duidelijker, nog meer variaties bekend? *O*
Ram gewoon alles wat 120km/u was naar 130km/u, verkeer past zichzelf wel aan als het niet met 130km/u.

Of ja af en toe staan er geen borden, dan mag je 130km/u.

Maar goed, goed dat je een topic maakt.
Ik zag hier en daar al vragen komen over de 120km/u borden.
"Hoe hard mag je dan buiten de genoemde tijdstippen"?
Mijn conclusie was "kein Tempolimit" aangezien de bebording op dit moment niet duidelijk is :+
Had zelf ook helemaal niet door dat die 130km/u "norm" erdoor was, wel allerlei gekibbel gelezen over 120/130 op een aantal trajecten.
Maar ja, norm, het geld op minder dan 50% van de snelwegen...

:Y :Y tussen haakjes zolang er geen uit verkoop bij de ikea is _O- _O-
mischien moeten ze onder aan die op rit ook bordjes neer zetten van 120 of 80.
had er gisteren 1 voor me 60 op een op rit B|

En ook met die snelheid invoegen zeker, meteen aan het begin van de invoegstrook.
Gebruik die invoegstrook nou om voldoende snelheid te maken.
Of vol in de ankers gaan omdat er vrachtwagen aankomt. Hop gas der op en je bent er makkelijk voor.
Maar ja eco autootjes / gedachte tegenwoordig
 
Laatst bewerkt:
Het is wel duidelijker, "je mag de maximum snelheid rijden tenzij anders aangegeven". Afgelopen jaren was dat niet zo, zoals ts al zegt. Kan me voorstellen dat Duitsers bij het bord "einde 130" het gas er weer op zetten. Maar in Duitsland is het ook niet duidelijk aangegeven vind ik, als ik daar op de snelweg rij zit ik me steeds af te vragen "hoe hard zou ik mogen?"
 
Worden allemaal leuke A1 borden met allerlei uitzonderingen
120 van 06-19h
120 - mits spitsstrook gesloten (geopende spitsstrook 100)
100 mits spitsstrook geopend

Bord 120 middenin in deel 100km/u met geopende spitsstroken, maar pas een stuk verder weer een "kantelwalsbord" 100km/u. Kortom dan mag je weer een stukje 120 ;) (ergens op de A12 tussen Arnhem - Veenendaal als ik het goed heb)

Dat maakt het duidelijker, nog meer variaties bekend? *O*
Ram gewoon alles wat 120km/u was naar 130km/u, verkeer past zichzelf wel aan als het niet met 130km/u.

Of ja af en toe staan er geen borden, dan mag je 130km/u.

Maar goed, goed dat je een topic maakt.
Ik zag hier en daar al vragen komen over de 120km/u borden.
"Hoe hard mag je dan buiten de genoemde tijdstippen"?
Mijn conclusie was "kein Tempolimit" aangezien de bebording op dit moment niet duidelijk is :+
Had zelf ook helemaal niet door dat die 130km/u "norm" erdoor was, wel allerlei gekibbel gelezen over 120/130 op een aantal trajecten.
Maar ja, norm, het geld op minder dan 50% van de snelwegen...En ook met die snelheid invoegen zeker, meteen aan het begin van de invoegstrook.
Gebruik die invoegstrook nou om voldoende snelheid te maken.
Of vol in de ankers gaan omdat er vrachtwagen aankomt. Hop gas der op en je bent er makkelijk voor.
Maar ja eco autootjes / gedachte tegenwoordig
zo iets jha.
paar weken geleden stond er zelfs iemand stil aan het eind van de invoeg strook(en nee ze had geen pech) B|
 
Laatst bewerkt:
Was me inderdaad opgevallen, al die 120 borden! Goeie zaak dit! Jammer van die mensen hier die om werkelijkwaar alles zeiken. Niets is goed.
 
Eigenlijk simpel dus.....

Autosnelweg = per 1 september 130 tenzij anders aangegeven.

Ik vraag me overigens af wat lastiger was; een Duitser die voorheen bij het bord einde 130 170 ging rijden of een doos die zonder aanduiding op een autosnelweg 100 op de linkerstrook plakt.
 
Laatst bewerkt:
Was me inderdaad opgevallen, al die 120 borden! Goeie zaak dit! Jammer van die mensen hier die om werkelijkwaar alles zeiken. Niets is goed.

Ik denk dat voor veel mensen het probleem een totaal gebrek aan logica is waar nu/straks wel en waar niet 130 mag worden gereden.
Van de andere kant zouden we hier al lang aan gewend moeten zijn. Tenslotte is er in de Nederlandse verkeersregelgeving weinig logica te ontdekken :+
 
Ik denk dat voor veel mensen het probleem een totaal gebrek aan logica is waar nu/straks wel en waar niet 130 mag worden gereden.
Nou, ik denk dat de logica nu juist terug is. Je mag op een snelweg 130, tenzij er een andere snelheid op de borden staat. En met name, "einde snelheidsverbod" betekent dan altijd "nu mag je 130".
 
Nou, ik denk dat de logica nu juist terug is. Je mag op een snelweg 130, tenzij er een andere snelheid op de borden staat. En met name, "einde snelheidsverbod" betekent dan altijd "nu mag je 130".

Die logica is er straks wel, maar leg jij mij maar eens uit waarom je juist op een over het algemeen vrij leeg stuk snelweg, zoals de A1 van Hengelo tot de grens, straks 120 mag, en geen 130.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk simpel dus.....

Autosnelweg = per 1 september 130 tenzij anders aangegeven.

Ik vraag me overigens af wat lastiger was; een Duitser die voorheen bij het bord einde 130 170 ging rijden of een doos die zonder aanduiding op een autosnelweg 100 op de linkerstrook plakt.




Ik ga voor het laatst genoemde als ergere irritatie factor.

De doos op de linkerstrook wint. |(
 



Ik ga voor het laatst genoemde als ergere irritatie factor.

De doos op de linkerstrook wint. |(



Alleen is het eerste een gevolg van onduidelijkheid (of van het bij de grens niet op die grote borden kijken hoe hard je op wat voor wegen mag...)
Het tweede heeft daar niets mee te maken. Da's gewoon iemand die in het beste geval totaal niet zit op te letten (en in het slechtste scheidsrechtertje aan het spelen is, omdat hij/zij vindt dat je niet harder mag).
 
Zo werkt dat in Duitsland volgens mij echt niet standaard. Als er een verbodsbord 120 staat in Duitsland geld dat bord tot de eerst volgende oprit.. Staat dus lang niet altijd een 'einde verbod'bord.

Als je niet zeker weet of je onbeperkt mag, dan wacht je tot de eerst volgende oprit en als er geen verbodsborden staan dan mag je voluit.

GEbodsbord O-)
 
Ik denk dat voor veel mensen het probleem een totaal gebrek aan logica is waar nu/straks wel en waar niet 130 mag worden gereden.
Van de andere kant zouden we hier al lang aan gewend moeten zijn. Tenslotte is er in de Nederlandse verkeersregelgeving weinig logica te ontdekken :+
Het word heel simpel? 130 is de max snelheid als er niets aangegeven staat. Is er wel wat aangegeven, dat moet je die snelheid rijden. Is net zoals t vroeger was met 120, alleen de 2 word nu een 3. Ik snap niet wat er niet logisch is?
 
Los daarvan: zag afgelopen week op de A1 bij Hengelo en Oldenzaal inderdaad opeens bordjes met 120 staan. Als het ergens op de A1 in Nederland een beetje mogelijk is om 130 te rijden, is het daar wel |(

Ja hoor, je kan vaak lekker doorkachelen met 150, maar niet in de spits nee... :P
 
Het word heel simpel? 130 is de max snelheid als er niets aangegeven staat. Is er wel wat aangegeven, dat moet je die snelheid rijden. Is net zoals t vroeger was met 120, alleen de 2 word nu een 3. Ik snap niet wat er niet logisch is?

Verder lezen voor je reageert. Die 130 lijkt me hartstikke logisch, en 120 als er een bordje staat dat je max 120 mag.
Het gebrek aan logica zit m bij mij in het bepalen van waar je 130 en waar je 120 mag.
Beetje zoals die wildgroei aan 30km-zones op doorgaande wegen in een stad en 60km-zones op een compleet verlaten landweg.

Ja hoor, je kan vaak lekker doorkachelen met 150, maar niet in de spits nee... :P

Ik rijd er dagelijks, maar zal dan net voor de spits zitten (licht-flexibele werktijden). Tegen 8-en en rond een uur of 5 kun je van Hengelo tot de grens over het algemeen echt wel harder dan 120.
 
Laatst bewerkt:
Ben er wel blij mee, moet af en toe 70 km rijden.. en dat met een snelheid van 100.. om 2 uur s,nachts..

Als op jouw route nu een limiet is van 100 km/h wil dat nog niet zeggen dat je straks 130 km/h mag rijden...

Nadeel van de 130 km/h limiet is dat je sneller een boete krijgt als je iets boven de 130 zit.
 
Ik zag op de A1 al idd wat borden met 120 en daaronder nog met folie weggewerkt '6-19 uur'. Of wel, 120 tijdens de dag en voor de rest 10km/u harder. Nu nog de brandstofprijzen omlaag, want met de huidige prijzen kan je beter een tankpas hebben als je overal 130km/u wilt rijden (even over de auto gesproken dan... mijn motor doet 1 op 22 ofzo).
 
Terug
Bovenaan Onderaan