ThunderSTreak
MF veteraan
- 9 feb 2003
- 1.312
- 1
Wellicht is het jullie al opgevallen; in de afgelopen weken is er een verhoogde activiteit op ons wegennet om op verschillende wegvakken aan weerskanten van de snelweg borden A1 (maximum snelheid) te plaatsen met daarop het getal "120". Daar is een reden voor.
Per 1 september 2012 wordt de maximumsnelheid op autosnelwegen namelijk verhoogd naar 130 km/h, althans zo blijkt uit het Staatsblad:
Een en ander is ook braaf gemeld als voornemen om het RVV aan te passen blijkens volgende tekst:
Daarmee wordt een rare situatie beëindigd die al sinds de invoering van 130 km/h op onze snelwegen bestond. Je mocht op snelwegen 120 km/h rijden tenzij je een bord A-1 passeerde waar '130' op stond; dan mocht je 130 km/h. Dat werd dan weer beëindigd door het passeren van het bord A-2 (einde maximumsnelheid) met het getal '130'. Daarna mocht je weer maximaal 120 km/h. Dit laatste was iets wat met name onze oosterburen weer niet begrepen, want in Duitsland mag je na het passeren van een dergelijk bord A-2 weer het maximale uit je voertuig proberen te persen als de verkeerssituatie dat toestaat.
Voor leken samenvattend: Per 1 september 2012 is op NL autosnelwegen 130 km/h toegestaan tenzij door verkeersborden A-1 anders is aangegeven. Een bord A-1 met 130 ga je dus (waarschijnlijk) niet meer tegenkomen, wel A-1's met 120, 100, 90 en 70.
Nu kijken wanneer de publieke media met dit nieuws komen. Wil je het in juridische taal nog eens allemaal nalezen?
Klik dan hier
Per 1 september 2012 wordt de maximumsnelheid op autosnelwegen namelijk verhoogd naar 130 km/h, althans zo blijkt uit het Staatsblad:
Staatsblad 347/2012
ARTIKEL I Het RVV 1990 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 21, onderdeel a, van het RVV 1990 wordt «120 km per uur» vervangen door: 130 km per uur.
Een en ander is ook braaf gemeld als voornemen om het RVV aan te passen blijkens volgende tekst:
De artikelen I, onderdeel A, en II uit het besluit van 2 juli 2012 tot wijziging van het RVV 1990 in verband met de verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen naar 130 km per uur en tot wijziging van het BABW in verband met enkele aanpassingen aan bepalingen inzake experimenten met een variabele maximumsnelheid treden in werking met ingang van 1 september 2012.
Daarmee wordt een rare situatie beëindigd die al sinds de invoering van 130 km/h op onze snelwegen bestond. Je mocht op snelwegen 120 km/h rijden tenzij je een bord A-1 passeerde waar '130' op stond; dan mocht je 130 km/h. Dat werd dan weer beëindigd door het passeren van het bord A-2 (einde maximumsnelheid) met het getal '130'. Daarna mocht je weer maximaal 120 km/h. Dit laatste was iets wat met name onze oosterburen weer niet begrepen, want in Duitsland mag je na het passeren van een dergelijk bord A-2 weer het maximale uit je voertuig proberen te persen als de verkeerssituatie dat toestaat.
Voor leken samenvattend: Per 1 september 2012 is op NL autosnelwegen 130 km/h toegestaan tenzij door verkeersborden A-1 anders is aangegeven. Een bord A-1 met 130 ga je dus (waarschijnlijk) niet meer tegenkomen, wel A-1's met 120, 100, 90 en 70.
Nu kijken wanneer de publieke media met dit nieuws komen. Wil je het in juridische taal nog eens allemaal nalezen?
Klik dan hier