Maximum snelheid parkeer plaats

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.812
582
Een parkeer plaats in de bebouwde kom, wat zou daar de max. snelheid zijn ?
Geld daar gewoon 50, of gelden daar andere regels ?
 
100km moet je kunnen halen heh ;)

Gezond verstand gebruiken lijkt me het verstandigst op een parkeerplaats.

Vanwaar deze vraag :?
 
Volgens mij gelden gewoon de regels van het RVV op een (vrij toegankelijke) parkeerplaats. Dus tenzij er een afwijkende snelheid is aangegeven, geldt daar in principe 80 (buiten bebouwde kom), 50 (binnen bebouwde kom) of 30 of 60 wanneer ie in een zone ligt.

Of het verstandig is om die snelheid ook te rijden is een tweede, natuurlijk. })
 
Op een parkeerplaats heb je auto's die in- en uitparkeren, mensen die tussen auto's doorlopen en oversteken, mensen die auto's inladen, enz. enz.

Als je met 50 km/u er tussendoor kachelt en je krijgt een aanrijding, dan heb je toch een probleem met de schuldvraag. Wat LCB dus ook al zegt: gezond verstand gebruiken en pas je snelheid aan naar de omstandigheden.
 
Op een parkeerplaats heb je auto's die in- en uitparkeren, mensen die tussen auto's doorlopen en oversteken, mensen die auto's inladen, enz. enz.

Als je met 50 km/u er tussendoor kachelt en je krijgt een aanrijding, dan heb je toch een probleem met de schuldvraag. Wat LCB dus ook al zegt: gezond verstand gebruiken en pas je snelheid aan naar de omstandigheden.
En om Orp aan te vullen, ik denk dat hij wat het wettelijk deel gelijk heeft.

Heb ff gegoogled, maar kan niets vinden specifiek over snelheid OP een parkeerplaats. Zal dus idd afhankelijk zijn van de plaats. (Zone of niet).
 
Maar nu de grote vraag:

Was Boefje het slachtoffer, of de schuldige :?

Of te wel: Wat is de aanleiding van deze vraag???
 
Hier hebben we wel eens een reportage over gehad bij wegmisbruikers (Leerzaam programma eigenlijk, waarom moest die kabouter ook al weer weg?)

Als mijn geheugen me niet bedriegt was het zo dat op alle tankstations 50 gereden moest worden. De wegmisbruiker uit de reportage dacht dat ie wel even met 120 door mocht...dat was dus niet juist.

Maar volgens mij wordt het nagenoeg altijd met borden aangegeven.
 
Ik moest van mijn rijinstructeur alijd stapvoets rijden. Maar volgens mij is het ook zoals de rest zegt 50 (binnen de bk)
 
ooohh dan heb ik met het oefenen van bijzondere verrichtingen wel heel vaak de wet overtreden 8-) 100km/u was eigenlijk geen uitzondering na het terug rijden van een snelle oefening }) :]
 
Hier hebben we wel eens een reportage over gehad bij wegmisbruikers (Leerzaam programma eigenlijk, waarom moest die kabouter ook al weer weg?)

Als mijn geheugen me niet bedriegt was het zo dat op alle tankstations 50 gereden moest worden. De wegmisbruiker uit de reportage dacht dat ie wel even met 120 door mocht...dat was dus niet juist.

Maar volgens mij wordt het nagenoeg altijd met borden aangegeven.
Dan wil ik jou daar niet tegen komen })
 
ik had rijles van de kerel die meest van de bijzondere verrichtingen bedacht had op een parkeerplaats.
ik kwam aanrijden bij de uitwijkoefening met 50+. en hij zei goed dat je t kan, maar t mag eigelijk niet, en alleen om de domme reden dat je er maar 50 mocht rijden aangezien we in de bebouwdekom waren. d
 
ahum... je snelheid moet je zo aanpassen dat je ook nog veilig kunt stoppen over de afstand die je kan overzien.

Bij parkeerplaatsen is het hoogstwaarschijnlijk dat er iemand in of uit parkeerd.

Aangezien elke parkeerplaats anders ingericht is, kan je natuurlijk niet zo zeggen wat de snelheid mag zijn.

Binnen de bebouwdekom is het idd max. 50 km/h.
Maar ik denk niet dat je daar bij meneer de agent, en als je nog bijdehandter bent, of rechter mee hoeft aan te komen.
 
Bij parkeerplaatsen is het hoogstwaarschijnlijk dat er iemand in of uit parkeerd.

Maar in of uit parkeren is een bijzondere verrichting, dus moet degene die daar mee bezig is al het overige verkeer voorrang geven toch? En of een ander dan met 5 of met 50 km/h voorbij komt zou niet uit mogen maken.

In gevallen waarbij je tijdens het uitparkeren niet goed kunt zien of er ander verkeer aankomt, heb je dus stapvoets te rijden.

[me]the frog is wel eens van zijn (trap)fiets afgereden door een oetlul die plankgas achteruit tussen twee busjes vandaan kwam zetten...[/me]
 
Maar in of uit parkeren is een bijzondere verrichting, dus moet degene die daar mee bezig is al het overige verkeer voorrang geven toch? En of een ander dan met 5 of met 50 km/h voorbij komt zou niet uit mogen maken.

In gevallen waarbij je tijdens het uitparkeren niet goed kunt zien of er ander verkeer aankomt, heb je dus stapvoets te rijden.

[me]the frog is wel eens van zijn (trap)fiets afgereden door een oetlul die plankgas achteruit tussen twee busjes vandaan kwam zetten...[/me]

Dat klopt maar de insteek van dit topic is hoe hard je zou mogen over een parkeerplaats.
We praten dus niet over iemand die een bijzondere verrichting doet of gaat doen.
 
En om Orp aan te vullen, ik denk dat hij wat het wettelijk deel gelijk heeft.

Heb ff gegoogled, maar kan niets vinden specifiek over snelheid OP een parkeerplaats. Zal dus idd afhankelijk zijn van de plaats. (Zone of niet).
Bij blik op de weg pakten ze een keer een vent die met z'n auto de file wilde omzeilen via een parkeerplaats langs de snelweg. Snelweg gaf 50 aan, hij reed er dik harder over de parkeerplaats. Agent: "Hier gelden dezelfde regels als op de snelweg zelf, dus je snelheid mag ook niet hoger liggen".

Of je wel voldoende hersencapaciteit hebt als je met bijv. 120 over een parkeerplaats knalt is een 2e punt....
 
Op een parkeerplaats geldt dezelfde beperking als de naastgelegen weg dacht ik

cool dus je mag 120 op de parkeerplaats langs de A28 of welke snelweg dan ook!!! :9~

jammeerrrrr joh... binnen de bebouwdekom ist gewoon 50, binnen een erf stapvoets,30km zone 30 en langs de snelweg hoort niet bij de snelweg zelf dus 80 zoals de rest buiten de bebouwde kom. tenzij anders aangegeven
 
Op zich interessant....
Ik zal wel weer gek zijn maar soms als ik over de snelweg rij en zo'n fijne parkeerdinges zie naast de weg, denk ik wel eens "zou ik zonder van het gas te gaan die parkeerplaats kunnen opdraaien en aan de andere kant er weer af? Ik bedoel de bochtjes op en af zijn vaak best scherp.... Nooit gedaan natuurlijk want het is een dom idee, maar op lange ritten dwalen je gedachten wel eens wat he :+

ps heeft niets met drukte op de weg te maken hoor, dit soort gedachten (er zijn er meer!) komen juist op saaie stukken lege weg op zetten.
 
Naar gelang het overzicht tussen de 15 en 30 km/h
50 is onverantwoord tenzij het terrein leeg is

Dan kun je nog harder
 
heb 70 gehaald tijdens een les *O*

maar doorgaans rij ik niet harder dan ca 20kpu (in m'n koekblik dan, motor nog geen "vrije" km's gereden)
 
Bij blik op de weg pakten ze een keer een vent die met z'n auto de file wilde omzeilen via een parkeerplaats langs de snelweg. Snelweg gaf 50 aan, hij reed er dik harder over de parkeerplaats. Agent: "Hier gelden dezelfde regels als op de snelweg zelf, dus je snelheid mag ook niet hoger liggen".

Of je wel voldoende hersencapaciteit hebt als je met bijv. 120 over een parkeerplaats knalt is een 2e punt....

Die agent had het mooi verkeerd dan. Bij het verlaten van de snelweg naar het tankstation, verlaat je de snelweg en kom je dus buiten de bebouwde kom op een snelheidsregime van 80km/h uit! De verboden aangegeven door matrixen op de snelweg verliezen bij het verlaten van de snelweg eveneens hun betekenis, omdat je op een ander wegvak terecht komt.!
 
Terug
Bovenaan Onderaan