Maximum Snelheidselector

idee is

  • voor verdere uitwerking vatbaar

    Stemmen: 7 14,9%
  • goed voor de prullenbak

    Stemmen: 40 85,1%

  • Totaal aantal stemmers
    47

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
In deze tijd van overmatige rondgezaaide snelheidsaanduidingen en bijhorende snelheidscontroles, lijkt het mij interessant om ipv een versnellingspook, een soort van snelheids-selectiehendel te installeren in voertuigen/motoren.

Op dit moment ben ik meer naar mijn snelheidsmeter aan het kijken, dan dat ik de verkeerssituatie aan het opnemen ben. Als ik automatisch "begrensd" zou worden op de goede snelheid, zou het mij helpen om mij aan de maximum snelheid te houden.

De snelheidselector zou de maximum snelheid aanduiden die men in die stand automatisch maximum kan aanhouden.
In stand 30 wordt de snelheid automatisch begrensd op 30 km/uur, idem met 50, 70, 100 en 120 km/uur (te programmeren/in te stellen volgens het land waar het voertuig gebruikt wordt)
Uiteraard blijft het mogelijk om sneller te rijden in een bepaalde stand, maar dan moet men een soort van "kick"down uitvoeren, de gaskabel kan bijvoorbeeld door een electromotor "tegengehouden" worden als de maximum snelheid in die bepaalde stand bereikt is, maar de gashendel/gaspedaal kan wel verder gedraaid/ dieper ingeduwd worden als men "moeite" doet (in geval van nood)

edit: versie 2
De schakelpook/schakelhendel (automaat of niet) wordt vervangen/geassisteerd door de (inschakelbare) snelheidsselector.
1ste versnelling = automatisch begrensd op 30 km/u (vul hier het laagste snelheidsbord in)
2de versnelling = automatisch begrensd op 50 km/u (of de één na laagste snelheid)
...
In iedere schakelstand blijft het mogelijk om harder te rijden, maar telkens wordt de gebruiker gewaarschuwd dmv een voelbaar/hoorbaar signaal.

Dus ipv van versnelling te veranderen, schakel je naar de hogere of lagere maximum-snelheids-begrenzing.
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal hetzelfde hoor, maar zoiets heb je ook op bv Mercedes vrachtwagens.
Kan je een knopje indrukken op een willekeurige snelheid, en dan is'ie als't ware daarop begrensd. Je kan evengoed wel harder rijden, door idd je gas harder (kick down achtig) in te drukken. Of natuurlijk de functie op te heffen. Mecedes is danwel zo'n beetje het laatste merk waar ik in wil rijden, maar DIE uitvinding van die "limiter" is gewoonweg super te noemen.

Werkt ook beter/veiliger dan een cruise control, omdat je igv snelheids verlaging gewoon je gas los hoeft te laten. En vervolgens weer vol aan't gas zou kunnen, omdat'ie evengoed nog "begrensd" is op de eerder ingestelde snelheid. Terwijl je met een cruise control dan alweer aan knopjes moet gaan friemelen enzo (valt ook wel mee hoor, maar toch).
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal hetzelfde hoor, maar zoiets heb je ook op bv Mercedes vrachtwagens.
Kan je een knopje indrukken op een willekeurige snelheid, en dan is'ie als't ware daarop begrenst. Je kan evengoed wel harder rijden, door idd je gas harder (kick down achtig) in te drukken. Of natuurlijk de functie op te heffen. Mecedes is danwel zo'n beetje het laatste merk waar ik in wil rijden, maar DIE uitvinding van die "limiter" is gewoonweg super te noemen.
Dat is dus gewoon Cruise Control ;)

Dat bestaat gewoon al jaren een jaaaaaaaaren.
Ik rijd in de auto vrijwel altijd op de CC zodra ik buiten de BBK terecht kom.
Voor de mensen die niet weten wat Cruise Control is... klikkerdeklik
 
Laatst bewerkt:
Mwa, ik krijg associaties met beemers en goldwings. Weet niet of ik dat nu zelf willen.
Idee kan wel euri's schelen.
 
Mwa, ik krijg associaties met beemers en goldwings. Weet niet of ik dat nu zelf willen.
Idee kan wel euri's schelen.
Ik rij inderdaad ook graag te snel, en dan neem ik BEWUST het risico. Mij gaat het er over om niet "per toeval" aan 50km/u geflitst te worden in een 30km zone, want dan voel ik me letterlijk genaaid.

edit:
En met de meeste voertuigen vandaag de dag, is 10 km snelheidsverschil niet merkbaar.
 
Laatst bewerkt:
In de Viano van Mercedes (deze heb ik getest) kun je inderdaad een snelheidsbegrenzing instellen. Maar je moet hem INSTELLEN, keer per keer. Met de selector schakel je naar de vorige maximum snelheid of naar de volgende maximum snelheid.
Met de CC die ik heb in het koekblik is het heel simpel. Stond de CC vóórdat ik de rotonde op ging op 87km/u en was ik daar tevreden mee? Dan ga ik zelf naar 80 km/u, voor mijn part 160km/u en druk het knoppie naar boven in en laat het gas los. De CC pakt alles over zodra de auto teruggezakt is naar die 87km/u. Trap ik de koppeling of de rem in? CC uit!

[me]EDIT: Overigens, zoals jij met die "selector" wil overschakelen naar de volgende max snelheid is precies hetzelfde idee als met de CC. Je zegt dat je het in de Viano van Mercedes heb getest, kreeg je het volledig digitaal te zien in de binnenring van je snelheidsmeter? (Wij hadden hier thuis de nieuwe E320, wat een kutauto)
Daar kan je zien dat je de snelheid ook per 10 km/u kan verstellen. Dus was is nou precies het voordeel van die selector t.o.v. CC?[/me]
 
Laatst bewerkt:
Met de CC die ik heb in het koekblik is het heel simpel. Stond de CC vóórdat ik de rotonde op ging op 87km/u en was ik daar tevreden mee? Dan ga ik zelf naar 80 km/u, voor mijn part 160km/u en druk het knoppie naar boven in en laat het gas los. De CC pakt alles over zodra de auto teruggezakt is naar die 87km/u. Trap ik de koppeling of de rem in? CC uit!
Dat systeem ken ik inderdaad, heb ik op mijn huidige wagen ook.
Maar opnieuw, per zone moet het ingesteld worden. (en ik vraag mij af of het ook begrenzend werkt op 30km/u)

(in de Viano moest ik kickdown doen om boven de maximum ingestelde snelheid te geraken)
 
Laatst bewerkt:
Dat systeem ken ik inderdaad, heb ik op mijn huidige wagen ook.
Maar opnieuw, per zone moet het ingesteld worden. (en ik vraag mij af of het ook begrenzend werkt op 30km/u)

(in de Viano moest ik kickdown doen om boven de maximum ingestelde snelheid te geraken)
In de Golf V GTI werkt de CC vanaf ongeveer 20/22 km/u. Dus ik gebruik hem ook in 30 km zones. JUIST daar omdat je daar snel te hard rijdt. En wat bedoel je met Kick Down, volledig naar beneden of gewoon rustig gas bij geven zoals ik dat moet doen?
CC zorgt er namelijk voor dat je niet ONDER een ingestelde snelheid komt, als ik 100 km/u rijd op de CC maar ik wil ffie's 150 km/u rijden trap ik gewoon het gas in. En zolang ik niet de koppeling of rem gebruik blijft de CC actief en houd de snelheid op 100 km/u weer vast zodra ik het gas los laat...
 
Laatst bewerkt:
In Tilburg is jaren geleden een proef gedaan met een automatisch http://www.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/slimmeauto.asp (systeem) dat de snelheid van een voertuig van buitenaf regelt; nog een stap verder dan jij voorstelt... De ervaringen waren blijkbaar tweeledig.

Voor mij is het het schrikbeeld van de toekomst, net als al die doorgetrokken strepen; het einde aan de eigen inbreng... Gewoon een dure taxirit met je eigen voertuig dus.
Hooguit kunnen dan die ellendige drempels weer weg... Laat ze dan maar liggen.
 
In de Golf V GTI werkt de CC vanaf ongeveer 20/22 km/u. Dus ik gebruik hem ook in 30 km zones. JUIST daar omdat je daar snel te hard rijdt. En wat bedoel je met Kick Down, volledig naar beneden of gewoon rustig gas bij geven zoals ik dat moet doen?
Kick down is bij een automaat, er zit een "knop" op de vloer onder het gaspedaal, als je die met het gaspedaal induwt schakelt de automaat 1 - 2 - 3 versnellingen naar beneden om een maximum acceleratie te doen.
 
In Tilburg is jaren geleden een proef gedaan met een automatisch http://www.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/slimmeauto.asp (systeem) dat de snelheid van een voertuig van buitenaf regelt; nog een stap verder dan jij voorstelt... De ervaringen waren blijkbaar tweeledig.

Voor mij is het het schrikbeeld van de toekomst, net als al die doorgetrokken strepen; het einde aan de eigen inbreng... Gewoon een dure taxirit met je eigen voertuig dus.
Hooguit kunnen dan die ellendige drempels weer weg... Laat ze dan maar liggen.
Allemaal oudjes en duffe personen zeker, anders werk je niet VRIJWILLIG aan zoiets mee en ruil je niet VRIJWILLIG je auto daarop in...
 
In Tilburg is jaren geleden een proef gedaan met een automatisch http://www.gva.be/dossiers/-v/verkeersveiligheid/slimmeauto.asp (systeem) dat de snelheid van een voertuig van buitenaf regelt; nog een stap verder dan jij voorstelt... De ervaringen waren blijkbaar tweeledig.

Voor mij is het het schrikbeeld van de toekomst, net als al die doorgetrokken strepen; het einde aan de eigen inbreng... Gewoon een dure taxirit met je eigen voertuig dus.
Hooguit kunnen dan die ellendige drempels weer weg... Laat ze dan maar liggen.
In BE ook, daarom mijn voorstel, daar heb je nog altijd EIGEN controle over je voertuig.
 
Kick down is bij een automaat, er zit een "knop" op de vloer onder het gaspedaal, als je die met het gaspedaal induwt schakelt de automaat 1 - 2 - 3 versnellingen naar beneden om een maximum acceleratie te doen.
De Mercedes die wij hadden was ook Automaat, tip-tronic. Als ik sneller wilde was het gewoon beetje gas bij geven, niets geen kick down nodig ;)
Naar mijn mening is kick down alleen voor de sportievere momenten...
 
Laatst bewerkt:
...
[me]EDIT: Overigens, zoals jij met die "selector" wil overschakelen naar de volgende max snelheid is precies hetzelfde idee als met de CC. Je zegt dat je het in de Viano van Mercedes heb getest, kreeg je het volledig digitaal te zien in de binnenring van je snelheidsmeter? (Wij hadden hier thuis de nieuwe E320, wat een kutauto)
Daar kan je zien dat je de snelheid ook per 10 km/u kan verstellen. Dus was is nou precies het voordeel van die selector t.o.v. CC?[/me]

van 70 naar 50 naar 30 naar 50 naar 70 (typisch dorpje binnenrijden) zou met mijn systeem slechts 4 bewegingen zijn (dus niet eerst je snelheid aanpassen naar 50 en dan duwen op de cc/begrenzer, want dan kijk je weer meer naar je snelheidsmeter dan naar de weg)
Dus van zodra je een bord ziet, schakel je op of af (naargelang je sneller of trager mag rijden)
 
Op zich leuk idee, of er veel mensen geintresseerd zijn is de vraag je zou kunnen bekijken of het intressant is voor b.v. bedrijfwagens of leaseauto's, ivm met b.v. het brandstofverbruik wat dan ook af zal nemen en de boetes niet te vergeten.

laat maar weten als je een bedrijf hebt gevonden wat hier iets mee wil doen dan is dit voor mijn studie een mooi project ;) .

(edit)

de snelheid die je moet aanhouden zou eventueel ook automatisch via gps geregeld kunnen worden, wel even bekijken of dit ook lukt met wegwerkzaamheden e.d. scheelt je weer gerommel aan het aparaat wat je hiervoor nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij inderdaad ook graag te snel, en dan neem ik BEWUST het risico. Mij gaat het er over om niet "per toeval" aan 50km/u geflitst te worden in een 30km zone, want dan voel ik me letterlijk genaaid.

edit:
En met de meeste voertuigen vandaag de dag, is 10 km snelheidsverschil niet merkbaar.

:?

gewoon 30km-zones afschaffen
 
De Mercedes die wij hadden was ook Automaat, tip-tronic. Als ik sneller wilde was het gewoon beetje gas bij geven, niets geen kick down nodig ;)
Juist, om te versnellen, maar dan ook automatisch begrensd?
Naar mijn mening is kick down alleen voor de sportievere momenten...
Juist (en met de 7G tronic, is kick down zelfs helemaal niet nodig, een "versnelling" bij het induwen van het gaspedaal zorgt reeds voor een omlaagschakelen van de automaat)

Maar ik zou dit met motoren dus ook willen doen.
(met een R1 bijvoorbeeld trek je in 1ste van 0 naar 100 - 120) dus daar kan een "begrenzer" wel helpen denk ik zo.

(ja je koopt inderdaad een R1 om hem dan te gaan begrenzen....)
 
Op zich leuk idee, of er veel mensen geintresseerd zijn is de vraag je zou kunnen bekijken of het intressant is voor b.v. bedrijfwagens of leaseauto's, ivm met b.v. het brandstofverbruik wat dan ook af zal nemen en de boetes niet te vergeten.

laat maar weten als je een bedrijf hebt gevonden wat hier iets mee wil doen dan is dit voor mijn studie een mooi project ;) .

(edit)

de snelheid die je moet aanhouden zou eventueel ook automatisch via gps geregeld kunnen worden, wel even bekijken of dit ook lukt met wegwerkzaamheden e.d. scheelt je weer gerommel aan het aparaat wat je hiervoor nodig hebt.
Dat zou je desnoods met GSM kunnen doen tezamen met LBS (location based services). De gsm masten in de nabijheid van de wegenwerken sturen een signaal naar de gsm, die zou dan op zich weer kunnen gekoppeld zijn aan de cruise-control / snelheidsbegrenzer.
 
van 70 naar 50 naar 30 naar 50 naar 70 (typisch dorpje binnenrijden) zou met mijn systeem slechts 4 bewegingen zijn (dus niet eerst je snelheid aanpassen naar 50 en dan duwen op de cc/begrenzer, want dan kijk je weer meer naar je snelheidsmeter dan naar de weg)
Dus van zodra je een bord ziet, schakel je op of af (naargelang je sneller of trager mag rijden)
Dus zal de auto / motor automatisch moeten gaan remmen en terugschakelen?
Beetje lullig bij een motor om 30 in z'n 6 te gaan rijden en bij koekblikken met handgeschakelde bak (wat overigens het fijnst is).
Dus zal je alsnog moeten remmen / schakelen. Terwijl je daarmee bezig ben peek je even naar je snelheidsmeter, zie je dat je 55 rijdt en druk je je CC daarop vast.

Jah ik blijf over die CC doorlullen.
Ten 1e omdat het een wereldsysteem is en ten 2e omdat ik graag duidelijke voordelen van jouw systeem wil zien t.o.v. de CC...
Het is écht niet zo dat ik jouw systeem de grond in wil trappen. Maar ik zie de "verbeterde" waarde t.o.v. CC niet...
 
Laatst bewerkt:
Dat zou je desnoods met GSM kunnen doen tezamen met LBS (location based services). De gsm masten in de nabijheid van de wegenwerken sturen een signaal naar de gsm, die zou dan op zich weer kunnen gekoppeld zijn aan de cruise-control / snelheidsbegrenzer.
Dan zou je dus compleet je GSM aan je selector moeten gaan koppelen, lijkt me niet echt fijn en handig op de motor... En ik heb liever niet dat mijn snelheid bepaald wordt door m'n GSM :X
 
Dus zal de auto / motor automatisch moeten gaan remmen en terugschakelen?
Beetje lullig bij een motor om 30 in z'n 6 te gaan rijden en bij koekblikken met handgeschakelde bak (wat overigens het fijnst is).
De selector zou terzelfdertijd de goede versnelling kiezen. Ik schakel met de motor altijd 1 of 2 versnellingen naar beneden om genoeg kracht te hebben. De overbrengingsverhoudingen zouden zo moeten gekozen worden dat aan 30 km /uur de motor op maximum koppel draait (of toch in de maximum koppel zone zitten)
Dus zal je alsnog moeten remmen / schakelen. Terwijl je daarmee bezig ben peek je even naar je snelheidsmeter, zie je dat je 55 rijdt en druk je je CC daarop vast.
De auto zal pas terugschakelen als je de selector naar een lagere stand brengt (vb van 70 naar 50) en dan neemt het voertuig inderdaad gas terug (zoals bij de cc als je even een wagen voorbijgestoken bent en het gaspedaal lost)
Jah ik blijf over die CC doorlullen.
Ten 1e omdat het een wereldsysteem is
:^

en ten 2e omdat ik graag duidelijke voordelen van jouw systeem wil zien t.o.v. de CC...
Het is écht niet zo dat ik jouw systeem de grond in wil trappen. Maar ik zie de "verbeterde" waarde t.o.v. CC niet...
Enkel de "vaste" standen (30 - 50 - 70 - 100 - 120) ,het feit dat je niet meer hoeft te kijken naar de snelheid en dat je begrensd bent. (met cc kun je nog altijd op het gaspedaal duwen en een beetje rapper rijden, bij gaspedaal lossen kom je terug op de ingestelde snelheid)

(en inderdaad, misschien dat het verbruik ook automatisch zal dalen, omdat je altijd in de goede "koppelzone" zult rijden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan