Maximum Snelheidselector

idee is

  • voor verdere uitwerking vatbaar

    Stemmen: 7 14,9%
  • goed voor de prullenbak

    Stemmen: 40 85,1%

  • Totaal aantal stemmers
    47
Dan zou je dus compleet je GSM aan je selector moeten gaan koppelen, lijkt me niet echt fijn en handig op de motor... En ik heb liever niet dat mijn snelheid bepaald wordt door m'n GSM :X

Het GSM signaal komt enkel in werking bij wegwerkzaamheden.
De snelheid wordt niet van 200 naar 80 gebracht in 1 seconde (zou wel leuk zijn...) maar de electromotor zou misschien wel een "abs" signaal (vergelijkbaar met) kunnen geven in de gashendel, zodat je "voelt" dat je een te grote snelheidsovertreding aan het doen bent.
Er zijn zelfs topics over geweest. Je rijdt rustig 150 op de autosnelweg (je neemt bewust een berekend risico), maar je mist dat bord van 100 km/uur... 50 te snel is rijbewijs kwijt...
 
Dat wordt dan dus een vrij prijzig en extra gewicht meebrengend systeem.
Sorry maar je heb mij niet overtuigd, het idee is goed, absoluut maar ik denk eerlijk gezegd dat dit idee 0.0% kans van slagen heeft op de markt.
No offence by the way. Ik was nu gewoon ff een klant waaraan je maar héél erg moeilijk iets verkoopt O-)



:+
 
Dat wordt dan dus een vrij prijzig en extra gewicht meebrengend systeem.
Sorry maar je heb mij niet overtuigd, het idee is goed, absoluut maar ik denk eerlijk gezegd dat dit idee 0.0% kans van slagen heeft op de markt.
No offence by the way. Ik was nu gewoon ff een klant waaraan je maar héél erg moeilijk iets verkoopt O-)



:+
:)

(advocaat van de duivel dus..., maar een goede challenge brengt wel de zwakheden van het systeem naar boven)
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus gewoon Cruise Control ;)

Dat bestaat gewoon al jaren een jaaaaaaaaren.
Ik rijd in de auto vrijwel altijd op de CC zodra ik buiten de BBK terecht kom.
Voor de mensen die niet weten wat Cruise Control is... klikkerdeklik

Is niet helemaal waar. Met Cruise control stel je de gewenste snelheid in, en de CC zorgt dat je deze snelheid blijft rijden. Wat je in dit geval wilt is meer een begrenzer. Je stelt een bepaalde maximum snelheid in, en de begrenzer regelt dat je niet harder kunt rijden. Je moet nog wel zelf gas blijven geven en zo. Voordeel van dit systeem tov cruise control: Je kunt je snelheid gewoon onder het ingestelde max laten zakken door je voet van het gas te halen (in geval van motor: je hand van het gas te halen 8-) ).

In mijn koekblik-van-de-zaak (Megane Grand Tour) zitten beide systemen. Door middel van een knop is eenvoudig te schakelen van cruise control (snelheidsregelaar) naar snelheidsbegrenzer. Op lange rustige stukken snelweg gebruik ik veel de cruise control. De begrenzer is vooral ideaal voor bijv. trajectcontroles.

Er is trouwens in de Megane nog wel een weg om de begrenzer heen, door middel van de eerder genoemde 'kick-down'. Als je het gas helemaal intrapt tot voorbij een bepaald, goed voelbaar, punt wordt de begrenzing tijdelijk opgeheven tot je het gas loslaat en de snelheid weer onder de ingestelde waarde zakt.
 
Je kan dit idd doen via de gsm, echter dien je dan wel altijd je gsm bij je te hebben en een gsm met iets van gps te hebben en de mogelijkheid om de info door te zenden naar de motor.

Eenvoudiger is het als je een soort systeem in de motor zelf hebt dat een eigen gps ontvanger heeft. Of dit veel extra gewichttoename betekend en of het onverkoopbaar is, blijft voor nu een discussie. Hiervoor zal er eerst een ontwerp moeten of beter nog een prototype. Maar kan naar mijn idee best een gat in de markt zijn.

Je kan natuurlijk ook overwegen een visuele waarschuwing te weergeven ipv direct de snelheid aan te passen dit kan namelijk gevaarlijke situaties opleveren.
 
Je hoort en voelt toch aan de toeren van je motor hoe hard je rijd? Daarbij worden we hier al betutteld tot en met. Voor zo'n systeem voel ik dus helemaal niets.

Tja en daar rij je dan begrenst.. er gebeurt wat en de beste keus is een prop gas om een ongeval te vermijden.. jammer begrenst, daar ga je dan.

Gewoon tijdens het spiegelen even langs je tellers gaan om te zien of je niet teveel van de snelheid afwijkt. Spiegelen doe je toch regelmatig.... mag ik hopen.
 
Enkel de "vaste" standen (30 - 50 - 70 - 100 - 120)

Je mist dan nog de snelheden 60 en 80 en voor sommige wegwerkzaamheden 90, dus je krijgt een kerstboom aan knopjes.

30 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 - 100 - 120

dan kan je bijna net zo goed een CC nemen die met een '+' en '-' knop in stappen van 10km/u in te stellen is.
 
Je mist dan nog de snelheden 60 en 80 en voor sommige wegwerkzaamheden 90, dus je krijgt een kerstboom aan knopjes.

30 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 - 100 - 120

dan kan je bijna net zo goed een CC nemen die met een '+' en '-' knop in stappen van 10km/u in te stellen is.

30 - 50 - 70 - 100 - 120
30 - 50 - 90 - 120 - 140 - 200 :P

Een dergelijk systeem zou ik dan wel willen zien in combinatie met geijkte tellers, zodat 50 voor iedereen ook 50 is

Ik vooel wel wat voor een systeem dat de max /min snelheid bepaalt dus geen lijken meer met 60 op de 80 wegen, gewoon dwingen om harder te gaan O-)
 
Je mist dan nog de snelheden 60 en 80 en voor sommige wegwerkzaamheden 90, dus je krijgt een kerstboom aan knopjes.

30 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 - 100 - 120

dan kan je bijna net zo goed een CC nemen die met een '+' en '-' knop in stappen van 10km/u in te stellen is.

:^

En je mist voor in Duitsland bijvoorbeeld ook weer de 130. Zo zullen er nog wel meer landen zijn die afwijkende snelheidslimieten hebben, wat dacht je bijvoorbeeld van Engeland? Mij lijkt een cruise-control (of gewoon een vaste rechter hand :P ) toch de beter optie eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Daarvoor hebben ze "Cruise Control" uitgevonden :z


:^

En het systeem dat Renault in z'n autootjes heeft zitten,
zit ook een begrenzer op.
Die dus al precies doet wat jij aangeeft:
Met een druk op de knop de max snelheid vastzetten,
heb je wat meer nodig, dan kun je m doortrappen.

Edit:
Voor auto's prima, en cruisecontrol op de motor is ook wel leuk.
Maar op de motor hoeft het voor mij geen begrenzer te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het in principe wel een idee is om bekeuringen te voorkomen. Maar ik mis wel een standje "onbegrenst" om eens een keer lekker te "spelen"

En in geval van nood kun je de gashendel helemaal opendraaien, voor een soort van "kick-down" alleen moet er dan ook weer een systeem ingebouwd worden bij sommige motoren dat niet ineens het volle vermogen op het achterwiel terecht komt. Beetje lastig als je netjes 120 rijdt en je geeft een dot gas dat je achterwiel wegbreekt.
 
Heb ik al in me auto zitten, via de cruise control ;)
Best handig hoor..

Ohja en als ik het gas door het "eindpunt" trap, gaat hij van de begrenzing af tot ik weer onder de max snelheid zit. Net voor het volgas punt zit een stop die het pedaal licht tegenhoudt.
 
Laatst bewerkt:
Is niet helemaal waar. Met Cruise control stel je de gewenste snelheid in, en de CC zorgt dat je deze snelheid blijft rijden. Wat je in dit geval wilt is meer een begrenzer. Je stelt een bepaalde maximum snelheid in, en de begrenzer regelt dat je niet harder kunt rijden. Je moet nog wel zelf gas blijven geven en zo. Voordeel van dit systeem tov cruise control: Je kunt je snelheid gewoon onder het ingestelde max laten zakken door je voet van het gas te halen (in geval van motor: je hand van het gas te halen 8-) ).
:^

In mijn koekblik-van-de-zaak (Megane Grand Tour) zitten beide systemen. Door middel van een knop is eenvoudig te schakelen van cruise control (snelheidsregelaar) naar snelheidsbegrenzer. Op lange rustige stukken snelweg gebruik ik veel de cruise control. De begrenzer is vooral ideaal voor bijv. trajectcontroles.
:^
(rijden op cruise control is wel frustrerend als er wéér eens iemand op 5cm van je voorwiel/-bumper naar jouw baanvak verandert :( :(
Er is trouwens in de Megane nog wel een weg om de begrenzer heen, door middel van de eerder genoemde 'kick-down'. Als je het gas helemaal intrapt tot voorbij een bepaald, goed voelbaar, punt wordt de begrenzing tijdelijk opgeheven tot je het gas loslaat en de snelheid weer onder de ingestelde waarde zakt.
:^
Zelfde systeem als bij de Viano. Is wel een goed systeem, het noodgeval blijft altijd mogelijk.
 
Je mist dan nog de snelheden 60 en 80 en voor sommige wegwerkzaamheden 90, dus je krijgt een kerstboom aan knopjes.

30 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 - 100 - 120

dan kan je bijna net zo goed een CC nemen die met een '+' en '-' knop in stappen van 10km/u in te stellen is.
...In stand 30 wordt de snelheid automatisch begrensd op 30 km/uur, idem met 50, 70, 100 en 120 km/uur (te programmeren/in te stellen volgens het land waar het voertuig gebruikt wordt)
...
 
Je hoort en voelt toch aan de toeren van je motor hoe hard je rijd? Daarbij worden we hier al betutteld tot en met. Voor zo'n systeem voel ik dus helemaal niets.

Tja en daar rij je dan begrenst.. er gebeurt wat en de beste keus is een prop gas om een ongeval te vermijden.. jammer begrenst, daar ga je dan.
zrex1200 schreef op 09 mei 2007 @ 21:46:
...Uiteraard blijft het mogelijk om sneller te rijden in een bepaalde stand, maar dan moet men een soort van "kick"down uitvoeren, de gaskabel kan bijvoorbeeld door een electromotor "tegengehouden" worden als de maximum snelheid in die bepaalde stand bereikt is, maar de gashendel/gaspedaal kan wel verder gedraaid/ dieper ingeduwd worden als men "moeite" doet (in geval van nood)

Gewoon tijdens het spiegelen even langs je tellers gaan om te zien of je niet teveel van de snelheid afwijkt. Spiegelen doe je toch regelmatig.... mag ik hopen.
 
Laatst bewerkt:
Zoiets is toch wel via navigatie te regelen? Van de meeste wegen is bekend hoe snel er gereden mag worden.
Dan heb je ook geen problemen met vele instellingen of knoppen.
Bij wegwerkzaamheden is zoiets lastig en het zal ook uitgeschakeld moeten kunnen worden.
De eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de bestuurder.
 
Zoiets is toch wel via navigatie te regelen? Van de meeste wegen is bekend hoe snel er gereden mag worden.
Dan heb je ook geen problemen met vele instellingen of knoppen.
Bij wegwerkzaamheden is zoiets lastig en het zal ook uitgeschakeld moeten kunnen worden.
De eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de bestuurder.
Inderdaad, maar begrenst de navigatie je snelheid?
 
In principe voldoet CC aan alle eisen. Dat wij tóch harder gaan rijden met de CC ingesteld op de max snelheid die op dat punt geldt hebben wij aan onszelf te danken.
Eigenlijk zeggen sommigen nu gewoon dat zij zichzelf niet kunnen bedwingen zich aan de maximum snelheid te houden....
Dus zou je bij die begrenzer ok géén kickdown moeten installeren, want dan gaat men alsnog te hard rijden.
 
Laatst bewerkt:
In principe voldoet CC aan alle eisen. Dat wij tóch harder gaan rijden met de CC ingesteld op de max snelheid die op dat punt geldt hebben wij aan onszelf te danken.
Eigenlijk zeggen sommigen nu gewoon dat zij zichzelf niet kunnen bedwingen zich aan de maximum snelheid te houden....
Dat is ook zo, soms rij je mee met de stroom, maar rijdt die stroom auto's sneller dan de maximum toegelaten snelheid. Een begrenzer zou MIJ zeker helpen.
Dus zou je bij die begrenzer ok géén kickdown moeten installeren, want dan gaat men alsnog te hard rijden.
Niet akkoord, omdat in geval van nood geen uitweg meer mogelijk is...
 
Laatst bewerkt:
Sommige dingen horen nu eenmaal niet op een motor.
Als je last hebt van snelheidsbeperkingen, moet je op andere wegen gaan rijden.
Ik heb nergens last van, maar waar ik rijd is geheim! O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan