MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Hoihoi, heeft er iemand ervaring met de hit clutch koppeling van dr pulley, welke veertjes steek je best voor de beste hernemingen zoals inhalen en versnellen vanaf 60km/h, momenteel vertrekt iets als een speer maar de hernemingen zijn maar zus en zo, bedankt alvast.
 
Ik ken er niks van ... sorry maar in het verleden waren Robert, Eddy, Mario een tijdje aan het uittesten.... als je tijd hebt om te scrollen zul je het wel vinden...
 
Ik ga me ook nog eens laten horen, is er nooit eens een toertocht voor sym rijders, tzou wel eens tof zijn. Ik rij elke dag met mijn sym 600,naar men werk, tis ook maar 6km naar Oostende, enkel,,,. bij glad weer rij ik niet,.sym gekocht vorig jaar in juni, nu 8700km,dat het maar vlug mooi weer word.
 

Bijlagen

  • IMG_20190102_111903.jpg
    IMG_20190102_111903.jpg
    137,2 KB · Weergaven: 16
Dank aan allen, heb nu dus die olie zelf vervangen door vol syntheet 5W40. Ik weet niet of het enkel tussen mijn oren zit, maar naar mijn idee minder trillingen bij rijden. En start makkelijker (slaat sneller aan) en op rolantie draait veel stiller, minder lawaai. Dat viel mijn vader ook op en die wist het niet eens dat ik andere olie had. Heb ook makkelijk die metaalfilter kunnen doen. Geen vuil te zien, enkel olie. Heb er totaal zo een 2.5L olie moeten inkappen tot glaasje net aan bovenste streepje zit. Nu inderdaad wachten op beter weer... Zucht!

Of straks mogen we niet meer met onze SYM rijden misschien met hun klimaatbetogingen...
 
Olie is dunner dan standaard olie. Dus minder wrijving en startmotor ondervindt minder weerstand. Motor draait soepeler omdat olie minder weerstand geeft.
Nadeel: als motor warmer wordt wordt olie nog dunner. In de zomer bij hoge belasting? Hopelijk is er dan nog genoeg smering en gaat de levensduur van de motor niet nadelig beïnvloed worden.
En nu allemaal gaan betogen ........
 
De olie is bijna hetzelfde als voorgeschreven in handleiding SYM. 10W40. Die van mij is dus bij hoge temperatuur dezelfde dikte als normale, maar blijft in koude toestand heel licht vloeibaar. De motor wordt dus onmiddellijk goed gesmeerd dan dikkere stugge koude olie, die nog op temp moet komen.
Dus nu 5W40 kan zeker geen kwaad, kan beter tegen koude dan gewone olie en smeert de motor beter na de start.
En ook vol syntheet voor motoren die hoog moeten presteren. Komt geen andere olie meer in vanaf nu.

Kunnen we geen betoging houden met onze SYM motoren?? :?
 
Laatst bewerkt:
Dit staat in de handleiding van onze sym

Owner's Manual LX60A2-6 SERIES

Dus de 5W40 kan zekers geen kwaad

Add oil to upper limit if oil is under the lower limit. (Check cylinder, crankcase ... etc for leakage.) OIL CHANGE: • Change engine oil after the first 1,000km, and change the engine oil every 6,000km thereafter. Clean oil filter after the first 1,000km, and clean oil filter every 20,000km. • In order to maintain the engine's maximum performance, check whether the engine oil is enough every 1,000km. Add oil to upper limit if the engine oil has been found to be inadequate. • Engine Oil : Use API SL, SAE 5w-40 grade or better engine oil. Otherwise, damage will not be covered by warranty. * Recommended Oil: SYM Genuine EXTRA 4X OIL

ik gebruik deze al nieuw af maw nu al 30.000 km zelfs tijdens men verloven in Spanje geen prob mee gehad , en daar werd het geheel warm 40 a 45 omgevingstemp plus daarbij de extra motorwarmte
 
Dit staat in de Nederlandse handleiding:
Olie verwisselen:
Vervang de olie na de eerste 1,000 kilometer, hierna moet u de olie elke 5,000 kilometer
vervangen. Reinig de oliefilter na de eerste 1,000 kilometer en hierna elke 20,000 kilometer. Om het volle vermogen van de motor te behouden, controleer het niveau van de olie elke 1,000
kilometer. Vul olie bij tot de bovenste limiet indien het niveau tot onder de onderste limiet is
gezakt.
Motorolie: gebruik een olie met een graad van minstens API SJ, SAE 10W-40. Zoniet is schade
niet gedekt door de garantie.
Oliehoeveelheid: 2.0 liter ( 1.8 liter bij oliewissel)
Oliefilterwissel: 1.9 liter

Krispy, waar heb je die handleiding gevonden? Ik bedoel voor waar is hij bestemd?
Ik vermoed dat het klimaat een belangrijke factor is bij het voorschrijven van de motorolie. Hoe koud wordt het in de winter? Enz ......

Nu, ik zou me ook geen directe zorgen maken. Maar ik denk toch dat het blijven gebruiken van de verkeerde olie (voor de regio) nadelig kan zijn voor de levensduur van de motor.
 
"Zoals al vermeld doen autofabrikanten de laatste jaren enorm hun best om het brandstofverbruik terug te dringen, een trend die ook bij motorfabrikanten langzaam doorzet. Ook daarvoor is een verlaging van de viscositeit belangrijk, omdat een dunne olie beter glijdt. Het vermindert dus de wrijvingsverliezen. Zeker bij de koude start kan er veel winst worden gehaald met een dunnere olie. Tegenwoordig is een 10W-40 olie vrij standaard, maar veel fabrikanten gaan al richting 5W-40 of zelfs naar 0W-30 oliën, die zowel koud als warm dun zijn. Het nadeel daarvan is wel, dat de smeerfilmsterkte lager is. De motor moet dus wel speciaal zijn ontworpen om met deze dunne oliën te kunnen draaien. "
Bron ANWB


Ter info (Heb het even uitgezocht): Het eerste getal met de W slaat op de viscositeit bij koude motor (W van winter). Het tweede getal slaat op de viscositeit bij warme motor.
Hoe lager het eerste getal, hoe kouder het mag zijn bij koude motor. Bv max -15 ipv -10 graden celcius. Hoe lager het tweede getal, hoe lager de max temp. bij warme motor. Bv max 30° ipv 40°.
5W40 en 10W40 hebben dezelfde viscositeit bij warme motor maar een andere bij koude motor.
Volledig synthetische olie behoudt beter zijn eigenschappen bij lage en hoge viscositeit en gaat langer mee.

Advies van ANWB:
" Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.
Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’ getal zo laag als wordt toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen. "
 
Laatst bewerkt:
Het is de Engelstalige handleiding , want origineel zat er bij de mijne geen bij

Dit is tevens de laatste handleiding , want hier spreekt men reeds van intervallen om de 6000 km ipv 5000 km

Wat u uitleg betreft volledig mee eens , bij mij kan de 5w40 zeker geen kwaad daar ik de hele winter dagelijks doorrij ( enkel bij sneeuwval niet ), moest ik alleen maar een mooi weer rijder zijn zou ik ook 10w40 gebruiken , die is tevens een pak beterkoop

Gerome , als je wil mail ik hem eens door (stuur dan even u mailadress via privé conversatie )

Ik heb ook een werkplaats handleiding , daar staat dan weer 10 w 40 in
 
Bedankt! Goed om te weten; eigenaardigheidje: In mijn boekje staat duidelijk 10W40 of beter, bij mijn nonkel die een nieuwe SYM heeft 5W40...
Of beter? Bedoelen ze dan ook 5W40. Maar alle gekheid op een stokje, van 5W40 zal de motor zeker niet stuk gaan ook al omdat ik vol syntheet kies.

Het kost wat meer ja, maar nu ook weer niet zo heel erg duur. Ik haal de olie in de auchan in frankrijk, ze hebben werkelijk alle merken staan.
In belgie betaal je voor dezelfde olie bijna 20% meer!! Seynhave in st elooi winkel is ook niet duur voor olie (doe het zelf zaak), maar auchan is nog goedkoper.

Supra bazaar heeft ook Belgische olie van Marly, die is echt peperduur. 69 euro voor 5 liter vol syntheet 5W40. In auchan betaalde ik voor dezelfde olie van Shell Helix Ultra 5W40 33 euries, stond ook nog in promo met gratis fles van 1 liter erbij!

En onze scooter gebruikt weinig of geen olie, en je kan er lang mee rijden, dus die kosten vallen wel mee.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dat zo allemaal zie, ik denk dat je het beste eens naar de dealer gaat ermee. Dan wordt het weer in orde gemaakt zoals het hoort. En kan je weer lekker tuffen. Ikzelf ken er niet zo veel van.

Het is hier wel heel stil, iedereen aan het symmen veronderstel ik? :]
 
Als ik dat zo allemaal zie, ik denk dat je het beste eens naar de dealer gaat ermee. Dan wordt het weer in orde gemaakt zoals het hoort. En kan je weer lekker tuffen. Ikzelf ken er niet zo veel van.

Het is hier wel heel stil, iedereen aan het symmen veronderstel ik? :]
Ondertussen vernomen dat er wat vet in de bus moet zitten en ook aan de buitenkant van de bus een beetje, zolang het maar tussen de keerringen blijft, nu glijdt die bus veel beter en rijdt m'n scoot terug super. Het vet moet wel hittebestendig zijn zoals polyureavet of mallosi variovet, die laatste besteld bij easyparts.
 
:]Het is hier wel heel stil, iedereen aan het symmen veronderstel ik? :]

als je daarmee werken bedoeld ja , spijtig genoeg met dit weer
s'avonds na de job is het de moeite nog ni om op toeren te trekken , gelukkig rij ik dagelijks naar het werk ermee :]
 
Ja ik rij er ook meer naar het werk, als het goed weer is. In het weekend geven ze alweer regen uit.... Zucht!
Dan komt mijne SYM niet buiten, overigens net proper gepoetst anders kan je gelijk weer beginnen.

Het is 13Km rijden naar mijn werk, dus ongeveer 26Km per dag rij ik er mee.
Vanaf volgende zomer wordt dat een elektrische fiets, en de SYM enkel nog gebruikt voor plezier en op vakantie in de zomer.
 
Ja ik rij er ook meer naar het werk, als het goed weer is. In het weekend geven ze alweer regen uit.... Zucht!
Dan komt mijne SYM niet buiten, overigens net proper gepoetst anders kan je gelijk weer beginnen.

Het is 13Km rijden naar mijn werk, dus ongeveer 26Km per dag rij ik er mee.
Vanaf volgende zomer wordt dat een elektrische fiets, en de SYM enkel nog gebruikt voor plezier en op vakantie in de zomer.

Ik mag 20 kilometer enkele reis,dikwijls met de sanyang,maar in de lente en zomer ook met de :


👍
 
Van mij zal de fiets ook in de winter moeten werken zenne... Daarom zeker overal spatborden erop, heel belangrijk.
Met een Bosch motor die direct op de trappers werkt, dan zijn de beste fietsen.

Maar nu weer on-topic, ik ga nu nog effe toeren met de SYM naar Oostende. :]*D
 
Zo se , vandaag eerste echte officiële rit van het jaar gereden se , samen met de maxiscooters vrienden , was mooi ritje in driehoek diest, geel ,westerloo
Zalig weertje erbij en op tijd een natje , meer moet da nu zijn😎
 
Gisteren een leuk tochtje gedaan van 250 km ongeveer. Eerst een groot deel van een bloesemroute, dan afgezakt naar Bokrijk voor een lekkere maaltijd en een korte wandeling. Dan weer verder naar Averbode voor een lekker ijsje en langs mooie landelijke wegjes weer terug naar huis (Sint-truiden). Heerlijk genoten van de natuur en een goede oefening om eind mei een weekendje Nederland te doen! Zowel ik als mijn lieve schat kijken er al naar uit!
 
Eergisteren naar Zeeland geweest en gisteren naar de streken van bokrijk - genk - as - zutendaal - diepenbeek hasselt enzo terug richting tienen - leuven!
héél mooie rit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan