MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Ik rij hier dagelijks door weer en wind , maxsymmeke wordt 1 maal per week goed gekuist is 5 jaar oud en geen roest niet aan pot of bok (enkel de beginbuis die rechtstreeks aan de motor hangt is verkleurd , maar dit is door de hitte )

Bij mij idem: het is mijn "slecht-weer-motorfiets" en ik rij alleen NIET wanneer er zout gestrooid is in de winter. Ik spuit de motor af en toe af en ga er eens met de spons over, maar dat is het dan ook, en hij blijft in prima staat.
De uitlaat heb ik er nu eens afgehaald (de scooter is van april 2016) en die zag er nog uitstekend uit. Ik heb enkele kleine roestkleurige plekjes afgeborsteld met een staalborstel en dan de uitlaat ontvet en ingespoten met zwarte uitlaatverf. HIj ziet er weer uit als nieuw, maar eigenlijk was het allemaal preventief, en geïnspireerd door Eddy (Oldscooterfan) die hier ergens ooit geschreven had dat hij dat om de twee jaar doet, en dat leek me een goed idee.
 
Krispy,

Zou je even kunnen uitleggen hoe jij zo'n uitlaat kan demonteren?
Ik ben van plan om de uitlaat op te schuren en te spuiten met zwarte hitte bestendige verf.

De mijne uitlaat is ook volledig geroest.
Ik dacht met zo'n schuurrol volledig te schuren en daarna met hittebestendig zwarte verf te spuiten... idd zoals die van den Eddy...
 
Simpel , zit vast met 3 vijzen op den achterbrug , die alle 3 demonteren nadat ge de schroef van de spanring op de buis gelost hebt , dan gewoon afschuiven en demper is eraf
De buis tussen demper en motor moet ge op de motor lossen , bij montage nieuwe dichting plaatsen .
 
Wel wat laat maar allereerst, nog een fijne nieuwjaar ! Vraagje ik heb overal gezocht op het net, youtube enz... Hoe dat je aan je bougie van een maxsym 400i komt ? Wat moet je er allemaal af voor je eraan kan aub ? grtjs chico
 
Wel wat laat maar allereerst, nog een fijne nieuwjaar ! Vraagje ik heb overal gezocht op het net, youtube enz... Hoe dat je aan je bougie van een maxsym 400i komt ? Wat moet je er allemaal af voor je eraan kan aub ? grtjs chico

Kap (tunnel)tussen zadel en voorkant losmaken.
Links onder deze kap zit de bougie
 
En Rotgerbo , gelukt ?
Krispy, neehoor daar is het wat te koud voor want ik heb geen werkplaats of zo ... dus het moet buiten gebeuren ... ik denk ergens mei/juni maand.
Wilde gewoon eens goed informeren hoe ik zoiets kan doen.
Je sprak ook over nieuwe dichting? kan je even verduidelijken met foto of zo?
Dank!
 
Eigenlijk had ik vorige jaar willen doen ... en heb al zo'n hittebestendige spuitverf op aanraden van Den Eddy gekocht ... ik heb geen technische kennis van motoren of zo en doe het dus puur op aanraden van jullie ... daarom ben ik erg voorzichtig en zijn voor mij fotomaterialen wel nodig en erg interessant...
Begrijp je? nogmaals dank!
 
Krispy, neehoor daar is het wat te koud voor want ik heb geen werkplaats of zo ... dus het moet buiten gebeuren ... ik denk ergens mei/juni maand.
Wilde gewoon eens goed informeren hoe ik zoiets kan doen.
Je sprak ook over nieuwe dichting? kan je even verduidelijken met foto of zo?
Dank!

Zoek eens op het net ik heb daar de werkplaatshandboek gevonden die voor de zowel 400 als de 600 geld , staat alles in beschreven met de nodige fotos en tekeningen
is free te downloaden

@ gliderbee , de volgorde van verwijderen van de kappen staat volledig beschreven
Hou er wel rekening mee nu het koud is dat de abskappen breekbaarder zijn , best in verwarmde plaats doen , dan is alles iets flexiber
 
@ gliderbee , de volgorde van verwijderen van de kappen staat volledig beschreven
Hou er wel rekening mee nu het koud is dat de abskappen breekbaarder zijn , best in verwarmde plaats doen , dan is alles iets flexiber

Ik heb het werkplaatshandboek en de volgorde staat er inderdaad in beschreven, maar er staat nergens HOE je zo een kap verwijderd die alleen met "haakjes" vastzit. Trekken en sleuren tot het lost ? Een lepel of bot mes tussensteken en wrikken ? Ik ben inderdaad bang voor dat afbreken, en vandaar mijn vraag ...
 
De tunnelkap is simpel , twee schroeven onder zadel en eentje in het tank gedeelte , achter tankdop
Dan de tunnel naar achter schuiven ( doe ik door langs voorkant in de groef een achterkant van lepel te wringen ) dan achterkant open trekken over zadel en klaar
 
hij heeft mijn aandacht.... ik ga er zeker op proefrijden, in nederland komt ie op 9500 is mij verteld.volgende maand komt ie.
 
Ik heb het werkplaatshandboek en de volgorde staat er inderdaad in beschreven, maar er staat nergens HOE je zo een kap verwijderd die alleen met "haakjes" vastzit. Trekken en sleuren tot het lost ? Een lepel of bot mes tussensteken en wrikken ? Ik ben inderdaad bang voor dat afbreken, en vandaar mijn vraag ...

Is het al gelukt en nog tips ? zaterdag ook een nieuwe bougie steken en de kleppen afregelen . Heb wel ervaring met 400CC scooters ,maar bij de maxsym ook de eerste keer . Ga zaterdag rustig de tijd nemen en dan moet het wel lukken . Als iemand tips heeft ? shoot ! Want voor het eerst vind ik het handboek totaal niet overzichtelijk .
 
Is het al gelukt en nog tips ? zaterdag ook een nieuwe bougie steken en de kleppen afregelen . Heb wel ervaring met 400CC scooters ,maar bij de maxsym ook de eerste keer . Ga zaterdag rustig de tijd nemen en dan moet het wel lukken . Als iemand tips heeft ? shoot ! Want voor het eerst vind ik het handboek totaal niet overzichtelijk .
Vorig jaar heb ik dat ook gedaan , is inderdaad eerst goed zoeken om overal aan te geraken en los te krijgen , maar dan lukt het wel vlot , , wel efkes zoeken geweest om hem op dood punt te zetten , men moet de kap over de aandrijving verwijderen zodat men aan de eerste polie kan die op de krukas zit om deze te herdraaien tot dood punt opgelet , hier speelt de draairichting een rol , zie handboek
 
Dat had ik met de burgman 650
Tot nu toe drieenhalf jaar en een kleine 25000 kilometer verder nog zeer tevreden met mijn sanyang 🤗
 
daarmee ziet ge maar Slechte maxiscooters bestaan er niet , ge moet maar juist de pech hebben van een maandag exemplaar gekregen te hebben , dan heb de daar levenslang miserie mee :+ , dat geldt voor alle merken , in de autowereld juist hetzelfde
de duure merken zijn niet altijd beter , ken persoonen met auto van boven de 100 k euro en op jaar tijd 7 maand in garage ( werkplaats ) heeft gestaan en nog is alles niet OK
 
Vorig jaar heb ik dat ook gedaan , is inderdaad eerst goed zoeken om overal aan te geraken en los te krijgen , maar dan lukt het wel vlot , , wel efkes zoeken geweest om hem op dood punt te zetten , men moet de kap over de aandrijving verwijderen zodat men aan de eerste polie kan die op de krukas zit om deze te herdraaien tot dood punt opgelet , hier speelt de draairichting een rol , zie handboek

Om deze op zijn dood punt te krijgen zal ik normaal geen problemen mee hebben ,hoef zelfs geen merktekens te hebben om dit te doen . Met de klok mee draaien aan de krukas tot de 4 kleppen gelijktijdig los staan en klaar ,heb je er 2 los moet je 180° draaien . Het is altijd stressen om voor de eerste keer de kappen te lossen . Bij men laatste kymco was het enkel de buddy en midden console en je kon mooi aan de cillinderkop. Verwacht ook niet veel problemen met de kleppen,want de maxsym start mooi bij deze koude dagen . Maar toch beter even controleren op zijn 15.000km en moet toch olie en bougie vervangen .
 
krispy ik heb er 3 gehad waren die dan allemaal gemaakt op een maandag ?
Tja wij hebben er hier thuis 2 , ik eentje van 2015 ( bruine exec) en men vrouw van 2017 (zwart mat exec), de eene 38,5 k km en de andere 22k km , bij beide nog nooit niets voor gehad , doe onderhoud hier thuis zelf , na aankoop niet meer in garage geweest buiten voor bandenwissels , dus hier zeker niets te klagen
 
Terug
Bovenaan Onderaan