MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Waar halen jullie (vooral de doe hetzelvers)eigenlijk jullie onderdelen en wat heb je nodig bij het opfrissen van de cvt/transmissie
Ik heb net mijn ketting van mijn moto morini gewisseld zonder problemen,maar de cvt/transmissie van een scooter is heel andere koek. 🤔
 
Ik koop bij easyparts.

Je hebt nodig : sliders, rollers en de riem. Alles goed reinigen en koppeling beetje opschuren.
Om de boel los te krijgen heb je een speciale klem nodig. Of zoals je ziet op filmpjes een pneumatische slagmoersleutel en veel geduld.
Ik heb dat aan 20000 km laten doen door de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Ik koop bij easyparts.

Je hebt nodig : sliders, rollers en de riem. Alles goed reinigen en koppeling beetje opschuren.
Om de boel los te krijgen heb je een speciale klem nodig. Of zoals je ziet op filmpjes een pneumatische slagmoersleutel en veel geduld.
Ik heb dat aan 20000 km laten doen door de dealer.

Sliders en rollers is toch hetzelfde 🤔
 
Ik koop bij easyparts.

Je hebt nodig : sliders, rollers en de riem. Alles goed reinigen en koppeling beetje opschuren.
Om de boel los te krijgen heb je een speciale klem nodig. Of zoals je ziet op filmpjes een pneumatische slagmoersleutel en veel geduld.
Ik heb dat aan 20000 km laten doen door de dealer.

En was dat toen nodig, of als voorzorg ? Merk je aan het rijgedrag wanneer nodig ? Of anders: merk je daarna een verschil ?
 
En was dat toen nodig, of als voorzorg ? Merk je aan het rijgedrag wanneer nodig ? Of anders: merk je daarna een verschil ?

Bij een 400 schrijven ze voor op 15.000km . Dat is veel te vroeg ! Ergens tussen de 25- 30.000km is meer realistisch . Je moet het natuurlijk controleren en opmeten zodat alles nog volgens specs is . 30.000km op de autostrade of stadsverkeer heeft verschillend slijtage op de onderdelen. En ja hoor ,zeker weten dat je dit voelt .
Een motor heeft ook een nieuwe ketting en tandwielen nodig .
 
Ik ben van plan Dr pulley's te monteren,maaaaar................die gaan van 14 t/m 18 gram.
Nu had ik al begrepen dat lichtere sneller accelereren is en zwaarder hogere topsnelheid.geven
Standaard dus 17 gram.
Zijn dr pulley's 1 op 1 te vergelijken,dus oem rollers 17 gram = dr pulley 17 gram 🤔
ik ben een flinke jonguh van 100 kg,wat zal ik nemen??
 
Ik ben van plan Dr pulley's te monteren,maaaaar................die gaan van 14 t/m 18 gram.
Nu had ik al begrepen dat lichtere sneller accelereren is en zwaarder hogere topsnelheid.geven
Standaard dus 17 gram.
Zijn dr pulley's 1 op 1 te vergelijken,dus oem rollers 17 gram = dr pulley 17 gram 🤔
ik ben een flinke jonguh van 100 kg,wat zal ik nemen??
Hallo, ik heb deze gestoken, had gemaild naar Dirk diestel van dr. pulley en dit was zijn antwoord,

Order SR2519/8-16

Best regards

Dirk
 
Hallo, ik heb deze gestoken, had gemaild naar Dirk diestel van dr. pulley en dit was zijn antwoord,

Order SR2519/8-16

Best regards

Dirk

Merk je verder verschil in acceleratie,loop (toerental bij cruisesnelheid van zeg 140 op de teller) van het motorblok en topsnelheid
 
Merk je verder verschil in acceleratie,loop (toerental bij cruisesnelheid van zeg 140 op de teller) van het motorblok en topsnelheid
Downsider, die 25-19 staat voor de afmetingen van de rol, 8 stuks van 16gr.
Dr.pulley raadt aan 0,5 gram lichter dan de originele dus ga je van 17 naar 16 gr.
Indien je 17 gr zou nemen gaat je scoot lui worden.
Het verschil na plaatsing is direct merkbaar, trekt sneller op en gaat zonder enige knik door tot 175 op de teller, ook de hernemingen zijn vlotter in elk toerental zonder knik.
Toevallig zaterdag nog in 't oog gehouden, bij 135 op de teller (120 gps) loopt hij 5000 toeren.
Ik rijd er nu een jaar mee en nog geen nadelen ondervonden.
 
Downsider, die 25-19 staat voor de afmetingen van de rol, 8 stuks van 16gr.
Dr.pulley raadt aan 0,5 gram lichter dan de originele dus ga je van 17 naar 16 gr.
Indien je 17 gr zou nemen gaat je scoot lui worden.
Het verschil na plaatsing is direct merkbaar, trekt sneller op en gaat zonder enige knik door tot 175 op de teller, ook de hernemingen zijn vlotter in elk toerental zonder knik.
Toevallig zaterdag nog in 't oog gehouden, bij 135 op de teller (120 gps) loopt hij 5000 toeren.
Ik rijd er nu een jaar mee en nog geen nadelen ondervonden.

Klinkt goed🤗
 
En was dat toen nodig, of als voorzorg ? Merk je aan het rijgedrag wanneer nodig ? Of anders: merk je daarna een verschil ?
Mij werd verteld dat er nog niets te zien was aan de riem of aan de rest. Was allemaal nog in prima staat. Maar ze hadden alles toch vervangen omdat ze dat gewoon doen aan die kilometerstand.
Ik doe weinig autostrade en dat maakt ook veel verschil qua slijtage.
Als je het zelf doet kun je gerust langer met de riem rijden. Gewoon zelf in de gaten houden en pas vervangen als hij versleten is.
Onderhoudsboekje zegt 15000. En 25000 kan best misschien ook nog. Ik denk dat SYM een beetje te voorzichtig is.
Zelfde met oliewissels. Maar dat kost nu de wereld niet.
Ik vervang de remblokjes ook pas als ze echt op zijn. Gewoon in de gaten houden. In de garage gaan ze vroeger vervangen uit voorzorg.

Ik merkte nog niets qua prestaties aan 20000. Maar normaal zou je dat wel moeten ondervinden naarmate de riem slijt. Hoe meer de riem slijt hoe minder hoog hij nog raakt in de vario. Dat betekent dat voor een zelfde snelheid het toerental omhoog gaat met de slijtage.
Binnenkort vervang ik de olie en zal ik eens kijken hoe de riem er nog uitziet. Luchtfilter en bougie heb ik al vervangen maar ik had nog geen olie in huis.
 
Laatst bewerkt:
ik moest in feite nooit mijn olie verversen die van mij had 1/2 liter nodig per 1000 km.

Ik heb hier ergens een boekje liggen van een Amerikaanse schrijver waarin dat zelfs als techniek wordt aanbevolen: bijv. Elke 1000 km een halve liter er uithalen en een halve liter verse olie er bij doen. Er zit een logica in: je rijdt dan nooit een tijd (bijv. de laatste 1000 km van het normaal wisselinterval) met afgewerkte olie. Dat ging over HD, maar toepasbaar bij elke motor lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Ik merkte nog niets qua prestaties aan 20000. Maar normaal zou je dat wel moeten ondervinden naarmate de riem slijt. Hoe meer de riem slijt hoe minder hoog hij nog raakt in de vario. Dat betekent dat voor een zelfde snelheid het toerental omhoog gaat met de slijtage.

Goeie tip: ik zal er dan maar eens op dat toerental beginnen te letten
 
De reden dat ik mijn transmissie wil nakijken/vervangen is a : dat de scoot er nu 25700 kilometer er op heeft zitten en b : na een rit flink door gassen ,in de eifel,mijn riem begon te slippen en geluid maakte gelijk aan piepende banden.
Nu klinkt dat geweldig maar lijkt me niet zo goed 🤔
Het vreemde is dat na enkele woon/werk ritten het slippen is verdwenen en de san yang super rijdt ,optrekt en alles foutloos doet.
Maar...ik weet dat het eraan zit te komen dus ben ik alvast wat materiaal aan het verzamelen.
Verder heb ik ook al remblokken,olie en filter voor de volgende beurt .
IMG_20200526_111243.jpg
 
Renblokken zojuist prventief ,aan beide kanten,vervangen (hou de oude als reserve)
IMG_20200526_125038.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan