MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

goedendag,

ik heb momenteel een maxsym 600i en was erg tevreden tot nu...
ik heb een paar weken geleden kortsluiting gekregen in de bedrading. waarschijnlijk ontstaan door de zijstandaard sensor. Nadat alle kappen gedemonteerd waren heb ik de kabelboom nagekeken en de draden naar de zij standaard waren aan elkaar gesmolten. Ook de draden bij de dodemansknop waren gesmolten. Alle gesmolten en beschadigde draden vervangen en gesoldeerd, nieuwe zij standaard sensor gemonteerd. Daarna startte de sym weer gelijk. Tot een paar dagen later de sym niet meer wilde starten. Nadat ik het contact aanzet en de knop van het alarm indruk is het klaar. De zekering brand door en alles valt uit. Tevens worden de draden bij de zij standaard sensor weer heet en zijn aan elkaar geplakt.. Oplossing bedacht om de draden van de sensor door te verbinden, 2 draden doorverbonden en de draad van het lampje losgelaten. Helaas nog minder resultaat....

mijn vraag is of het de ECU kan zijn of iets anders. De kabelboom is in zijn geheel nagekeken en vervangen waar nodig.
hoop dat iemand een idee heeft, er is nog geen motorzaak die de maxsym wil repareren.

mvg
Op jouw vraag of het de ECU kan zijn of iets anders is het antwoord simpel: het is iets anders. Maar wat.
De ECU zal nooit de draden in de kabelboom oproken, en bovendien, na jouw eerste reparatie draaide de motor weer zoals vanouds wat bewijst dat de ECU intact was.

Die spanningsregelaar zoals johnny suggereert mag je ook al vergeten. Zelfs al werkt die niet meer goed en is de spanning te hoog, dat zorgt niet voor kortsluiting.
Wat je beschrijft met aaneengesmolten draden gebeurt niet door te hoge spanningen maar door te hoge stromen.
Er zit ergens een kortsluiting in je scooter. Ergens maakt er een stroomvoerende draad sluiting met de massa.

Je schreef dat de draden aan de zijstandaard gesmolten waren en de draden aan de dodemansknop. Dat is denk ik één systeem, beide doen hetzelfde.
Je hebt de zijstandaardsensor vervangen maar dat heeft het probleem niet opgelost. Dus zou ik die dodemansknop maar eens goed bekijken.

Wat bedoel je trouwens met "de knop van het alarm indruk"?
 
De handkappen zijn binnen en gemonteerd.
Kwaliteit is redelijk, pasvorm is redelijk.
Wel iets van "strepen" in het kunststof, slordig.
De bijgeleverde beugels moet je wel zelf wat in vorm kneden, verbuigen.
Windbescherming lijk me ook redelijk.
Revetten zitten er niet bij.
De bruine smoke kleur past heel mooi bij mijn bruin metallic 🤗
Oordeel zelf
Bekijk bijlage 1512840Bekijk bijlage 1512842Bekijk bijlage 1512844Bekijk bijlage 1512845Bekijk bijlage 1512846Bekijk bijlage 1512847Bekijk bijlage 1512848Bekijk bijlage 1512850Bekijk bijlage 1512851.

Ondertussen getest bij 7 graden,werkt super,handvat verwarming kan uit blijven
Ook bij hoge snelheden 👍
 
Zo, en weer een Maxsym-bezitter erbij :]
Een paar weken geleden mijn PCX ingeruild op een witte 400iabs. 2016, 9900km op de teller. Ik heb voorheen altijd motor gereden (laatste Kawa1400GTR), een jaartje de PCX en nu deze. Ik vond de PCX een prima scooter, maar net te weinig power hebben om toch af en toe een stukje snelweg te pakken. Deze Sym stond bij de dealer, en na een proefrit was ik volledig verkocht. Heerlijk toeren op de binnenwegen, en als ik het zat ben via de snelweg weer naar huis. Genoeg power in ieder geval!

Weet iemand wat nu precies de tankinhoud is? Ik heb gezocht, maar vind meldingen van 14,2 14,7 en zelfs 15 liter. Ik hou ervan om redelijk uit te rekenen hoeveel km ik nog kan rijden alvorens te tanken. Daar komt bij dat ik de metertjes niet heel betrouwbaar vind, zowel de snelheidsmeter als tankmeter lijken iets te 'klapperen'. Niet geheel stabiel lijkt het (snelheidsmeter schiet van 110 naar 120 zonder werkelijk te versnellen, en tankmeter viel redelijk snel terug van kwart naar zo goed als leeg). Overigens scheelt de naald zo'n 10 km snelheid in vergelijking tot gps-snelheid.
Zijn er verder nog zaken waar ik goed op moet letten?
Overigens redelijk stil hier, zo weinig bezitters?
 
(...)
Weet iemand wat nu precies de tankinhoud is? Ik heb gezocht, maar vind meldingen van 14,2 14,7 en zelfs 15 liter. Ik hou ervan om redelijk uit te rekenen hoeveel km ik nog kan rijden alvorens te tanken. Daar komt bij dat ik de metertjes niet heel betrouwbaar vind, zowel de snelheidsmeter als tankmeter lijken iets te 'klapperen'. Niet geheel stabiel lijkt het (snelheidsmeter schiet van 110 naar 120 zonder werkelijk te versnellen, en tankmeter viel redelijk snel terug van kwart naar zo goed als leeg). Overigens scheelt de naald zo'n 10 km snelheid in vergelijking tot gps-snelheid.
Zijn er verder nog zaken waar ik goed op moet letten?
Overigens redelijk stil hier, zo weinig bezitters?
Je mag nog van geluk spreken dat er iemand reageert. Ik ben met mijn Beverly 300 blijkbaar de enige hier op het forum. Dus geen reactie.

Nu qua tank: ik volg je helemaal dat je graag wil weten hoeveel km je nog kan rijden vooraleer je echt moet tanken. Ik ben ook zo.
14 liter zal je tank zeker wel hebben.
Ik noteer bij elke tankbeurt de km stand en de getankte liters (ik tank altijd vol) en ik hou dat bij in een excel bestand. Daaruit kan ik afleiden wat mijn gemiddeld verbruik is.
Dat geeft je een idee waar je met 14 liter zeker kan op rekenen.

Bij elke tankbeurt zet ik de tripteller op 0. En het wordt bij mijn scooter tijd om te tanken als de tripteller op 300km komt. De km's worden door de band best wel nauwkeurig geteld.

Nu, mijn brandsofmeter doet het wel beter. Rond 300km gaat steevast de rode led aan die me zegt dat ik aan de reserve zit en dat het tijd is om te tanken.
 
Je mag nog van geluk spreken dat er iemand reageert. Ik ben met mijn Beverly 300 blijkbaar de enige hier op het forum. Dus geen reactie.

Nu qua tank: ik volg je helemaal dat je graag wil weten hoeveel km je nog kan rijden vooraleer je echt moet tanken. Ik ben ook zo.
14 liter zal je tank zeker wel hebben.
Ik noteer bij elke tankbeurt de km stand en de getankte liters (ik tank altijd vol) en ik hou dat bij in een excel bestand. Daaruit kan ik afleiden wat mijn gemiddeld verbruik is.
Dat geeft je een idee waar je met 14 liter zeker kan op rekenen.

Bij elke tankbeurt zet ik de tripteller op 0. En het wordt bij mijn scooter tijd om te tanken als de tripteller op 300km komt. De km's worden door de band best wel nauwkeurig geteld.

Nu, mijn brandsofmeter doet het wel beter. Rond 300km gaat steevast de rode led aan die me zegt dat ik aan de reserve zit en dat het tijd is om te tanken.
Ik gebruik de app Fuelio daarvoor, daar kan je alle kosten in kwijt en laat ook direct je verbruik zien.
Wel fijn dat er een ledje bij reserve zit, dat wist ik niet.
 
Ik gebruik de app Fuelio daarvoor, daar kan je alle kosten in kwijt en laat ook direct je verbruik zien.
Wel fijn dat er een ledje bij reserve zit, dat wist ik niet.
Wacht even, dat lampje zit op mijn BV 300. Het lijkt me wel waarschijnlijk maar ik weet niet of de Maxsym dat ook heeft.
 
Je mag nog van geluk spreken dat er iemand reageert. Ik ben met mijn Beverly 300 blijkbaar de enige hier op het forum. Dus geen reactie.

Nu qua tank: ik volg je helemaal dat je graag wil weten hoeveel km je nog kan rijden vooraleer je echt moet tanken. Ik ben ook zo.
14 liter zal je tank zeker wel hebben.
Ik noteer bij elke tankbeurt de km stand en de getankte liters (ik tank altijd vol) en ik hou dat bij in een excel bestand. Daaruit kan ik afleiden wat mijn gemiddeld verbruik is.
Dat geeft je een idee waar je met 14 liter zeker kan op rekenen.

Bij elke tankbeurt zet ik de tripteller op 0. En het wordt bij mijn scooter tijd om te tanken als de tripteller op 300km komt. De km's worden door de band best wel nauwkeurig geteld.

Nu, mijn brandsofmeter doet het wel beter. Rond 300km gaat steevast de rode led aan die me zegt dat ik aan de reserve zit en dat het tijd is om te tanken.

Bij mij 600 is dat de oranje "pompje"
 
Zo, en weer een Maxsym-bezitter erbij :]
Een paar weken geleden mijn PCX ingeruild op een witte 400iabs. 2016, 9900km op de teller. Ik heb voorheen altijd motor gereden (laatste Kawa1400GTR), een jaartje de PCX en nu deze. Ik vond de PCX een prima scooter, maar net te weinig power hebben om toch af en toe een stukje snelweg te pakken. Deze Sym stond bij de dealer, en na een proefrit was ik volledig verkocht. Heerlijk toeren op de binnenwegen, en als ik het zat ben via de snelweg weer naar huis. Genoeg power in ieder geval!

Weet iemand wat nu precies de tankinhoud is? Ik heb gezocht, maar vind meldingen van 14,2 14,7 en zelfs 15 liter. Ik hou ervan om redelijk uit te rekenen hoeveel km ik nog kan rijden alvorens te tanken. Daar komt bij dat ik de metertjes niet heel betrouwbaar vind, zowel de snelheidsmeter als tankmeter lijken iets te 'klapperen'. Niet geheel stabiel lijkt het (snelheidsmeter schiet van 110 naar 120 zonder werkelijk te versnellen, en tankmeter viel redelijk snel terug van kwart naar zo goed als leeg). Overigens scheelt de naald zo'n 10 km snelheid in vergelijking tot gps-snelheid.
Zijn er verder nog zaken waar ik goed op moet letten?
Overigens redelijk stil hier, zo weinig bezitters?

Welkom 🤗
 
Ik gebruik de app Fuelio daarvoor, daar kan je alle kosten in kwijt en laat ook direct je verbruik zien.
Wel fijn dat er een ledje bij reserve zit, dat wist ik niet.

Oranje pompje licht op ?gaat branden
IMG_20201003_163903.jpg
 
Laatst bewerkt:
Proficiat met je Maxsym.
Als mijn 400 op reserve komt kan ik er iets meer dan 12 liter in doen. Verbruik draait rond de 4,5 liter. Een kleine 300 km.
Wel altijd 98 tanken. Geen 95.
Het benzinemetertje lijkt analoog door de wijzer maar is het niet. De naalt zakt in sprongen.
Zo springt hij ineens naar reserve terwijl je dacht dat hij er nog een eindje van was.
 
Laatst bewerkt:
Wat snelheidsverschil betreft met gps, hoe sneller je rijdt hoe groter verschil. Bij 50km is
dat klein. Dan rij je echt 45. Doe je 135km per uur dan zal je gps 120km aangeven. Fout is ongeveer 10%.
De echte topsnelheid van de 400 is ongeveer 150km/h.
 
...
De naalt zakt in sprongen.
Zo springt hij ineens naar reserve terwijl je dacht dat hij er nog een eindje van was.
Dat zag ik dus iid ineens gebeuren en ben met aangeknepen billen op zoek gegaan naar een pomp
(was binnendoor aan het toeren, dus niets in de buurt).
Ik tank sowieso altijd 98, V-power Shell. Heb het verbruik met de auto enige tijd bijgehouden, en kwam met 98 toch steeds wat verder, wat voor mij voldoende het prijsverschil compenseerde.
 
Dat zag ik dus iid ineens gebeuren en ben met aangeknepen billen op zoek gegaan naar een pomp
(was binnendoor aan het toeren, dus niets in de buurt).
Ik tank sowieso altijd 98, V-power Shell. Heb het verbruik met de auto enige tijd bijgehouden, en kwam met 98 toch steeds wat verder, wat voor mij voldoende het prijsverschil compenseerde.

Je weet het misschien al, maar tank vooral geen E10: daar draaien Sym's niet op: ik heb met een 50cc'tje van Sym meegemaakt dat er E10 inzat: na 100 meter rijden stilgevallen, iedere keer opnieuw, tot ik het probleem doorhad :-).
 
Dat is vreemd, maar zo heb je het wel ervaren.

Ik heb vroeger iets analoog meegemaakt. Dat was begin de jaren 80 in de tijd van mijn eerste Vespa, een Vespa 160GS uit 1962 of 63.
Een tweetakt. Ik mengde de olie zelf bij de benzine in een jerrycan.
De jerrycan was bijna leeg dus tijd om bij te vullen. Ik vulde de jerrycan bij een SECA tankstation dat die dag op de weg naar huis lag maar waar ik normaal niet tankte. Het merk bestaat al jaren niet meer.

Met die nieuwe vulling viel de scooter na 100m stil. Niet aan de gang te krijgen.
Bougie eruit, de punten schoon gemaakt met een schuurpapiertje, direct weer aanslaan maar 100m verder weer stil. Telkens opnieuw.
Voor mij was het een raadsel. Een nieuwe bougie loste het probleem niet op en ik kon niets verkeerds vinden aan carburator of brandstoftoevoer.
Tot onze buurjongen me vroeg welke benzine ik getankt had. SECA dus.
Daar zit teveel lood in, zei hij, en dat lood slaat neer op je bougie. Dat is het probleem.

Dat leek me onwaarschijnlijk, maar toch getest. In onze garage stond er nog een jerrycan, die voor de grasmaaier. De tank van de scooter leeg gemaakt en een mengsel gemaakt met benzine uit de jerrycan van de grasmaaier. En wonder boven wonder: het probleem was verdwenen. Voor de Vespa heb ik nooit meer SECA gekocht en het probleem heeft zich niet meer herhaald.
 
Vandaag de sym een beurtje gegeven 🤗
Olie filter,olie vervangen ,mesh filtertje schoon gemaakt,
Luchtfilter schoon geblazen,(kan nog even mee) en koelvloeistof aangevuld ,heel klein beetje.
Eigenlijk moeten de kleppen gesteld worden (27800 kilometer,bij 10000 kilometer gesteld),zou dat erg nodig zijn?🤔
Blok loopt rustig en mooi ,geen klepgeluiden,geen olieverbruik.
 
Zo, en weer een Maxsym-bezitter erbij :]
Een paar weken geleden mijn PCX ingeruild op een witte 400iabs. 2016, 9900km op de teller. Ik heb voorheen altijd motor gereden (laatste Kawa1400GTR), een jaartje de PCX en nu deze. Ik vond de PCX een prima scooter, maar net te weinig power hebben om toch af en toe een stukje snelweg te pakken. Deze Sym stond bij de dealer, en na een proefrit was ik volledig verkocht. Heerlijk toeren op de binnenwegen, en als ik het zat ben via de snelweg weer naar huis. Genoeg power in ieder geval!

Weet iemand wat nu precies de tankinhoud is? Ik heb gezocht, maar vind meldingen van 14,2 14,7 en zelfs 15 liter. Ik hou ervan om redelijk uit te rekenen hoeveel km ik nog kan rijden alvorens te tanken. Daar komt bij dat ik de metertjes niet heel betrouwbaar vind, zowel de snelheidsmeter als tankmeter lijken iets te 'klapperen'. Niet geheel stabiel lijkt het (snelheidsmeter schiet van 110 naar 120 zonder werkelijk te versnellen, en tankmeter viel redelijk snel terug van kwart naar zo goed als leeg). Overigens scheelt de naald zo'n 10 km snelheid in vergelijking tot gps-snelheid.
Zijn er verder nog zaken waar ik goed op moet letten?
Overigens redelijk stil hier, zo weinig bezitters?
Hoi,
In winter 250 km per tankbeurt en in zomer 300 km per tankbeurt ... in beide gevallen heb je daarna zeker nog benzine voor ongeveer 30 km. Zo rij ik al 5 jaren en het lukt perfect!
Tankinhoud bij mijn max600i is 14.6!
Vorige weekend maxsym binnengedaan voor onderhoud van 48000 km!
Nu bromt het weer gezellig!
grtn en hou jullie gezond en rij veilig!
 
Nog steeds te koop voor een groot onderhoud , Nieuwe riem, DR pulley rollen + sliders, olie filter, reserve koppeling schoenen. Te koop voor 100€ ,originele parts .staat ook op 2de hands.be
 
Hoi,
In winter 250 km per tankbeurt en in zomer 300 km per tankbeurt ... in beide gevallen heb je daarna zeker nog benzine voor ongeveer 30 km. Zo rij ik al 5 jaren en het lukt perfect!
Tankinhoud bij mijn max600i is 14.6!
Vorige weekend maxsym binnengedaan voor onderhoud van 48000 km!
Nu bromt het weer gezellig!
grtn en hou jullie gezond en rij veilig!
Dat is interessant: waaraan ligt dat toch grote verschil (20%) per tak beurt in de winter of zomer ? Bij 300km (als ik dat al ooit gehaald heb) staat mijn tanklichtje al een hele tijd opgelicht ... Normaal licht dat op rond 250km en als ik me goed herinner tank ik dan ongev. 12 liter en nog wat.
 
Dat is interessant: waaraan ligt dat toch grote verschil (20%) per tak beurt in de winter of zomer ? Bij 300km (als ik dat al ooit gehaald heb) staat mijn tanklichtje al een hele tijd opgelicht ... Normaal licht dat op rond 250km en als ik me goed herinner tank ik dan ongev. 12 liter en nog wat.
Dat klopt! Bij mij ook en het ligt duidelijk aan de zomertemperatuur.
Maar ik moet hier wel nog beetje verfijnen. Die 300 km haal ik enkel bij zondagse dagritten in Ardennen ...
Tijdens zomerse woon-werkverkeer haal ik steeds 280 km ipv 250 km
Als ik moet tanken moet ik evenveel tanken als jij, zo rond de 12liter en een beetje...
 
Woordje uitleg van het internet gehaald :

”In de winter verkopen oliemaatschappijen benzine die vluchtiger is dan in de zomer.

Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait. De vluchtige benzine is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt. Bovendien voert de koude winterlucht meer warmte af van radiatoren en andere onderdelen van de motor. Daardoor wordt ’s winters meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.”
 
Zomer of winter, ik weet niet of dat nu zoveel uitmaakt.
Ik volg al mijn tankbeurten op, zowel die van onze auto's als die van de scooter (BV300).
Bij de auto's merk ik geen zomer-wintereffect op.
De enige trend die ik daar vind is dat het gemiddeld verbruik een licht dalende trend vertoont naargelang een auto meer km gelopen heeft. Enkele tienden van een liter tot een halve liter minder na 100.000km.

Bij de scooter is er meer verschil tussen dit jaar en vorig jaar dan tussen winter en zomer.
Winter is dan van oktober tem maart, zomer vanaf april tem september.
Zomer vorig jaar: 3,2l/100km gemiddeld (2700km)
Winter vorig jaar: 3,3l/100km gemiddeld (1200km)
Zomer dit jaar: 3,0l/100km gemiddeld (2800km)

In de winter rij ik minder en kortere ritten waardoor misschien een iets hoger verbruik, alhoewel, 3,2 of 3,3 is eigenlijk hetzelfde.
Dit jaar in de zomer heb ik meer gereden op de grotere wegen, wel sneller maar met minder draaien en keren en minder stoppen en starten. Daardoor misschien het lagere verbruik.
 
Woordje uitleg van het internet gehaald :

”In de winter verkopen oliemaatschappijen benzine die vluchtiger is dan in de zomer.

Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait. De vluchtige benzine is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt. Bovendien voert de koude winterlucht meer warmte af van radiatoren en andere onderdelen van de motor. Daardoor wordt ’s winters meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.”
Is dit jouw bron? Voor benzine duurt de winterperiode tot en met 30 juni 2020 | Rechtenkrant
Ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik hiervan hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan