MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Wel, bij mij is het regelmatig 1 stuk, tis te zeggen ongeveer om het half jaar... tja ...
Dat is snel.
Werkt je spanningsregelaar wel goed?
Normaal moeten halogeens toch wel een 2000 branduren meegaan, maar de levensduur wordt sterk beïnvloed door de aangelegde spanning.
Misschien rij je wel gewoon veel kilometers met je scooter.
 
Dat is snel.
Werkt je spanningsregelaar wel goed?
Normaal moeten halogeens toch wel een 2000 branduren meegaan, maar de levensduur wordt sterk beïnvloed door de aangelegde spanning.
Misschien rij je wel gewoon veel kilometers met je scooter.
Lamp stuk door vele KM ??? kan dat dan? (technisch ben ik een leek)
Mijn maxsym is van 2016 en heb nu 51 300km op de teller ... zou het daaraan liggen dan?
 
Je koplamp staat altijd aan als je rijdt. Dus als je veel km rijdt maakt de lamp meer branduren en dan bereik je sneller einde levensduur van de lamp.
Met 51300km op de teller heb je wellicht iets tussen 1000 en 1500 uur gereden. Dat moet 1 halogeen aankunnen. (gerekend met gemiddeld een 40 - 50km/h en dat zal je met je flinke Maxsym wel halen denk ik)
Als je zegt dat je 2 lampen per jaar moet vervangen en je rijdt 51300km op 4 jaar of een 13000km per jaar dan haalt 1 lamp maar iets van een 150 uur. Dat is veel te weinig. Er kan al eens een lamp vroegtijdig de geest geven maar geen 8 na elkaar zoals in jouw geval.

Daarom vermoed ik dat er iets systematisch fout moet zijn. Halogeenlampen zijn eenvoudige lampen die werken volgens een eenvoudig principe. Het is gewoon een weerstand die opgloeit als je er spanning op zet. De meest voor de hand liggende manier om een halogeenlamp snel om zeep te helpen is door er een te hoge spanning op te zetten. Daarom dacht ik aan die spanningsregelaar die het misschien niet goed doet.
 
Let op dat je bij het vervangen handschoenen draagt. Het vet van je vingers zal de levensduur inkorten.
Sitaat : ”De glasbol van de halogeenlamp is gemaakt van kwartsglas. Dit glas is beter bestand tegen hoge temperaturen dan gewoon glas. Hierdoor kan de temperatuur in de lamp wel oplopen tot 3100 Kelvin, waarmee nog steeds een levensduur van 2500 uur bereikt wordt. De hoge temperatuur zorgt ook voor het witte licht en het glas wordt erg heet, wel zo’n 250 graden. Als je de lamp gewoon met je vingers vasthoudt, zetten zich allerlei vetten en ander vuil zich af tegen het glas. Is de lamp koud, dan gebeurt er niets. Pas bij een brandende lamp zal de aanslag door de grote hitte inbranden in het kwartsglas. Het glas wordt op deze manier ondoorzichtiger en kan minder goed licht en warmte doorlaten. Het gevolg hiervan is dat het glas nog heter wordt op deze plek en sneller kapot zal gaan. Dit is een groot nadeel van halogeenlampen.”
Zoek het dus niet te ver.
 
Let op dat je bij het vervangen handschoenen draagt. Het vet van je vingers zal de levensduur inkorten.
Sitaat : ”De glasbol van de halogeenlamp is gemaakt van kwartsglas. Dit glas is beter bestand tegen hoge temperaturen dan gewoon glas. Hierdoor kan de temperatuur in de lamp wel oplopen tot 3100 Kelvin, waarmee nog steeds een levensduur van 2500 uur bereikt wordt. De hoge temperatuur zorgt ook voor het witte licht en het glas wordt erg heet, wel zo’n 250 graden. Als je de lamp gewoon met je vingers vasthoudt, zetten zich allerlei vetten en ander vuil zich af tegen het glas. Is de lamp koud, dan gebeurt er niets. Pas bij een brandende lamp zal de aanslag door de grote hitte inbranden in het kwartsglas. Het glas wordt op deze manier ondoorzichtiger en kan minder goed licht en warmte doorlaten. Het gevolg hiervan is dat het glas nog heter wordt op deze plek en sneller kapot zal gaan. Dit is een groot nadeel van halogeenlampen.”
Zoek het dus niet te ver.
Inderdaad. Nooit met de vingers aanraken. Een handschoen is OK, maar die moet dan wel proper zijn, natuurlijk.
 
Hallo Maxsymmers,

Ik wil jullie vertellen dat ik vrijdag geleden nieuwe moto gekocht heb.
HONDA FORZA 750
Ik werd over de streep getrokken door zeer goede overnameprijs voor de Maxsym 600i Executive.

Graag wil ik iedereen op deze forum bedanken voor de vele hulp en tips, HARTELIJK DANK!
Deze bericht is voor diegenen die nog maar pas Maxsym gekocht hebben, geen paniek!
Ik heb 400 (3j) en 600i (bijna 6j) gehad en was ZEER TEVREDEN over deze motoscooters...

Vele veilige kilometertjes en hou jullie allen gezond!
Rotgerbo
 
mooie keuze maar nu ik niet meer in de files moet gaan staan geef mij maar een motor die wat meer kan. Hopelijk heb je er meer voor gekregen als ik in den tijd maar ik heb er dan wel maar een 125 mee gekocht.
 

Bijlagen

  • IMG_0865.JPG
    IMG_0865.JPG
    370,9 KB · Weergaven: 14
mooie keuze maar nu ik niet meer in de files moet gaan staan geef mij maar een motor die wat meer kan. Hopelijk heb je er meer voor gekregen als ik in den tijd maar ik heb er dan wel maar een 125 mee gekocht.
Misschien had ik geluk dat er iemand was die absoluut mijn Maxsym wou... vanwege de accessoires én nauwkeurige historie onderhoud?
Ja, ik had een zeer mooie overname gekregen en het was op dat moment echt nu of nooit...
Ook speelde het mee dat het de moment was om nieuwe aan te kopen...
Toch deed het me wel wat om de Maxsym achter te laten bij de dealer ...

Amai Megane, een serieuze wagen/moto park :t
 
ja ik ga vanaf mei 6 maand naar het buiten verblijf en mijn vrouwke moet nog 5 jaar werken vandaar die 2 auto's.
 
Laatst bewerkt:
Voor wie de originele nieuwe riem ,Rollen dr pulley 13gr + sliders+ Oliefilter wil voor een maxsym 400,ik heb dit nog steeds te koop . reserve koppelingschoenen krijg je er ook nog bij ! Zie 2de hands . Voor dit forum prijsverlaging naar 80€ . Alles is nieuw en origineel!

Wie doet een bod op nieuwe rollen ,riem ,filter enz ...Kan toch niet zijn dat ik dit in de vuilbak moet gooien ....
 
Je koplamp staat altijd aan als je rijdt. Dus als je veel km rijdt maakt de lamp meer branduren en dan bereik je sneller einde levensduur van de lamp.
Met 51300km op de teller heb je wellicht iets tussen 1000 en 1500 uur gereden. Dat moet 1 halogeen aankunnen. (gerekend met gemiddeld een 40 - 50km/h en dat zal je met je flinke Maxsym wel halen denk ik)
Als je zegt dat je 2 lampen per jaar moet vervangen en je rijdt 51300km op 4 jaar of een 13000km per jaar dan haalt 1 lamp maar iets van een 150 uur. Dat is veel te weinig. Er kan al eens een lamp vroegtijdig de geest geven maar geen 8 na elkaar zoals in jouw geval.

Daarom vermoed ik dat er iets systematisch fout moet zijn. Halogeenlampen zijn eenvoudige lampen die werken volgens een eenvoudig principe. Het is gewoon een weerstand die opgloeit als je er spanning op zet. De meest voor de hand liggende manier om een halogeenlamp snel om zeep te helpen is door er een te hoge spanning op te zetten. Daarom dacht ik aan die spanningsregelaar die het misschien niet goed doet.
Even hierop terugkomen:
Er staan op de Beverly nu ruim 20.000km, en ik had een kapotte koplamp. Het is een gewone halogeenlamp.
Dat is eigenlijk ook te snel. 20.000km aan gemiddeld 40 - 50 is iets van een 400 - 500 branduren en dat is voor een goede halogeen te weinig.
 
Even hier iedereen wakker schudden, 8-)

Hallo iedereen!

Goed nieuws and save the date zondag 10 okt

Er is een grote WAYPOINT-rit naar de Ardennen van maar liefst 300-tal km!
Ziehier de link : Waypoint Leuven Motorrondrit 2021
Ik zal er zeker zijn als het niet regent!
Dat ziet er wel uitnodigend uit.
Weersverwachting van Meteostat nu voor zondag 10 oktober is bewolking met opklaringen en max 17°, geen regen. Op zich zou dat prima scooterweer zijn. Maar ons weer kan snel veranderen.
De route wordt als een GPX bestand aangeboden. Ik heb geen Garmin en geen Tomtom GPS, ik gebruik Google Maps als GPS op de smartphone.
Volgens deze site GPX bestand openen in google maps [in 5 eenvoudige stappen] is het niet moeilijk om een GPX bestand om te vormen naar een KML bestand en dat zou blijkbaar het standaard formaat voor Google Maps zijn, dus dat moet wel lukken.

Langs de andere kant: 350km is wel een heel eind. Een zo lange route heb ik nog nooit gereden.
 
Hoi PeterCC,

Idd de bestanden worden als een gpx aangeboden omdat een gps-winkel deze route jaarlijks aanbied.
Dus ergens wel logisch, hé... :Y
Het is een erg pittige rit en ik doe al voor 12de keer mee en mocht het regenen dat doen we de rit op andere keer bij droog weer.
Ik vertrek meestal rond 9u van de startpunt en kom rond 17à18u terug aan.
Dan hadden we meestal 2 korte "koffiepauzes" en een gezellige middagpauze gehad onderweg ... dus echt wel te doen. 8-)
Eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met een vespa op zulke afstanden maar wel al zo'n groep vespa-rijders gezien in de vorige edities!
 
Halogeenlamp vs eenpitter => trillingen.... Er bestaan volgens mij wel halogeenlampen met een extra sterke constructie die beter bestand zijn tegen trillingen. Volgens mij heeft de gloeidraad dan wat meer steundraden. Ik ga het zelf met LED proberen maar ook die kunnen waarschijnlijk niet oneindig tegen trillingen. Bij LED zullen de solderingen van de elektronica het waarschijnlijk wel een keer begeven. Ik vrees dat we zullen moeten wachten op een 6 pitter of een elektrische aandrijving voor we van die trillingen af zijn. Mijn Beverly staat aan het verkeerslicht flink te trillen. Onder het rijden merk ik er minder van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan