MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Dank je voor de info, Robert.
Het kan zijn dat ik die rit ga rijden, de lange versie die dag.
Mochten er nog geïnteresseerden zijn om samen te rijden die dag, laat maar iets weten.
Nogmaals veel sterkte en groeten aan iedereen.
 
Morgen rijden Gerome en ik een Zeelandtoer.
Mochten er nog geïnteresseerden zijn, laat maar iets weten.
Wij ontmoeten elkaar in Hulst op de Grote Markt om 10:30 om vandaar samen de route te rijden die gaat verder over Griete, Westerscheldetunnel, Zoutelande, Domburg en Veere.
 
Hallo allemaal, ik woon in Brazilië en ben van plan om een MaxSYM 400i te kopen. Hier heet hij Dafra MaxSYM 400i en wordt gebouwd in Manaus bij Dafra.

Dafra Motos

Dafra bouwt ook de Smart een 125 cc scooter die technisch gelijk is aan de Burgman 125 maar heeft hier in tegenstelling tot de Burgman benzine inspuiting, mijn vrouw en ik hebben allebei één.

De Dafra Smart komt oorspronkelijk weg bij Haojue die ook de Burgman 125 voor Suzuki produceren.

Haojue - Welcome To Our World - Haojue Scooter - Haojue Motorcycle

De 600i wordt hier nog niet gebouwd en verkocht. Ik twijfel nog een beetje of ik niet toch voor de Burgman 650 moet gaan.

groetjes vanuit Brazilië.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe ik meerdere foto's in één bericht plaats, maar hier nog een foto van een Dafra Smart 125.

full
 
wat zoek je in een scooter.
dat bepaald vooral of je voor de 400 of 650 gaat.
zuinigheid laag onderhoud kosten 1 cillinder lichte machine.
pg ga je voor comfor. ja zie ik alle maxym ryders al denken. en dat klopt de maxym is comfortabel, maar de burgman 650 nog een treedje hoger.
ga je voor luxe moet je ook de 650 hebben.
een motor die staat als een huis als de veeringen tenminste goed afgesteld staat.
dan ben je ook bij de 650 beter uit.
verbuik tja de burgman 650 is een 2 cillinder weinig trillingen en tussen de 1:18 en de 1:22 bij normaal gebruik.
bagage mogelijkheden doen ze niet voor elkaar onder.
maar rijden met bagage en duo heeft de 650 minder cq helemaal geen moeite mee.
onderhouds kosten kun je maar beter bij de 400 blijven.
etc etc etc.
ik heb jaren op de 650 gereden en dat is een machine waar weinig van wat er op de markt in de buurt komt als je hem koopt voor de juiste redenen.
helaas had ik zelf een blauwe maandag motor dus veel pech mee gehad.
anderen hebben het beter getroffen al zijn er wel bepaalde zaken die bij bepaalde km standen ook bij andere burgman ryders terug komen.
ik heb ook op de maxym gereden en ik moet zeggen ook een heerlijke motor om op te zitten.
en een hele mooie motor om te zien.
dus je kunt niet verkeerd kiezen.
alleen kijkend naar wat je verlangt van de motor, dan kom je vanzelf links of rechts uit.
 
Preventief onderhoud doet met niet aan in Brazilië. Dit gegeven is mijn grootste angst mbt de Burgman 650, al die tandwielen (kunststof?) in de aandrijving en de diep verstopte riem van de variomatic baren mij zorgen.

Ik moet zien dat ik meer info krijg over de levensduur van een 650 hier in Brazilië zodat ik een overwogen keuze kan maken.
 
@Maximiliaan
Als het mogelijk is in Brazilië vraag een proefrit aan voor de MaxSYM400iABS en voor de Suzuki Burgman 650. Naar ik verneem is de MaxSYM600iABS bij jullie niet beschikbaar.
Toen ik voor 3-4 jaar geleden mijn MaxSYM400iABS nieuw gekocht had, had ik ook met de Burgman 650 test gereden, en ik moet zeggen dat voor mij het prijsverschil veel te groot was om die Burgman 650 te kiezen, en dan spreek ik puur prijs/kwaliteit. Hou er rekening mee dat je ook nog een 30-40 kg extra gewicht moet meesleuren met de Burgman 650, wat voor sommige lichtgewicht-chauffeurs wel een probleem kan opleveren bij parkeren en hem op de middenbok trekken.
Top ga je misschien 10-20 km/uur sneller rijden met de Burgman, maar de MaxSYM is heel goed uitgebalanseerd en is ook zeer wendbaar om in het stad te rijden.
Als jezelf het onderhoud van je motor doet is de MaxSYM goedkoop rijden en vrij eenvoudig te onderhouden. Aan de Burgman 650 hvb je heel wat meer werk en de onderdelen zijn ook duurder.
Met de Burgman heb je natuurlijk je handvatverwarming standaard (maar heb je die nodig in Brazilië ?) en elektrisch regelbaar scherm in de hoogte.
Verder ga je het zeker voelen in je verbruik 5,5 L/100 km tegenover 4,3 L/100 km.
Ik ben overgegaan van de MaxSYM400iBS naar de MaxSYM600iABS omdat ik mits kleine opleg op vraag van mijn dealer (omdat deze een koper had die naar een goeie 400 zocht) die overgang kon maken en ik ook veel autosnelweg rij, maar de 400 doet dit even goed, alleen heb je met de 600 meer vermogen en een hogere top, maar als je tot max. 130 km/u GPS rijdt, ben je met de 400 even goed weg.
Veel succes met je keuze, maar ga toch best even proefrijden met verschillende modellen. Dan heb je later nooit geen spijt, en weet je of de scooter op je maat zit, zoals jij graag rijdt.
 
@Dedollekever & @Gerome
Johnny en Stefan, bedankt voor de fijne toerdag in Zeeland gisteren.
Ik mail jullie later nog wel wat foto's door.
Stefan, veel sterkte met de operatie aan je meniscus. Ik hoop dat alles in orde komt en je ook paraat kan zijn voor de toerrit van DBS, vertrekkend in Peer op 17 oktober.
Spijtig dat ik pas als we Domburg uitreden zag dat het die dag Jazz-festival daar was, want dat is echt wel de moeite waard, toffe ambiance en top voor jazz-liefhebbers. Maar we hebben er in de hoofdstraat van Domburg toch ook wat van kunnen genieten van de muziek lokaal.
Zeker voor herhaling vatbaar.
Mvg. Eddy :) ;)
 
full


Zondag reden wij een promo tour voor Sym door Zeeland. Hier boven de demonstratie in Zoutelande waar de Maxsym veel aandacht trok. Alleen jammer dat Sym niet op de hoogte was van deze promo tour. Geen sponsoring gekregen. Moest Moteo Nederland meelezen?
Let vooral op de linkse scooter die klaar staat voor lancering.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jarolo!

Veel beterschap en drink veel melk dan komt het goed met uw botten :Y

Old-S :
Ik had vorig jaar meegedaan aan de Way-point toer. Zeer mooi uitgestippeld... en jammer genoeg kan ik deze keer niet meedoen. Nie geklaagd, ik ga die toer opladen bij way-point en doe ik toer op een mooie zonnige dag :W
 
Proefrit gemaakt op eerst een Burgman 650 en direct daarna op de 400 (volgorde niet zo slim gekozen), vandaag een wat langere proefrit op de Dafra Maxsym 400i.

Tja als oud Interstate rijder ben ik wel idolaat geworden van de Burgman 650, het tourer gevoel hè. Alleen mijn verstand blijft fluisteren "don't do it.."

Van de twee 400's heeft de Dafra Maxsym duidelijk mijn voorkeur, ze oogt moderner en onderdelen zijn makkelijker verkrijgbaar. Kwa rijden doen ze in mijn ogen niet voor elkaar onder.

Niet onbelangrijk maar mijn vrouw droomde al weg achterop de 650, zij heeft haar keuze al bepaald. Zij doet uiteraard niet het onderhoud ;)

Mijn verstand zegt ga voor de Dafra Maxsym 400i, nog maar een nachtje over slapen.

(3:48 is hier in Brazilië 22:48)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga op 4 oktober de rit rijden van Waypoint Leuven (Kessel-Lo).
Jarolo heeft hier al wat reclame voor gemaakt, je vindt trouwens ook alle gegevens met route terug op hun website, http://www.waypointleuven.be/10-content/nieuws-item/386-waypoint-leuven-gps-motor-rondrit-2015.html
Het is een ardennenrit van 357 km, en de lange versie voornamelijk op secundaire wegen.
Dus vertrekuur zal om 08:30 worden in Kessel-Lo.
Ik ga er trachten op 08:00 te zijn omdat er nog koffie wordt aangeboden eerst.
Als er geïnteresseerden zijn om deze mee te rijden, laat maar iets weten.

Verder rij ik ook op 17 oktober de Herstrit mee met start en aankomst in Peer, georganiseerd door DBS (Dutch Big Scooterclub), waarover later meer.

Groeten van Old-SF
:) ;)
 
Laatst bewerkt:
Beste forumvrienden,
Ben vanmiddag getuige geweest van een motorongeval met dodelijke afloop,
Heb nog getracht van hulp te bieden maar het was helaas te laat de motard bade in het bloed
en was bezig met zijn laatste adem uit te blazen,
Ik verzeker jullie jongens dat dit geen fraai zicht is en iets dat in het geheugen gegrift blijft.
Zal morgen toch maar met een klein hartje vertrekken naar het werk.
Er staat een klein art. in de krant van HLN, is gebeurt in sleidinge ( OVL ).
De motard reed niet snel ( 50km/u ) maar achterwiel begon te slingeren en heeft motor niet meer onder controle gekregen ( Suzuki zwaar model 16oocc of zoiets ) en het ergste van al was dat zijn vrouw of vriendin er met de wagen achter reed en alles heeft zien gebeuren ( sterkte voor de familie )
 
@yamahake
Oei, dit lijkt me een mechanisch defect als een achterwiel slingert aan 50 km/u, en met rampzalig gevolg.
Toch altijd voor je vertrekt regelmatig eens kijken of er geen belangrijke bouten loszitten in de ophanging, vering, wiel of remsystemen. Want dit zijn onderdelen die je je motor(scooter) fataal rijgedrag kunnen geven met snel een fatale afloop.

@Rotgerbo
Tof van je dat je even een babbeltje kwam slaan voor ik zondag vertrok voor de ardennenrit van Waypoint in Kessel-Lo.
Fantastische rit, echt genieten.
Er reden veel +1000cc motoren mee, met enkele prachtexemplaren, zelfs trikes reden mee.

Zaterdag had ik mijn MaxSYM nog een groot onderhoud gegeven, en hij reed als boter en ik had zelfs het gevoel dat hij zuiniger reed.
Uitgevoerd onderhoud op 12000 km :
- kleppen geregeld : enkel 1 van de 2 uitlaatkleppen diende ik lichtjes wat meer speling te geven.
- bougie was nog goed, en kleur zag er perfect uit
- alle remblokken gedemonteerd en de remsystemen proper gemaakt en terug gehermonteerd.
(ik denk dat ik gemakkelijk 20000 km ga halen met de 4 remblokken vooraan en 2 achteraan)
- remleidingen ontlucht
- motorolie vervangen (2 L 5W40)
- transmissieolie vervangen (70W140)
- ik had geen vuil en afvalolie van het motorblok, dat had ik wel met de 400, dus gewoon perfect
- banden op druk gezet (2,2 bar vooraan (normaal 2,0) en 2,6 bar achteraan (normaal voor 2 personen 2,5) Mijn banden gaan zeker de 20000 km halen
- transmissieriem had bijna geen slijtage, zal ook naar 20000 km gaan voor riem en rolletje te vervangen.
Wel 6 u werk aan gehad, maar dit geeft zo veel voldoening en ook zekerheid als je weet dat alles in prima in orde is.
Ik hou echt niet van zo erg sportief te rijden, maar zondag reed ik wel gezwind mee met de zwaardere touringmotoren, er zaten veel BMW's bij, en ik heb geen maxiscooters gezien.
Nadien stonden er toch veel versteld van mijn MaxSYM600, ze waren verstomd dat die zo goed reed, en ook snel bochtenwerk toe liet en ook heel plat ging in de bochten.
Ik vond het heerlijk dat ik goed kon meerijden, ook de sportbikes durfden niet tegen de limiet nog in de bochten er voorbij.
Ik zag toen iemand met een van de duurste tourmotoren, een spiksplinternieuwe BMW K1600, super deluxe, ongelooflijk, .... maar ja, voor dat bedrag heb je een dikke limousine auto onder je poep.Maar dan kriebelt het toch wel even, .... maar ik klaag niet, want ik ben nog steeds heel heel tevreden van de MaxSYM600iABS.

Voilà, dit wou ik jullie toch al meegeven.
Groeten van old-SF. :) ;)
 
Laatst bewerkt:
Yamahake.

goh wat een een donkere zwarte dag voor zijn gezin die er acher reed.
maar zeker ook voor jouw als ooggetuige en hulp verlener op dat moment.
Ik heb voor mijn werk heel af en toe met de dood te maken, maar dat is toch heel wat anders dan zo in het verkeer in die hoedanigheid en onverwachts.
ik wens je heel erg veel sterkte met het verwerken hiervan en met het in plekje te geven.
ik hoop dat je er thuis met iemand er heel goed over kunt praten.
 
Yamahake.

goh wat een een donkere zwarte dag voor zijn gezin die er acher reed.
maar zeker ook voor jouw als ooggetuige en hulp verlener op dat moment.
Ik heb voor mijn werk heel af en toe met de dood te maken, maar dat is toch heel wat anders dan zo in het verkeer in die hoedanigheid en onverwachts.
ik wens je heel erg veel sterkte met het verwerken hiervan en met het in plekje te geven.
ik hoop dat je er thuis met iemand er heel goed over kunt praten.

Bedankt Sossa

heb steun van mijn vrouwke en dat scheelt hé, maar is iets dat moeilijk te vergeten zal zijn zekers al ge op de motor ( scooter ) stapt komt deze flits terug, en is ook een baan die ik regelmatig wel eens doe.
 
Dat blijft je toch houden, voorlopig is het allemaal wel heel vers en zul in verschillende situaties komen waarbij deze beelden weer voorbij komen flitsen.
als het maar niet ontaard in schuldvvraag en of richting depressie.
Maar ook al is dit wel zo dan nog is dat niet zo erg zolang je er maar goed mee omgaat, hulp en luisterende oren accepteert en er uiteindelijk sterker uit komt.
voor nu is het in iedergeval goed hoe triest het ook is afgelopen is.
dat je er toch voor hem was al was dit maar een kort moment, ben je gestopt en heb je na eer vermogen en geweten hulp kunnen bieden, en was hij niet alleen toen hij zijn laatste adem uitblies. Want na mijn meening mag geen goed mens alleen sterven.
nu is het aan jouw om een manier te vinden om hiermee te leven.
nu eerst maar eens verwerken wat je net hebt mee gemaakt.
 
De ardennenrit van Waypoint Leuven had 330 ingeschreven deelnemers zondag laatstleden.

@Yamahake
Ja, ik heb ook al toeschouwer geweest in mijn leven van 2 dodelijke ongevallen op de weg, en dit is iets dat je niet vergeet, en ook een tijdje in je hoofd blijft spelen, in het begin dagelijks, en nadien mindert dat.
Wat EHBO kennis is nuttig, maar als het te erg is, sta je machteloos en kan je enkel de hulpdiensten en de MUG bellen. Uiterste voorzichtigheid is dan geboden aan het slachtoffer, wat telt is dat je tracht, indien mogelijk gewoon erbij te blijven en trachten moed in te spreken.
En voor de familie die met de auto achterop reed is dit bijna onmenselijk.
Ik heb zelf mijn vader vroeg verloren in een auto-ongeval, en nu 38 jaar later kan ik me die beelden van die dag nog allemaal voor het ogen brengen. Je vergeet dat nooit, als het je eigen ouders of kinderen zijn.
Soms is het nuttig om te zien waar de bloeding zit, want indien een slagader over, is er niet veel tijd.
Ik heb ooit bij een werkongeval, gelukkig heel snel een slagader kunnen afbinden, voor de MUG aanwezig was, en die vertelden me direct, dat indien ik niet was tussengekomen dat die man dood had gebloed. Zo een zaken vergeet je gewoon niet, gelukkig ben ik kalm en kan ik wel tegen wat, maar het zijn heel ingrijpende belevenissen.
Zoals Sossa schreef, het beste is erover praten, en iedereen verwerkt dit verschillend. Als je wat ouder bent kan je dit gemakkelijker plaatsen dan indien je heel jong bent, maar toch.
Veel sterkte voor jou, en nog meer voor het gezin dat achterblijft, want daar stopt het niet alleen met het verdriet, de nasleep, tegen dat je terug een ietwat normaal leven kan leiden gaan daar heel wat maanden over.
 
Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers die 17 oktober mee willen rijden met DBS voor een rit met vertrek en aankomst in Peer, over kleine 190 km, is de route en gegevens beschikbaar op hun website.
Hier de link : http://dutchbigscoots.forum2go.nl/rit-informatie-deelnemers-t2028.html
Voor mij zal dat een dagrit van 360 km worden, dat valt wel mee.
Gerome en ik hebben ons ingeschreven voor die rit, mochten er nog liefhebbers zijn ...
het zijn altijd mooie ritten en een toffe groep. Er wordt ook 3 maal gestopt met genoeg tijd voor een babbel tussenin en voor iets te eten.

Overzicht van de rit :
------------------------
vertrek : 10:00 stipt ('t Poortje, Zuidervest 3, Peer)
eerste halte : 11:10-11:50 (UDEC-Hove, Schoorstraat 113, 3631 Maasmechelen)
middagpauze : 12:45-14:05 (Markt 5-9, Maaseik) (pannekoeken nietwaar)
derde pauze : 15:30-16:10 (Tuincafe, Dorp 7, 3920 Lommel)
einde : 17:20 (zie vertrekplaats)

full
 
Laatst bewerkt:
Hoy Eddy, ik heb me ook ingeschreven voor de rit. Dit is voor mij een dagrit(je) van 460km.
Nu hopen op droog weer.


Grijze duif
 
Tof ! Nog altijd met Kymco Dink Street 300 op stap ?
Als je wil kunnen we een uur afspreken in de afslag Sterrebeek, eerste afrit na de ring, E40 richting Luik. Jij zal daar toch moeten passeren. Laat maar iets weten of stuur me een PM met je contactgegevens, dan spreken we af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan