MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

@Old
Veel sterkte nogmaals bij het herstel en hopelijk zien we elkaar weer opnieuw op de maxsym na de winter. Die rit langs de opaalkust moeten we zeker nog eens doen.

Op het forum van DBS staat deze link:
Motorrijder wordt losgereden door maxsym 600. Hij weet niet waar hij het heeft.
 
Dank je Stefaan. Ja, een rit langs de Normandische Opaalkust wil ik zeker elk jaar aandoen, misschien elk jaar met iets variatie.
Dit is altijd genieten van de mooi omgeving en veelal zicht op zee, mooie baaien en de tijd die daar lijkt stil te staan.

Ja, ik heb die clip toen ook gezien, die dacht dat motorscooters maar tot 250cc gingen. Die man op de MaxSYM600 reed dan nog op zijn gemak.
Moest hij de gashendel eens goed opengedraaid hebben, dan zou hij pas verschoten hebben :] :Y _O-
 
Gegroet,
Ben nieuw op dit forum en volg het met interesse. Ben een al wat oudere motorrijder en mijn 10 jaar oude R1200RT begint een beetje zwaar te worden, het op en afstappen gaat wat moeizamer (probleempjes met de rug) en ik ben het schakelen een beetje beu. Ben dus wat aan het rondkijken naar een vervanger en de Maxsym 600 lijkt een goede kandidaat.
Motor dient vooral als tweede voertuig en voor toer tochtjes.
Ben benieuwd of er nog motorrijders zijn die een gelijkaardige overstap naar de maxsym 600 gemaakt hebben en wat hun ervaringen zijn.
Groetjes
Jos
 
Hallo Kejo

Ik heb in september de overstap gedaan om dezelfde redenen als jij. Bij mij was het van een Bmw 1200 lt naar de Maxim 600i en ik heb er nog geen spijt van. Heb natuurlijk nog niet veel ervaring maar tot nu toe bevalt hij uitstekend. Door het veel lagere zwaartepunt rijdt hij veel gemakkelijker. Trekt snel op mede doordat je niet moet schakelen . Ook de zithouding is veel aangenamer want je kan al eens wisselen van voetsteun. Voor mij niets dan voordelen tot hier toe. Ik hoop dat het in de zomer bij lange toeren en met eventueel een duo ook zo blijft maar ik heb er alle vertrouwen in.
 
Bedankt Jeroom voor het delen van je ervaring, de Maxsym bevalt je en dat stelt mij toch wat geruster.
Ik ga de komende weken de showrooms afschuimen en een proefrit proberen te regelen als het weer het toelaat. Misschien het komende salon afwachten in verband met mogelijk speciale acties.

Veel plezier nog met de Maxsym.
 
@Kejo
welkom Jos op het MaxSYM forum.
Ik ben ook rug patiënt, en ik kan je verzekeren dat je met een MaxSYM een heel comfortabele maxiscooter-motor onder je hebt.
Heel goede zithouding, mooi rechtop, goede lendensteun (3standen verstelbaar), voor mijn 1,79m en 92 kg is deze ideaal. Goede vering en veel comfort en inzake prijs/kwaliteit top. En ... nu 5 jaar garantie, welk merk geeft dat ???
En je hebt power zat om te toeren en zonder problemen er lange afstanden mee te doe, zelfs op de autosnelweg. met de 600 kan je gemakkelijk 130 km/u een paar uur aanhouden op de autosnelweg, je hebt dan nog voldoende over om snel nog te versnellen voor een maneuver.
Ga gerust maar eens proefrijden. De MaxSYM's zijn ook heel goed uitgebalanceerd en met de doorlopende voettreden kan je heerlijk cruisen en je benen relaxen, en je zit goed beschermd tegen eventueel slecht weer.
Laat maar iets weten wat je van je proefrit zal gevonden hebben en wat je uiteindelijk gaat beslissen.
Veel succes met je keuze.
Mvg. Eddy
:t ;)
 
Ik moet beamen wat hier gezegd wordt over de maxsym.
Ik heb al wat ritten meegereden met DBS en dan zit ik ongeveer aan 600 km in totaal. Nooit last van de rug. Wel slapend zitvlak al gehad de laatste kilometers naar huis.
Met de auto heb ik makkelijk pijn in de onderug na een lange rit.
 
Laatst nog eens op de site van Sym gekeken. De 400 is verdwenen uit de modellen. Gelanceerd in 2011 (als ik het juist heb)en nu na 7 jaar is het gedaan. R.I.P.
Daarom de mijne vandaag nog eens goed gewassen.
Ik begrijp het wel. Het prijsverschil tussen een 600 en een 400 was niet zo groot. Dus waarom een 400 nieuw kopen als je voor ongeveer 700 euro meer een 600 koopt.
Toch hou ik vast aan mijn trouwe maxsym 400. Moge hij nog vele jaren dienst doen en mij veel rijplezier bezorgen.
 
Hier ook , alle dagen op de weg , enkel als het echt glad is blijft hij binnen in de warmte , anders is het werken begot , ik moet da ook 😂😂🏍
 
Ik ben nu in UZ Gasthuisberg Leuven, morgen operatie (eindelijk van de VAC pomp vanaf na meer dan 1 maand) plastische chirurgie (huidtransplantatie) daarna nog een week in hospitaal, nadien 2 weken thuisverzorging. Hopelijk kan ik eind januari weer cruisen. Mvg. Eddy. :] :Y ;)

Ik heb ook mijn MaxSYM400 heel graag gehad.
De reden zal wel zijn om hun nieuwe 500 2cilinder kansen te geven met het nieuwe model en natuurlijk met een betere Euro-norm.

Maar ik ga er mijn 600 niet voor inruilen. ;)
 
Hoihoi weet er iemand wat voor koelvloeistof in onze maxsym moet? Er zit groene in kan ik daar gewoon groene bijkappen?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij geen probleem madeiros. Die kleur komt alleen door het soort antivries voor de rest kan het volgens mij geen kwaad als je soorten mengt . Voor olie moet je goed opletten maar met koelvloeistof....of zijn er hier techneuten die een andere mening hebben want ik ben een leek op dat gebied.
 
Het een en t ander opgezocht, best bij dezelfde kleur blijven, groen bij blauw is nog toegestaan maar niet groen met roos want dat zou een andere samenstelling zijn, thnx.
 
Joo de mannen,

Ik rijd nog steeds rond en ook met zo'n beenkleed, daar zijn mijn knieen dankbaar voor! :t
Mijn stalen ros krijgt pas rust als het glad is op de weg...

Ja, die maxsym 400 was ook een goeie, die was ook een stukje zuiniger want ik kon zonder probleem tot 300km rondrijden en dan pas tankstation zoeken terwijl nu met de 600 tot 250km kan...
Dus het verbruik is duidelijk een beetje meer maar wat je in de plaats voor krijgt ... jawatte :]
In 2015 was ik met mijn vrouw achterop, topkoffer goed vol, koffer onder zadel ook en daarbovenop een tussenbag tussen mijn benen propvol. En zo konden we zonder probleem op snelweg aan 120 rijden, de bergen in was onze maxsymmeke gelijk ne berggeit ... ik was echt heel tevreden!

Old-S : fijn dat met jou de goede kant opgaat en wens jou van harte veel beterschap! :t :t :t
 
Rotgerbo rekening houden met een kleinere brandstof tank. 1/2 liter is 1/2 liter maar dat zou geen 50 km mogen schelen ik ben ook van mening dat ze veel verbruiken.
 
Ik tank meestal tussen de 270 en 280 km , en heb tot Nog toe max 13 l kunnen indoen , dan blijft er theoretisch nog een 1/2 l over .

Bij warm weer tank ik dan maar 11 a 12 l voor dezelfde afstand , dus onder 5 l gemiddeld , dacht zelfs al rond de 4 l geweest te zijn , maar dan wel met een heel heuvelachtige (zelfs bergachtige ) ritten

Het is nu enkel met dit koude weer dat het verbruik iets hoger wordt , maar dit is door de automatische choke volgens mij
 
Ter vergelijking:
Voor de rit met Eddy langs de Opaalkust had iedereen samen getankt in Veurne. Terug aan het tankstation in Veurne 's avonds stond de maxsym van Eddy zo goed als droog. Mijn 400 kon nog een eindje verder.

Ook kan ik bijna tot aan de dop tanken. Bij de 600 gaat dit niet geloof ik.
Met een verbruik van ongeveer 4 liter ga ik makkelijk over de 300 km bij lange ritten.
 
ik kom met mijn 400 ook 300km ver maar ga voor de veiligheid tanken rond de 280Km

maar nu even een ander vraagje, in een werkplaatshandboek heb ik gelezen dat de standaard breedte van de riem 24,00 mm is maar ik heb de riem eens gemeten die er nu op ligt en die is 29,00 mm.

Heb ik een verkeerde riem liggen of staat er een fout in dat boek

Specification Item Standard value Limit
Drive belt width 24.000 mm 22.500 mm
OD of movable drive face boss 29.946~29.980 mm 29.926 mm
ID of movable drive face 30.000~30.040 mm 30.060 mm
OD of weight roller 19.500~20.000 mm 19.000 mm
ID of clutch outer 144.850~145.150 mm 145.450 mm
Thickness of clutch weight 6.000 mm 3.000 mm
Free length of driven pulley spring 102.400 mm 97.400 mm
OD of driven pulley boss 40.950~40.990 mm 40.930 mm
ID of driven face 41.000~41.050 mm 41.070 mm
Weight of weight roller 17.700~18.300 g 17.200 g
 
't verbruik gaat mee met de buitentemperatuur. Mijn Maxsym 400i haalde in Kroatie bij temperaturen van 32 graden een verbuik van 3,5 tot 3,6 l/100km, continu rijden met passagier. Hoogste verbruik had ik in Belgie (feb 2016) bij temperaturen rond het vriespunt en zonder passagier: 5,5l /100km.
Het gemiddelde over 3 jaren bedroeg 4,7 l/100km.
Mijn huidig verbruik met de Maxsym 600i is na 3 weken en evenveel tankbeurten 5,1 l/100km.(bij gemiddeld 8°) De 400i zat bij die temperaturen rond de 4,7 tot 4,9 l/100km.
't verschil valt dus mee denk ik (voorlopig toch...)
Ik rij ook de hele winter door, meestal korte ritten naar 't werk, zo'n 6km. Ingepakt in een motorpak met wintervoering. Dat valt goed mee. Reserve handschoenen warm en droog onder 't zadel.
Veel rijplezier en veilige kms allemaal !
 
Terug
Bovenaan Onderaan