MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Hallo MaxSYM-vrienden, dank voor jullie bezorgdheid.
Ik ben al even soms aan het meelezen hier, maar iets minder actief.
Ik zie dat er ook een paar nieuwe mensen hier zijn. Ik wens hen alvast veel succes met hun aankoop en wens hen veel geluk en veilige en heel genietbare km's met hun MaxSYM.
Met de linkerelleboog is alles goed aan het genezen, functioneel geen enkel probleem, wel groot litteken, en voor de rest moet ik nog een ganse tijd wachten dat de zenuwbaantjes (als het als geneest) zich een weg vormen in de huidlap die ik op mijn elleboog heb, na de huidtransplantatie. De rug baart me eigenlijk het meeste zorgen, maar dat is al 6 jaar, daar moet ik maar mee leven, en me soms inhouden.
Ik heb al een paar keer weer met mijn MaxSYM gaan rijden, hij heeft wel een lange tijd stilgestaan door de operaties.
Als ik 50 à 100 km gereden heb, valt soms mijn vermogen helemaal uit, tot ik hij weer een tijdje blijft stilstaan. Mijn dealer weet er niet veel raad me, want hij geeft geen foutmeldingen op het diagnosetoestel, ook de diagnose via de korstsluitklem op de stekker of het motorfoutlampje gaat niet branden als het vermogen wegvalt. Dus ik ga nu moeten uitzoeken wat de oorzaak kan zijn.
Daarvoor, want ik heb nog geen tijd gehad, ga ik het EFI (elektronische injectiesysteem met al zijn componenten) eens grondig bestuderen om tot een volledige diagnose te kunnen overgaan, als dit nog eens voorvalt. Want als hij koud staat of na een tijdje stilgestaan heeft rijdt hij weer vanouds.
Met zo een EFI kan er zoveel fout gaan, is niet zoals traditonele carburator. Er zitten zoveel sensoren, en dan heb je nog de ECU zelf.
En niet alles komt zichtbaar via het SYM diagnosetoestel.
Ik heb al een paar mogelijkheden die ik zou kunnen testen, maar ik moet kunnen testen als het zich voordoet, en dat is soms lastig, want dan moet ik heel wat demonteren om bij die sensoren te raken. Soms kan het zijn dat een schok genoeg kan zijn dat ineens een sensor of contact het laat afweten. Ik heb het ooit gehad met de relais die tussen de brandstofpomp en de ECU zit.
Wel, ik laat jullie wel iets weten als ik de exacte oorzaak heb gevonden.

@Rotgerbo
Spijtig dat dit zich heeft voorgevallen met jou, Gerry. gelukkig was alles nog onder garantie.
Blijkbaar hebben sommige één-cylindermotoren van de MaxSYM600iABS last van hun olieschraapveren, met zwaar olieverlies tot gevolg. Er zijn hier nu toch al enkelen die hier problemen mee hebben gehad. En ik weet Gerry, dat jij met je MaxSYM nooit de beest hebt uitgehangen.

@jdjohnnyd
Gefeliciteerd met de aankoop van je MaxSYM600. Zoals men reeds meldde hier, kan je best de Service Manual van de MaxSYM400i eens downloaden, want die kan je voor 98% overnemen om aan de 600 te werken en te begrijpen.
Ik geef je alvast hier nog een link waar je hem kan downloaden uit mijn dropbox :
Service Manual MaxSYM400i . Klik op de onderlijnde tekst om te downloaden. Hij is enkel in het Engels.
Zie pag. 28 van de Service Manual, 2. Maintenance Information (Onderhoudsinformatie), Spark Plug (Bougie), zie foto.
Je hoeft normaal niets te openen van onder het zadel, gewoon de linkeronderzijkant demonteren (let wel dat je niets breekt van de plastiek, en dat je alles op de goeie manier ontschroeft, schuift en uitklikt, anders breek je iets af. Maak ook eerst best de onderkant van de neus los, dat je wat speling kan geven. Je kan trouwens in de service manual onder de rubriek 13. Body Cover-Body covers disassemble sequence, zien welke volgorde je moet gebruiken als je de motor volledig of gedeeltelijk wil uitkleden. Ik begrijp niet waarom ze het onderhoudsdeksel boven de tank) en de bagagebak willen demonteren om aan die bougie te raken. Deze is het gemakkelijkst te bereiken met een bougiesleutel, met verlengstuk omdat die diep en onderaan toegankelijk is.

@gliderbee
Zoals Robert zei kan je ze gemakkelijk bestellen via www.easyparts.nl of www.easyparts.be, dit gaat tamelijk snel, en hun website is goed gedocumenteerd. Maar sommige zaken kan je alleen maar kopen via een dealer, zeker als je naar sensoren en heel specifieke zaken zoekt die verder dan gewoon onderhoud reiken. En soms koop je ook goedkoper via je dealer. Ik heb bv. mijn aandrijfriem goedkoper kunnen aankopen bij mijn dealer dan bij Easyparts.

@megane
Geniet van je pensioen, en van de 125cc scooter, die zijn heel goed met weinig problemen. Alleen heb je natuurlijk niet de power van de MaxSYM600.

Beste MaxSYM-vrienden, bedankt dat jullie aan mij dachten. Geniet van het lange weekend, en tot laters.
Met vriendelijke groeten. Eddy.
 
Old da vermogen verlies ligt waarschijnlijk aan uw benzine pomp. Ik had daar ook last van.
 
Laatst bewerkt:
Kan, maar een beetje onwaarschijnlijk, maar het kan. Het kan soms dat bij hogere temperatuur de pomp wat uitzet en dat dit problemen geeft rond de aansluitrand. Ik ga later alles nakijken, en ook zien of de pompdruk stabiel blijft, dit kan ik nagaan door er een manometer vóór de injector te plaatsen. Als ik wat tijd heb ga ik alles moeten nakijken. Maar eerst alle mogelijkheden op een rijtje verzamelen om doelgericht te gaan zoeken.
Maar bedankt Franky voor het meedenken.
 
Robert (jarolo) zei me dat ik terug eens injectiecleaner moest gebruiken omdat het misschien slechte benzine is, maar ik tank reeds lang 98 plus, en ik doe ook regelmatig er eens injectiecleaner in de tank, voor het tanken. Ik gebruik die van Wynns. Is normaal één van de meest gebruikte voor benzineinjectiemotoren.

Welnu, ik zie wel, en hou jullie op de hoogte. ;)
 
Laatst bewerkt:
Beste Maxsym rijders, ik heb na 57000 km mijn Maxsym600i ingeruild voor een Honda Integra700. Niet omdat er problemen waren met de Maxsym maar ik wilde een tweecylinder met grote wielen.

Ik heb nog reserve onderdelen voor de 600 zoals een originele Sym aandrijfriem, luchtfilter e.d. (moet nog eens nakijken)
Als iemand interesse moest hebben laat dan maar iets weten.

Grts, Robert
 
jarolo goede keuze heb het ook al overwogen maar ik zou gaan voor een nieuwe 750 juist spijtig heeft geen cardan zoals mijn guzzi. heb ooit eens een slechte ervaring gehad met een keting?
 
Inderdaad megane die ketting is het enige nadeel, riem was een betere optie geweest. Zal te maken hebben met prijs zo laag mogelijk te houden.
Ik heb een 700 gekocht vanwege de inruilprijs, een Maxsym600i met 57000km is moeilijk in ruilen.
Mag ik vragen wat je ketting probleem was ?
 
Op snelweg gebroken over reling en 7meter lager in de gracht vol water tussen Werl en Soest Duitsland en dit alles met mijn eerst motor Honda 750
 
Laatst bewerkt:
Hoi een vraagje, rijdt een 600 nu echt zoveel vlotter dan een 400?



Heb al ondervonden dat op autostrade als een 600 optrekt ik met mijn 400 toch wel achterblijf.
Maar op gewone wegen maakt het weinig verschil.
Tanken doe je wel minder snel met een 400cc.
 
Laatst bewerkt:
De zwart/rode symphony staat in de garag en rijd goed. Maar is zeker niet zo confortabel als de 600 maar wel handig
 
Laatst bewerkt:
Heb al ondervonden dat op autostrade als een 600 optrekt ik met mijn 400 toch wel achterblijf.
Maar op gewone wegen maakt het weinig verschil.
Tanken doe je wel minder snel met een 400cc.

Thnx, Jerome, ik ga het nog effe aanzien, mijn 400 rijdt ook super hoor alleen voel je idd vanaf 110-120 dat het dan wat langer duurt, en met al die verhalen hier van dat olieverbruik haha, thnx.
 
Ik kan u geen ongelijk geven Madeiros als je er tevreden mee zijt houden zo.Als ik mij er nog een koop zal het zeker een 2 cylinder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog voor en achterband liggen voor den 400/600 Bridgestone Battlax voor 100€ mag je ze komen halen.
Motorband Bridgestone Battlax TH01 Front 120/70 R15 TL 56 H
Motorband Bridgestone Battlax TH01 Rear 160/60 R14 TL 65 H M
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan