MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

@gemonde hoe gaat het ondertussen met de maxsym,al wat veranderd aan de vario?
Neen. Heb hem sinds zaterdag thuis. Heb hem nu even aan de kant gezet. Keuring staat ingepland voor 5 juli.

Bij thuiskomst even de olie gecontroleerd, zie zag er fris uit. Dus de service die zogezegd 1500 km geleden is gedaan kan zomaar kloppen.

Morgen of woensdag wil ik de overbrenging uit elkaar halen en controleren.
 
Neen. Heb hem sinds zaterdag thuis. Heb hem nu even aan de kant gezet. Keuring staat ingepland voor 5 juli.

Bij thuiskomst even de olie gecontroleerd, zie zag er fris uit. Dus de service die zogezegd 1500 km geleden is gedaan kan zomaar kloppen.

Morgen of woensdag wil ik de overbrenging uit elkaar halen en controleren.
als je hem open hebt, wil je dan eens voelen aan de koppeling of jij daar ook wat axiale speling hebt?
bij mij zit er zo'n dikke 2-3mm speling op de koppelingsklok samen met de achterste poulie, dus het gehele blok die op die as zit.
ik vermoed dat er daarvan ook wat trilling komt.
ik heb een trilling die duidelijk opkomt anaf 5500-6000 tr/min. dus eigenlijk vanaf dat ik sneller dan 115-120kph rij komt het duidelijk opzetten.
alvast bedankt,Hannes.
 
als je hem open hebt, wil je dan eens voelen aan de koppeling of jij daar ook wat axiale speling hebt?
bij mij zit er zo'n dikke 2-3mm speling op de koppelingsklok samen met de achterste poulie, dus het gehele blok die op die as zit.
ik vermoed dat er daarvan ook wat trilling komt.
ik heb een trilling die duidelijk opkomt anaf 5500-6000 tr/min. dus eigenlijk vanaf dat ik sneller dan 115-120kph rij komt het duidelijk opzetten.
alvast bedankt,Hannes.
Zal ik doen, helaas alleen vandaag nog niet aan toe gekomen. De boerenprotesten hebben op werk voor vertragingen gezorgd. Pas net een uurtje thuis.
 
als je hem open hebt, wil je dan eens voelen aan de koppeling of jij daar ook wat axiale speling hebt?
bij mij zit er zo'n dikke 2-3mm speling op de koppelingsklok samen met de achterste poulie, dus het gehele blok die op die as zit.
ik vermoed dat er daarvan ook wat trilling komt.
ik heb een trilling die duidelijk opkomt anaf 5500-6000 tr/min. dus eigenlijk vanaf dat ik sneller dan 115-120kph rij komt het duidelijk opzetten.
alvast bedankt,Hannes.

Ik heb ook minimale axiale speling. Naar mijn weten is dat normaal.
 
Heren,
Klopt het dat ik ergens heb gelezen dat ik geen 98 mag tanken met de Maxsym 400?
klopt, wordt niet aangeraden, maar zo nu en dan eens zal geen kwaad kunnen.
ik ben momenteel eens een volle tank 95 aan het testen op het verbruik, of het verschil maakt.
maar het is wel zo dat de benzinepomp er niet goed tegen kan, en ze zijn duur hoor (+-300€ als ik goed opgezocht heb).
 
Ik heb nog nooit gehoord dat je geen 98 mag tanken in een motor die geschikt is voor 95. Andersom vaak genoeg. Uiteraard mag er geen gelode 98 in maar ik denk niet dat je die nog ergens kunt krijgen. Vreemd, wat zou de reden zijn?
 
Rij sinds 95 E5 in Nederland niet meer te verkrijgen is alleen nog maar 98 E5.
E10 wordt afgeraden
 
Dus er wordt aangeraden om 95 ongelood te tanken? De brandstofpomp is niet gemaakt voor 98?
Het is eigenlijk heel simpel, het 'E-nummer' staat voor de hoeveelheid toegevoegde (bio)ethanol. Dus E5=5% en E10=10%.
Nu wil het geval dat ethanol niet zo best is voor je motor en dan met name de rubber/kunstof verbindingswegen. Deze raken beschadigd, worden poreus, etc. Daar gaat je motor problemen van krijgen en het is dan zeer lastig te achterhalen waar het euvel precies zit. Dus voorkomen is beter dan genezen.. Daarom dus zo'n laag mogelijke ethanol tanken... In NL is E5 (98) het laagste dat je kunt tanken aan een reguliere pomp
 
E5 is eigenlijk max 5%, kan dus ook 0% zijn. E10 is min 5% en max 10%.
Een constructeur maakt de motor geschikt voor ethanol-bevattende brandstoffen door de gebruikte kunststoffen en kunstrubbers aan te passen naar kunststofsoorten die geen probleem hebben met ethanol.
Als de constructeur aangeeft dat de motor geschikt is voor E5 dan wel E10, dan heb je bij het gebruik van die brandstoffen geen problemen te verwachten.
Mijn Beverly 300 is geschikt voor E10 en dat is ook wat ik tank.
 
E5 is eigenlijk max 5%, kan dus ook 0% zijn. E10 is min 5% en max 10%.
Een constructeur maakt de motor geschikt voor ethanol-bevattende brandstoffen door de gebruikte kunststoffen en kunstrubbers aan te passen naar kunststofsoorten die geen probleem hebben met ethanol.
Als de constructeur aangeeft dat de motor geschikt is voor E5 dan wel E10, dan heb je bij het gebruik van die brandstoffen geen problemen te verwachten.
Mijn Beverly 300 is geschikt voor E10 en dat is ook wat ik tank.
Ik rij ook een beverly, de 350. Toch tank ik meestal E5, hoewel er op de type aanduiding idd wordt aangegeven dat beide kan. Dat doe ik omdat de dealer mij dat aanraad. Hij zegt geregeld problemen te zien door tanken met E10.. Ik vind het dus interessant wat je zegt. Want, na 3 jaar hebt je wel ervaring.. Hoe zijn jouw ervaringen en heb je ook geen bijzonderheden bij bv onderhoud?
 
Ik rij ook een beverly, de 350. Toch tank ik meestal E5, hoewel er op de type aanduiding idd wordt aangegeven dat beide kan. Dat doe ik omdat de dealer mij dat aanraad. Hij zegt geregeld problemen te zien door tanken met E10.. Ik vind het dus interessant wat je zegt. Want, na 3 jaar hebt je wel ervaring.. Hoe zijn jouw ervaringen en heb je ook geen bijzonderheden bij bv onderhoud?
Het eerste jaar reed ik op E10 in de zomer en op E5 in de winter. Dat was omdat je in de winter nooit weet hoelang je de scooter niet zal kunnen gebruiken omwille van de weersomstandigheden. E10 absorbeert meer water in de stilstandtijd dan E5.
Maar vanaf het tweede jaar rij ik altijd op E10.
Qua verbruik merk ik geen verschil. Het verbruik vertoont een zomer-winter effect, met een hoger verbruik in de winter en een lager in de zomer.
In de winter ongeveer 3,4 l/100km (1 op 29), in de zomer ongeveer 3,1 l/100km (1 op 32). Gebaseerd op al de tankbeurten. Ik rij er een dikke 4000km per jaar mee.
De Beverly loopt als een zonnetje. Gewoon het voorgeschreven onderhoud laten doen. Niks problemen.
 
Hallo,
De eerste jaren dat ik met een maxsym reed tankte ik steevast met een 95-benzine.
Dan werd de mengsel van de 95-benzine aangepast (volgens overheid "milieuvriendelijker").
Toen hadden zeker 2 personen op deze forum al problemen mogen ervaren met de aangepaste 95-benzine, de E10 dus!
Dat ging van lichtjes schokken en bokken tot volledige stilstand!
Toen ik mijn dealer hierover had aangesproken raadde hij mij om steeds met een 98-benzine (de E5) te rijden.
In die periode hadden ook verschillende old timers (zowel moto's als auto's) veel problemen! ...
 
Tja 95 of 98 , 98 wordt zowiezo aangeraden , men zoon rijdt op een splinternieuwe versys 650 , geschikt voor beide brandstoffen , toen ik de dealer vroeg wat eigenlijk het beste zou zij (aangezien de prijzen van tegenwoordig ) zei hij zonder nadenken 98 , ik vroeg dan natuurlijk waarom , tja zie hij toen , die bioalcol is nergens goe voor , de bougies worden volgens hem veel warmer , omdat de alcol veel vluchtiger en brandbaarder is , zijn woorden , wat de auto betreft rijden we met de twee en nog nooit probs gehad (nu 80.000km) en in verbruik geen verschil , hier wordt wel veel mee gereden , men ouders is 98 aangeraden in hun kia , omdat zij niet genoeg km per jaar doen , eens tanken om de 6 tot 8 weken is blijkbaar te lang voor 95 , dan zou er al een deel verdampt zijn volgens de garage , wat de rubber delen betreft is waar , er zijn soorten die tegen alcol kunnen en dan weer andere die erdoor verduren.maar op onze syms denk ik niet dat het kwaad kan om eens om de zoveel tankbeurten is 95 te tanken , op voorwaarde dat hij snel verbruikt wordt.
 
Tja 95 of 98 , 98 wordt zowiezo aangeraden , men zoon rijdt op een splinternieuwe versys 650 , geschikt voor beide brandstoffen , toen ik de dealer vroeg wat eigenlijk het beste zou zij (aangezien de prijzen van tegenwoordig ) zei hij zonder nadenken 98 , ik vroeg dan natuurlijk waarom , tja zie hij toen , die bioalcol is nergens goe voor , de bougies worden volgens hem veel warmer , omdat de alcol veel vluchtiger en brandbaarder is , zijn woorden , wat de auto betreft rijden we met de twee en nog nooit probs gehad (nu 80.000km) en in verbruik geen verschil , hier wordt wel veel mee gereden , men ouders is 98 aangeraden in hun kia , omdat zij niet genoeg km per jaar doen , eens tanken om de 6 tot 8 weken is blijkbaar te lang voor 95 , dan zou er al een deel verdampt zijn volgens de garage , wat de rubber delen betreft is waar , er zijn soorten die tegen alcol kunnen en dan weer andere die erdoor verduren.maar op onze syms denk ik niet dat het kwaad kan om eens om de zoveel tankbeurten is 95 te tanken , op voorwaarde dat hij snel verbruikt wordt.
Die adviezen van professionelen zijn ook niet altijd even sterk.

Ethanol zou veel vluchtiger zijn dan benzine?
Dat is niet het geval.
In deze bijlage https://www.google.com/url?sa=t&rct...00002910.pdf&usg=AOvVaw3p9LB1CIreA0AWoIOqvpoU
vind je daar getallen over. Benzine heeft een ongeveer 5 - 6 keer hogere dampspanning (bij eenzelfde temperatuur) dan ethanol. Benzine is dus een stuk vluchtiger.

Eens tanken om de 6 tot 8 weken zou te lang zijn voor 95, dan zou er al een deel verdampt zijn?
Die lange stilstandtijden zijn niet zo goed voor ethanol, dat klopt, maar dat heeft niets te maken met verdampen, wel met absorptie van waterdamp uit de lucht.
 
Ik ben er vanmorgen mee naar de RDW gereden op naar de keuring te gaan. Dit is hij met vlag en wimpel doorstaan. Ook was dit mijn eerste wat langere ritje (1dags kenteken). Nu begon na een minuut of 10 het motorstoring lampje te branden. Geen knipper codes, maar permanent branden. Na uitzetten en opnieuw starten gaat het een paar minuten goed, en daar komth et terug.

De scooter lijkt voor de rest prima te lopen, dus ben er niet per se bang voor. Iemand bekend met dit permanent branden? Ik heb begin volgende week de mogelijkheid om hem uit te lezen, verwacht dat het een sensortje zal zijn.

Wat me ook opviel, de tempratuur. Deze fluctueert best erg, tijdens rijden niet verder dan het eerste lange streepje vanaf onder (dus niet centraal zoals vaak) en vervolgens bij stoplicht loopt ie best vlot op tot halverwege. Bij rijden zakt hij weer in.

Is dit normaal bij dit model? Ik ga vanavond het koelvloeistof etc. even checken.

Verder rijd het super relax.
 
(...)
Wat me ook opviel, de temperatuur. Deze fluctueert best erg, tijdens rijden niet verder dan het eerste lange streepje vanaf onder (dus niet centraal zoals vaak) en vervolgens bij stoplicht loopt ie best vlot op tot halverwege. Bij rijden zakt hij weer in.

Is dit normaal bij dit model? Ik ga vanavond het koelvloeistof etc. even checken.

Verder rijd het super relax.
Ik weet niet of het normaal is bij jouw model maar ik denk het niet.

Het klinkt als een slecht werkende thermostaat.
 
Hoi, sinds een week trilt (luid) tijdens het rijden mijn windscherm.
Duw of trek ik er effe aan, meteen stil.
Nu heb ik ergens eens iets gezien van beugels voor een sym scherm en het trillen zou opgelost zijn maar ik vind hierover niets meer terug.
Iemand raad?
Alvast bedankt..
het grijze V-onderdeel onderaan het scherm (boven koplicht) kun je met 2 vijsjes losvijzen en dan eraf schuiven.
daaronder zitten de bouten met kopje van 10mm die misschien wat los zitten.
ofwel zit dat V-onderdeel zelf los, dit heb ik zelf opgelost door wat dikkere tape ertussen te plakken zodat dat onderdeel ter wat spant op het scherm.
 
@hannesd
"het grijze V-onderdeel onderaan het scherm (boven koplicht) kun je met 2 vijsjes losvijzen en dan eraf schuiven.
daaronder zitten de bouten met kopje van 10mm die misschien wat los zitten.
ofwel zit dat V-onderdeel zelf los, dit heb ik zelf opgelost door wat dikkere tape ertussen te plakken zodat dat onderdeel ter wat spant op het scherm"

Daar zou ik misschien wat rubber rondellen kunnen tussen plaatsen.
Prima tip!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan