mayonaise bij olie

de koen

Die hard MF'er
29 jul 2002
944
0
duffel
Ik rij met een suzuki DR350, omgebouwd tot sm, rij er alleen mee op straat, en zit dan al snel rond de 7-8000rpm als ik gewoon rond rij.

In het begin had ik er 10w40 Fina half-synt auto-olie in, daar slipte mijn koppeling van dus heb ik er Denicol 10w40 vol synth "race" olie ingedaan.Volgens mijn dealer zou dit een goede olie zijn voor mijn blokje omdat het toch redelijk hard afziet op straat...

Ondertussen heb ik zo'n 5000km gereden zonder "olie-wisselen" wel vul ik elke 200km 100-200ml olie bij, afhankelijk van de rijstijl. Blokje draaid voor de rest perfect, afgezien van het olieverbruik, dus ik haal het voorlopig niet open.

maargoed, nu mijn vraag. bij de laatste keer olie bijvullen, zag ik dat er aan de bovenkant van de peilstok wat witte drab hing, ziet eruit als mayonaise...

mijn dr heeft een dry sump, je moet dus oliebijvullen in het frame. Als ik in de opening kijk, zie ik ook duidelijk witte drab hangen, net onder de schroefdraad waar het oliepeil in gaat. Hoe komt dit ?

Ik houd het oliepijl steeds op de Max, maar nooit erboven.
Ik rij wel elke dag stukje van 2* 2km enkel met de motor, maar pakweg 2-3 keer in de week ook een stuk van 40-50km aan 1stuk. Condensiewater zou dus uit de olie moeten verdampen...

nu mijn vraag, waarvan komt die witte drab dan wel ? Hoe kan ik het verwijderen? Door enkel olie af te laten gaat het niet weg, omdat het dus bovenin het frame hangt.

what to do ?

En is de olie eigenlijk wel geschikt voor mijn blokje ? koppeling doet het weer goed, alleen kost die olie 8€ de liter, maar als mijn blokje daarmee heel blijft, maakt mij dat niet zo veel uit
 
Laatst bewerkt:
Je zegt het zelf al: Mayonaise, een mengsel van olie & vocht.

Is je carterventilatie nog wel open en schoon? Als het er niet uit kan wil het ook niet weg.

Misschien is isolatie ook een optie? Dan daalt de temperatuur tenminste niet zo ver op het punt waar die mayo ontstaat.
 
Je zegt het zelf al: Mayonaise, een mengsel van olie & vocht.

Is je carterventilatie nog wel open en schoon? Als het er niet uit kan wil het ook niet weg.

Misschien is isolatie ook een optie? Dan daalt de temperatuur tenminste niet zo ver op het punt waar die mayo ontstaat.

carterventilatie komt in luchtfilter uit en is open ja
frame isoleren zie ik niet echt zitten :)
De motor rijd ook nog gewoon het zelfde als daarvoor.Geen verschil in prestaties
 
Volgens mij komt het toch door die korte stukkies, als die mayo eenmaal gevormd is verdampt het niet vanzelf weer lijkt me :?

Water en olie vormen een emulsie voor zover ik me kan herinneren, en dat is die witte zooi. Dus voortaan maar op de fiets voor dat korte stukkie ;) .

Je blok gaat er niet perse slechter van lopen, waarschijnlijk houdt ie er gewoon een keer helemaal mee op :X :X .
 
Laatste tijd veel korte ritten gemaakt waarbij het blok niet goed opwarmt? Een keertje een flinke rit maken waarbij het hele blok goed warm wordt lost het 'white sludge' probleempje op....
zoals ik al zei rij ik in 1week 10 keer 2km enkel

maar ook enkele keren 40-50km aan 1stuk, dus dan zou blok toch goed genoeg moeten opwarmen ?

Volgens mij komt het toch door die korte stukkies, als die mayo eenmaal gevormd is verdampt het niet vanzelf weer lijkt me :?

Water en olie vormen een emulsie voor zover ik me kan herinneren, en dat is die witte zooi. Dus voortaan maar op de fiets voor dat korte stukkie ;) .

Je blok gaat er niet perse slechter van lopen, waarschijnlijk houdt ie er gewoon een keer helemaal mee op :X :X .

fietsen is geen optie :]
vervang gewoon de olie maar dan...
maar hoe krijg ik die witte drab eruit ? staat geen olie daar...

en laten we hopen datie het nog even volhoud O-)
 
Laatst bewerkt:
2 km is wel erg weinig, ik zou kiezen tussen lopen of fietsen maar niet op de motor. Niettemin, check je koppelingskabel eens. Bij mijn Buell (sterk staaltje van Amerikaanse techniek) zit bij de overgang van de binnenkabel naar de buitenkabel zo'n "harmonica" mof tegen indringend vocht. Prachtig, behalve dat die mof niet goed tegen de kabel aansloot. Gevolg: De mof was een opvangbekken voor water ipv een afscherming, wat uiterst effectief om water langs de binnenkabel naar binnen te laten druipen. De transmissie leek wel een frietkraam, zoveel mayo zat er in. Kabelstripje deed de truc. Jappen bouwen hun fietsen meestal netter maar misschien toch kijkje waard? Succes!
 
Check je koppelingskabel eens. Bij mijn Buell (sterk staaltje van Amerikaanse techniek) zit bij de overgang van de binnenkabel naar de buitenkabel zo'n "harmonica" mof tegen indringend vocht. Prachtig, behalve dat die mof niet goed tegen de kabel aansloot. Gevolg: De mof was een opvangbekken voor water ipv een afscherming, wat uiterst effectief om water langs de binnenkabel naar binnen te laten druipen. De transmissie leek wel een frietkraam, zoveel mayo zat er in. Kabelstripje deed de truc. Jappen bouwen hun fietsen meestal netter maar misschien toch kijkje waard? Succes!

thanks voor mee te denken, maar mijn kabel gaatr niet in het koppelingsdeksel, hij zit daar aan een heveltje welke een pen in carterdeksel doet roteren.

op 50km moet zo'n klein 1pittertje toch warm zijn lijkt me ?


Met een lager oliepeil heb je de olie eerder op temp. Bij een drysump kan dat makkelijk.

Ik rij voor mij gevoel safer als ik het peil op de max houd, ook omdatie wat olie verbruikt dus... Zolang je niet over de max gaat zal het toch geen kwaad kunnen ofwel ? En het verschil tussen min en max is bij mij 400ml zoiets. Als ik hem dus op de helft van het peil zou afvullen, is er maar 200ml minder in, maakt dat beetje uit in op temp komen ? Ik kan ook maar 200km maar rijden totie op min staat dan, anders 400km...



Ik rij overigens al sinds meer dan een maand die korte stukjes, dus al keer of 4-5 olie bijgevuld, maar toen zat er nog geen witte drab in. Zou het weer dat mss ook bevorderen ?
 
Laatst bewerkt:
De olievooraad in het frame is om af te koelen. Het frame werkt als een oliekoeler. Minder olie in het frame = hogere olietemp. Zolang je oliepomp niet droog komt te staan maakt het peil verder geen ruk uit. Het minimum nivo is erg veilig genomen bij de meeste drysumpers, maar hou er rekening mee dat koude olie er lang over doet om terug te zakken in het blok, waardoor je oliepeil met draaiende motor heeeeeeeel laag kan komen staan. Als je dit verhaal begrijpt kun je hiermee experimenteren. Begrijp je het niet, hou je dan aan de voorschriften van de fabrikant.
 
De olievooraad in het frame is om af te koelen. Het frame werkt als een oliekoeler. Minder olie in het frame = hogere olietemp. Zolang je oliepomp niet droog komt te staan maakt het peil verder geen ruk uit. Het minimum nivo is erg veilig genomen bij de meeste drysumpers, maar hou er rekening mee dat koude olie er lang over doet om terug te zakken in het blok, waardoor je oliepeil met draaiende motor heeeeeeeel laag kan komen staan. Als je dit verhaal begrijpt kun je hiermee experimenteren. Begrijp je het niet, hou je dan aan de voorschriften van de fabrikant.
Ik begrijp je verhaal uiteraard wel, belangrijkste reden dat ik olie op pijl hield is idd dat de oliepomp niet droogloopt. ik vul in het vervolg wel af op iet meer dan het min. Doch vraag ik me af of dit wel 'nut' heeft op 2km rijden.Maarja alle beetjes tellen ;)

Welke olie zou jij adviseren Ro (omdat ik weet dat je ervaring hebt met honda xr600, "vergelijkbare" motor volgens mij, al draaien die wel minder toeren...)

En hoe krijg ik de sludge uit mijn frame ?
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je verhaal uiteraard wel, belangrijkste reden dat ik olie op pijl hield is idd dat de oliepomp niet droogloopt. ik vul in het vervolg wel af op iet meer dan het min. Doch vraag ik me af of dit wel 'nut' heeft op 2km rijden.Maarja alle beetjes tellen ;)

Welke olie zou jij adviseren Ro (omdat ik weet dat je ervaring hebt met honda xr600, "vergelijkbare" motor volgens mij, al draaien die wel minder toeren...)

En hoe krijg ik de sludge uit mijn frame ?

Ik reed met castrol superbike, maar 2 km met een motor rijden is moord. Rij lekker een blokje om en maak er minimaal 8 km. van.

De sludge uit je frame krijgen is erg makkelijk. Warm rijden en aftappen, nieuwe olie erin, heet rijden en aftappen, nieuwe olie erin en klaar. Niet spoelen met iets anders als olie.

Best kans dat het oliegebruik na deze behandeling en door het goed warm rijden ook een stuk minder is.
 
Ik reed met castrol superbike, maar 2 km met een motor rijden is moord. Rij lekker een blokje om en maak er minimaal 8 km. van.

De sludge uit je frame krijgen is erg makkelijk. Warm rijden en aftappen, nieuwe olie erin, heet rijden en aftappen, nieuwe olie erin en klaar. Niet spoelen met iets anders als olie.

Best kans dat het oliegebruik na deze behandeling en door het goed warm rijden ook een stuk minder is.

s avonds rij ik idd vaak blokje om, soms loopt dat dus uit tot 50km blokje om :)

moet ik met de olie spoelen die ik normaal gebruik ? (denicol 10w40 vol synth).

Probleem is dat ik net km of 30 had gedaan, en ik toen oliepeilde, en de sludge zag hangen. Vraag me dus af of het met simpel olie wisselen wel klaar is? nuja ik zie wel of het werkt

Olie verbruik komt trouwens vooral door de klepseals, dus denk niet dat het gaat verminderen.

adviseer je me die castrol superbike olie voor mijn dr ? In andere moto's doe ik Castrol GPS trouwens. Heb je ervaring met die Denicol die ik nu gebruik?
 
2 km is veeeeeeeeeeeeeeel te kort voor zo'n luchtgekoeld blokkie. En met af en toe 40/50 km krijg je de olie echt niet zo lang warm dat ie al het vocht eruit haalt, vooral niet nu de temperaturen dalen. Dus voortaan via een enorme omweg naar je werk en ook weer via een enorme omweg terug, op een gegeven moment houdt het blokkie er zo vanzelf een keer mee op.
 
werk? koen heeft volgens mij helemaal geen werk :z


en die 2km is vast alleen om naar de olieboer te gaan, om de olie die hij bij het ritje naar de olieboer is verloren weer aan te vullen.
Gekke belgjes ;)

Ik heb trouwens hetzelfde probleem bij mn ouwe rotte mt...mooie rooie 2t olie erin...en nu is het een soort wortelsap...

is je vuldop van je frame wel goed dicht koen?

en ik denk...dat als je een stukje gereden hebt, en de olie in je frame aan het afkoelen is, het water verdampt en naar boven flext....en dus bovenaan het frame weer condenseert samen met de olie...---> mayo...

zou dat iets kunnen zijn?
misschien voor de grap eens proberen (in een droge omgeving) je vuldop eruit te draaien als je de motor wegzet. Zodat het water weg kan uit het frame (en evt. rotzooi).
Normaal is het namelijk volgens mij de bedoeling dat deze meuk vanuit je versnellingsbak in je luchtfilter komt..maar bij het wegzetten staat de olie natuurlijk stil en verdampt/condenseert de boel in je frame.
 
Kheb het ook eens gehad, na in een week 3x naar school te zijn gereden op de motor (5/6 km) schrok ik van de sludge....Nu fiets ik meestal omdat ik niet aan sport doe, maar als ik met de motor ga dan rij ik evt. een blokje om op de terugreis.

Ik zou echt gaan fietsen want das beter voor jouw & je motor ;) :)
 
aloha,

Ik heb ook ooit eens zo'n probleem gehad, oorzaak een lekkende cylinderbus,(vloeistof-koeling), maar om die witte zooi uit je blok te halen heb ik toen
moto-flush van het merk forté gehaald, dat kieper je bij je olie, moet je hem een tijdje(ik dacht 10 min) versneld stationair laten draaien en dan de carterplug eruit(denk om je handjes met die hete olie!), dit verwijdert alle narigheid uit je blok.
Dan nieuwe olie erin en hoppa opgelost!

Succes,

Peewee.
 
aloha,

Ik heb ook ooit eens zo'n probleem gehad, oorzaak een lekkende cylinderbus,(vloeistof-koeling), maar om die witte zooi uit je blok te halen heb ik toen
moto-flush van het merk forté gehaald, dat kieper je bij je olie, moet je hem een tijdje(ik dacht 10 min) versneld stationair laten draaien en dan de carterplug eruit(denk om je handjes met die hete olie!), dit verwijdert alle narigheid uit je blok.
Dan nieuwe olie erin en hoppa opgelost!

Succes,

Flush is bagger. Niet aan te raden. Troep, rommel, blokslopend vergif :r
Peewee.
 
hallo,

troep,rommel,blokslopend vergif; leg uit: jij hebt een labaratorium thuis waarin je getest/aangetoond hebt dat dit zo is????
Als het werkelijk zulke bagger is als jij omschrijft, waarom wordt het dan verkocht door o.a motorzaken??? lijkt me onlogisch> verklaar u nader beste zot.
 
ik ben idd zo niet voor al die toevoegingen aan olie.

school is 2km verder, en ik ga no way fietsen :r

kan die sludge uberhaubt kwaad ? hangt gewoon bovenin frame, zit niet in de olie die ik afliet

en martijn; 1liter op 1000km vind acceptabel genoeg om hem niet te reviseren
als ik 200km rond toer verbruikt hij niets
maar een sm heb je niet om te toeren 8-)
 
hallo,

troep,rommel,blokslopend vergif; leg uit: jij hebt een labaratorium thuis waarin je getest/aangetoond hebt dat dit zo is????
Als het werkelijk zulke bagger is als jij omschrijft, waarom wordt het dan verkocht door o.a motorzaken??? lijkt me onlogisch> verklaar u nader beste zot.

Omdat het te goed schoonmaakt. Bovendien krijg je het er nooit helemaal uit, tenzij je het blok geheel demonteert. In een motorblok hoort olie. Niets anders!!

Motorzaken verkopen. Daar verdienen ze aan. Aan eventuele vervolg schade verdienen ze ook weer. Daar gaat het alleen om geld.
 
ik ben idd zo niet voor al die toevoegingen aan olie.

school is 2km verder, en ik ga no way fietsen :r

kan die sludge uberhaubt kwaad ? hangt gewoon bovenin frame, zit niet in de olie die ik afliet

en martijn; 1liter op 1000km vind acceptabel genoeg om hem niet te reviseren
als ik 200km rond toer verbruikt hij niets
maar een sm heb je niet om te toeren 8-)
2 km is natuurlijk ook een tering end...
 
als je sludge in je olie hebt betekent dat ook dat er vocht in je olie zit.
Dat de sludge bovenin zit doet niet ter zake.
Veel erger is dat je waarschijnlijk onderin kan hebben.
Water is namelijk zwaarder als olie.
En water heeft een smerende werking van nul komma niks.
Enige manier is, als het enkel condens is, om het blok goed heet te rijden en dan kijken of de sludge weg is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan