McCoi smeersysteem: bouwpakketje in NL te krijgen?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik zit eraan te denken om een automatisch smeersysteem te monteren op mijn ZZR-600. Als ik de testen zo lees, dan verdien je het best snel terug. En vooral in de of stoffige, of modderige polder blijft er met kettingspray een hele berg troep aan je ketting hangen. Dat schijnt met gewone olie ipv kettingspray toch al stukken minder te zijn. En straks met pekel op de wegen word het nog belangrijker dat er niet teveel zooi aan de ketting blijft hangen.

Nu vind ik echter de smeersystemen als de Pro-Oiler e.d. aan de prijzige kant, zeker als ik die vergelijk met de mccoi (MicroControlled Chain OIler, http://www.mccoi.de), terwijl ik eigenlijk amper nadelen kan verzinnen van die mccoi.

Nu, voor een beetje handige elektroboer is die McCoi makkelijk te bouwen. 'k zou het alleen wel handig vinden als iemand in nederland bouwpakketjes, of voor mijn part alleen de pomp distribueert. Een AT90S1200 microcontrollertje programmeren kan ik ook wel zelf, en de naalden/slangen/etc. heb ik volgens mij ook nog wel op de plank liggen.

Wie verkoopt de onderdelen in Nederland? Wie gebruikt dit systeem?
 
Da's idd. wel een leuk projectje en die vochtsensor maakt hem nog geavanceerder dan de Pro-oiler. Wat voor soort pompen zitten er eigenlijk in die smeersystemen?

[me]EdwinO blijft dit topic aandachtig volgen :9~ [/me]
 
Je kunt wel online bestellen, ook als het naar Nederland verstuurd moet worden toch? Dat pompje lijkt me wel wat en voor die prijs ga ik zelf niet de electronika onderdelen bij elkaar sprokkelen en een een pcb maken, de rest (tank filter etc) kun je ook in modelbouwzaken kopen.

Het is idd. een hobby site dus je zult zelf moeten gaan knutselen, maar die Pro-oiler of vergelijkbare smeersystemen werken precies zo. De kwaliteit van dit systeem zal zeker niet minder zijn, maar hangt wel van je eigen handigheid af...
 
jaartje geleden ook eens op die site gekomen ,ik vind het maar niks.
Ik vind het een hobbiebob site. En volgens mij een hobbiebob kettingsmeersysteem.

Ik ben zelf ook een hobbiebob, dus dat vind ik niet erg. En er is geen enkele reden waarom een 'hobbiebob' systeem slechter zou zijn dan een commercieel systeem. Sterker nog: ik vind het gebruik van een plunjerpompje aardig professioneel. Een stuk professioneler dan de zwaartekracht-gebaseerde systemen (o.a. ScottOiler) in ieder geval.

Alles valt of staat met de kwaliteit van die pomp. En volgens mij zit dat wel snor.

Je kunt wel online bestellen, ook als het naar Nederland verstuurd moet worden toch?

Yup, dat kan. Alleen bestel ik dingen liever in NL als het voor circa dezelfde prijs kan.

Dat pompje lijkt me wel wat en voor die prijs ga ik zelf niet de electronika onderdelen bij elkaar sprokkelen en een een pcb maken, de rest (tank filter etc) kun je ook in modelbouwzaken kopen.

Och, op een stukje gaatjesprint zit 't ook snel genoeg, hoewel het printje ook weer niet belachelijk duur is. De onderdelen heb ik zelf nog wel op de plank liggen, inclusief een stuk of 5 AT90S1200 micros.

Het is idd. een hobby site dus je zult zelf moeten gaan knutselen, maar die Pro-oiler of vergelijkbare smeersystemen werken precies zo.

Als je een Pro-oiler koopt moet je nog onderhand net zoveel knutselen; je hoeft alleen het printje niet meer te solderen. Maar ook met die systemen moet je je slangen, naalden, tankje en pomp zelf monteren.

De kwaliteit van dit systeem zal zeker niet minder zijn, maar hangt wel van je eigen handigheid af...

Uiteraard. Och, ik heb niet het idee dat zoiets monteren het lastigste project is dat ik ooit gedaan heb / zal doen.

Wat ik trouwens niet snap is dat de heren motorfabrikanten niet zelf zoiets af-fabriek monteren.
 
Ik heb zo'n setje een jaar geleden in duitsland besteld,alles werkt naar volle tevredenheid.
Ik zie het bezwaar niet om het in duitsland te bestellen, de levering is correct.
 
De de ontwikkelaar van de Pro-oiler heeft destijds heel goed gekeken naar de McCoi.

In het begin was het plan om een commerciele versie van de McCoi te maken, maar gaandeweg is dat hele plan overboord gegooid omdat er een groot aantal zaken waren die niet functioneel waren (vocht-/regensensor) of niet ergonomisch waren (instelmechanisme).

Daarop heeft de ontwikkelaar van de Pro-oiler de McCoi in de vuilnisbak gegooid en is zelf van nul af aan opnieuw begonnen.

Vooral het feit dat je snel (zelfs tijdens het rijden) de instellingen kan aanpassen is een groot gemak van de pro-oiler. Daarmee vervalt ook meteen de noodzaak voor een regensensor.
 
Ik vraag me af waarom je de smeer instelling (onder het rijden) moet wijzigen.
Als het een maal goed staat hoef je er nooit meer naar om te kijken.

Pro-oiler heeft het idee gewoon van Mccoil gejat en een extaatje aan toegevoegt.
 
Ik heb destijds een Pro-oiler gekocht ipv een McCoi omdat ik zo'n ding voor relatief weinig geld kon krijgen. En als techneut ben ik van nature lui :P

Als ik dat niet kon, dan had ik de McCoi wel besteld.
 
zeer interessant apparaatje. Las ik het goed dat de electronicabouwpakketje 27 euro kost. Denk dat ik er ook wel 1 wil. een oliereservoir heb ik ook nog wel liggen.

Iemand al piccies hiervan??? ff plaatsen

groet FH
 
Ik vraag me af waarom je de smeer instelling (onder het rijden) moet wijzigen.
Als het een maal goed staat hoef je er nooit meer naar om te kijken.

Nee, das nou juist niet waar.
Afhankelijk van de rijomstandigheden wil je de instellingen aanpassen.

[*] Stadsverkeer vraagt een andere hoeveelheid olie als autoweg... hier verliezen systemen als de scott het al. Door turbulentie etc komt er op hoge snelheid minder olie op de ketting doordoor heeft hij iets meer olie nodig. Dit word al voor een groot deel gecompenseert door de interne tabellen, maar soms wil je toch wat extra geven.

[*] Daarnaast heb je ook nog eens stoffige wegen, denk maar aan zuid-europa, of Scandinavie in de zomer. Daar wil je ook snel en makkelijk de smering kunnen verhogen.

[*] En dan heb je nog regen/vochtig wegdek.

De McCoi heeft een vochtsensor, maar hoe laat je het systeem door die sensor bepalen wanneer er gesmeert moet worden. En wanneer moet er gestopt worden met smeren.

Waar monteer je de sensor?
Directe regen is geen probleem voor de ketting, het opspatwater is het grootste probleem. Dus wil je de sensor op een plek monteren waar hij spatwater krijgt.
Maar daar krijgt hij ook vuil, en als de sensor vuil is duurt het langer voordat hij vocht registreert, en ook weer langer voordat hij droog is.
McCoi heeft dit nu ook onderkent en is overgeschakelt op een verwarmbare regensensor, maar dit neemt nog niet het vuilprobleem weg.


Pro-oiler heeft het idee gewoon van Mccoi gejat en een extaatje aan toegevoegt.

Gejat, is een beetje overdreven.
Het klopt dat ze bij Pro-oiler goed naar de McCoi gekeken hebben, maar ze zijn tot de conclusie gekomen dat het McCoi-design niet geschikt was voor het grote publiek.
De Pro-oiler is volledig nieuw ontwikkelt, en geen enkel onderdeel is het zelfde als als de McCoi.
 
Op vrijdag 25 juni 2004 11:02 schreef EdwinO het volgende:...maar die Pro-oiler of vergelijkbare smeersystemen werken precies zo. De kwaliteit van dit systeem zal zeker niet minder zijn, maar hangt wel van je eigen handigheid af...

Sorry hoor, maar zo te lezen heb je nog nooit een Pro-Oiler van dichtbij gezien, dus waar heb je het over ?
Vergelijkbare systemen ? zoals .....?

Welk systeem waarschuwt bij het ontbreken van een puls (voor afstandmeting) ?
en kun je dan naadloos on the move overschakelen naar "timed" mode ? (dosering gebaseerd op tijd)

Of laten aansturen door a: magneet aan wiel of b: Hall-effect sensor bij voortandwiel?

Als je 's eens wat meer in de materie verdiept, zul je zien dat de Pro-Oiler net zoveel een kopie is van de McCoi, als de laatste Stealth jet een kopie is van een Messerschmidt 262.

En... is de Mc Coi dan niet een kopie van de Schwaböler en consorten ?
OK, het zijn smeersystemen gebaseerd op afgelegde afstand, maar dan houdt iedere vergelijking op.

Nog even iets over die vochtsensor (want dat is het)
Dit is puur een gadget, denk eens na.... hoeveel soorten regenbui ken je ?
en hoelang blijft de sensor nat? En hoeveel heeft een ketting nodig in een stortbui? En hoeveel in mist ?
De sensor is puur AAN of UIT, dus Een druppel vocht is genoeg om de pomp tientallen kilometers op stand STORTBUI te laten draaien.

Veel mensen schijnen daarom de sensor al gauw te vervangen door een aan/uit schakelaar.
 
Laatst bewerkt:
Het leuke aan zelfbouwprojecten als de McCoi en Schwaböler is dat je zelf de boel kunt tweaken, als je overweg kunt met µController programmeren. Als ik de fora hierover lees dan blijkt er ook nog niet 1 goed algoritme te zijn die de relatie tussen olie-druppels/km en snelheid goed weergeeft. Verder vind ik dat LED display van de Pro-Oiler wat overkill en zou ik zelf liever een simpele draaiknop oid. hebben die je onzichtbaar kunt wegwerken. Dus dat McCoi project vind ik toch wel grappig, maar die vent claimt idd. wel erg vaak de eerste te zijn, terwijl het concept hetzelfde is als de Schwaboler, behalve het type pomp dan.
 
Het leuke aan zelfbouwprojecten als de McCoi en Schwaböler is dat je zelf de boel kunt tweaken, als je overweg kunt met µController programmeren.

Klopt, maar voor 99% van de motorrijders is dat niet haalbaar, zij willen gewoon een werkend systeem dat makkelijk in te bouwen is, en makkelijk af te stellen.

Als ik de fora hierover lees dan blijkt er ook nog niet 1 goed algoritme te zijn die de relatie tussen olie-druppels/km en snelheid goed weergeeft.

Zo'n algoritme bestaat ook niet, er zijn te veel variabelen.
Per motor verschilt namelijk de luchtstroom bij het achtertandwiel.
Ook de locatie stand en de locatie van de nozzle/feeder verschilt steeds, er is dus geen vast algoritme, daarom werkt alleen het handmatig verhogen/verlagen echt met zekerheid.

Verder vind ik dat LED display van de Pro-Oiler wat overkill en zou ik zelf liever een simpele draaiknop oid. hebben die je onzichtbaar kunt wegwerken.

Klopt, maar van de andere kant heeft het LED display ook een controle functie, hij geeft aan wanneer er pompslag is, wanneer er geen puls is, en welke tabel hij op dat moment hanteert.

En als je de Led al erg vind, kijk dan eens wat ze bij McCoi in de strijd willen gooien:

lcd_in_aktion.jpg


 
Ik heb op mijn motor een zeer geavanceerd smeersysteem voor de secundaire overbrenging, niks hobbybob, gewoon af-fabriek. Het bestaat uit een as, welke vanaf de versnellingsbak naar de naaf gaat. Deze as is voorzien van koppelingen om het inveren van het achterwiel mogelijk te maken. In de naaf zit een haakse overbrenging. Het geheel kent een gesloten smeersysteem, waardoor het ongevoelig is voor vocht, stof, etc. Er zijn ook geen electronica of pomp nodig voor de aansturing, slechts de olie dient eens in de 20.000 km. ververst te worden. :}

Ik hoor mensen nu denken aan nadelen: hoger onafgeveerd geveerd gewicht, meer transmissieverliezen en reactiekrachten. Ik kan jullie verzekeren dat zolang jullie niet in de GP1 of WSB rijden, dit geen issues zijn.
 
Ik hoor mensen nu denken aan nadelen: hoger onafgeveerd geveerd gewicht, meer transmissieverliezen en reactiekrachten. Ik kan jullie verzekeren dat zolang jullie niet in de GP1 of WSB rijden, dit geen issues zijn.
Och meneer de betweter :r

Ik heb twee fietsen met cardan gehad en drie met ketting en bij mij moet je niet met die blabla verhalen aankomen. Het verschil tussen cardan en ketting is overduidelijk te merken. Verder wil ik er geen moeite aan spenderen B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan