mech. spanningsregelaar vervangen

hetero

stapeltjesokken
17 okt 2004
574
28
woerden
Ik heb op mijn motor lav 750sf een gelijkstoomdynamo.
Maar de spanningsregelaar begint een beetje af te takelen.
Nu wil ik deze vervangen door een elektronische.
Het liefts maak ik hem zelf.
Mijn vraag is dus :heeft er iemand een schema want ik kan er nergens een vinden.
Ook niet op de elektronika sites.
 
Ik denk er ook aan om mijn mechanische spanningsregelaar te vervangen. Nu is een zener wel ietsjes te simplistisch. Eigenlijk is een spanningsregelaar een soort relais die de veldwikkeling van de alternator ja of nee bekrachtigt. Dat gebeurt meestal dmv een trilcontact.
Nu vroeg ik me inderdaad af, net zoals appelman die deze topic begin van deze maand opende, of niemand geen schema bezit van een elektronische schakeling die hetzelfde bewerkstelligt. Ik zou dat dan graag zelf in elkaar willen solderen.
 
ik heb overal gezocht maar nergens wat gevonden
misschien een acculader met led aanduiding slopen
trafo eraf en meten of de dynamospanning overeenkomt?
zomaar een hersenspinsel :)
 
Gewoon zenerdiode en klaar, zorg alleen voor 1 van genoeg ampere
ZenerIC met koellichaam kan ook.

Met een zenerdiode is de dynamo binnen 10 minuten verbrandt.
Dit uit eigen ervaring.
Er zijn elektronische regelaars van bosch te koop voor gelijkstroom dynamo`s.

Ik zal eens kijken of ik toevallig nog ergens een schema heb.

Regelaars voor laverda`s kosten ongeveer 18,00 euro.(gaat wel om mechanische) :W :W :W :W regelaars
 
hierbij een schema van een regelaar voor wisselstroom dynamo [bv honda]

full
 
dit kan nooit van een WISSELSTROOM schema zijn, hier is de spanning al gelijkstroom. De gelijkrichtbrug zorgt alleen maar dat alle spanning onder de 0 wordt afgevlakt.
Het is wel een spanningsregelaar, die de te veel aan spanning af laat vloeien naar massa.
Waar je op moet letten is dat de spanning die je laat afvloeien wel via een grote weerstand gaat, b.v 100 watt. dan blijft je dynamo het ook gewoon doen.

Een electronische spanningsregelaar van vellerman is vaak ook de sturende module om je velden in een autodynamo te bekrachtigen, en daar maak je dus via de koolborstels , gebruik van meer of minder bekrachtigde spoel. Bij een motor gaat dat normaal niet op omdat deze meestal een permanent magneet hebben, en dus niet te regelen zijn qua vermogensafgifte. Je moet dus de overtollige spanning "vernietigen" dmv een hoog vermogen weerstand. (deze worden trouwens vaak gebruikt bij HIFI apperatuur om de uitgangen te testen, dan koop je ze mooi met koellichaam )
Als je volgens mij de 2.2 ohm weerstand regelbaar maakt, kun je de spanning ook nog een beetje regelen
 
zoals vermeld voor wisselstroom dynamo als gemonteerd in de oude cbeetjes van de 70er jaren

die hebben geen koolborstels

er vroeg toch iemand om schema van wisselstroom dynamo :?


gevonden


Ik denk er ook aan om mijn mechanische spanningsregelaar te vervangen. Nu is een zener wel ietsjes te simplistisch. Eigenlijk is een spanningsregelaar een soort relais die de veldwikkeling van de alternator ja of nee bekrachtigt. Dat gebeurt meestal dmv een trilcontact.
Nu vroeg ik me inderdaad af, net zoals appelman die deze topic begin van deze maand opende, of niemand geen schema bezit van een elektronische schakeling die hetzelfde bewerkstelligt. Ik zou dat dan graag zelf in elkaar willen solderen.
 
sorry maar hij heeft een gelijkstroomdynamo

Een laverda 750 sf heeft een dynamo met een veld wikkeling.
Daar moet een regelaar op die alleen het veld bekrachtigd als de dynamo moet gaan laden.
Dus niets anders dan een zogenaamde aan/uit regelaar.
De spanning zelf hoeft niet geregeld te worden deze is als alles goed is altijd rond de 14Volt. :W :W :W
 
Kijk uit met die dingen, je moet heel goed weten waar je mee bezig bent en gelijk- en wisselstroom niet door elkaar halen.

Er bestaat nog een derde variant-systeem waarvan ik niet weet of het ook in motors is toegepast: "dynastart", gelijkstroom-dynamo die tevens startmotor is.

Over het algemeen vond ik een voordeel van de ouderwetse mechanische spanningsregelaars dat ze niet "geheimzinnig" kapot gingen en dat onderdelen vervangbaar waren. Je kon iets zien en meten.

Moderne electronica heeft prachtige eigenschappen maar laat het nogal eens onvoorspelbaar afweten, geniepiger nog dan gewone electro-mechanica.

Net zoals ik altijd gecharmeerd was van de puntjes-sparende dikke transistor, zou ik eigenlijk de ouderwetse stroom/spannings-regelaars vergelijkbaar uitgebreid willen zien; demontabel en zinvol meetbaar.

Maar eerdaags zullen er ook wel "geïntegreerde" start- en claxonrelais op de markt komen, nog minder aan te zien.
 
Kijk uit met die dingen, je moet heel goed weten waar je mee bezig bent en gelijk- en wisselstroom niet door elkaar halen.

Er bestaat nog een derde variant-systeem waarvan ik niet weet of het ook in motors is toegepast: "dynastart", gelijkstroom-dynamo die tevens startmotor is.

Over het algemeen vond ik een voordeel van de ouderwetse mechanische spanningsregelaars dat ze niet "geheimzinnig" kapot gingen en dat onderdelen vervangbaar waren. Je kon iets zien en meten.

Moderne electronica heeft prachtige eigenschappen maar laat het nogal eens onvoorspelbaar afweten, geniepiger nog dan gewone electro-mechanica.

Net zoals ik altijd gecharmeerd was van de puntjes-sparende dikke transistor, zou ik eigenlijk de ouderwetse stroom/spannings-regelaars vergelijkbaar uitgebreid willen zien; demontabel en zinvol meetbaar.

Maar eerdaags zullen er ook wel "geïntegreerde" start- en claxonrelais op de markt komen, nog minder aan te zien.

Dyna starts zijn ook op motorfietsen toegepast geweest.
Ze worden nu nog wel eens toepast op kleine scheepsmotoren.
Moet je denken aan 1 tot 10 pk motoren. :W :W :W
 
ik heb een gelijkstroom dynamo van bosch.
deze zat ook in de kever.
deze levert een stroom van 10 A en ik heb direkt op de dynamo 20 volt spanning gemeten.
als ik bij een automatische acculader de print eruit haal en de dynamo na
de gelijkrichter aansluit, moet ik volgens mij een heel eind in de goeie richting zitten.
de controle led(jes) kunnen gebruikt ipv het laadstroomlampje.
 
ik heb een gelijkstroom dynamo van bosch.
deze zat ook in de kever.
deze levert een stroom van 10 A en ik heb direkt op de dynamo 20 volt spanning gemeten.
als ik bij een automatische acculader de print eruit haal en de dynamo na
de gelijkrichter aansluit, moet ik volgens mij een heel eind in de goeie richting zitten.
de controle led(jes) kunnen gebruikt ipv het laadstroomlampje.

Als je maar eerst je ervan overtuigt dat bij stilstand de akku geen stroom gaat terugduwen in die dynamo ...

Bij twijfel, 1 héél dikke en goed gekoelde diode in de plus-lijn zetten (wel de goeie kant uit) - maar kost zowat 1 Volt in de opbrengst.

Je moet bij al die schema's PRECIES weten waar je mee bezig bent want zelfs rookloos en meestal onhoorbaar kan een vleugje lijkengeur ontstaan en dan kun je gaan zoeken wat/hoeveel er dood is.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een gelijkstroom dynamo van bosch.
deze zat ook in de kever.
deze levert een stroom van 10 A en ik heb direkt op de dynamo 20 volt spanning gemeten.
als ik bij een automatische acculader de print eruit haal en de dynamo na
de gelijkrichter aansluit, moet ik volgens mij een heel eind in de goeie richting zitten.
de controle led(jes) kunnen gebruikt ipv het laadstroomlampje.


Als je goed kijkt op je dynamo dan zie je een D+ aansluiting zitten.
Deze is van het veld.
Het enigste wat je hoeft te doen is spanning op het veld zetten als de accu spanning te laag wordt.(gewoon van je accu + af)
En de spanning weer van de D+ aansluiting af te halen als de accu spanning hoog genoeg is.
En dit gevalletje moet je dan even in een elektronische schakeling stoppen.
Je kan het goed nagaan hoe het werkt door het volgende te doen:
Haal alle draden van je dynamo los.
Start de motor en zet ,met een stuk draad,een + op de D+ van je dynamo.(reekstreeks van je accu)
Meet vervolgens met een multimeter op je B+ van je dynamo en de een -.(bv. je frame of motorblok)
Je zal zien dan er 12-14 Volt uit je dynamo komt.
Haal vervolgens je D+ los en je zal zien dat je dynamo geen of heel weinig spanning levert.

De dynamo heeft ook nog een B+ aansluiting deze kan in princiepe rechtstreeks op de + van de accu maar wel met een diode ertussen.Als je geen doide ertussen zet zal de accu weer via de dynamo leeg lopen. :W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan