mechanische vs originele spanner nokkenasketting

AlexHozee

Die hard MF'er
2 feb 2008
324
41
Emmen
Hey mensen,

de spanner van mijn cbr600 f2 uit '94 is aanvervanging toe, hij maakt nog niet erg veel lawaai ,maar ja, ben nu toch bezig.
hij heeft 51.000 km gelopen dus treft geen blaam.

ik heb geinformeerd naar een mechanische spanner of de originele en hoor er diverse berichten over, net als hier op het forum in oude berichten.

nu mijn vraag:

De originele spanner is hydraulisch en wordt gevoed door je oliesysteem en hiervoor zit in je pakking ook een kanaaltje.
Als ik de originele hydraulische nu vervang voor een mechanische kan de olie nergens meer heen natuurlijk en wordt het circuit onderbroken lijkt mij.
dit is ook bevestigd door een motorzaak uit de buurt.

wie heeft hier ervaring mee en klopt dit ook?

ik hoor graag van u allen

greetz

Alex
 
hoi alex,

Heb zelf een paar jaar terug mn hydraulische spanner ( ook een F2 ) vernieuwt maar het geluid kwam af en toe terug als de motor goed warm geweest was en ff stilgestaan had. Ook bij het stoplicht wilde hij nu wel is geluid maken. Heb toen in mn oude spanner m8 getapt en daar een bout ingedraaid met contramoer. Ook het oliekanaaltje in de spanner heb ik dicht gemaakt met een spijker ivm olielekkage. Nu de bout de ketting een lichte voorspanning geven, motor starten en luisteren of het geluid weg is. ZO niet, iets strakker totdat rammelen stopt, en contramoer vastzetten. Dit werkte perfect eigenlijk. Wel wil t gebeuren dat distributiekettingen oprekken en dus evt. dienen te worden vervangen. Dit ivm kans op breken bij te lang doorrijden. Hier staat op de clubsite meer over geschreven. Gezien jouw km.stand een mogelijkheid.........
Hopelijk kun je hier iets mee.
 
Laatst bewerkt:
je spanner is nog goed.de nokkenasketting is na deze km's gewoon op z'n eind.heb zelf ook zo'n cbr gehad en ook al bij de 46000km de ketting moetten vervangen.de verleten ketting is nu ongeveer wel 8-10 mm langer dan orgineel.dus de spanner zit gewoon op z'n eind waardoor de ketting niet meer gespannen word en dus gaat rammelen.
 
bedankt voor de reacties!.

Heel hard rammelt ie nog niet en als ik het laat horen bij een motorzaak valt het nog wel mee tov andere motoren.
Ik twijfel dus om alles te vervangen of alleen de spanner.
Maar goed, net wat je zegt, gezien de km stand zou het best kunnen dat de ketting opgerekt is.

KWAK:
Als je het kanaaltje dicht drukt bouw je daar toch druk op?
Hoelang zit deze constructie al zo in je blok?
Als dit namelijk wel mogelijk is hebbe ze me verkeerd ingelicht.

greetz

Alex
Misschien dat ik eerst de spanner doe en mocht het niet over zijn ka de ketting altijd nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan